וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך דיברתם על זכייה? על כישלונה של נבחרת גרמניה הצעירה

10.6.2013 / 20:30

הכוכבים נשלחו למשחק ידידות עם הנבחרת הבוגרת, המאמן חש שההתאחדות זנחה אותו והתקשורת מגחכת על הציפיות המוגזמות שרק העצימו את הכישלון הצורב. ענבל מנור מנתח את ההדחה של נבחרת גרמניה הצעירה ונפעם מהיכולת של צ'אבי אלונסו החדש

לפני כשבועיים יצאה נבחרת גרמניה הבוגרת לשני משחקי ידידות בארצות הברית מול אקוודור (2:4) והנבחרת המקומית של יורגן קלינסמן (4:3). בעצם, הסגל שזימן יואכים לב נראה יותר כמו גרמניה ב'. שחקני באיירן מינכן ודורטמונד קיבלו מנוחה והמאמן ניצל את המשחקים לבצע לא מעט ניסיונות. אלא שלמרות שמדובר היה בשני משחקי ידידות, לב לא ויתר על אנדרה שרלה, מארק אנדרה טר סטגן ויוליאן דראקסלר, שיכולים לשחק בנבחרת הצעירה.

ללב יש מנטרה ברורה. הוא מאמין שהנבחרת הבוגרת תורמת יותר בכל הקשור לצבירת ניסיון. מבחינתו, המעבר הוא חד כיווני. שחקן שזומן לסגל הבוגר ונמצא בתוכניות שלו לא חוזר לצעירה. אין שאלה של סדר עדיפויות. גם משחק ידידות עדיף על אליפות אירופה. זו הסיבה, למשל, שאילקאי גונדואן לא זומן לטורניר בישראל למרות שפתח את קמפיין המוקדמות עם הצעירה. גם טוני קרוס ומריו גצה בגיל הנכון לשחק בצעירה, אבל לב לא היה מאשר להם לצאת לישראל גם אם היו כשירים.

משחקי יורו 2013 משודרים בספורט1

אילקאי גונדואן שחקן נבחרת גרמניה הצעירה. GettyImages
קיבל מנוחה מלב, אבל לא שוחרר לטורניר בישראל. גונדואן/GettyImages

הגישה הגרמנית שונה מנבחרות אחרות. בספרד, למשל, ויסנטה דל בוסקה ויתר על דויד דה חאה, טיאגו אלקנטרה ואיסקו שכבר השתייכו לסגל המורחב של הלה רוחה, כדי שישחקו בצעירה. הוא בקלות יכול היה להיעזר בהם במסע לגביע הקונפדרציות בברזיל, אבל הכיר בחשיבות יורו הצעירות. בסגל ההולנדי ליורו יש 12 שחקנים שרשמו הופעה בבוגרת. לאיטליה היה משחק רשמי בצ'כיה במסגרת מוקדמות המונדיאל, אבל צ'זארה פראנדלי ודביס מנג'ה הגיעו לסיכום לפיו לורנצו אינסינייה, מתיאה דסטרו, פאביו בוריני, מרקו וראטי ואלסנדרו פלורנצי ישחקו בצעירה.

איזו שיטה נכונה יותר? קשה לקבוע בוודאות. אפשר להבין את ההיגיון שעומד מאחורי הרצון ששחקנים שמיועדים לנבחרת בוגרת יהיו חלק מהסגל בגיל צעיר ויישארו חלק ממנו גם אם הם בשלב הראשון הם לא מתוכננים להרכב. מצד שני, אין להמעיט בחשיבות טורניר כמו אליפות אירופה לנבחרת צעירות. דבר אחד כן ברור ו-ודאי: התוצאות ביורו מדברות בעד עצמן. גרמניה הגיעה בסגל נחות מיריבותיה ושילמה את המחיר עם הדחה מוקדמת. באנגליה נתנו עדיפות לבוגרת ששיחקה משחק ידידות בברזיל והנבחרת הודחה בבושת פנים. הולנד, ספרד ואיטליה, לעומת זאת, יהיו בחצי הגמר.

יואכים לב מאמן נבחרת גרמניה. GettyImages
מאמין בדרך חד כיוונית. לב/GettyImages

"מעבר לשחקנים, הגורם הבא שאחראי על הכישלון הוא ההתאחדות הגרמנית", מסביר לוואלה! ספורט פלו באוור מתחנת הטלוויזיה SAT1. "הם אמרו שהצעירים שכבר שיחקו בנבחרת הבוגרת, ישארו שם ולא יחזרו לעזור לנבחרת הצעירה. לא רצו שמי שעשה כבר את הצעד קדימה לעבר הבוגרת, יחזור אחורה לנבחרת הצעירה ואני חושב שזו אחת הסיבות לכך שלא היתה איכות גבוהה בנבחרת הגרמנית ליורו הזה. לא היה להם בכלל צ'אנס, הם אפילו לא היו צריכים לבוא לישראל. אני פשוט לא מבין למה עדיף לשחק עם הנבחרת הבכירה במשחקי ידידות, בזמן שאתה משחק באותו זמן באליפות אירופה, שיש לה חשיבות מעבר לספורט. זה טורניר שיש בו יוקרה, בטח כשהוא נערך בישראל, שזה רגע ואירוע מאוד מיוחד עבור גרמניה ואתה מגיע לכאן עם נבחרת ב' שלך ולא עם הנבחרת הכי טובה שלך?

"האכזבה בתקשורת הגרמנית גדולה מאוד. הייתה אפילו נימה של גיחוך אחרי ההדחה על ההתנהלות והדרך בטורניר הזה", מוסיף באוור. "המאמן אמר שיש לנו תכנית לנצח את ספרד ואנחנו יודעים בדיוק מה צריך לעשות, על התגוננות כזו או אחרת ועל כך שאנחנו צריכים לבצע פעולות התקפיות בשלב מוקדם של המשחק ובסוף לא ראינו שום דבר מזה בפועל. לא היה לנו מראש סיכוי ואני בטוח שהם ידעו שאין לנו סיכוי, אבל דיברו על זכייה בתואר וזה לא נכון ולא מקצועי".

שוער נבחרת גרמניה ברנרד לטו מאוכזב. GettyImages
מי דיבר על זכייה? גרמניה מאוכזבת/GettyImages

"שחקנים צעירים נותנים יותר אם הם מתחרים עם הטובים ביותר ברמות הגבוהות ביותר", הסביר אדריון אחרי ההפסד 1:0 לספרד ששלח את הגרמנים הביתה. "בשביל כל שחקן הצעיר הטורניר הזה הוא שיא". ואם בדברים הללו אפשר לזהות שמץ של ביקורת על סדר העדיפויות של לב, הרי שהבוקר (שני) אדריון כבר מיתן את עצמו: "עשינו הכול וביצענו זימונים בהתייעצות עם יואכים לב. למרות שידענו שנבחרות חזקות במיוחד יתחרו באליפות, היינו משוכנים שהכישרונות שלנו יעצימו את האיכויות שלהם בטורניר. בסופו של יום, חסר לנו מעט מאוד כדי ללכת למשחק קריטי נגד רוסיה ביום רביעי".

אפשר להבין את אדריון. מצד אחד, הוא מרגיש בצדק שההתאחדות הזניחה אותו. ייתכן שעם חיזוק של שחקן או שניים, יחסי הכוחות בבית המוות היו אחרים. מצד שני, הוא לא רוצה לוותר על המשרה בה הוא מחזיק ארבע שנים ולכן צריך לשמור על יחסי עבודה תקינים עם הבוס הגדול לב. "אני לא מתכוון להתפטר", הבהיר לכתבים הגרמנים והצהיר שיוביל את הנבחרת במוקדמות יורו 2015.

לאדריון (59) הייתה קריירת משחק בינונית וגם קריירת האימון שלו לא התרוממה במיוחד. הוא נחשב בגרמניה כמומחה לטיפוח צעירים לצד חסרונות אחרים. למשל, הוא ספג ביקורת על כך שהשאיר מחוץ לסגל את מוריץ לייטנר (דורטמונד), מקסימיליאן בייסטר (המבורג) ואלכסנדר אסוויין (נירנברג) "הוא מוגבל טקטית", טען עיתונאי גרמני.

באוור נחרץ יותר: "המאמן אשם? בוודאי. במיוחד הדרך בה הוא התנהל, דיבר כלפי חוץ והציג את נבחרתו. הוא התנהל בצורה לא מקצועית, הוא לא רצה לשמוע על טעויות שהוא עשה וטען שהכול בסדר. על מה לעזאזל הוא מדבר? במשחק מול ספרד היו להם 15 מצבים מול השער ולנו אף מצב במחצית השנייה וכשאמרתי לו את זה הוא לא האמין לנתון הזה ואמר שהסטטיסטיקה אינה נכונה. אנחנו צריכים מישהו שיהיה לו מספיק אומץ להגיד שטעינו ושנראינו רע. עובדה שאנחנו מחוץ לטורניר".

בעוד התקשורת נחרצת, בהתאחדות מסתכלים על הדברים בצורה אחרת. "אתם מסתכלים רק על התוצאה הסופית. בנינו נבחרת אדירה בשנתיים האחרונות ואנחנו אחת משבע נבחרות אירופאיות שעלו לאליפות", הסביר אדריון וגם יו"ר ההתאחדות וולפגנג נירזבאך סירב להתרגש. בגרמניה לוקחים את הכישלון בפרופורציות הנכונות. המטרה האמיתית, כפי שמסביר היו"ר, הייתה ותהיה הנבחרת הבוגרת והצלחה במונדיאל הקרוב: "כולנו מאוכזבים כרגע, אבל אני משוכנע שמהנבחרת הזו יגיעו בעתיד כמה שחקנים לנבחרת הבוגרת".

***

מאמן נבחרת גרמניה הצעירה ריינר אדריון. קובי אליהו
זה לא זה. אדריון/קובי אליהו

צ'אבי אלונסו החדש

כשמסתכלים על נבחרת ספרדית כלשהי בכל גיל, אפשר לזהות מיד את קווי הדמיון. סגנון המשחק, סגנון השחקנים והשיטה. יש נבחרות יותר מוכשרות ופחות מוכשרות, אבל הקו המנחה זהה. קו שהמקור שלו הוא עבודה נכונה מגיל צעיר מאוד. ספרד הצעירה מזכירה מאוד את האחות הגדולה. נבחרת יעילה שמניעה כדור בצורה מושלמת, לוחצת את היריבה, מחזיקה בכדור באחוזים גבוהים וקצת חסרת מחץ בשפיץ (למה אלברו מוראטה לא פותח?). היא מפוצצת בשמות גדולים ולצד השמות המוכרים, אחד השחקנים הכי מרשימים אצלה הוא אסייר יראמנדי.

אם אפשר להשוות כל שחקן בצעירה לשחקן באותה עמדה בבוגרת, הרי שיראמנדי הוא תואם צאבי אלונסו. ולא רק בגלל סגנון המשחק. גם יראמנדי הוא באסקי, שגדל בריאל סוסיאדד. בגיל 17 ערך בכורה בקבוצת המילואים ובסוף עונת 2009/10 כבר נכנס לרוטציה של הקבוצה הבוגרת שבדיוק עלתה חזרה לליגה הבכירה בספרד. אחרי שסבל מפציעה בברך והחמיץ כמעט מחצית מעונת 2011/12, יראמנדי נהנה בשנה החולפת מעונת פריצה, רשם 32 הופעות בהרכב סוסיאדד ועזר לה להשיג כרטיס למוקדמות ליגת האלופות.

הרקע הדומה של השניים זיכה את יראמנדי בכינוי: "צ'אבי אלונסו החדש". הוא אמנם נמוך ומעט צנום יותר מקשר ריאל מדריד, אך תכונות המשחק שלהם דומות. יראמנדי שחקן חזק, שמשלב פיזיות, חטיפות כדורים עם ראיית משחק נפלאה ויכולת מסירה. במשחק בין ספרד לגרמניה, יראמנדי היה הדינמו של הרוחיטה. דחף את המשחק קדימה, הפגין ניצוצות של טכניות וגם סיכן את השער. הדומיננטיות של ספרד הייתה מוחלטת לא מעט בזכות היכולת של הקשר הבאסקי.

מדובר בהמשך ישיר למה שהראה העונה יראמנדי בסוסיאדד. 80 אחוזי הצלחה בתיקולים העמידו אותו במקום התשיעי בליגה בקטגוריה הזו. לא פלא שבמועדון מיהרו להכניס לחוזהו החדש תג מחיר בגובה 30 מיליון יורו ורואים בו כאיש הבא שיכניס כסף לקופה. אחת הקבוצות שהוזכרו כמועמדות לקלוט אותו, אגב, היא ריאל מדריד עצמה. זאת לאור השמועות ההולכות וגוברות לפיהן צ'אבי אלונסו יעזוב בחזרה לפרמיירליג.

"הוא מכסה הרבה שטח, תמיד מעורב במשחק ועושה הכול כמו שצריך", אמר העונה צ'אבי אלונסו המקורי על היורש העתידי מסוסיאדד. "הוא מספק לקבוצה פתרונות טובים, שחקן חשוב שעשה התקדמות אדירה בעונה האחרונה". ללורן חוארוס, המנהל הספורטיבי של סוסיאדד, יראמנדי דווקא מזכיר יותר את ברנד שוסטר. כך או כך, ספרד יכולה להיות שקטה בכל הקשור לקישור אחורי. הנבחרת מוכנה היטב ליום שאחרי צ'אבי הרננדס וצ'אבי אלונסו.

שחקן נבחרת ספרד הצעירה אסייר יראמנדי. Ian Walton, GettyImages
גם הוא יגיע לריאל מדריד? יראמנדי/GettyImages, Ian Walton

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully