וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיאגו אלקנטרה: העלה את הסעיף

2.6.2013 / 8:00

ברצלונה מופתעת, צ'אבי מתחנן, מאזיניו מקשקש וריאל מפתה. שנתיים אחרי שכיכב ביורו הצעירות ובזמן שהוא חש תקוע בבארסה, טיאגו אלקנטרה מגיע ליורו 2013 בישראל ככוכב הגדול של נבחרת ספרד ואחד המלפפונים החמים באירופה, בזכות סעיף אחד בחוזה שמשגע את קטלוניה

25 ביוני 2011. נבחרת ספרד הצעירה הצטרפה לגל ההצלחות של הספורט הספרדי וזכתה באליפות אירופה עד גיל 21 שנערכה בדנמרק. התואר השלישי בתולדותיה והראשון מאז הנבחרת של גוטי, מיצ'ל סאלגדו וחואן קרלוס ואלרון ב-1998. מי שהפך בן רגע לשם החם של הכדורגל הספרדי היה טיאגו אלקנטרה, שהבקיע שער פנטסטי בבעיטה חופשית מ-35 מטרים ב-0:2 על שוויץ ונבחר לשחקן המצטיין של הגמר. אלכס פרגוסון נדלק, באיטליה לטשו עיניים וגם ברצלונה לא נותרה אדישה להצלחה המסחררת של הכישרון הצעיר שצמח אצלה באקדמיה. הקבוצה מקטלוניה רצתה למנוע מקבוצות אחרות לשחר לטרף, וארבעה ימים לאחר מכן כבר הודיעה חגיגית: "המועדון הגיע לסיכום עם טיאגו על חוזה חדש ומשודרג שיסתיים ב-30 ביוני 2015".

טיאגו אלקנטרה עם פרס השחקן המצטיין של גמר יורו 2011 לנבחרות צעירות. Michael Steele, GettyImages
השחקן המצטיין של גמר יורו 2011. טיאגו אלקנטרה/GettyImages, Michael Steele

לחוזה המשופר הוכנס גם סעיף שחרור אסטרונומי בסך 90 מיליון יורו שאמור היה להרחיק מטיאגו אוליגרכים או שייח'ים אופורטוניסטים. סוף פסוק? ממש לא. בשבוע שעבר הופתעו אוהדי ברצלונה לגלות שאותו סעיף שחרור מפורסם צנח לו מ-90 מיליון יורו ל-18 מיליון בלבד. הכיצד? פרה גווארדיולה, סוכנו של טיאגו והאח של פפ, הכניס הגבלה לחוזה ולפיה סעיף השחרור ישתנה אם השחקן לא ירשום לפחות 30 דקות ב-60 אחוזים מהמשחקים של ברצלונה. בעונה שעברה, עדיין תחת הדרכתו של פפ, ברצלונה עמדה באתגר. אצל טיטו וילאנובה וג'ורדי רואורה הסעיף חמק מתחת לרדאר.

כך, שנתיים אחרי שסומן על ידי המועדונים הבכירים באירופה בעקבות יורו נהדר עם הנבחרת הצעירה, טיאגו שוב צפוי לככב באליפות אירופה שתצא לדרך השבוע כאן אצלנו, ואחריה יהיה שוב אחד השמות המבוקשים ביבשת. ריאל מדריד כבר פנתה לאבא מאזיניו, מנצ'סטר יונייטד ומנצ'סטר סיטי חזק בתמונה, גווארדיולה חושב על איחוד בבאיירן ואפילו מילאן מוכנה להצטרף למערכה. הרי מדובר בסך הכול ב-18 מיליון יורו. כולן עטות על המציאה שנוצרה כתוצאה ממחדל של ברצלונה. מציאה ושמה טיאגו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שחקני ברצלונה טיאגו אלקנטרה עם ססק פברגאס. רויטרס
ברצלונה לא שמה לב והוא יכול לברוח. טיאגו אלקנטרה/רויטרס

טיאגו אלקנטרה, למי ששכח או פשוט לא הכיר, הוא בכלל ברזילאי. הוא נולד ב-1991 בבארי שבאיטליה, בתקופה שבה מאזיניו שיחק שם בליגה הראשונה. האב זכה בגביע העולמי עם נבחרת ברזיל ב-1994 והמשיך לככב במדי סלטה ויגו הספרדית, בעוד הבן החל את דרכו בקבוצה מקומית בוויגו יחד עם בן הדוד רודריגו, בנו של שחקן פלמנגו לשעבר אדאלברטו. ב-2005 נפרדה דרכם של בני הדודים, כאשר טיאגו הצטרף לאקדמיה של ברצלונה ואילו רודריגו בחר בזו של ריאל מדריד. בחלוף שבע שנים, ב-5 בדצמבר 2012, כל המשפחה התאחדה לערב אחד, עת ברצלונה פגשה בהרכב משני את בנפיקה במשחק האחרון של שלב הבתים. טיאגו פתח בהרכב הבלאוגרנה לצד אחיו הצעיר ראפיניה, כשמן העבר השני התייצב רודריגו במדי היריבה הפורטוגלית.

היה זה המשחק המרגש בקריירה של טיאגו, אפילו יותר מהופעת הבכורה בברצלונה שהעניק לו גווארדיולה בסיום עונת 2008/9. את הקשר המשפחתי עם רודריגו הוא מתחזק במסעות עם הנבחרת הצעירה, כשהשניים ישתפו פעולה גם בטורניר בישראל. רודריגו הוא מלך שערי הנבחרת הספרדית, בעוד טיאגו בן ה-22 הוא הקפטן ואחד השחקנים המנוסים שלה. פועל יוצא של שלוש עונות כשחקן סגל לגיטימי באחת הקבוצות הטובות בעולם.

שלא תטעו, טיאגו סומן מהרגע הראשון כפוטנציאל אדיר וכאחד הקשרים המרכזיים הטובים בעולם לגילו, אבל בברצלונה בחרו לחמם אותו על אש קטנה. אחרי הופעת הבכורה ההיא כמחליף של איידור גודיונסן, מאזיניו כבר האמין שהבן ישתלב במהרה בשורות הקטלאנים, אולם גווארדיולה בחר להשאיר אותו עונה נוספת בקבוצת המילואים. רק ב-2010/11 הוא קיבל את הקידום ואף הוצב בהרכב בשישה משחקי ליגה, ובעונה שלאחר מכן, אחרי הקיץ הנפלא עם הנבחרת, כבר שותף ב-45 משחקים בכל המסגרות.

השדרוג אמור היה להגיע העונה. צ'אבי חזר עייף ותשוש, אך טיאגו החמיץ את כל תקופת ההכנה עקב פציעה, נעדר במשך הקיץ וגם פספס את הטורניר האולימפי בלונדון, בו חבריו התרסקו לחלוטין. צ'אבי בן ה-33 קיבל חוזה עד 2016, טיאגו שימר את מעמדו כמחליף וסיים את העונה עם 35 משחקים בכל המסגרות (26 בליגה, מתוכם 15 בהרכב, אבל רק שניים בליגת האלופות), שלושה שערים ושישה בישולים. רובם המכריע בגארב'ג טיים. "יש לו עתיד גדול, אבל העונה הזאת התפספסה קצת בגלל הפציעה בתחילת העונה. הוא חייב לשמור על סבלנות", הציע לואיס מייה, שחקן ברצלונה לשעבר ומי שאימן את טיאגו בנבחרת הצעירה בדרך אל התואר ביורו 2011. אחרי שלוש עונות אותן הגדיר האב כ"דריכה במקום", לא בטוח שטיאגו עוד מוכן לחכות.

שחקן העבר מאזיניו במדי סלטה ויגו. GettyImages
פתח את הדלת לגל השמועות סביב מעבר של בנו. מאזיניו במדי סלטה ויגו/GettyImages

סבלנות. זו מילת המפתח בכל הנוגע לטיאגו ובכלל להתנהלות של ברצלונה. על המגרש ומחוצה לו. הנעת הכדור הסבלנית מסמלת יותר מכל את הסגנון של האימפריה הקטלאנית. טיאגו ינק את הפילוסופיה הזאת מגיל 15. הוא קורץ מהחומר של ברצלונה. אשף המסירות הקצרות, מניע כדור נהדר (ממוצע של 90 אחוזי דיוק במסירות), יודע להפעיל לחץ ולסייע להגנה, וגם מבצע תנועה חכמה לעומק כדי להגיע למצבי הבקעה. ועדיין, לעתים קופץ לו הפיוז הברזילאי. הרצון לבצע איזשהו טריק מיותר או להשפיל את היריב.

ב-29 באפריל 2012, בסיבוב ההופעות האחרון של גווארדיולה כמאמן ברצלונה, מחצה הקבוצה 0:7 את ראיו וייקאנו בווייקאס ודחתה במעט את חגיגות האליפות של ריאל מדריד. טיאגו הבקיע את השער החמישי מבישול של דני אלבס, ואז אצו להם שני הברזילאים ופצחו בריקוד סוער ומתגרה אל מול אוהדי ראיו העצבניים. גווארדיולה היה עצבני לא פחות בסיום. "מה שעשו טיאגו ודני אלבס לא היה מתאים", זעם המאמן. "זו לא התנהגות של שחקני ברצלונה. אנחנו מבקשים סליחה מאוהדי ראיו, זה לא יקרה שוב". גם טיאגו התנצל באמצעות חשבון הטוויטר שלו ומאז עבר לחגיגות רגועות יותר. רק שלא היו הרבה כאלה.

טיאגו רוצה להיות שחקן מוביל בברצלונה. זה חלום חייו. הבעיה היא שמלפניו הוא רואה כל הזמן את צ'אבי. הקשר הוותיק אמנם משחק פחות מבעבר, אבל עדיין נהנה ממעמד מיוחד ואין סיכוי לנשל אותו מההרכב. כמי שהמתין בסבלנות לרשת את גווארדיולה, מי כמוהו מבין את הסיטואציה בה נמצא מחליפו הצעיר. "הייתי ממליץ לטיאגו לגלות סבלנות כי הוא שחקן שצריך להיות סיפור הצלחה בברצלונה", התייחס לאחרונה צ'אבי המחושב ליורש ההרפתקני שלו. "אני חושב שיש לו כישורים יוצאי דופן. הוא לא רק שחקן העתיד של ברצלונה, אלא מישהו שיכול להשפיע כאן ועכשיו".

צ'אבי שחקן ברצלונה. רויטרס
מי כמוהו מבין את הסיטואציה בה נמצא טיאגו. צ'אבי/רויטרס

מי שיכול להשפיע כאן ועכשיו על ההחלטה של טיאגו הוא הרכש הטרי ניימאר. אמנם השניים לא משחקים על אותו תפקיד, אבל נאבקים כרגע על אותה חולצה. זו עם המספר 11. בברצלונה מוכרים בסיטונות את החולצות החדשות עם שמו של ניימאר והמספר המבוקש, עוד לפני שהוצג רשמית. כאילו דוחקים את טיאגו החוצה. הקשר עצמו, אגב, החמיא לניימאר ולא התייחס לפרשת החולצה, בדיוק כפי שביקש מהתקשורת להמתין עם סוגיית המעבר עד תום יורו 2013 כי "הדבר הכי חשוב כרגע זה להביא מדליית זהב נוספת לספרד".

הבקשה של טיאגו זכתה להתעלמות בביתו שלו. האיש שפתח את הדלת לגל השמועות הוא כמובן האבא מאזיניו, שמעורב בכל פרט בקריירה של בניו. גם בזו של טיאגו וגם בזו של ראפיניה בן ה-19, המתדפק על דלתי הקבוצה הבוגרת וכבר זכה לכמה הזדמנויות. בראיון ל'רדיו מארקה', עוד בחודש מרץ, אמר קשר העבר של נבחרת ברזיל: "טיאגו היה משחק הרבה יותר בכל קבוצה אחרת בעולם. הוא מאוד שאפתן וצריך לשחק, אבל יש לו חוזה בברצלונה ואנחנו מרוצים בסך הכול. נצטרך לנתח בקרוב את המצב שנוצר".

מאזיניו לא רק דיבר. הוא כבר נפגש עם אנשי ריאל מדריד, שמעוניינים לבצע מהלך שירעיד את האדמה רגע לפני הבחירות לנשיאות המועדון. "אם יש שחקן שלא רוצה להמשיך בברצלונה ומתאים לנו, אז אנחנו נלך על זה", רמז הנשיא פלורנטינו פרס, שכבר חטף מברצלונה את לואיס פיגו לפני 13 שנים וישמח לעשות זאת שוב. רק שלא יסמוך יתר על המידה על הלהיטות של מאזיניו. האב גם חלם שבנו ילבש את מדי נבחרת ברזיל, אך ראה את טיאגו בוחר לייצג את ספרד ומסתפק בראפיניה שמעדיף כרגע את הסלסאו. חצי נחמה.

כך, בזמן שכולם מתעסקים בעתידו של טיאגו, יש מי שמודאג מההווה. קוראים לו ז'ולן לופטגי. מאמן הנבחרת הצעירה של ספרד נהנה מסגל חלומי ומגיע כפייבוריט לשמור על התואר, אבל חושש שההתעסקות של שחקניו בעתידם האישי תפגום בחיבור הקבוצתי ותוביל לכישלון קולוסאלי נוסח האולימפיאדה בקיץ שעבר. "אני יכול להתפלל שחרושת השמועות לא תפגע בטיאגו ואיסקו", אמר לופטגי. "נצטרך להיות מרוכזים ככל האפשר ולפנות לבגרות של השחקנים שלנו. נקווה שהנזק שגורם חלון ההעברות יהיה קטן". האמנם?

שחקן נבחרת ברזיל, ניימאר. AP
רוצה את החולצה מספר 11. ניימאר/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully