וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק ברצלונה ובלאט יכריעו: מה ישאיר את סמית'?

20.5.2013 / 12:48

ההצעות החדשות מאירופה שטרפו את הקלפים, סאגת דייויד בלאט שמשנה את התמונה. אוהד גרינוולד מסביר מה חסר שדווין סמית' יחתום במכבי תל אביב, או שמא יברח לה כמו לנגפורד

"בוא נקווה שזה לא יסתבך כמו עם לנגפורד או הנדריקס", אומר גורם במכבי תל אביב על עסקת דווין סמית'. העסקה הזו כבר הייתה נסגרת הרמטית, אלמלא בחישה של קבוצות אחרות באירופה. האחרונה שבהן היא ברצלונה: יש על מה לדבר, אמרו לו הקטלאנים, אנחנו רוצים אותך במקום פיט מיקאל.

גם קובאן נכנסה לתמונה, ועוד קבוצה אחרת מרוסיה שלחה רמזים, וכל זה קרה בדיוק כשמכבי נכנסה לדיכאון מההדחה מול ריאל וללחץ מההסתבכות בליגה, וממילא היא הייתה קצת מאוכזבת מסדרת היורוליג הנוראית של סמית' - שהתפרק מול האגרסיביות והלחץ שהראתה מולו ריאל (4.7 נקודות ב-23% מהשדה, 1.3 איבודים, מדד איכות ממוצע שלילי של 0.3-) - וכולם החליטו שעדיף לחכות עוד חודש ולדבר כמו בני אדם.

שחקן מכבי תל אביב דווין סמית'. מגד גוזני
קבוצות אחרות באירופה בוחשות. סמית'/מגד גוזני

אתה משחק פוקר עם הקלפים שיש לך, והיד של מכבי לא טובה. במו"מ הזה היא מצויה בעמדת נחיתות: ברור לה שסמית', למרות הסדרה מול ריאל, הוא עדיין אחד השמות החמים באירופה. צסק"א, לאחר ההדחה המבישה מול אולימפיאקוס בחצי גמר הפיינל פור, יכולה להכריז על מהפך כללי ולשלוח הביתה את סוני ווימס. אנדולו תחפש שחקן במקומו של סשה וויאצ'יץ'. פנרבחצ'ה-אולקר עשויה להיפרד מרומיין סאטו.

סמית' יכול למצוא את עצמו בכל אחת מהקבוצות האלה (אולי להוציא את הטורקיות: סמית' כבר שיחק בפנר-אולקר בעונת 2008/9. החוויה לא הייתה טובה עבורו והוא לא רוצה לחזור לטורקיה. אבל שם נמצא היום הכסף הגדול, וכמו הכל בחיים, אם אחת מהטורקיות תניח בפניו הצעה חד-פעמית, אולי סמית' ייבלע את הרוק ויחזור לבזארים. אבל הסבירות לכך נמוכה).

סמית' יודע מה מכבי יכולה להציע לו. אם תתאמץ מאוד, תוכל לגרד את ה-900,000 דולר נטו בעונה. זו הצעה טובה יותר מכפי שהניחה בפניו לפני כחודשיים, כשסוכנו באדי בייקר הגיע לישראל (כ-800,000 דולר), אבל סכום נמוך מכפי שירוויח בכל אחת מהקבוצות שהוזכרו לעיל.

הקלף החזק של מכבי היא המשפחה של סמית'. זה עניין מהותי עבורו. משפחת סמית' אוהבת את ישראל. לפני כמה שבועות אמר שון ג'יימס, החבר הכי טוב של סמית' במכבי (המשפחות קרובות מאוד. גם אשתו של ג'יימס קרובה לאשתו של סמית'), שלדעתו סמית' יישאר.

אפילו שג'יימס אמר את הדברים לפני שהקבוצות הגדולות החלו לאותת לסמית', ההערכה הזו לא מופרכת. אבל עוד גורם בלתי-צפוי נכנס לתמונה: שאלת דיוויד בלאט.

דווין סמית', שון ג'יימס שחקני מכבי תל אביב. מגד גוזני
לפני כמה שבועות ג'יימס אמר שלדעתו סמית' יישאר/מגד גוזני

בשנתיים האחרונות סמית' הוא האיש של בלאט במכבי. הוא משמש כמעין עוזר מאמן שלישי עבורו. המו"מ עם סמית' עלה מדרגה כשהקאמבק של מכבי בשלב הטופ-16 היה בשיאו ואיש לא חשב על פרידה מבלאט בקיץ. היום המצב אחר. במכבי לא מתביישים לשלוח למאמן שלהם רמזים (עבים) בתקשורת כי "לא יעמדו בפניו" אם יחליט לעזוב. במלים אחרות: הרבה גורמים בהנהלה היו רוצים להיפרד מבלאט בקיץ, אבל אין להם את האומץ (או את היכולת הכלכלית) לעמוד בפיטורין.

בלאט לא יוציא עבור מכבי את הערמונים מהאש. הוא לא ילך בקלות. אין הרבה קבוצות שמשלמות למאמנים שלהן יותר מכפי שמרוויח במכבי, ובכלל - אין לו כרגע אופציות הרבה יותר טובות. סביר להניח שאם מכבי תרצה מאמן אחר, היא תצטרך לעשות את העבודה המלוכלכת מול בלאט בעצמה.

זה תלוי בהרבה דברים. קודם כל, תלוי איך מכבי תראה בשבועות שנותרו עד לסיום העונה. אם תפסיד אליפות - או אפילו אם תיקח אותה בקושי - תהיה להנהלה סוג של לגיטימציה ציבורית להעזיב את בלאט. אבל אם מכבי תפרק את היריבה שלה בסדרת חצי גמר הפלייאוף ותנצח בגמר בגדול, המהלך יהיה יותר קשה. מכבי תצטרך להסביר. מאמנים בקליבר הזה לא מפוטרים סתם. גם צביקה שרף ופיני גרשון, אפילו שאיבדו שליטה על הקבוצות שלהם ב-2008 ו-2010 הרבה לפני סיום העונה, פוטרו כי בשורה התחתונה הם הפסידו אליפות.

שאלת בלאט עשויה להשפיע על עתידו של סמית'. אם יישאר, כמובן שיעשה הכל כדי להשאיר את הבחור שלו איתו. קשה לראות סיטואציה בה בלאט ממשיך וסמית' חומק לקבוצה אחרת. בלאט יהיה מוכן לקצץ במקומות אחרים, ובלבד שסמית' יישאר כאן. אבל אם בלאט הולך ומאמן אחר מגיע, זו תהיה שאלה אחרת. אפילו שגם בהנהלה מבינים ששחקן טוב יותר בעמדה מספר 3 הם כנראה לא יימצאו.

אבל אז זו כבר תהפוך לשאלה כלכלית, ולשאלה של אלטרנטיבות: האם בהנהלה (ומאמן אחר) יחליטו שבכל זאת כדאי לפוצץ את הסכום הזה - שאולי עוד יעלה בשבועות הקרובים - על שחקן שבשנתיים האחרונות היה מצוין, אבל לא הצליח לקחת אותה לפיינל פור; או שהם רואים בסמית' נכס אסטרטגי, יסוד מקצועי בלתי-תלוי, שראוי לעבור בירושה למאמן הבא?

כל התשובות בקרוב.

ohad@walla.net.il

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט. קובי אליהו
שאלת בלאט עשויה להשפיע על עתידו של סמית'/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully