וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משהו לספר לנכדים: על הקטע השני בטור דה פראנס

אייבי גילת ואבי גנאור

30.6.2013 / 21:18

בקלאנס חגג זכייה ראשונה בקריירה בטור, שהופך מסקרן מרגע לרגע בזכות המארגנים. וארמסטרונג? ממשיך להרוס את הענף

פתגם סיני עתיק אומר שאין דבר כזה בן אדם בלי מזל. המזל חולף ליד כל אחד מאיתנו וכל שעלינו לעשות זה להושיט את היד ולמשוך אותו לעברנו. זה בדיוק מה שעשה היום הרוכב הבלגי הצעיר יאן בקלאנס. ההזדמנות נפלה לידו והוא לקח אותה בשתי ידיים, (או ליתר דיוק, רגליים) וניצל את המזל שנקרה לדרכו עד לניצחון המיוחל. לאחר נצחונו המפתיע הכריז: "זה הניצחון הראשון שלי בטור גדול מאז ומעולם. חמש שנים חיכיתי לרגע הזה ואני פשוט מאושר".

לאתר MBA בשיתוף אופניים

רוכב בלגי יאן בקלאנס לובש את החולצה הצהובה. AP
יש לו מה לספר לנכדים. בקלאנס/AP

בקלאנס, הרוכב הבלגי בן ה-27 של קבוצת רדיו שאק, הדהים את עולם הרכיבה כאשר ניצח את הקטע השני בטור דה פראנס שהסתיים בעיר אז'קסיו שבקורסיקה. זה אולי הדבר הכי יפה בטור דה פראנס- שהוא לוקח רוכבים שהם יחסית אלמונים ונותן להם את דקות התהילה שלהם. במקום השני הגיע פיטר "הגדול" סגאן (מקבוצת קנונדייל) שהיה מועמד לניצחון, ואת המקום השלישי על הפודיום תפס הרוכב הפולני מיקאל קוויאטובסקי (מקבוצת אומגה פארמה – קוויק סטפ).

החולצה הצהובה החליפה ידיים בפעם הראשונה בטור דה פראנס 2013. מרסל קיטל (ארגוס שימנו) לא הצליח להחזיק מעמד ובעליה האחרונה ואיבד למעלה מרבע שעה. מחר, בקטע ה-3, ילבש בקלאנס, את החולצה הצהובה, לראשונה בקריירה שלו. בטוח שיהיה מה לספר לנכדים.

מארגני המהדורה ה-100 של הטור דה פראנס השנה לא חסכו מאמצים כדי לתת לטור הזה אופי מיוחד. ואכן, כצופים היינו רגילים לקבל בדרך כלל בשבוע הראשון של הטור שלבים שטוחים ויחסית משעממים שהיו נגמרים בספרינט המוני של הדבוקה. במקום זאת קיבלנו כבר היום בקטע השני תזכורת למה שהולך ללוות אותנו בכל שלושת השבועות הקרובים. זה הולך להיות טור אחר, כשכבר בקטע השני עמדו בפני הרוכבים ארבע עליות מדורגות.

רוכבי אופניים במירוץ טור דה פראנס. Doug Pensinger, AP
המארגנים סידרו כמה הפתעות. הרוכבים בהרים/AP, Doug Pensinger

מה שאפיין היום את הקטע השני היום היו ניסיונות בלתי פוסקים של רוכבים צרפתיים מקבוצות צרפתיות לעשות כמה שיותר כדי להגיע ראשונים לקו הסיום. היו התקפות של תומא ווקלר, ופייר רולאן (יורופקאר) וכן של בלל קאדרי (AG2R) שהלכו על ניקוד בחולצת מלך ההרים אבל זה הסתיים בתפיסתם על ידי הדבוקה העיקרית.

כבר בשלבים מוקדמים של הקטע הייתה קבוצת בריחה של חמישה רוכבים שנתפסה. אם מישהו חושב שיש דבר כזה ימים קלים בטור, אז זהו, שאין. הפלוטון הראשי התפרק כמעט לגמרי ולקו הסיום בדבוקה הראשית הגיעו פחות ממחצית הרוכבים שהחלו את הקטע. ואם חשבנו שאם לאנס ארמסטרונג איננו משתתף עוד בטור אז הוא איננו נושא מרכזי, אז חשבנו. ביום שני הקרוב אמור להתפרסם ביומון הצרפתי 'לה מונד' ראיון עם ארמסטרונג המנצח הסדרתי של הטור דה פרנס שנתפס על שימוש בחומרים אסורים ושכל זכיותיו נשללו ממנו. ארמסטרונג יצא בהצהרה לפיה "אי אפשר לנצח את הטור דה פראנס בלי עזרה מחומרים משפרי ביצועים".

האמירה הזו של ארמסטרונג שפורסמה בהרחבה, עוררה גל עצום של תגובות בכל הענף. נשיא ארגון הרוכבים הבינלאומי, פט מקוויד, האשים את ארמסטרונג באנוכיות ובנקמנות של מי שרוצה להרוס את הענף. ואילו אדי מרקס, שהוגדר על ידי רבים כרוכב הטוב בכל הזמנים, אמר בראיון ליומון הצרפתי 'לה פאריסיין': "וודאי שניתן לנצח בלי שימוש בסמים". יצאתם מבולבלים? גם אנחנו.

רוכב אופניים לאנס ארמסטרונג. GettyImages
למה הוא חייב להרוס את הענף? ארמסטרונג/GettyImages

אז מה מצפה לנו מחר? קודם כל רוכב בלגי שילבש את החולצה הצהובה לראשונה בחייו. קטע מספר שלוש מאז'קסיו לקאלבי, נראה לפחות לפי מספר הקילומטרים (145) כסוג של טיול אחר צהריים בצופים. אלא שזהו קטע של "גבעות מתגלגלות, ואף מטר אחד של מישור" לפי דברי המארגנים. יש בו ארבעה הרים מדורגים שיכאיבו מאוד לרגלי הרוכבים. תוואי שטח כזה מתאימים לרוכבים בעלי הרבה מאוד כוח ברגליים שמסוגלים לטפס גבעות קצרות ותלולות. הפייבוריטים הם רוכבים כמו פיטר סגאן, פיליפ ז'ילבר וסילבן שבאנל.

מחר יתקיים הקטע האחרון בקורסיקה, לאחריו יעברו הרוכבים ליבשת. מעניין יהיה לראות אם החולצה הצהובה תחזיק עוד יום מעמד אצל בקלאנס. התחזית? כנראה שלא. כך שצפוי לנו טור מאוד קופצני, תזזיתי, ומעניין. בדיוק כפי שרצו המארגנים. מישהו אמר שספורט האופניים משעמם?

רוכב אופניים פיטר סגאן. AP
פייבוריט מחר. סגאן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully