וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה מכוער ולא ספורטיבי": הבלוג של אוהד גרינוולד

24.5.2013 / 16:00

לירז לא קונה את הידיעה על ג'וש דאנקן ("מזרחי יעמיד פני תם. זה כל כך אופייני למכבי"), בירנבוים נזכר בפרשת הפיצה והריגול של בלאט ("קרו הרבה דברים מכוערים"), וגם קליין לא מופתע. תגובת מכבי תל אביב: "התגובה האווילית עשויה לגרום רק לליבוי יצרים ועידוד אלימות"

הידיעה השתולה (לגרסתם) על ג'וש דאנקן השבוע הקפיצה את אנשי הפועל ירושלים החדשים והצחיקה את הישנים.

עו"ד יעקב לירז התרגז; הוא שועל קרבות ותיק בשדה המשפטי, אבל "ירוק" בג'ונגל הכדורסל הישראלי.

"הטיימינג נראה לך מקרי? אף אחד לא מאמין שזה מקרי", אמר לירז. "איזו מן התנהגות זאת? זה כל כך אופייני למכבי, והם כבר עשו את זה בעבר. מילא, כשאתה רואה שחקן טוב בקבוצה אחרת ופונה אליו בסוף העונה עם הצעה - זה בסדר; אבל כשאתה יודע שהשחקן חתום, ואתה יודע שאתה עומד לשחקן נגד הקבוצה שלו בעוד כמה ימים בסדרת פלייאוף, אז זה מכוער ולא ספורטיבי ומקומם.

"כמובן שאם תפנה למכבי הם יגידו: 'מה פתאום?'", המשיך לירז, "ושמעון (מזרחי) יעמיד פני תם ויאמר: 'מכבי לא תיתן לזה יד, לא היו דברים מעולם'. אבל מי הוציא כזאת ידיעה? אני מבטיח לך שלא דאנקן. ובמקרה גם כלי התקשורת הספציפי נמצא בבעלות של אחד מבעלי מכבי. אני מסתייג בכוונה, כי אי-אפשר לדעת בוודאות, אבל אם מכבי עומדת מאחורי הידיעה, זה חמור מאוד ואני מתייחס לכך בחומרה".

דני קליין צחק. בשנותיו בירושלים עבר כל כך הרבה סרטים עם הארכ-נמסיס מתל אביב, עד שכמעט המתין לניסיון פיגוע פסיכולוגי שכזה.

במשך שנים גנבה לו מכבי שחקנים מתחת לאף והפרה הבנות סודיות ושיגרה הצעות סרק לשחקניו לפני משחקים חשובים, כך שבבלון של דאנקן, אמר לחבריו, אין משום חידוש.

הבעלים של הפועל ירושלים דני קליין לצד הבעלים של מכבי תל אביב דייויד פדרמן. עודד קרני, ספק 500
במשך שנים גנבה לו מכבי שחקנים מתחת לאף. דני קליין/ספק 500, עודד קרני

***

אבל בסיפור הרקע, יודע קליין, יש חידוש. כי הסיטואציה הנוכחית מזכירה לוותיקי ירושלים, בשינויים המחייבים, את גמר פלייאוף 99' - אז הגיעה מכבי של פיני גרשון לסדרה מול ירושלים של אפי בירנבוים ללא ביתיות, כשהיא נחשבת למוכשרת פחות או לכל היותר שווה לירושלים; קטש, שפר, הנפלד, גודס, ויקטור אלכסנדר ודייויד בנואה לא עלו על וולדמן, תורג'מן, קני וויליאמס, דרק המילטון וצ'ורה.

בשנה ההיא לא היה תרגיל מלוכלך אחד שהשאירה מכבי על הנייר, בספר; פרשת הפיצה התפוצצה שלושה ימים לפני פתיחת הסדרה, ועוד קודם לכן שמעו בירושלים שמכבי "גיששה" אצל פפי תורג'מן, וויליאמס והמילטון. חוץ מאייצ' וולדמן, כל החמישייה של ירושלים הייתה "על הכוונת" של מכבי. ובסדרה עצמה, כך פורסם בדיעבד, צפה מביתו דיוויד בלאט - אז עדיין מאמן הפועל גליל עליון - והעביר לגורמים במכבי, ישירות, את תוכן פסקי הזמן של בירנבוים, ששודרו כמובן בטלוויזיה.

עם סיום העונה מונה בלאט לעוזר המאמן במכבי. בירנבוים הפגוע החליט לסגור את פסקי הזמן בפני מצלמות הטלוויזיה במשך שנים.

"היינו יותר טובים מכבי על המגרש, אבל אי-אפשר היה להשתלט על מחול השדים שפרץ לפני הסדרה", מספר היום בירנבוים. "במשך שנים הדחקתי במגירות האחוריות של הראש את מה שקרה אז, ואני לא רוצה להעביר את זה עכשיו למגירות הקדמיות. אבל קרו שם הרבה דברים מכוערים, כולל הסיפור עם הטיים-אאוטים שלי, שהוא ידוע ונכון".

אבל אז, כמובן, נלחמה מכבי לא רק על האליפות, אלא גם על כרטיס הכניסה לגביע אירופה, מזכיר אפי. המטרה הזו קידשה את כל האמצעים.

אפי בירנבוים מאמן מכבי ראשון לציון. ברני ארדוב
"הדחקתי במגירות האחוריות של הראש את מה שקרה אז במשך שנים". אפי בירנבוים/ברני ארדוב

***

ירושלים דהיום בהחלט לא פייבוריטית, כפי שנראתה בסדרה ההיא. אומנם יש לה יתרון בצבע וספסל שנראה כעמוק במידה שווה למכבי, אבל חבורת מקרי-הראש הנוכחית שמה בכיס הקטן אפילו את המכשף האקסצנטרי ואת הסנטר הסרבי בעל הטמפרמנט. הניסיונות של מכבי לפגע בירושלים של 99' הביאו לה אומנם ניצחון בסדרה, אבל גם כך, מבחינה מקצועית, זו הייתה אחת מסדרות הגמר המרתקות בתולדות הכדורסל הישראלי (למרות שצ'ורצ'יץ' יצא כבר בראשיתה מאיזון).כדי לפרק מנטאלית את החבורה שנמצאת היום במלחה, כך נראה מן הצד, נדרש הרבה פחות מאמץ. מספיק להוציא מהפאזל את דאנקן, החתיכה הסולידית והיציבה ביותר, כדי שכולו יתפזר.

מכבי מגיעה לחוצה לסדרה הזו. אם הפועל תל אביב, קבוצת הנגרים הצנועה שבקושי השתחלה למקום השמיני בטבלה, הוציאה לה את המיץ - מה יכולה לעולל ירושלים?

אבל יש למכבי עוד כמה בעיות: היא מגיעה לסדרה כשהסגל הישראלי שלה נראה אפאתי, כמעט לא מחובר; וכשגם מרבית הזרים יודעים שבעוד שלושה שבועות הם עולים על מטוס ולא חוזרים לכאן לעולם.

יש כמה מאץ'-אפים שיכולים להכריע את הסדרה. אחד המעניינים שבהם הוא בין ג'וש דאנקן לליאור אליהו.

דאנקן, מבטיחים בירושלים, לא התבלבל מהפרסום האחרון בעניינו; הוא מגיע חד ומפוקס, ולראייה המשחק הגדול שלו אתמול בנתניה.

אליהו זה סיפור אחר. בסדרה מול הפועל קיבל קצת ליטופים מבלאט, אחרי תקופה ארוכה בה זכה בעיקר לגערות ("הוא שיחק כמו שקפטן צריך לשחק", אמר בלאט לאחר המשחק השלישי בסדרה, בו קטף אליהו 16 ריבאונדים, "הוא עשה היום הרבה דברים טובים"). ואחרי הסדרה הנוראית מול ריאל, בה ראה 7:30 דקות פרקט בערב, קלע ב-25% מהשדה ורשם ממוצע עגול של 0 נקודות מדד, חזר עם 32 דקות, 11.3 נקודות ו-15.3 נקודות מדד. הפרחים לחוק הרוסי.

בלאט משתמש באליהו כי הוא חייב אותו. לא כי הוא חזר להאמין בו. אחרי המאבק מול הגבוהים הדקיקים של הפועל תל אביב, השאלה היא איך יתמודד אליהו מול הפיזיות והסייז של גבוהי ירושלים. בלאט התרחק מאליהו כי לא מצא את ה"האסל" שלו. בסדרה מול האדומים מתל אביב שלף אליהו ציפורניים. אבל הגבוהים של ירושלים, בניגוד לאלו של הפועל תל אביב, מסוגלים לשרוט בחזרה.

ובנוסף יצטרך אליהו להתמודד עם הדיבורים הטורדניים על עתידו. "מי שיגיד שהוא לא חושב על העתיד שלו - הוא שקרן", הודה לאחר שהסתיימה סדרת רבע גמר הפלייאוף, "אני לא יודע מה יהיה בעונה הבאה. נדבר על הכל בסיום השנה".

המקורבים לאליהו מבינים שמכבי הולכת לממש את סעיף היציאה מהחוזה. היא תשלם לו 100,000 דולר ותציע לקלוט אותו בחזרה בחצי מחיר. הסיכוי שאליהו ייענה להצעה הזו נמוך. במצב עניינים אחר, לו היה הארנק של גומא אגיאר בסביבה, סביר להניח שירושלים הייתה פונה אליו. החלום הישן של דני קליין היה לגנוב ממכבי שחקן גדול - זה, אגב, מה שהשאיר במכבי ישראלים רבים שלא באמת חפצה בהם, ועזר לשחקנים אחרים לשדרג משמעותית את שכרם, כך שאולי נוכחותו של אגיאר הייתה פועלת לטובת אליהו במו"מ עם מכבי - אבל כרגע לירושלים אין דולר בכיס לקראת העונה הבאה, ו"מול חוסר-הבהירות הכלכלי אנחנו אפילו לא יודעים אם האפסנאים שלנו יישארו בעונה הבאה בקבוצה", דברי בכיר בירושלים.

נציגיו של אליהו כבר פוזלים לחו"ל. ואולם הם מבינים שסדרה גדולה של הפורוורד מול ירושלים יכולה לתת לראשי מכבי סיבות למחשבה, קל וחומר אם בלאט יעזוב בקיץ. כך שאליהו ייאבק, במידה רבה, על עתידו המקצועי, וחשוב יותר - על שמו הטוב.

אליהו חיוני עבור מכבי שכן אף ישראלי אחר לא באמת תפקד ברבע הגמר (6.6 נקודות מדד בממוצע לפניני, 8.3 לאוחיון, 0.3- לרוט, 0.5- ללנדסברג). שון ג'יימס יצטרך לעבוד הרבה יותר קשה מול גבוהי ירושלים, ואת היקמן וסמית' דרוקר כבר סימן. מכבי צריכה אקס-פקטור. וזה חייב להיות אליהו.

עד כמה אליהו עמיד מבחינה פסיכולוגית נראה בשבוע הבא.

ליאור אליהו עם שחקני מכבי תל אביב. ברני ארדוב
המקורבים מבינים שמכבי הולכת לממש את סעיף היציאה מהחוזה. ליאור אליהו/ברני ארדוב

***

שרון דרוקר כבר ניצח פעם אחת העונה ביד אליהו. הוא יודע שיחסי הכוחות לא נוטים בבירור לטובת מכבי, אבל נותר, איך נאמר, זהיר בדבריו.

"יש למכבי עדיפות בניסיון ובביתיות, אבל נעשה התאמות", הוא מבטיח.

מדוע אתה מפחד לצאת בהצהרות, שאלתי אותו. מדוע אתה לא משדר לשחקנים שלך מסר שהמשימה אפשרית.

"אני מדבר עם השחקנים שלי ישירות, זה מה שחשוב", אומר דרוקר. "למה לעשות רעש וצלצולים? השחקנים שלי יודעים מה אני משדר להם כל הזמן: אמונה. גם כשהיינו עם הגב אל הקיר לאורך העונה. תמיד אמרתי שאנחנו קבוצה טובה ושהכל תלוי בנו".

מה יהא על ג'וש דאנקן?

"אני הבאתי אותו לירושלים", משיב דרוקר, "אני מכיר אותו. מה שפורסם לא יכול להשפיע עליו. לא דיברתי איתו על הסיפור הזה ולא אדבר על זה איתו. אין סיבה".

ohad@walla.net.il

תגובת מכבי תל אביב:

למכבי תל אביב נמאס מזמן להתייחס לידיעות מומצאות של כתבים שונים המבקשים לבנות סיפורים וסנסציות שלא היו ולא נבראו! למען הסר ספק, מובהר פעם נוספת כי מדובר בקשקוש מוחלט! מכבי תל אביב לא שקלה את מועמדותו של ג'וש דאנקן בשום פורום של הקבוצה, רשמי או לא רשמי, ובוודאי שלא פנתה אליו. תגובתו האווילית של עו"ד לירז, במידה והציטוט אכן נכון, וכן התגובות של שאר אנשי ירושלים, רק עשויות לגרום לליבוי יצרים ועידוד אלימות ללא כל בסיס אמיתי. מכבי תל אביב מביעה שאט נפש מהפרסומים הנ"ל וחוזרת ומבהירה כי מדובר בסיפור דמיוני ללא כל בסיס במציאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully