וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם את מוריניו לא רציתם לראות: הגמרים האפורים בכדורגל

8.5.2013 / 10:20

לקראת גמר הגביע בין עירוני קרית שמונה להפועל רמת גן, הנה עוד כמה גמרים מעולם הכדורגל שלא הבטיחו יותר מדי לצופה הנייטרלי. חלקם, כמו הגמר בין פורטו למונאקו, דווקא קיימו הרבה יותר מהצפוי. חלק ב'

משחק גמר הוא האירוע הכי מזוקק עבור חובב הספורט הממוצע. טורנירי כדורגל מרגשים בנויים כולם סביב הקתרזיס של הגמר, עם כל הכבוד לתהליך שמתרחש בדרך לשם ועוד לפני שבעיטת הפתיחה של תחרות כזו או אחרת נבעטת, רבים מהמרים ומדמיינים גמרים אפשריים. אלא שמה לעשות, לא תמיד הכוכבים מתיישרים ולפעמים אל המעמד הגדול מגיעות שתי קבוצות שאיך לומר, לא ממש מעניינות מישהו. הנה חמישה גמרים אפורים במיוחד מעולם הכדורגל, כאשר הסדר הוא כרונולוגי ולא לפי סדר חשיבות והבחירה נעשתה בעיקר סביב רמת העניין של הגמר עבור האוהד הישראלי הממוצע.

ליאונל מסי, שחקן ברצלונה מול כריסטיאנו רונאלדו, שחקן ריאל מדריד. רויטרס
לא תמצאו אותם ברשימה הזו. מסי ורונאלדו/רויטרס

גמר גביע אופ"א 1987: גטבורג - דאנדי יונייטד 1:2 לגטבורג (בסיכום שני המשחקים)

לפני ואחרי: ריאל מדריד - קלן 3:5 (בסיכום שני המשחקים), אספניול - לברקוזן 3:3 (בסיכום שני המשחקים. לברקוזן ניצחה בפנדלים)

איך קרה?

שמם של הסקוטים עלה בשבוע שעבר, כאשר בדיקה זריזה העלתה שעד באיירן מינכן, הם הקבוצה האחרונה שניצחה את ברצלונה בשני המשחקים של מפגש כפול באירופה. זה קרה במהלך הריצה שלהם אל הגמר, כאשר אחרי הקטאלנים הם גם השאירו מאחור את מנשנגלדבאך. השבדים, שזכו בתואר רק חמש שנים קודם לכן, הגיעו לגמר האירופי השני והאחרון שלהם כאשר הם משאירים מאחור את אינטר ברבע הגמר ודורסים בקלות את סוארובסקי טירול החלשה, שהתגנבה לחצי הגמר.

מה היה?

אל צמד המשחקים עלו שתי הקבוצות עם 11 מקומיים בהרכבים שלהם. 11 סקוטים מול 11 שבדים? רומנטי מאוד, יבש במיוחד. המשחק הראשון מבין השניים נערך בשבדיה והוכרע משער בודד של סטפן פטרסון בדקה ה-38 ואל הגומלין התייצבו 21 אלף סקוטים מאמינים. שער חוץ של לנארט נילסון כבר בדקה ה-22 גמר אותם ולמרות שדאנדי השוותה במחצית השנייה, היא לא מצאה את שני השערים שחסרו לה. לאוהדים שלה זה לא הפריע וכשעה אחרי הסיום הם עוד היו ביציעים, מעודדים ללא הרף את השחקנים שלהם, כמו גם את אלה של גטבורג. אופ"א העניקה להם פרס מיוחד על פייר פליי ושוב הוכח שיכולת על המגרש היא לא תמיד כל מה שצריך כדי לעשות משחק לזכור.

פטר לארסון שחקן גטבורג מול פול סטורוק שחקן דאנדי יונייטד ב-1987. GettyImages
פטר לארסון השבדי מול פול סטורוק של דאנדי/GettyImages

גמר גביע המדינה 1990: הפועל כפר סבא - שמשון תל אביב 0:1

לפני ואחרי: בית"ר ירושלים - מכבי חיפה 3:3 (בית"ר ניצחה בפנדלים), מכבי חיפה - הפועל פתח תקוה 1:3

איך קרה?

זה היה סיומו של העשור הגדול של הירוקים מהשרון, עשור שהחל עם אליפות ואשר לאחריו הם הפכו לקבוצת מעלית, שעולה ויורדת מהליגה הראשונה ללא הרף, עד להתפרקות המוחלטת העונה. בחצי הגמר, כפר סבא ניצחה 2:3 את הפועל באר שבע במשחק מרתק וכאשר נקבע שתפגוש את שמשון בגמר, רבים בוודאי נזכרו באחד המשחקים המבישים בתולדות הכדורגל הישראלי, ה-0:0 שהבטיח ב-82' לכפר סבא אליפות ולשמשון הישארות והתנהל סביב עיגול האמצע.

מה היה?

בגמר אומנם, הקבוצות ידעו שהפעם הן יהיו חייבות לשחק כדורגל ולכבוש כדי לזכות, אבל גם זה לא עזר יותר מדי ו-90 דקות בינוניות בין הקבוצה שסיימה שישית ואחרונה בפלייאוף העליון באותה עונה (כפר סבא) לזו שסיימה אחרונה בפלייאוף התחתון, ירדה ליגה ומעולם לא חזרה (שמשון), שוב הסתיימו ללא הכרעה. שתיים וחצי דקות מפתיחת ההארכה, ניצל הבלם בירוק גדעון סיימון הגבהה של איציק מיימוני והירדמות בהגנת היריבה ונגח פנימה את השער היחיד במשחק, ששלח את המאמן הפולני ויטק לזארק לחגוג עם הקפטן אלי יאני. אצטדיון רמת גן חצי ריק התקשה להתרגש.

אלי יאני לשעבר כדורגלן הפועל כפר סבא. באדיבות המשפחה
הניף גביע עם כפר סבא. יאני/באדיבות המשפחה

גמר הקופה אמריקה 2001: קולומביה - מקסיקו 0:1

לפני ואחרי: ברזיל - אורוגוואי 0:3, ברזיל - ארגנטינה 2:2 (ברזיל ניצחה בפנדלים)

איך קרה?

אחד הטורנירים השערורייתים ביותר של הקופה אמריקה. בשל חשש מבעיות בטיחות בקולומביה, הטורניר בוטל, הועבר לונצואלה וברגע האחרון חזר לקולומביה, מה שגרם לארגנטינה לפרוש. גם קנדה פרשה ואת מקומן תפסו ברגע האחרון קוסטה ריקה והונדורס, ששחקניה נחתו בקולומביה שעות ספורות לפני משחקם הראשון, מה שלא הפריע להם להעיף את ברזיל ולזכות במקום השלישי בטורניר המוזר שהתחולל. אל הגמר הגיעו המארחת, שעברה את פרו והונדורס וקבעה שיאים בכך שלא ספגה שער באף אחד מששת משחקיה בטורניר וניצחה את כולם ומקסיקו, גם היא מוזמנת וכלל לא שייכת ליבשת, שהדיחה את צ'ילה ואורוגוואי ושיחקה בגמר הקופה השני והאחרון שלה. זה גם היה הגמר היחיד מבין 12 האחרונים בו לא השתתפו ברזיל, ארגנטינה ו/או אורוגוואי.

מה היה?

הגמר נערך בבוגוטה לעיני יציעים מלאים כמעט לחלוטין בקולומביאנים בלבד והנבחרת המקומית זכתה בתואר היחיד בתולדותיה בזכות שער של הבלם איבן קורדובה, מנגיחה בדקה ה-65. גם השופט, איך לא, עזר למארחת ושני שחקני מקסיקו, חואן פבלו רודריגס וחרארדו טוראדו, ראו כרטיסים אדומים לקראת סיומו של טורניר שבדרום אמריקה מעדיפים לשכוח.

מאוריסיו מולינה נבחרת קולומביה חוגג זכייה בקופה אמריקה 2001. GettyImages
מאוריסיו מולינה וקולומביה זכו בטורניר נשכח/GettyImages

גמר ליגת האלופות 2004: פורטו - מונאקו 0:3

לפני ואחרי: מילאן - יובנטוס 0:0 (מילאן ניצחה בפנדלים), ליברפול - מילאן 3:3 (ליברפול ניצחה בפנדלים)

איך קרה?

זו הייתה עונה של הפתעות ספורטיביות וקצת אחרי הגמר הזה, דטרויט חיסלה את שלטון הלייקרס ב-NBA ויוון היממה את פורטוגל בגמר היורו. אלא שבנקודה הזו, בפורטוגל עוד חגגו, לאחר שפורטו בגביע האלופות השני בתולדותיה. הפורטוגלים, מחזיקי גביע אופ"א המכהנים ועם ז'וזה מוריניו כמובן על הקווים, השאירו מאחור את מנצ'סטר יונייטד, ליון ודפורטיבו לה קורוניה, עוד קבוצה שהפתיעה באותה עונה. הצרפתים, שעלו בפעם השנייה לגמר אירופי אחרי ההפסד בגמר גביע המחזיקות ב-1992, עברו דרך מתישה שכללה ניצחון בשערי חוץ על לוקומוטיב מוסקבה ועל ריאל מדריד הגדולה והדחת צ'לסי, המועמדת הברורה לזכייה, בחצי גמר מרתק.

מה היה?

זה היה מפגש בין שני אנדרדוגים, כאשר מצד אחד ניצבים שני מלכי השערים של אותה עונה באלופות, פרננדו מוריינטס ודאדו פרשו ומן העבר השני, דקו הפורח והרכב פורטוגלי כמעט לחלוטין. העונה של שתי הקבוצות הללו סיפקה לא מעט דרמות, אבל גם היום קשה להגדיר אותן ככאלה שיגרמו לחובב הכדורגל הממוצע להתרגש ממפגש ביניהן. זה היה הגמר היחיד ב-22 השנים האחרונות בו לא הייתה אף נציגה מאיטליה, ספרד, אנגליה ו/או גרמניה. על המגרש, זה לא היה כוחות והשליטה של הפורטוגלים התבטאה בשער של קרלוס אלברטו לקראת ההפסקה ועוד שניים של דקו ודימיטרי אלייניצ'ב באמצע המחצית השנייה.

שחקני פורטו חוגגים זכייה בגמר ליגת האלופות ב-2004. Shaun Botterill, GettyImages
כשדקו והחברים עוד היו ילדים/GettyImages, Shaun Botterill

גמר גביע אנגלי 2008: פורטסמות' - קרדיף 0:1

לפני ואחרי: צ'לסי - מנצ'סטר יונייטד 0:1, צ'לסי - אברטון 1:2

איך קרה?

מנצ'סטר יונייטד, מנצ'סטר סיטי, צ'לסי, ארסנל, טוטנהאם, ליברפול. לפחות אחת משש הגדולות של הכדורגל האנגלי הייתה בכל גמר ב-38 השנים האחרונות מלבד פעמיים. אברטון מול ווטפורד ב-1984 והגמר הזה. דווקא הגמר שנה קודם לכן, שהוכרע משער של דרוגבה לקראת סיום ההארכה, נחשב למשעמם ביותר שהיה אי פעם, אבל קשה לחשוב על שתי קבוצות עם פחות סקס אפיל מפומפי (שעברה בדרך את מנצ'סטר יונייטד עם ניצחון חוץ יפה ובחצי הגמר את ווסט ברומיץ') וקרדיף (שלא נתקלה באף משוכה רצינית). למעשה, פורטסמות' הייתה נציגת הפרמיירליג היחידה בחצי הגמר.

מה היה?

עם הארי רדנאפ על הקווים והכסף הגדול של סשה גאידמק, שהנחית בפורטסמות' כמה שמות מעניינים כמו סאלי מונטארי, ניקו קראנצ'ר ומילאן בארוש, הקבוצה מדרום אנגליה זכתה בגביע שני בתולדותיה בזכות שער של קאנו הניגרי בדקה ה-37. אלא שלהצלחה הרגעית ההיא היה מחיר כבד והעונה, פורטסמות' המפורקת ירדה לליגה הרביעית באנגליה והיא נראית בדרך להיעלמות סופית. קרדיף לעומת זאת, שזכתה לשמוע את ההימנון הוולשי מנוגן לצד זה של הממלכה בתחילת המשחק, הלכה בכיוון ההפוך ועלתה העונה לראשונה בתולדותיה אל הפרמיירליג.

שחקני פורטסמות' חוגגים זכייה בגביע האנגלי 2008. Shaun Botterill, GettyImages
הכסף הביא גביע ונעלם. פורטסמות' חוגגת/GettyImages, Shaun Botterill

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully