וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטבול: זכות הבחירה

יובל קליין

25.4.2013 / 15:11

רגע לפני שדראפט 2013 יוצא לדרך (ו', 1:30, FOX, ESPN), יובל קליין בוחן חמש נקודות מרכזיות. לתשומת לב הבוחרים

לפעמים, כל מה שצריך כדי לשנות את ההיסטוריה של הקבוצה שלכם זו בחירת דראפט אחת מושלמת. היופי הוא שזו לא חייבת להיות הבחירה הראשונה או אפילו בסיבוב הראשון או השני. שחקנים כבר נכנסו להיכל התהילה מכל אחד משבעת סיבובי הדראפט ופעם בעשור גם יתחבא איזה טום בריידי בבחירה ה-199. דראפט 2013, שייצא לדרך הלילה (בין חמישי לשישי, 1:30, FOX, ESPN) עם הסיבוב הראשון, לא אמור לשנות את פני הליגה כמו הקודם, אך צפוי להיות מרתק בכל זאת בשל העובדה כי אין שחקן שמחזיק בקונצנזוס על הבחירה הראשונה או השנייה. הנה חמישה דברים שמומלץ לדעת לקראת שני הלילות הארוכים שצפויים לנו.

טום בריידי ניו אינגלנד פטריוטס. Charles Krupa, AP
אבטיפוס לכל דראפט באשר הוא. בריידי/AP, Charles Krupa

1. קנזס סיטי, שמחזיקה בבחירה הראשונה בדראפט, החליפה בפגרה האחרונה ג'נרל מנג'ר, מאמן וקוורטרבק והכול מצביע על כך שהם יבחרו תאקל שמאלי, לאחר שהם סיכמו עקרונית על טרייד שעדיין לא נסגר סופית עם מיאמי דולפינס על ברנדן אלברט, המאייש כיום את התפקיד אצלם. עד השבוע נראה היה שלוק ג'וקל מטקסס A&M יהיה המאושר שייגן על אלכס סמית' בעונה הבאה, אך אמש מייק מאייוק, גורו הדראפט של רשת ה-NFL, הכריז שאריק פישר מאוניברסיטת סנטרל מישיגן יהיה זה שהצ'יפס יבחרו. "אני חושב שיש לו עדיפות על פני ג'וקל ואני חושב שיש לו מעט חסרונות. אפשר להכניס אותו למערכת לעשר השנים הקרובות ולקבל פוטנציאל לשחקן פרובול בעמדת התאקל", כתב מאייוק.

בניגוד אליו, שני הפרשנים הבכירים של ESPN, טוד מק'שי ומל קיפר, עדיין בטוחים שג'וקל יבחר ראשון, אבל לגבי המשך הדראפט יש להם מחלוקות. קיפר חושב שפישר ילקח רק שביעי על ידי אריזונה, בעוד מק'שי הציב אותו בבחירה השנייה, ששייכת לג'קסונוויל. כך או כך, מעניין לגלות שדווקא עמדת התאקל השמאלי הולכת להיות הבחירה הראשונה.

עד לפני כמה שנים העמדה הזו נחשבה לאבן היסוד של כל פרנצ'ייז בדרך להצלחה. מיאמי בחרה בג'ייק לונג ב-2008 בבחירה הראשונה על חשבון קוורטרבק אטלנטה מאט ריאן, בשל האמונה שכדי לנצח צריך תאקל שמאלי טוב, קוורטרבק ושחקן הגנה בעל יכולות גבוהות ללחוץ על הקוורטרבק היריב. גם הסרט "הזדמנות שנייה", על חייו של שחקן בולטימור מייקל אור, העלה את קרנה של העמדה הזו, אך מאז השתנו פני הליגה וכיום נראים יותר ויותר מערכי האופשן וקוורטרבקים אתלטים, שלא עומדים בפוקט זמן רב כמו בעבר ומוסרים מהר מאי פעם. אפילו קוורטרבקים יותר "אולד סקול" כמו פייטון מאנינג או בריידי משחררים את הכדור בממוצע של 3.03 שניות, מה שמוריד מחשיבות התאקל השמאלי. איילי מאנינג וארון רוג'רס זכו בסופרבול מאחורי תאקל שמאלי שנבחר בכלל בסיבוב החמישי ומאז 2004, כל 12 התאקלים שנבחרו בטופ 10 ניצחו רק שלושה משחקי פלייאוף ואפס סופרבולים.

אם כך, למה הצ'יפס מתלבטים בין שני שחקני בעמדה זאת? קודם כל, כי זו העמדה בה הם צריכים הכי הרבה עזרה. הקבוצה דורגה בחמישייה הגרועה בליגה ב-2012 מבחינת קו התקפה שהרשה פגיעות בקוורטרבק שלו. שני הקוורטרבקים של הקבוצה בשנה שעברה, מאט קאסל ובריידי קווין, ספגו זעזועי מוח במהלך העונה. אלברט מדורג רק במקום ה-17 בליגה בתפקידו על פי “Pro Football Focus”. דבר שני, הקבוצה באמת מאמינה באלכס סמית', כנראה בגלל חוסר הפוטנציאל במחזור הנוכחי בעמדת הקוורטרבק והיא צריכה לתת לו את ההזדמנות הכי טובה להצליח. סמית' איבד בשנה שעברה את תפקידו בסן פרנסיסקו בגלל זעזוע מוח והדבר האחרון שהצ'יפס רוצים זה לראות את הדבר הזה קורה שוב ולכן הם חושבים על הגנה על הקוורטרבק שלהם. האם זה יהיה ג'וקל או פישר? נצטרך להמתין להכרזת הקומישנר.

לוק ג'וקל טקסס A&M. Dave Martin, AP
לפחות לגביו יש קונצנזוס. ג'וקל/AP, Dave Martin

2. טמפה ביי הסתכלה ימינה ושמאלה וראתה שהיא בבעיה. היא נמצאת באותו בית עם דרו בריס, מאט ריאן וקאם ניוטון, בעוד שאצלה משחק ג'וש פרימן. היא גם מחזיקה בבחירה ה-13, בדראפט שלא מציג קווטרבקים מלהיבים או בכלל קבוצה של שחקני סיבוב ראשון שיכולים לשנות את המצב ב-NFC דרום. לכן, הבאקנירס החליטו ללכת על מהלך הפוך ובמקום לחזק את עמדת הקוורטרבק, הם מנסים להחליש את היריבות והנחיתו את דארל ריוויס. מגן הפינה זכה לחוזה כזה בו אין התחייבות כספית, כך שאם הוא לא משחק, הוא לא מקבל משכורת. כשריוויס כשיר, הוא שווה את בחירת סיבוב ראשון (ואפילו את הבחירה הראשונה בדראפט) ולכן מגיע כל הכבוד לטמפה ביי על המהלך הנועז, שהשאיר את הג'טס עם המון אופציות, כאשר הם מחזיקים כעת בבחירות 9 ו-13 בסיבוב הראשון.

לצערם של אוהדי הסילונים, לא נראה שהקבוצה תיקח קוורטרבק בסיבוב הראשון והם יישארו עם מארק סאנצ'ז והחוזה שלו גם בשנה הבאה. הקבוצה איבדה את השחקן הטוב ביותר שלה ותצטרך לשנות את עורה לקראת העונה הבאה. דבר אחד ברור והוא העובדה שהקבוצה לא צריכה לבחור מגן פינה מחליף לריוויס כבר בסיבוב הראשון, זאת בשל העבודה המצוינת שעשה אנטוניו קרומארטי, שהתעלה ברגעים בהם היו זקוקים לו בעונה שעברה. ייתכן שהם בכל זאת יקחו מישהו בעמדה רוויית הפונטציאל הזו בהמשך הדראפט. המאמן רקס ריאן נכח ביום שני באימון פרטי עם די ג'יי היידן מאוניברסיטת יוסטון ונדמה שהוא השחקן שניו יורק מכוונת אליו. הלילה הם עשויים לחזק את הפאס ראש עם ברקביוס "קיקי" מינגו מ-LSU או עם דיון ג'ורדן מאורגון, במידה שהוא עדיין יהיה על הלוח בבחירה התשיעית. לגבי הבחירה ה-13, כל גורו דראפט מחזיק בדעה שונה וגם שמו של הקוורטרבק ריאן נאסיב עלה. ההחלטה של הג'נרל המנג'ר החדש ג'ון אידזיק תהיה מעניינת מאוד, במיוחד אם יבחר בטבון אוסטין ממערב וירג'יניה. התופס הרשים את כולם, כולל את ריאן בקומביין האחרון והמאמן אמר שהוא מקווה שהקבוצה תוכל לבחור בו.

ברקביוס מינגו LSU. Sean Gardner, AP
יחזק את הפאס ראש של הג'טס? קיקי מינגו/AP, Sean Gardner

3. עוד בחירה מסקרנת תהיה הבחירה השמינית, השייכת לבפאלו. לבילס אין כרגע קוורטרבק אחרי השיחרור של ריאן פיצפטריק וקשה לדעת האם הם יקחו מחליף כבר בסיבוב הראשון, בו כאמור אף קוורטרבק לא נראה כשווה בחירה גבוהה או שמא יבנו על העובדה שמלבד ג'ינו סמית', כל הקוורטרבקים וביניהם נאסיב ומאט בארקלי צפויים להיות פנויים גם בסיבובים הבאים.

ESPN הציגה השבוע סרט דוקומנטרי על דראפט 1983, בו נבחרו בין היתר ג'ון אלווי ודן מרינו. המשותף לשניים היה שהם סיימו את ארבע שנות הקולג' שלהם, מה שאישר לקבוצות הליגה אפשרות לבחון אותם לעומק. הדבר דומה אצל בארקלי, שסיים העונה את ארבע שנותיו כקוורטרבק ב-USC ואף עשה זאת בתנאים קשים מהרגיל, לאחר שהאוניברסיטה ספגה סנקציות על תוכנית הפוטבול שלה והורחקה ממשחקי בול לשנתיים. בדומה למארינו, העונה האחרונה של בארקלי בקולג' לא הייתה טובה כמו הקודמות, מה שהוריד מעט מערכו לקראת הדראפט. הקוורטרבק הבלונדיני דיבר השבוע עם התקשורת בניסיון להרים מעט את מניותיו ובין השורות אפשר היה לשמוע ביקורת כלפי מאמן USC ליין קיפין, על תוכנית משחק צפויה מדי. " היה קשה לפעמים, בגלל שההגנה ידעה מה הולך לבוא".

הפרשנים והסקאוטים נותנים עדיפות לנאסיב מסירקיוז על פני בארקלי. גם הוא סיים ארבע שנים, הוא מחזיק ביד מרשימה והוא יותר אגרסיבי ומדויק מבארקלי, אבל קורט וורנר רואה את הדברים מעט אחרת: "אם אתה בוחר קוורטרבק בסיבוב הראשון, אתה בוחר את הקוורטרבק של הפרנצ'ייז שלך, בחור שאתה סומך עליו שיביא לך זכיות בסופרבול. נאסיב לא הרשים אותי כאשר צפיתי בקלטות שלו". הדיווחים אומרים שאם נאסיב עדיין יהיה פנוי אחרי הסיבוב הראשון, ג'קסונוויל, שמחזיקה בבחירה הראשונה בסיבוב השני תיקח אותו, מה שעוד יותר מקשה על המהלך של הבילס הלילה.

ריאן נאסיב סירקיוז. Kathy Willens, AP
מצד אחד לא הרשים, מצד שני יש לו ביקוש. נאסיב/AP, Kathy Willens

4. די מילינר מאוניברסיטת אלבמה כבר קיבל בתקשורת את הכינוי "דארל ריוויס הבא" ואנשים ציפו שייבחר בחמישייה הראשונה, כאשר שמה של דטרויט הנואשת לעזרה בסקנדרי בלט במיוחד. אלא שבימים האחרונים צץ סיפור ליו מילינר עבר לא פחות מחמישה ניתוחים במהלך קריירת הקולג' שלו מה שגורם לקבוצות לחשוש מהשקעת בחירה גבוהה בו. "הכול בסדר. אהיה מוכן למחנה האימונים", הוא אמר השבוע ובניסיון להרגיע את הרוחות אף הביא את רופא האוניברסיטה לגבות את דבריו.

מגן הפינה מדורג ראשון בתפקידו בדראפט והוא הבטיח שהקבוצות ידעו על הניתוחים כבר מתחילת תהליך הדראפט. אז למה הסיפור התעורר השבוע? כרגיל, זה אחד מאותם ניסיונות של גורמים כאלה ואחרים להרים או להוריד ערך של שחקן מסוים ברגע האחרון.

עוד אחד כזה, שקיבל לפתע כותרות אחרי שלא שמענו עליו מילה במשך שלושה חודשים הוא ריאן גריפין, קוורטרבק מאוניברסיטת טוליין וכמוהו גם טיירון מת'יו, שמופיע בכל מקום בניסיון לשנות את דעת הקבוצות לגביו. מגן הפינה שנזרק מ-LSU בגלל בעיות סמים ממספר ללא הרף על תהליך הגמילה שלו ועל הרצון להוכיח שכולם טועים. אם הוא צודק, הקבוצה שתבחר בו תרוויח ובגדול.

די מילינר אלבמה. Dave Martin, AP
ניסיונות להעלות ולהוריד את הערך שלו. מילינר/AP, Dave Martin

5. שתי הפייבוריטיות לזכייה ב-NFC, סיאטל וסן פרנסיסקו, הן גם הקבוצות שמחזיקות במספר הבחירות הגבוה ביותר בדראפט. לניינרס יש 13 כאלה, בעוד הסיהוקס מחזיקים ב-11 וידועים בבחירות המפתיעות שלהם מאז הגיע פיט קארול לעמדת המאמן. בשנה שעברה, אף אחת משלוש הבחירות הראשונות שלהם, כולל זו של ראסל ווילסון, לא תאמה את התחזיות של הפרשנים. קארול אוהב ללכת נגד הזרם, למשל בהעמדת סקנדרי גבוה ופיזי ולא נמוך וזריז כנהוג ולכן יש לו יתרון גם בדראפט הקרוב, למרות העובדה שאין לו בחירת סיבוב ראשון, זכר לטרייד על פרסי הארווין. איש לא יופתע אם הקבוצה תיקח תופס בבחירה הראשונה שלה (מקום 56) מתוך מחשבה לעתיד, שכן גולדן טייט עומד לסיים חוזה וסידני רייס כבר וותיק ומקבל יותר מדי כסף עבור התפוקה שלו. אלא שכאמור, קארול לא אוהב להיות צפוי והוא בוודאי יחפור כדי למצוא את השחקן שמעולם לא שמענו עליו ועוד יכריע עבורו משחק יום אחד.

פיט קרול מאמן סיאטל סיהוקס. Elaine Thompson, AP
מר "השחקן שאיש לא שמע עליו ויכריע עבורו משחק יום אחד". פיט קרול/AP, Elaine Thompson
  • עוד באותו נושא:
  • דראפט ה-NFL

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully