וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי בסוף הוא באמת יגיע למנצ'סטר סיטי

29.5.2013 / 12:47

היום הוא מודה שהמפגש עם דויד סילבה "בא לו בבום", וההייפ סביב האפשרות שיעבור לאלופת אנגליה יצרו לניר ביטון ציפיות גבוהות ועונה קשה. אלא שאת גיא לוזון זה לא מעניין. האם הבאנקר מספר 1 של הצעירה ליורו יצדיק את ההימור?

אוקטובר 2012. אצטדיון המושבה. ערב משחק הידידות בין ישראל הצעירה לבלגיה, הסיפור המדובר בחדר ההלבשה היה ניר ביטון. שבועיים לפני המשחק הקשר והקפטן התאמן עם הנבחרת הבוגרת ולא ערך אפילו אימון אחד עם הצעירה. ברגע האחרון הוא נופה מהבוגרת ישירות אל הרכב האחות הקטנה. שחקנים בצעירה סיפרו אז: "אם זה היה קורה בקבוצה, זה לא היה עובר בחיים. שחקנים פה תורגלו וחיכו למשחק. זה לא משחק רשמי, ולא היה נורא אם הוא היה פותח במחצית השנייה כדי להראות שיש תחרות. אבל מבחינת גיא לוזון הוא באנקר בכל מצב, ובגלל ששחקנים סוגדים לגיא, אז מקבלים כל מה שהוא עושה גם אם לא מסכימים לפעמים".

הסיפור הזה ממחיש איך הפך ביטון לקפטן והמנהיג של לוזון במרכז השדה של הצעירה. הוא עבר עונה לא קלה בכלל באשדוד, לא הצליח להתקדם מקצועית והעלה לא מעט סימני שאלה סביב מעבר לאירופה בעתיד, אך בד בבד קיבל סימן קריאה אחד גדול מצד המאמן לוזון. "לא מעניין אותי מה הוא עשה בליגה. הרבה פעמים ראינו שחקנים שלא טובים בליגה, ובצעירה זה שונה. זו מסגרת אחרת, ואני אומר בביטחון מלא שביטון יהיה מצוין ביורו וייתן את כל מה שאני מצפה ממנו", משוכנע לוזון.

ניר ביטון שחקן הנבחרת הצעירה ומ.ס. אשדוד. קובי אליהו
לפעמים אני מריץ את הסרטים בראש, אבל גם משתדל להישאר מציאותי". ביטון מתכונן ליורו/קובי אליהו

"בארץ מי שלא מבקיע או מעורב בשערים לא נחשב שחקן"

באחד מאותם משחקי נפל של אשדוד בעונה האחרונה, בירידה לחדר ההלבשה, אוהדים החלו כבר לזרוק הערות לביטון בסגנון "חשבת כבר שאתה בצ'מפיונס", "איזה מנצ'סטר ואיזה נעליים", ועוד הערות מזלזלות שהתייחסו למבחנים שעבר במנצ'סטר סיטי בקיץ והדיבורים על כך שיעבור לאי הבריטי. שחקני אשדוד שקלטו את המתרחש עודדו את ביטון, אבל נראה שלשחקן לא פשוט עם ההערות הללו.

כזכור, בקיץ ביטון להטט עם שחקני מנצ'סטר סיטי וטוטנהאם. כל העיניים היו עליו, וזה יצר לו לא מעט בעיות. בספטמבר ג'קי בן זקן הוציא את זעמו על כך שהקשר לא בנבחרת הבוגרת, ואמר שאלי גוטמן ויוסי אבוקסיס מדרדרים את הכדורגל. שבועיים לאחר מכן ביטון זומן לבוגרת, והלחשושים היו בהתאם. ביטון, טיפוס שקט ומופנם, לא בנוי לרעש הזה, לא ברמת נבחרת וגם לא ברמה של אשדוד. האם הרעש פגע בו? ביטון עצמו טוען שלא הרגיש אותו: "ברמה האישית זה לא פגע בי. אני מתנתק ממה שקורה מסביב. הפרשנים בארץ קצת לקחו את זה לכיוון אחר. גם אם הייתי במנצ'סטר סיטי או בטוטנהאם, לא צריך לצפות ממני להבקיע בכל משחק. התפקיד שלי הוא לסדר ולארגן את המשחק, אבל בארץ מי שלא מבקיע או מעורב בשערים לא נחשב שחקן. אני לא מתעסק בזה ולא מתייחס לביקורת".

ביטון מרגיש שלא כל כך מבינים מה הוא עבר בשנתיים האחרונות, ומסיקים מסקנות מהר מדי. "היציאה למנצ'סטר סיטי באה לי כמו בום לפנים", הוא מספר על החוויה, "יצאתי לשם מאשדוד, ואנשים חושבים שזה קל לילד בן 20 לעשות את המעבר. בהתחלה הייתי בהלם. אתה פוגש שחקנים שעד היום בחרת לשחק איתם בסוני, ופתאום דויד סילבה יושב לידי. זה הלם ואתה לא מעכל. רק אחרי כמה אימונים זה משתחרר ומתרכזים נטו בכדורגל. בזמן שזלזלו, בשבילי זה היה עוד שלב בתהליך התבגרות".

דוד רביבו מלא הערכה לילד שגדל תחתיו באשדוד, אבל גם מסייג: "אי אפשר להאשים את התקשורת או את מי שטיפל בו ברעש שנוצר. ניר רוצה וצריך לדעת להתמודד גם עם זה. אולי הוא קצת טוב מדי. עם כל הבלגן שמסביב, הוא צריך לעבור את התהליך שלו בקריירה, אבל מבחינת כישרון, הוא אדיר בתפקיד שלו. יש לו בגרות ואופי להגיע רחוק מאוד. אני גם רואה אותו לוקח רחוק את הנבחרת הצעירה ביורו. הגיבוי שלוזון נותן לו משנה אותו לגמרי".

גיא לוזון מאמן נבחרת ישראל הצעירה. ברני ארדוב
"אני אומר בביטחון מלא שביטון יהיה מצוין ביורו וייתן את כל מה שאני מצפה ממנו". עם כזו תמיכה ואמונה, פלא שביטון מעריץ את גיא לוזון?/ברני ארדוב

"כשמכירים את גיא לוזון, פשוט מעריצים אותו"

ביטון עדיין בשלב של התחשלות, והשנה שעבר באשדוד רק המחישה את הסוגיה. כשיוסי מזרחי החליט שרביבו יוצא מהרוטציה, במועדון ציפו שביטון ייקח את המנהיגות עליו. בסופו של דבר, גם ביטון לא הצליח לעצור את הקריסה המקצועית. שחקנים בקבוצה אמרו כי "אי אפשר להשוות בכלל את מה שיש לרביבו עם הניסיון, הפה והמרפקים - למה שביטון יכול להביא. הוא עדיין טוב מדי בשביל להיות מנהיג בכדורגל שלנו, שדורש את הערס שפותח את הפה ונמצא בכל מקום, ומבהיר מה המועדון חושב על ההתנהלות של השופט, הקוון או בכלל".

גם רביבו עצמו שם לזה לב: "הכדורגל כאן דורש דברים קצת אחרים. הוא טיפוס שקט ומופנם. גיא לוזון נותן לו להנהיג בצעירה וזה עוד שלב בהתקדמות, אבל הוא עדיין בתהליך וצריך לתת לו את הזמן. באשדוד אין לי ספק שאם הוא יישאר הוא יהפוך למנהיג, אבל זה לא הדבר הנכון עבורו כדי להתקדם ולקבל את הכוח הזה שהוא צריך. אני חושב שהוא חייב לצאת, אם לא לאירופה אז לקבוצה גדולה בארץ, אולי אפילו ללמוד מטעויות שאני עשיתי".

אז כיצד הילד הטוב מאשדוד, שגם עבר עונה מקצועית לא טובה, עדיין מוגדר כמנהיג הבלתי מעורער של הנבחרת הצעירה? לוזון מנסה לענות, ומבחינתו, אין קמצוץ של סימן שאלה: "אני חוזר ואומר, הוא יהיה מצוין ביורו. יש מספר סגנונות למנהיגים. הוא מנהיג שקט, אבל משפיע לטובה על כל השחקנים, על המערך ועל הנבחרת. אני סומך עליו ב-100 אחוז. הוא שייך לשנתון הראשון שפתחנו איתו את הנבחרת הצעירה, ומהרגע הראשון ידעתי מה יש לי ביד ונתתי לו את המפתחות".

אין ספק שגם ביטון עצמו הרגיש את האמון, מה שמסביר את הפערים בין היכולת של הקשר בליגה ובנבחרת. "מהרגע הראשון שהתחלנו את ההכנות לטורניר לפני שנתיים וחצי, קיבלתי מגיא את כל הגיבוי, האמונה והתמיכה", אומר ביטון, "וכששחקן מקבל את זה ממאמן, הוא רוצה להחזיר לו. הוא אמר לי גם בשיחות שהוא מצפה ממני להרבה מעבר לעוד שחקן. זו לא חנופה, אני חושב שגיא מאמן ענק ואישיות מדהימה, ועד שאתה לא מכיר אותו, אתה לא יודע למה לצפות. אבל כשמכירים, פשוט מעריצים אותו, ונותנים דברים שאין לך בשבילו. ההורים שלי חינכו אותי מגיל קטן שאם אתה לא עושה משהו בצורה הכי טובה שאתה יכול - עדיף שלא תעשה. אצל גיא זה מוטו. מי שלא עומד בו, לא יכול להיות כאן".

ניר ביטון במדי מנצ'סטר סיטי. Johannes Simon, GettyImages
"יצאתי לשם מאשדוד, ואנשים חושבים שזה קל לילד בן 20 לעשות את המעבר. בהתחלה הייתי בהלם. אתה פוגש שחקנים שעד היום בחרת לשחק איתם בסוני, ופתאום דויד סילבה יושב לידי". ביטון במדי סיטי/GettyImages, Johannes Simon

"רוצה להגיע הכי רחוק שאפשר"

אלא שבעוד המעמד שלו בנבחרת לא נפגע, העונה הבינונית בליגה העמידה בספק את המוכנות לצאת לאירופה, בטח לליגה בכירה כמו הפרמיירליג. כששחקני אשדוד שמעו לא אחת את ביטון מתראיין לגבי עתידו, הם צחקו ואמרו: "הוא הולך על עיוור אחרי בן זקן ודודו דהאן, הוא מנטרל את עצמו מלחשוב מה נכון לו, ואסור לו לעשות את זה". בפועל, הדברים קצת שונים. הוא עדיין נותן אמון גדול בבן זקן ודהאן ומאמין שהם יעשו את הכי טוב עבור הקריירה שלו, אבל כן בוחן דברים, מתייעץ ואפילו קצת שינה פאזה.

אם לפני שנה הוא אמר "אעזוב את הארץ רק לאחת מהליגות הבכירות", היום הוא כבר התפכח וחושב אחרת, גם כששואלים אותו על הצעה אפשרית מבלגיה. "אני מכוון הכי גבוה, אבל גם לומד עם הזמן", אומר ביטון, "אנחנו נמצאים במדינה שאנחנו לא יכולים לברור ליגות כאלה ואחרות. ברגע שתבוא הצעה והיא תהיה אטרקטיבית, נשקול אותה בכובד ראש עם דודו, ג'קי, המשפחה וכל מי שאני מאמין בו, וניקח את ההחלטה הנכונה".

ומה לגבי מעבר לקבוצה גדולה בארץ? כאן כבר נכנס הכבוד לבן זקן: "מבחינתי כרגע זו לא אופציה, ואני יודע שגם לא מבחינת ג'קי". ואם היורו לא יביא איתו הצעה? "הרצון של כל אחד זה להגיע הכי רחוק שאפשר. כרגע אני באשדוד וטוב לי כאן. אני מקבל כל מה ששחקן כדורגל מקבל. נכון שהפיתוי להגיע למועדון גדול קיים אצל כל שחקן, אבל אשדוד זה מועדון טוב, שעושים לו עוול בארץ. נהייתה מן ססמה כזו שאומרת שאנחנו פותחים את העונה טוב, ואז כל הפרשנים ישר אומרים שנסיים מקום 8-9 ומזלזלים בנו. אבל תסתכל טוב טוב על השנים האחרונות ותגיד לי, את מי אשדוד מכרה? את אפה אמברוז לסלטיק ואת רוג'רס קולה לבלגיה. ניר ביטון הוא פוטנציאל מכירה אבל כבר שנתיים נשאר באשדוד. בסופו של דבר ניר ביטון יימכר כי יש לו את הרצון להגיע לרמה הכי גבוהה".

ג'קי בן זקן, מ.ס אשדוד. קובי אליהו
שהוא ישחרר אותו לקבוצה גדולה בארץ? אין סיכוי. בן זקן/קובי אליהו

"לפעמים אני מריץ את הסרטים בראש"

בעוד שבוע תעלה הנבחרת למשחק הפתיחה של היורו נגד נורבגיה באצטדיון החדש בנתניה. בלילה, לפני שהוא הולך לישון, ביטון כבר מרגיש את האדרנלין. "לפעמים אני מריץ את הסרטים בראש, אבל גם משתדל להישאר מציאותי", הוא מספר, "לא משנה כמה בן אדם מכין את עצמו לסיטואציה כזאת וכמה יתכונן, אני והחברים לנבחרת נתרגש. זה מעמד שלא זוכים להיות בו כל יום, וכולם מודעים לכך ומצפים. הקהל יהיה התוספת שלנו, הוא יצמצם את הפערים וייתן לנו תמיכה אדירה. אנחנו מרגישים את התמיכה של האוהדים ברחוב ומאמינים שהם יהיו מאחורינו בכל מגרש".

האם יש חשש שלמרות התוצאות הטובות בהכנה בטורניר עצמו, הפערים יבואו לידי ביטוי? "זה לא סוד שאנחנו הולכים לטורניר ברמה גבוהה", אומר ביטון, "עם כל הכבוד, אנחנו לא פייבוריטים ולא חושבים ככה אלא להיפך. למרות היתרון שלהם, אנחנו לא מתעסקים בנבחרות שנגדנו, וזו לא קלישאה. אני יכול להגיד לך שלפני משחקי הידידות נגד הולנד וגרמניה לא ראינו אפילו וידאו אחד ולא ידענו נגד מי אנחנו הולכים לשחק. אנחנו מתרכזים רק במה שאנחנו צריכים לעשות. אם נהיה מרוכזים ונעשה את הדברים שגיא מבקש מאיתנו, נעשה את העבודה ואולי נפתיע. ברור שהנבחרות האחרות יותר טובות, אבל זה מסוג המשחקים שמי שייתן ויילחם יותר, ייקח את הנקודות".

ומה לגבי הסקאוטים שיגיעו לישראל? עד כמה זה עובר בראש לביטון ולחבריו? "זה מובן מאליו", הוא מודה, "כל שחקן רוצה להגיע לרמות הכי גבוהות, ומי שרוצה לעשות את זה צריך לעמוד ברמות של לחצים ומתח. אנחנו לא צריכים להתעסק בזה, על אף שברור לנו שהרבה אנשים יבואו לראות אותנו, אבל צריך להשתדל להתנתק. אני בטוח שאם ניתן טורניר טוב כנבחרת, כל אחד יתבלט באופן אישי וירוויח את השם שלו".

הכירו את הנבחרות ביורו, הבית הישראלי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכירו את הנבחרות ביורו, הבית המקביל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • ניר ביטון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully