וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעילה שלילית בוול סטריט: אפל צללה 2.7%

נדב נוימן

24.6.2013 / 23:28

דבריו של ברננקי בנוגע לסיום המשוער של תוכנית רכישות האג"ח עדיין הידהדו בשווקים. בורסת שנגחאי התרסקה היום מעל 5% ונכנסה באופן רשמי לשוק דובי

המסחר בוול סטריט נחתם היום (ב') בירידות שערים וצנח לשפל של יותר מחודשיים. זאת, על רקע הזעזוע בשווקים כתוצאה מדבריו של יו"ר ה'פד' ברננקי בשבוע שעבר בנוגע ליציאה מתוכננת של ה'פד' מתוכנית ההקלה הכמותית. המשקיעים הושפעו גם מהאווירה הפסימית באסיה, שם הבורסה הסינית צללה היום ב-5% ונכנסה באופן רשמי לשוק דובי.

נתוני סגירה בוול סטריט, 24 ביוני 2013. גלובס
נתוני סגירה בוול סטריט, 24 ביוני 2013/גלובס

הירידה בבורסות אסיה, ובשנגחאי בפרט, נובעות מהודעת הבנק המרכזי בסין שטען כי מצב הנזילות שלו "סביר", ובכך הגביר את החששות בקרב המשקיעים כי הוא לא מתכוון להכריז על תוכנית תמריצים נוספת. תנודתיות חדה נרשמה גם בזירת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים של ארה"ב. תשואות האג"ח זינקו בתחילת המסחר ל-2.66%, אך לבסוף התמתנו ל-2.53%.

"אף אחד לא יודע כיצד זה יגמר, אך אנחנו יודעים; זה הכל יגיע בפתאומיות ובחדות", טוען פטר קני, מנהל השקעות בחברת Knight Capital. "כדאי שכולנו נתרגל לתנודתיות בשווקים בקיץ הקרוב", מצהיר ארט הוגן, מנהל בחברת Lazard Capital Markets.

ביום שישי ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת. דבריו של ברננקי גררו ירידות חדות בבורסות אירופה ואסיה, הזהב השיל מערכו בסוף השבוע כ-6%, הנפט צנח בכ-3.5% והדולר התחזק מול המטבעות המרכזיים. בסיכום שבועי מדד ה-S&P 500 השיל מערכו כ-2%, מדד הנאסד"ק ירד ב-1.9%. "מדד הפחד", (ה-VIX) זינק בסוף השבוע ביותר מ-25% ובסיכום שבועי עלה ב-10.2% לרמה של 19 נקודות.

אז מה הצית את הפחד בשווקים? היה זה כאמור נאומו של ברננקי לאחר הצהרת הריבית והתחזיות הכלכליות ביום רביעי. יו"ר ה'פד' טען כי אם שיעור האבטלה יירד לרמה של כ-7% אז ה'פד' יאט את רכישות האג"ח ואם שיעור האבטלה יירד ל-6.5% אז רכישות האג"ח ייפסקו לחלוטין, לפי ההערכה בתחילת 2014.

סקר שערכה סוכנות "בלומברג" מיד לאחר הנאום של ברננקי מעלה כי רוב האנליסטים מעריכים כי הפד יתחיל בהפחתה כבר בחודש ספטמבר, כש-44% מתוך ה-54 אנליסטים שהשתתפו בסקר העריכו כי הפד יפחית את היקף הרכישות ב-20 מיליארד דולר לכ-65 מיליארד דולר בחודש. בנוסף על כך, רוב המשתתפים בסקר מעריכים כי התוכנית תסתיים לחלוטין ביוני 2014.

ג'ורג' גונקלבס, אנליסט בבנק היפני נומורה, פרסם בסוף השבוע סקירה ללקוחות תחת הכותרת "האם המפץ הגדול של הפד הפיך?", בה התייחס לחששות הגוברים בשווקים לפיהם הפד יחל לסגת מתוכנית רכישות האג"ח בחודשים הקרובים, מה שעלול לפגוע בצמיחה הכלכלית ובראלי בשוקי המניות. "זה היה שבוע אפי, בלשון המעטה, בעוד השווקים החלו לתמחר את השינוי בעמדת הפד", כתב גונקלבס בסקירה. בהמשך הוסיף גונקלבס: "אי-אפשר לשנות את המפץ הגדול של הפד אלא אם אתם מאמינים במסע בזמן. החוקים השתנו, עלינו לכבד את השינוי, לקחת צעד אחורה ולשקול מחדש את הערכותינו".

גונקלבס מתכוון בעיקר לזינוק החד בתשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב, שם בא לידי ביטוי השינוי בעמדת בפד באופן הברור ביותר. תשואת האג"ח ל-10 שנים, למשל, עלתה מתחילת חודש מאי מרמה של כ-1.7% ל-2.53% ביום ו'.

הבנק לגישור בינלאומי פרסם אתמול את הדוח השנתי שלו ובו הוא קרא לבנקים המרכזיים ברחבי העולם להפסיק את תוכניות רכישות האג"ח שלהם כדרך לעידוד הצמיחה בכלכלות. בדוח שלו כתב הבנק כי התוכנית הזאת מרוויחות זמן בלבד ולא עוזרות למאמצי הצמיחה.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully