וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: רשות המסים חוקרת את ההתנהלות הכספית של מכבי תל אביב

27.5.2013 / 16:03

בכירים ברשות המסים טוענים כי מדובר ב”הסתעפות של פרשת פנאן”, אולם מדובר בנוהל עסקי שנבדק לאור אותה חקירה בנוגע לדרך מכירת המנויים. בכיר ברשות: ”הפרקליטות תצטרך להכריע”. פרקליטות מיסוי: ”לא מתייחסים לחקירות בטרם יתקבלו החלטות”. מכבי תל אביב: ”הנושא כבר נבחן

רשות המסים חוקרת בחודשים האחרונים את התנהלותו הכספית של מועדון הכדורסל מכבי תל אביב - כך נודע לוואלה! ספורט.

בכירים בראשות המסים טוענים כי המדובר ב"הסתעפות של פרשת פנאן", אולם לוואלה! ספורט נודע כי הפרשה איננה קשורה לפנאן ז"ל, אלא לנוהל עסקי שקיים במועדון כבר שנים, ושנבחן מחדש לאור הפעילות החקירתית בפרשת "בנק פנאן": האמור בהטבה שמעניקה מכבי לרוכשי המנויים היקרים בהיכל, לפיה עבור חלק ניכר מעלות המנויים מונפקת לרוכשים קבלה בגין "פרסום", עליה הם יכולים להזדכות במס.

חוקרי מס הכנסה פושטים על משרדי מכבי תל אביב בפרשת מוני פנאן. נועם אשל
הסתעפות בפרשת פנאן או חקירה נפרדת? חוקרי רשות המסים במשרדי מכבי תל אביב ב-2009/נועם אשל

במשך שנים מחלקת מכבי חוברות במשחקי הבית שלה. מרבית עמודי החוברת מוקדשים לפרסום של חברות, גופים ואנשים שונים, המלווים בכיתוב דומה בו הם מאחלים לקבוצה הצלחה במשחקיה. רוכשי המנויים היקרים, בחלקו התחתון של ההיכל, מקבלים את האפשרות "לפרסם" בחוברת, בכפוף לרכישת המנוי, אך רובם אינם נדרשים לשלם סכום נוסף כלשהו בתמורה.

"המנוי שלי שווה 9,000 שקל. מתוך זה קיבלתי קבלה על רכישת מנוי בגובה 4,000 שקל, ועוד קבלה של 5,000 שקל על פרסום", סיפר לוואלה! ספורט אחד המשתמשים בהטבה. "את הבוקסה בחוברת אני מקבל בחינם. כך אני יכול להזדכות על חלק מהתשלום במס הכנסה, כי פרסום היא הוצאה מוכרת. בסופו של דבר המנוי עולה לי הרבה פחות מ-9,000 שקל".

ההפרש יוצא, למעשה, מקופת רשות המסים - היינו מקופת המדינה.

בשנת 2008 פרסם העיתון "דה מארקר" כי רוכשי מנויים בגובה 5,500 שקל זכו בקבלה על סך 3,400 שקל כולל מע"מ תחת סעיף "פרסום", ובקבלה נוספת על סך 2,150 שקל בלבד בעבור המנוי.

בזמנו אישרה רשות המסים ל"דה מארקר" כי הנושא נבדק, ובסיום הבדיקה "לא נמצא בו פסול". אלא שככל הנראה, בעקבות ממצאים חדשים שהתקבלו במהלך חקירת "בנק פנאן" החליטו ברשות המסים לחקור את הנושא מחדש.

היכל יד אליהו. ברני ארדוב
רוכשי המנויים היקרים, בחלקו התחתון של ההיכל, מקבלים את האפשרות "לפרסם" בחוברת, בכפוף לרכישת המנוי, אך רובם אינם נדרשים לשלם סכום נוסף כלשהו בתמורה/ברני ארדוב

***

כאמור, הנוהג הזה קיים שנים. עשרות עד מאות גופים בשנה נהנים מההטבה הזו. ברשות המסים מעריכים כי ההטבה מאפשרת זיכוי כולל במס בשווי של מאות אלפי עד מיליוני שקלים בשנה.

מאחר וברשות המסים עדיין חוקרים את הפרשה, באופן רשמי מנועים ברשות מלהתייחס אליה. ואולם בכיר ברשות אומר לוואלה! ספורט כי "הפרקליטות תצטרך להכריע האם העניין הזה נשאר במישור האזרחי, ונמשך במו"מ על גובה הסכום שמישהו יצטרך לשלם לרשות המסים, או שהעניין עובר למישור הפלילי, אם יוחלט שיש כאן מעשה אסור במכוון.

"זו סוגיה מורכבת", מוסיף הבכיר. "גם אם התוצאה שלה תהיה שיש מסים שצריכים לשלם ושההתנהלות הזו לא מקובלת - השאלה מי יצטרך לשלם, וכמה, נשארת פתוחה".

לכאורה, אלו שזכו להטבה - רוכשי המנויים - הם אלו שהזדכו במס, תיאורטית על חשבון הציבור, ולכן הם צריכים לשאת בהשלמת המס. מצד שני, ברשות המסים מבינים שלא יהיה זה מעשי לצוד מאות ואלפי גורמים בודדים שזכו להטבה לאורך השנים, ואפשר שידרשו ממכבי תל אביב לשאת בהשלמות. מכל מקום, מדובר בשומות מס של מיליוני שקלים. אם תידרש מכבי תל אביב לשאת בהם, הרי שיהיה מדובר במכה כלכלית קשה ביותר עבור המועדון.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "אין באפשרותנו להתייחס לידיעה".

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר בתגובה כי "כמדיניות, הפרקליטות איננה מתייחסת לממצאי חקירות בטרם התקבלו בהן החלטות".

תגובת מכבי תל אביב: "מצער שכתבים מנסים לייצר סנסציות על-ידי מחזור ידיעות, הכל במטרה לבחוש ולנסות לגרום נזקים למועדון, ועובדה שרק לאחר שמכבי הפנתה את תשומת לב הכתב לכך שהנושא כבר נבדק לעומק ופורסם, התווספה תגובת שלטונות המס עם פרשנות חדשה של הכתב. אנו שבים ומפנים לתגובת שלטונות המס כפי שפורסמה בנובמבר 2008, לפיה 'נושא הקשר בין רכישת מנוי לפרסום בעלון נבחן באופן מעמיק על היבטיו השונים, ובסיום הבדיקה לא נמצא בו פסול'.




ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully