וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוברטו מרטינס או פאולו סוזה?

1.7.2013 / 17:13

אוסקר גרסיה בחר במסלול המקוצר והטרנדי לתפקיד מאמן בפרמיירליג שדווקא ריסק את מחליפו במכבי תל אביב. כדי שהגורל שלו יהיה שונה, הוא יצטרך להשתחרר מהצל הענק של גאס פוייט, שאפילו לא עזב רשמית את ברייטון

ביום ראשון שעבר גאס פוייט התארח באולפן BBC במהלך שידור המשחק בין ספרד לניגריה בגביע הקונפדרציות. מיד כאשר השידור חזר לאולפן לאחר השריקה למחצית, אמר המגיש מארק צ'פמן: "היה כאן קצת מוזר במהלך 45 הדקות הראשונות, במיוחד עבור גאס כי אחרי שלוש שנים וחצי כמאמן ברייטון ובזמן שהוא בשידור, נאמר לו שחוזהו הופסק". פוייט נראה המום וכשצ'פמן פנה אליו לתגובה, הוא ענה: "ל-BBC יש סיפור ענק. זה די מפתיע שמאמן מקבל הודעה על פיטוריו בזמן שהוא באולפן". בהמשך טען כי את ההודעה הרשמית שפרסם המועדון קיבל בכלל מאנשי ההפקה.

פוייט וברייטון נמצאים כעת בעיצומו של סכסוך משפטי ולפיכך השחפים נאלצו להנדס את ההודעה הרשמית בעניינו של המחליף אוסקר גרסיה. הספרדי מוגדר כ"מאמן ראשי" (להבדיל ממנג'ר) וזה לא האספקט היחיד בו הוא עומד בצילו של האורוגוואי המוערך. פוייט היה מאמן מצליח, אהוב ומהפכן, ששינה את המועדון ועזב בטונים צורמים. אוסקר הובא בעיקר בגלל שמבחינת כדורגל, הוא מחזיק בתכונות דומות ומבחינה אישית, הוא כל מה שפוייט האקסצנטרי לא. השאלה היא: האם הנעליים אליהן הוא גולש גדולות מדי?

אוסקר גרסיה מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
האם הנעליים אליהן הוא גולש גדולות מדי? אוסקר/ברני ארדוב

נובמבר 2009. ברייטון הייתה הקבוצה הראשונה שהעניקה לפוייט הזדמנות כמנג'ר, אחרי ששימש כעוזר בסווינדון, לידס וטוטנהאם. ההצלחה שלו הייתה מיידית. בעונתו השנייה הוביל את השחפים לעלייה לצ'מפיונשיפ אחרי חמש שנים. עם העלייה, ברייטון עברה לאצטדיון חדש והאורוגוואי קיבל חוזה לחמש שנים. גם בצ'מפיונשיפ, המועדון המשיך להתקדם. מקום 10 מכובד עם כדורגל מצוין בעונה הראשונה ואשתקד הקבוצה כבר התקדמה למקום הרביעי והפסידה 2:0 לקריסטל פאלאס בחצי גמר הפלייאוף. היה זה הישג השיא של ברייטון מאז 1983, אז ירדה מהליגה הבכירה.

המשבר בין הצדדים החל מיד לאחר ההפסד בוומבלי. ימים לאחר מכן הודיעה הנהלת ברייטון שהמאמן ואנשי הצוות שלו מושעים. ב"סאן" מיהרו לטעון שההשעייה היא בשל מייל ששלח פוייט לאנשי המועדון והדביקו לסיפור את הכינוי "פרשת החרא": "כשאנשי פאלאס נכנס לחדר ההלבשה שלהם, הם מצאו עצמם במצב לא נעים", כתב פוייט. "מסיבה כלשהי, מישהו משלנו ניגש לחדר ההלבשה שלהם ועשה משהו נורא, כנראה כדי לעצבן אותם. להגיד את זה באנגלית ברורה, מישהו חירבן מחוץ לשירותים, על השירותים ומסביב לשירותים. אני כועס מאוד על כך שמישהו משלנו אפילו ישקול לסכן את המוניטין שלנו עם תרגיל כזה נמוך. אני מצפה ממי שעשה זאת לקחת אחריות ולהתפטר".

אלא שבפרשה הזו רב הנסתר על הגלוי. לפחות מבחינה רשמית, הסיבה להשעייה שונה. בברייטון מאשימים את פוייט בהפרת חוזה, ככל הנראה ניהול מגעים עם קבוצות אחרות במקביל לעבודתו. לטענת עיתונאים אנגלים, הציטוטים של המאמן אחרי ההפסד לפאלאס עצבנו את היו"ר טוני בלום והציתו את הגזרה. פוייט פתח אז במונולוג ושלח רמזים עבים על עזיבה: "אנתח לאן אנחנו יכולים ללכת ומה אני צריך לעשות עם עצמי. אני צריך לחשוב על עצמי לפעמים. בכל קיץ אתה יושב ומנתח לאן אתה יכול ללכת, לאן אתה יכול או לא יכול להגיע והאם יש לך דרך להשתפר".

בנוסף, התלונן על התקציב הנמוך והוסיף: "הקבוצה הרבה יותר טובה מהעונה שעברה. השתפרנו בגלל צורת המשחק שלנו. אני רוצה להשתפר כמאמן. לא אלך לשום מקום רק כדי שתהיה לי עבודה. אלך רק למקום שאוכל לשפר אותו ואני חושב שעשיתי את העבודה פה. מישהו יכול להכחיש? לא אשאר לנצח ולכן זה לא משנה לכמה זמן אני חתום".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
גס פויט מאמן ברייטון. GettyImages
פרשת החרא לא הובילה לעזיבה. פוייט/GettyImages

מאז הצדדים נמצאים במלחמת גרסאות. פוייט טוען שקיבל את הודעת הפיטורים בזמן ששהה באולפן BBC. ברייטון הכחישה: "מסיבות משפטיות לא נוכל לפרט את תוכן השיחות (עם נציגיו של פוייט) אבל גאס היה מודע אליהן לפני שהוא הופיע ב-BBC". פוייט גם טוען שלא נתנו לו אישור להיפרד מהשחקנים: "אני עצוב כי הם נתנו לי כל כך הרבה ואני לא יכול לענות לטלפון, להודעת טקסט או אפילו לאי מייל מסיבות משפטיות. אם אקבל את האישור, ארצה שהם ישמעו ממני". ברייטון שוב הכחישה. "הייתה חקירה ואחריה שימוע, שם הוחלט לפטר את גאס. יש לו זכות לערער", הגיב היו"ר בלום.

העזיבה של פוייט הותירה את השחקנים בהלם. "עזיבה שלו תהיה הפסד גדול", אמר הקשר הספרדי אנדראה אורלנדי. "אני חושש שהוא עשוי לעזוב כי שמו מקושר לכל כך הרבה קבוצות. בכל פעם שמתפנה משרה בפרמיירליג, השם שלו עולה. הוא הביא לברייטון את סגנון המשחק שלנו ומשך שחקנים כמו דויד לופס, ויסנטה ו-ווין ברידג'. הוא היה נהדר עבורי והמועדון צריך לעשות משהו כדי להשאיר אותו". שחקן העבר ניקי פוסטר הוסיף: "גאס שינה את המועדון, למרות שגם ליו"ר בלום היה חלק חיוני בכך".

גם האוהדים לא נותרו אדישים. מצד אחד, בלום נחשב כיו"ר מוצלח שקידם את המועדון. מצד שני, פוייט הוא קונצנזוס. "רגע אחד אנחנו על סף עלייה לוומבלי במשחק הכי חשוב של המועדון ב-30 השנים האחרונות ומיד אחר כך אנחנו משעים את המאמן ועוזריו", טען פול סמרה, מאוהדיה המוכרים של ברייטון. "זו בושה למועדון. כיוונו לפרמיירליג ועכשיו הכול מתפרק. יש לנו מאמן דרום אמריקאי שמדבר אשר על ליבו אולי בחופשיות יתרה. זה כנראה הרגיז את ההנהלה ולכן הגענו לאן שהגענו". ג'ון יואיט, מראשי האוהדים, היה עדין יותר: "עצוב מאוד. מדובר באחד המאמנים הטובים שהיו למועדון והקדנציה שלו הסתיימה בטעם חמוץ".

בימים האחרונים הצליחה ברייטון, באמצעות ועדת המשמעת, להשתחרר מחוזיהם של אנשי הצוות ובכך פינתה את הדרך למינויים של אוסקר גרסיה, חואן טוריחו ורובן מרטינס. אוסקר יחכה כמה שבועות לסיום ההליך הבוררות כדי להיקרא רשמית מנג'ר. בינתיים, הוא מתחיל להבין לאיזה קלחת הוא נמצא. המטרה הראשונה שלו תהיה להרוויח הכרה ולהשכיח את הדמות הדומיננטית שצילה מרחף מעליו ולמעשה.

אנדראה אורלנדי שחקן ברייטון. GettyImages
"הביא לברייטון את סגנון המשחק שלנו". אורלנדי/GettyImages

עיתונאים המסקרים את ברייטון משוכנעים - טוני בלום העדיף שם אלמוני יחסית כמו אוסקר על פני מועמדים שהוזכרו כמו גורדון סטראכן וטים שרווד בגלל הדמיון לפוייט בסגנון המשחק והשוני המוחלט בכל הקשור להתנהלות תקשורתית. אחרי האיש שמייצר כותרות בקצב מסחרר, בלום שמח להיתקל בדמות משעממת בעלת פרופיל נמוך כמו מאמן מכבי תל אביב לשעבר.

פוייט הפך את ברייטון, גם כששיחקה תחתיו בליגה השלישית, לקבוצה התקפית. הוא מאמין ב"טיקי טאקה", משחק מהיר על הארץ, החזקת כדור, לחץ והרבה חופש פעולה לשחקנים. לצד היכולת ההתקפית המרשימה, ברייטון הייתה אשתקד קבוצת ההגנה הטובה בצ'מפיונשיפ. זו בין היתר הסיבה שמאמנים כמו פוייט הפכו מבוקשים ומצליחים באנגליה. הסגנון הפתוח שאפשר היה לראות גם אצל מאמנים כמו מיכאל לאודרופ ורוברטו מרטינס הפך פופולארי באי בשנים האחרונות. "ברייטון הביאה את גרסיה שימשיך את סגנון המשחק השוטף וההתקפי של פוייט", טוען כתב המסקר את הקבוצה.

אוסקר מבין היטב מה רוצים ממנו. "האובססיה שלי היא לתקוף ולהחזיק בכדור כמה שיותר זמן", אמר בראיון הראשון על אדמת אנגליה ששיקף את שני המוטיבים: ציטוטים בנאליים ומסר מרגיע לאוהדים לגבי סגנון המשחק: "אם הכדור אצלנו, נייצר מצבי הבקעה וננצח. זו הפילוסופיה שלי. אם אתה משחק כדורגל טוב, יש לך יותר הזדמנויות לנצח מאשר דרך כדורגל רע". על הקבוצה החדשה אמר: "התרשמתי לטובה מכל האנשים שעובדים בברייטון, וזה בהחלט תענוג להיות כאן. כבר פגשתי את כל השחקנים וראיתי הרבה דברים טובים".

האם המהלך טוב עבורו? בניגוד למכבי תל אביב, הוא לא צריך לבנות את הקבוצה. הסגל, שכולל ארבעה ספרדים (ורק תשעה בריטים) מגובש, גם שיטת המשחק האהובה עליו מקובעת. מצד שני, הנעליים ענקיות, ההשוואות יהיו בלתי נמנעות והמטרה לא ברורה. "ברייטון לא בשלה כלכלית לעלייה", אומרים כתבים המסקרים את השחפים. "הצלחה מבחינת אוסקר תהיה עונה בצמרת עם כדורגל טוב והמשך הקו של פוייט". פוייט עוד יגיע לפרמיירליג למרות ההתנהלות הבעייתית והעזיבה בטונים הצורמים. המסלול הזה צריך להוות השראה לאוסקר ומבחינתו, הוא מעט בטוח יותר מלקחת קבוצה קטנה בתקציב נמוך בליגה הראשונה בספרד. הרי גם מרטינס ואפילו פאולו די קאניו הטביעו חותם, הובילו קבוצות עם כדורגל טוב והגיעו לפרמיירליג. אם אוסקר יצליח זה יקרה גם לו. אם לא? הוא עוד יגמור כמו פאולו סוזה.

רוברטו מרטינס, מאמן וויגאן. GettyImages
המודל. מרטינס/GettyImages
המאמן הפורטוגלי פאולו סוסה. GettyImages
לו זו פחות עבד. סוזה בימיו באנגליה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully