וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחזית: חם מהצפוי

6.5.2013 / 13:00

הפגישות, הבחישות, הסודות. אחרי שנת העברות שקטה יחסית, הקיץ הקרוב מבטיח להיות סוער מתמיד, לא מעט בזכות מעבר המאמנים הגדולים לקבוצות חדשות ותאוות הבצע הגוברת של הסוכנים. רונאלדו, פלקאו, קבאני ואחרים מחפשים אתגר חדש ומבטיחים: עסקת גצה הייתה רק יריית הפתיחה

"אני לא מחכה שיבקשו ממני שחקן כזה או אחר, אלא גורם לדברים לקרות. יש כאלה שמחכים לשוק, אני לא כזה. אני יוצר אותו. העבודה שלי היא לשווק את השחקנים, בדיוק כמו מוכר ספרי תנ"ך שעובר מדלת לדלת או סוכן מכירות של שואבי אבק. השחקנים שלי לא חתומים איתי על חוזה, אני פשוט צריך להראות להם בכל יום מה אני שווה. אני תושב מונאקו מאז 1996, אבל אני מבלה שם פחות לילות מכל מקום אחר. יש לי 250 טיסות בשנה. אני נפגש עם ראשי מועדונים, עם השחקנים שלי וכל הזמן עובד".

סוכנו של זלאטן איברהימוביץ', מינו ראיולה. רויטרס
לא מחכה לשוק, יוצר אותו. מינו ראיולה/רויטרס

המונולוג הזה שייך לסוכן השחקנים מינו ראיולה, האיש שכינה את מישל פלאטיני "בוס של מאפיה", קרא לספ בלאטר "דיקטטור משוגע" ומוכר בעיקר כנציגו של זלאטן איברהימוביץ' מאז 2002. העיתון הצרפתי 'פראנס פוטבול' קיים ראיון מקיף עם הסוכן, מתוך הבנה כי מדובר באחד הגלגלים המניעים את תעשיית העברות השחקנים.

ראיולה, איש שנוי במחלוקת שחשף בראיון צוהר קטן ומרתק לעולמו של סוכן, ממש לא לבד. בעת האחרונה קיבלו את הבמה דמויות כמו ז'ורז'ה מנדס (סוכנם של ז'וזה מוריניו וכריסטיאנו רונאלדו), פרננדו פליסביץ' (מייצג את מנואל פלגריני ואיסקו) ועוד רבים שכמותם. כולם אנשים ש"יוצרים את השוק". סוכני שחקנים שהעירו את חלון ההעברות מוקדם מתמיד, לקראת קיץ שעשוי להיות מהמסעירים והמעניינים שידע הכדורגל האירופי. עסקת מריו גצה הייתה בסך הכול יריית הפתיחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מאמן ריאל מדריד ז'וזה מוריניו לצד כריסטיאנו רונאלדו. רויטרס
שניים מהכוכבים שנמצאים על המדף ומבטיחים קיץ סוער. כריסטיאנו רונאלדו עם ז'וזה מוריניו/רויטרס

הסוכנים, כפי שהעיד ראיולה על עצמו, עובדים ללא הרף. בחלון ההעברות של ינואר דובר על כך ששחקנים גדולים מעדיפים לא לבצע שינוי במהלך העונה, אלא אם נתקלו בבעיות מקצועיות (או חוזיות) בלתי פתירות. לפיכך, בינואר למעשה עמלו המושכים בחוטים על עסקאות הענק של הקיץ. עד כמה הסוכנים דומיננטיים? שימו לב לזה: מערכת התאמת ההעברות של פיפ"א (TMS) פרסמה כי ההוצאות בשוק ההעברות הבינלאומי ב-2012 עמדו על 2.53 מיליארד דולר ומדובר בירידה של 10 אחוזים. מתוך הסכום המוזכר, נציגי השחקנים גבו עמלות בסך 163 מיליון דולר. כאן מדובר בעלייה של 28 אחוזים לעומת 2011. ובקיצור: פחות כסף בטוטאל, אבל יותר כסף לסוכנים.

"אנחנו שמחים להציג את הממצאים הללו כדי שמועדונים יתחילו לשאול את עצמם שאלות בנושא", הסביר מנכ"ל TMS מארק גודארד והביע תקווה כי קבוצות ינטשו את נוסחת ביצוע העסקאות באמצעות אנשי קשר ויחסכו את דמי התיווך הנלווים. בפיפ"א מנסים לעודד מועדונים להשתמש בתוכנת ההעברות המקוונת של הארגון (Global Player Exchange) בשאיפה לגביר את הפיקוח על השוק ואולי ליצור סוף כל סוף סדר כלשהו בתעשיה המשגשגת. בינתיים, השליטה היא עדיין בידי הסוכנים.

רק בשבוע שעבר דווח באיטליה על פגישה בין פאלי רמדאני, סוכנו של סטבן יובטיץ' המונטנגרי, לראשי יובנטוס. אין זה סוד שהאלופה האיטלקית חושקת בחלוצה של פיורנטינה, אך במועדון מפירנצה לא אהבו את השיחה החשאית שהתקיימה דווקא במילאנו. פרסום הפגישה עם רמדאני הופיע כשבוע לאחר פגישה בין אנשי יובה לסוכנו של ארתורו וידאל שמייצג במקרה גם את אלכסיס סאנצ'ס. שחקנה של ברצלונה נמצא עוד מינואר על הכוונת של הביאנקונרי, אבל בטורינו יודעים כי יתקשו להתחרות מול הכסף הגדול שמסתובב באירופה. אז מה עושים? מנסים להקדים את כולם ולפתות באמצעים אחרים, גם אם לא בצורה הכי כשרה. הסיטואציה הזאת נפלה כפרי בשל לידי הסוכנים. כוח השוק.

סטבן יובטיץ' שחקן פיורנטינה חוגג שער. AP
זה לא סוד שיובנטוס רוצה אותו, אבל הדרך לא משרתת אף אחד מהצדדים. סטבן יובטיץ'/AP

הנה רוברטו מאנצ'יני. הוא היה בימים בריאים יותר של הכדורגל האיטלקי וכרגע נמצא במועדון משופע במזומנים כמו מנצ'סטר סיטי, אבל יודע מניסיון שזה לא תמיד מספיק. "בעונה שעברה לא עבדנו מספיק טוב בנושא החתמת השחקנים", הודה המאמן האיטלקי במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר, לפני המשחק מול ווסטהאם וכשעתידו במועדון עדיין לא ברור. "צריך לדאוג שהטעות לא תחזור על עצמה. אם באיירן מינכן, הקבוצה הכי טובה באירופה כרגע יחד עם דורטמונד, כבר קנתה שניים-שלושה שחקנים, אז גם אנחנו צריכים להיכנס לעניינים. אפילו קראתי שברצלונה זקוקה לשישה שחקנים. בארסה! אז גם אנחנו צריכים חיזוק. לפני שתי עונות הצבנו לעצמנו מטרות בחלון ההעברות ועמדנו בהן. חייבים לעשות זאת שוב".

מאנצ'יני איבד את האליפות ומנצ'סטר סיטי אכן צריכה לחזק את הסגל בשמות נוצצים, אבל הוא לא לבד. עוד ועוד מאמנים הצהירו בחודש האחרון על כך שהם מתכננים להיות פעילים מאוד בחלון ההעברות הקרוב. לאחד מהם קוראים אלכס פרגוסון. "אולי אין לנו את היכולת הכלכלית של צ'לסי או מנצ'סטר סיטי, אבל אנחנו נהיה פעילים וניתן תחרות בשוק ההעברות", הבהיר המנג'ר הוותיק, שעוד לפני הזכייה באליפות טען כי מדובר בקבוצה הכי גדולה שאימן באולד טראפורד. ועדיין, הוא מחכה לצלול לתוך חלון ההעברות ובהנהלה שלו כבר פנו לשותפים מסחריים על מנת לקבל סיוע בהחזרת כריסטיאנו רונאלדו. "עבדנו על זה בחודשים האחרונים, סימנו את השחקנים שיכולים לעזור לנו ונקווה שנוכל להחתימם".

אל חילופי המאמנים הבכירים, התחרות העזה בין האנגליות, הרצון של ברצלונה וריאל להתחדש והצורך של באיירן להפוך לקבוצה האטרקטיבית בעולם, ניתן להוסיף גם את הקבוצות הרוסיות העשירות, שב-2012 ביצעו עסקאות בינלאומיות בסך 256 מיליון דולר (רק אנגליה מקדימה את רוסיה עם 314 מיליון). פריס סן ז'רמן שואפת להגדיל את כוחה, ואליה ניתן לצרף את הנובורישית הטרייה מונאקו, עם המיליארדר דימיטרי ריבולובלב. "לאונרדו טוען שפ.ס.ז' לא תשתולל בחלון ההעברות הקרוב, אבל פה לא ממש מאמינים לו", אומר לוואלה! ספורט העיתונאי הצרפתי סולן שרייה. "ברור שהם רוצים את רונאלדו וגם את קבאני, אבל הדברים תלויים במאמן הבא ובכלל בשינויים שיתבצעו במועדונים הגדולים. יש שחקנים שמעדיפים קבוצה מסוימת בגלל המאמן שלה, כמו שראינו במקרה של גצה, ואסור לשכוח שגם מונאקו מצטרפת לקלחת ומציעה הטבות מס. הולך להיות קיץ חם באירופה".

רוברטו מאנצ'יני מנג'ר מנצ'סטר סיטי (ימין) עם אלכס פרגוסון מנג'ר מנצ'סטר יונייטד. GettyImages
גם הם מתכוונים להסתער על חלון ההעברות. רוברטו מאנצ'יני עם אלכס פרגוסון/GettyImages

עסקאות ענק תמיד נסגרו מאחורי הקלעים עוד לפני פתיחת מועד ההעברות. בזה אין חדש. אולם מרגע שעיתון 'בילד' הגרמני פרסם את דבר המעבר של גצה לבאיירן מינכן, נראה שהפרגוד הוסר ומאחורי הקלעים הפכו לקדמת הבמה. סוכנו של רוברט לבנדובסקי אישר כי גם הלקוח שלו סגור כבר בקבוצה אחרת, בצרפת טענו כי אדינסון קבאני כבר הסכים להצטרף לפריס סן ז'רמן שתהיה מוכנה לשלם תמורתו גם 63 מיליון יורו לנאפולי, והגדיל לעשות ז'ורז'ה מנדס, שבראיון לרדיו 'מאנה מאנה' רמז על עתידם של שניים מהכוכבים הגדולים של הענף. "ז'וזה מוריניו אהוב מאוד באנגליה, אני מעריך את סיכויי החזרה שלו לצ'לסי בכ-80 אחוזים", הצהיר מנדס ולא שכח גם את כריסטיאנו רונאלדו: "אני לא יודע אם הוא ימשיך בריאל מדריד. נצטרך לשבת ולהחליט".

חלון ההעברות ייפתח רשמית רק ב-30 ביוני, אך כפי שראיתם השוק כבר רועש וגועש. למי אכפת מהחוקים האוסרים לפנות לשחקן תחת חוזה? מי סופר את הפייר פליי הפיננסי של פלאטיני? כולם כבר בוחשים. חזרה של מוריניו לצ'לסי, בדיוק כמו הגעתו של פפ גווארדיולה לבאיירן מינכן, מזרזת את משחק הכיסאות בין המאמנים במועדונים הבכירים וטורפת את הקלפים. לצ'לסי יהיה קרוב לוודאי מאמן חדש-ישן, קרלו אנצ'לוטי עשוי להחליף אותו במדריד, פ.ס.ז' תצטרך למצוא מישהו אחר (אולי ארסן ונגר) וכן הלאה. כל תזוזה כזאת גורמת גם לשינוי מהותי בסגל, שכן המאמנים רוצים לבנות קבוצה בדמותם ולצרף את השחקנים המתאימים להם. "מפחיד לחשוב מה צ'לסי מסוגלת לעשות בקיץ", הביע ונגר את חששותיו בפומבי. "עם הדיבורים על מוריניו ופלקאו, אנחנו צריכים להתכונן לכך שהם שוב ייתנו את הטון בחלון ההעברות".

הפתיחה הבלתי מתוכננת של החלון, לצד העובדה כי הליגות הוכרעו מוקדם מהצפוי ובקיץ אין אירועי ענק דוגמת היורו או האולימפיאדה שהיוו גורם מפריע בקיץ הקודם, קידמה את חרושת השמועות והעלתה לא מעט שאלות. הכישלון של ברצלונה באירופה גרם לאנשי המועדון להודות בצורך של הקבוצה להתחזק, אבל כמה שחקנים תרכוש ברצלונה מבלי לפגוע במדיניות המוכרת? וממי תחליט להיפרד? האם דורטמונד תרד מנכסיה בבת אחת? מה מתכננת מנצ'סטר סיטי העשירה אחרי הפספוס בקיץ הקודם? ואיך יגיבו האיטלקיות המאותגרות כלכלית לכל המתרחש? אחרי חלון אחד שקט מגיע מפץ גדול. תתכוננו לסיפורים, סערות והפתעות בחודשים הקרובים.

מריו גצה שחקן דורטמונד חוגג עם רוברט לבנדובסקי. רויטרס
יריית הפתיחה לקראת קיץ סוער. מריו גצה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully