וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך לפסגה עדיין ארוכה

1.6.2013 / 12:30

העובדה שירדן ג'רבי עלתה למקום הראשון בעולם מעלה את השאלה האם היא יעל ארד/אורן סמדג'ה/אריק זאבי הבאה? על סמך הזמן שנותר למשחקי ריו, העבר, היריבה, וגם המאזנים שלה - צריכים לקרות עוד הרבה דברים

קצת יותר משנה לפני המשחקים האולימפיים בלונדון, כשאריק זאבי זכה במדליית הזהב בגרנד סלאם מוסקבה, הוא צבר 500 נקודות בדירוג העולמי שהבטיחו סופית את מקומו בלונדון 2012. זה היה אחד ההישגים הגדולים בקריירה המפוארת של אריק זאבי, שאמנם היה דומיננטי מאוד באירופה אבל פחות מחוצה לה בשנים מסויימות. בסוף השבוע שעבר ירדן ג'רבי זכתה במדליית הכסף בטורניר המאסטרס בטיומן שברוסיה, ורק ההישג הזה העניק לה כמעט 500 נקודות דירוג, 420 נקודות ליתר דיוק שהעלו אותה למקום הראשון בעולם. ג'רבי היא הג'ודאית הישראלית הראשונה שמטפסת למקום הראשון בדירוג העולמי, אם כי חשוב לציין שבתקופתה של יעל ארד לא ממש היה דירוג עולמי.

למרות שהמשחקים האולימפיים הבאים יתקיימו בעוד יותר משלוש שנים בריו דה ז'ניירו, ההישגים של ירדן ג'רבי בשבועות האחרונים שכללו גם מדליית ארד באליפות אירופה ועוד שלושה פודיומים בתחרויות בינלאומיות אחרות שהתקיימו ב-2013, מעלים את השאלה האם מדובר במדליסטית האולימפית הישראלית הבאה בג'ודו?

הג'ודוקא ירדן ג'רבי. ברני ארדוב
תקופה חלומית בשבועות האחרונים. ירדן ג'רבי/ברני ארדוב

אז מצד אחד התשובה היא פשוטה. ירדן ג'רבי מדורגת כיום ראשונה בעולם, בדירוג שמבוסס על התחרויות בשנתיים האחרונות, והיא מקדימה את הטובות בעולם. מצד שני, המאזן שלה מול השניה בעולם הוא ניצחון לעומת 3 הפסדים; מול השלישית בעולם 3 הפסדים; ומול הרביעית בעולם ניצחון ו-2 הפסדים. ההצלחות הגדולות של ירדן ג'רבי הושגו עד היום בעיקר בזירה האירופית, ובזירה הבינלאומית יותר מול יריבות אסיאתיות ממונגוליה ודרום קוריאה (מעצמות ג'ודו), אבל פחות מול הג'ודאית הסינית הבכירה והג'ודאיות היפניות. כמובן שאי אפשר להתווכח עם דירוג עולמי ועם הצלחה כל כך מרשימה בתחרות המאסטרס, אבל כדי לענות על השאלה שהוצגה כאן מקודם אי אפשר להתכחש לנתונים האלה, שהלוואי וישתפרו בשנים הקרובות.

מאמנה של ג'רבי שני הרשקו מתייחס לנתונים האלה ואומר: "היפניות הן הכי טובות בעולם, יש שם עומק וקשה להתחרות נגדן. ירדן הפסידה פעמיים לסינית הבכירה, שהיא אחת הטובות בעולם. העומק ביפן, סין, קוריאה ומונגוליה הוא מאוד גדול. מצד שני, אם מסתכלים על מה שקרה מחודש דצמבר האחרון אז ירדן ניצחה בטוקיו מונגולית וקוריאנית ובפריז את אחת המונגוליות, ככה שאי אפשר להגיד שהיא לא מסתדרת עם האסיאתיות. היא גם ניצחה בשנה שעברה בדיסלדורף את מיקי טנאקה היפנית, שהייתה סגנית אלופת העולם".

מאמן נבחרת הגברים אורן סמדג'ה השתמש בדוגמה הזאת כדי לתת את הפרשנות שלו לגבי ההתקדמות של ירדן ג'רבי: "אני חושב שירדן צריכה לעבור עוד כמה שלבים כי בסך הכל עדיין אין לה מדליה מאליפות העולם. מדליה באליפות העולם זה כבר משהו שדומה למדליה באולימפיאדה, ויש לה עוד שלוש שנים וחצי לכבוש את היעדים. אם תהיה לה מדליה באליפות העולם אז אפשר יהיה להגיד שהיא בדרך הנכונה, אבל מה שחשוב לציין זה שהיום אי אפשר לדעת אם היא בכלל תהיה באולימפיאדה כי אליס שלזינגר מתחרה מולה".

עוד דבר שחשוב לציין הוא שגם אריק זאבי, מדליסט הארד האולימפי מאתונה 2004, מעולם לא זכה במדליה באליפות העולם. הוא כיכב באליפויות אירופה עם 9 מדליות, אבל המדליה היחידה שהונחה לו על הצוואר באליפות העולם (כסף) הושגה בקטגוריית המשקל הפתוח, ששימשה אז מעין הזדמנות שניה עבור ג'ודאים, וההישג הזה לא ממש מקביל למדליה אולימפית. בנוסף, זאבי מעולם לא הצליח לנצח את מי שהיה אז יריבו העיקרי מיפן, קוסיי אינואה. ואם מדברים על ירדן ג'רבי, דווקא לפני המשחקים האולימפיים בלונדון אליהם היא לא העפילה, היא גברה באליפות אירופה על לא אחרת מאשר אורסקה זולניר הסלובנית, שזכתה בסופו של דבר במדליית הזהב האולימפית. אגב, אליפות העולם הקרובה תתקיים בסוף אוגוסט בריו דה ז'ניירו.

טומי ארשנסקי, ירדן ג'רבי. קובי אליהו
עכשיו הגיע הזמן למדליה באליפות העולם. ג'רבי יחד עם טומי ארשנסקי אחרי אליפות אירופה האחרונה/קובי אליהו

בקרב הגמר של טורניר המאסטרס האחרון בטיומן, ג'רבי נכנעה תוך 22 שניות לאבה קאנה היפנית ובתוך כל זה נפצעה במרפק וסבלה מכאבים עזים. האבחנה הראשונית מדברת על קרע חלקי ברצועה של המרפק, ובמקום להמשיך למחנה אימונים עם נבחרת צרפת, ג'רבי נחתה בארץ ויצאה לחופשה לא מתוכננת. בגיל 23 היא למעשה מתמודדת לראשונה בקריירה שלה עם פציעה רצינית, שבמקרה הטוב זמן ההחלמה שלה יהיה בין שבועיים לארבעה שבועות.

"אין ספק שהפציעה הזאת משבשת את התכניות שלנו לקראת אליפות העולם", אומר הרשקו ומוסיף: "תוך 10 ימים נבין מה מצבה, זו פציעה לא נעימה. אנחנו עוסקים בענף מאוד אגרסיבי ונפצעים הרבה, אבל בזכות היכולות והגמישות של ירדן הצלחנו להימנע מזה עד עכשיו. בגלל זה ירדן הצליחה להתחרות הרבה עד היום ולהימנע מפציעות, אבל כנראה שאי אפשר להימנע מזה לגמרי. אנחנו מקווים שהיא לא תיפצע יותר ממה שהיא נפצעה עד עכשיו".

אז האם ירדן ג'רבי תהיה המדליסטית האולימפית הבאה של ישראל בג'ודו? לזכותה יאמר שגם התשובה "יתכן" נשמעת מחמיאה מאוד, כי בקיץ האחרון ראינו מה קרה לאריק זאבי ולאליס שלזינגר, שנחשבו למועמדים למדליה והודחו בשלבים מוקדמים. אבל צריך לזכור, למדליסטים האולימפיים הישראלים הקודמים לא היו יריבים כל כך קשים כמו אליס שלזינגר לירדן ג'רבי, וברגע ששלזינגר תחזור למסגרת של הנבחרות היא צפוייה לתת פייט. ג'רבי עוד צעירה, היא עדיין לא דומיננטית באירופה כמו אריק זאבי, אבל יש לה ג'ודו מפחיד מאוד שגורם לכל היריבות שלה לפחד ממנה, ונראה שעל זה מסתמך מאמנה שני הרשקו.

"כל ספורטאי על חייב להיות מאופיין לפחות בארבע מתוך חמש תכונות דומיננטיות ולירדן יש את זה", הוא אומר. "מבחינת הג'ודו, היא מאוד טכנית, מאוד מתפרצת, היא פייטרית טובה ויש לה אחיזה דומיננטית. היריבות שלה חוששות מהיכולת הטכנית הגבוהה שלה. יש לה אחוז גבוה מאוד של איפונים ואת רוב הקרבות שלה היא מנצחת בנקודות ולא בעונשים". סמדג'ה מסכים עם זה ומוסיף: "יש לירדן ג'ודו מאוד אטרקטיבי, מאוד חד, מזכיר את הג'ודו היפני. הייתי אומר שזה אפילו ג'ודו שמתאים יותר לגברים".

את הימים הקרובים תעביר ירדן ג'רבי בשיקום, ואת השבועות הקרובים בהכנה לאליפות העולם, שם היא תנסה להפוך לישראלית השלישית שזוכה במדליה במעמד הזה אחרי יעל ארד (כסף ב-1993, ארד ב-1991) ואליס שלזינגר (ארד ב-2009). היא תמשיך ליהנות מהתמיכה לה היא זוכה מאיגוד הג'ודו, הוועד האולימפי ועיריית נתניה, אבל בשלב מסויים, היא ככל הנראה תחדש את התחרות שלה מול אליס שלזינגר על המקום היחיד לישראלית במשקל של 63 קילוגרם במשחקי ריו 2016. על סוגיית שלזינגר מסכם שני הרשקו: "העבודה על הנבחרות מוכיחה את עצמה והתחרות ביניהן חשובה. אני מקווה שבסוף זה ייפתר איכשהו, זה לא בידיים שלנו ואני מקווה שאליס תשוב להיות בנבחרת אבל יש כללים. בכל עבודה יש דברים שאוהבים יותר ואוהבים פחות אבל יש כללים".

דבר אחד כמעט בטוח - המשך ההתקדמות של ירדן ג'רבי בצמרת הג'ודו העולמית והמאבק שלה מול אליס שלזינגר יהוו את אחד העוגנים של הספורט האולימפי הישראלי בשלוש השנים הקרובות.

ירדן ג'רבי ג'ודאית עם מאמנה שני הרשקו. ברני ארדוב
"אנחנו מקווים שירדן לא תיפצע יותר ממה שנפצעה עד עכשיו". שני הרשקו עם ירדן ג'רבי/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully