וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרדת בגדול: ניתוח שש המועמדות לירידה בפלייאוף התחתון

16.3.2013 / 8:00

אחת במומנטום אדיר, אחת על סף פיצוץ. אחת התקפית ונאיבית, אחת חדירה ורכה, אחת מגיעה בטירוף ואחת לא מבינה איפה היא נמצאת. וואלה! ספורט מגישה ניתוח מעמיק של שש המועמדות לירידה רגע לפני הפלייאוף התחתון. מי תשרוד בליגה?

שש נקודות בלבד מפרידות בין המקום התשיעי לאחרון. שש קבוצות בקלחת. שבעה מחזורים. קרבות ישירים מדי שבוע בפלייאוף תחתון רותח. מאז 1995 לא הייתה בליגה הבכירה תחתית כל כך צמודה. אז נכון, ב-2007/8 היה מאבק מרובע עד המחזור האחרון ושלוש עונות לפני כן גם 35 נקודות לא הספיקו להפועל חיפה לשרוד. העונה מאיימת לשבור את כל השיאים. אין יורדת ודאית, אין נקודות קלות, אלא בעיקר מתח ועצבים. בעזרת פרשנים המנוסים בקרבות תחתית, וואלה! ספורט מגישה ניתוח מעמיק של שש המועמדות לירידה. מי מגיעה ביתרון, מי צריכה להתעורר וכמובן מי תצליח לשרוד?

תמיר כחלון הפועל עכו עומר בוקסנבוים הפועל רמת גן. מגד גוזני
ריקוד צמוד עד הסוף. כחלון מעכו מול בוקסנבוים מרמת גן/מגד גוזני

9. הפועל באר שבע

נקודות: 30

לוח משחקים: בני סכנין (ב), הפועל רמת גן (ח), מ.ס אשדוד (ב), בית"ר ירושלים (ח), הפועל עכו (ב), הפועל חיפה (ב), מכבי נתניה (ח)

יתרונות לקראת מאבקי התחתית: בראש ובראשונה כמות הנקודות. הקבוצה הדרומית מגיעה לפלייאוף התחתון ביתרון של חמש נקודות מהקו האדום וזה לא מעט כשנותרו שבעה משחקים בלבד. על פי הערכות אנשי מקצוע ופרשנים, 36 נקודות אמורות להספיק להישארות ולכן, באר שבע זקוקה לשני ניצחונות בלבד כאשר מצפים לה, בין היתר, משחקי בית מול מ.ס אשדוד המשועממת והפועל עכו. גם הנוכחות של אלישע לוי מהווה יתרון. הרי לפני שהוביל את מכבי חיפה לאליפויות, המאמן בנה את שמו דרך מאבקי הישרדות הירואיים כמו בבית שאן (פעמיים) ואשדוד. גם בתקופות הקשות, לוי ידע לאחד סביבו את השחקנים והקהל הלחוץ של באר שבע והרוגע שלו הוא בדיוק מה התרופה לה זקוקה הקבוצה בפלייאוף התחתון.

חסרונות לקראת מאבקי התחתית: מבין כל קבוצות התחתית, באר שבע מגיעה לפלייאוף במומנטום השלילי ביותר עם נקודה מחמשת המשחקים האחרונים. התוצאות הללו גררו את הקבוצה למאבק בתזמון הגרוע ביותר שיכול להיות. בבירת הנגב בנו בקיץ קבוצה לפלייאוף עליון ומילאו את הסגל בשחקנים שרובם לא מנוסים במאבקי תחתית. כך שלמעשה, העונה הזו כבר הוגדרה ככישלון והישארות בליגה לא תשנה את התמונה. באר שבע לא מוכנה מנטאלית לקרבות הישרדות וההיסטוריה מלמדת שקבוצות שנקלעות למצב כזה אחרי ששהו כל העונה במרכז הטבלה, לא תמיד יודעות להתמודד עם זה כראוי. בטח כשמדובר בקבוצה שבמשך כל העונה מתקשה מאוד להבקיע שערים ומציגה את ההתקפה הגרועה בליגה.

דבר הפרשן: גולן חרמון: "הפועל באר שבע יכולה להיפגע בגלל חוסר היציבות שלה העונה ובמאבקי תחתית זה לא טוב. מנגד, יצר ההישרדות של המועדון הזה והניסיון צריכים לעזור להם. התחתית השנה צפופה מאוד והכל יכול לנוע למשחק כזה או אחר, כשרוב הקבוצות יהיו במאבקי הישרדות עד המשחק האחרון. הניסיון וניצול המצבים יהיו קריטיים מאוד".

שחקן הפועל באר שבע עידו אקסברד חוגג עם מאמנן אלישע לוי. רוני לבנה
הנשק הכי חשוב של באר שבע. אלישע לוי/רוני לבנה

10. הפועל חיפה

נקודות: 28

לוח משחקים: מכבי נתניה (ב), בני סכנין (ח), הפועל רמת גן (ב), מ.ס אשדוד (ח), בית"ר ירושלים (ב), הפועל באר שבע (ח), הפועל חיפה (ב)

יתרונות לקראת מאבקי התחתית: בניגוד גמור לבאר שבע, האדומים מהכרמל מגיעים לפלייאוף התחתון במומנטום אדיר ובמצב הכי טוב שיכול להיות. 11 נקודות מחמשת המשחקים האחרונים העלו את הקבוצה מעל הקו האדום לראשונה מאז המחזור השלישי. בטבלת הסיבוב השני, הפועל חיפה דורגה חמישית וההופעות שלה הבליטו את כל האיכויות שיש לה: סגל מוכשר ועמוק והמון יכולות התקפיות. גם הנוכחות של שחקני בית דומיננטיים עם מחויבות למועדון והניסיון של רוב שחקני הסגל במאבקים מסוג זה מעניקים לניר קלינגר לא מעט יתרונות על פני היריבות.

חסרונות לקראת מאבקי התחתית: במשך כל העונה מנהלים אוהדי הפועל חיפה מחאה קולנית נגד הבעלים יואב כץ. התוצאות הטובות במחזורים האחרונים הרגיעו מעט את הרוחות, אך החשש הוא שהפסד לא מחויב יכול להדליק את האווירה מחדש וליצור באזז שלילי סביב הקבוצה. המשחק הראשון בפלייאוף התחתון גורלי במיוחד ויקבע את המשך העונה ודווקא אליו האדומים יארחו את מכבי נתניה ללא לפחות שלושה שחקני הרכב (ולדימיר גלושצ'ביץ', יוסי דורה ואושרי רואש מורחקים, גל אראל בספק). גם חוליית ההגנה הלא יציבה והעליות והירידות ביכולתו של קאלה דרשלר צריכות להדאיג את קלינגר.

דבר הפרשן: גולן חרמון: "הפועל חיפה היא לדעתי הקבוצה הטובה ביותר מבין קבוצות התחתית. הזרים שלהם טובים משל שאר הקבוצות והם מנצלים מצבים טוב יותר. אסור להם להפסיד לנתניה במשחק הראשון כי אז הם יסתבכו, אבל הסיכויים שלהם טובים מאוד".

אייל טרטצקי שחקן הפועל חיפה ועוזר המאמן (אמצע עם המעיל) עם אושרי רואש, יוסי דורה. קובי אליהו
שחקני הבית לא ייתנו לחיפה ליפול. רואש ודורה/קובי אליהו

11. מכבי נתניה

נקודות: 27

לוח משחקים: הפועל חיפה (ח), הפועל עכו (ח), בני סכנין (ב), הפועל רמת גן (ח), מ.ס אשדוד (ב), בית"ר ירושלים (ח), הפועל באר שבע (ב)

יתרונות לקראת מאבקי התחתית: טל בנין ראה שיפור ביכולת הקבוצה שלו במחזורים האחרונים ונתניה הציגה כדורגל חיובי גם בהפסד הביתי למכבי חיפה (2:1) ובתיקו בטדי שבוע קודם לכן (1:1). זה לא מפתיע. לנתניה יש את הסגל הכי טוב בתחתית ולראייה, מדובר בקבוצת ההתקפה הטובה מבין יריבותיה. הירידה למקום ה-11 סידרה לנתניה הגרלה מעניינת. המשחקים הקשים יותר על הנייר יגיעו בתחילת הדרך ובמחזורים האחרונים יפגשו הצהובים את בית"ר, אשדוד ובאר שבע, שעד אז עשויות להיות כבר בים. גם ארבעה משחקי חוץ דווקא מתאימים לבנין, שכן הקבוצה שלו חמישית בליגה כשהיא יוצאת את תחומי אצטדיונה החדש, בו ניצחה בסך הכל פעמיים מאז שנפתח בראשית נובמבר.

חסרונות לקראת מאבקי התחתית: כמו באר שבע, גם נתניה יכולה להסתכל על העונה בכללותה ככישלון. בקיץ חלמו בעיר היהלומים על צמרת גבוהה ומהר מאוד נקלעו לירכתי הטבלה. למרות שהקבוצה בילתה כמעט כל העונה בחלק התחתון, נראה שהאסימון עדיין לא נפל לפחות בצד המנטאלי. מדובר בקבוצה טכנית ומוכשרת, אבל גם רכה מאוד ולא בנויה לאגרסיביות והעצבים של התחתית. לפיכך, נתניה לא הצליחה לנצח העונה אף אחת מיריבותיה לאיזור המסוכן מלבד באר שבע. לצד ההתקפה הטובה והתוצאות במשחקי החוץ, נתניה סובלת מהגנה רעועה במיוחד שמשרה חוסר ביטחון על כל הקבוצה וגורמת לחוסר יציבות כללי.

דבר הפרשן: סלובודאן דראפיץ': "במשחקים כאלה צריך לדעת לא להפסיד. לפעמים תיקו במאבק ישיר הוא מה שיכול להשאיר אותך כי בעונה בה כל הקבוצות נאבקות יש הרבה משחקים שהם דו קרב ואסור לתת ליריבה לברוח. מכבי נתניה שמשחקת כדורגל טוב, אבל ההגנה שלה לא טובה והרבה שחקנים בחולייה הזאת לא בכושר. זה משהו שיכול לפגוע בהם".

בלם מכבי נתניה עמרי בן הרוש לצד קשר בני יהודה נס זמיר. ברני ארדוב
מה יהיה עם ההגנה? בן הרוש/ברני ארדוב

12. בני סכנין

נקודות: 26

לוח משחקים: הפועל באר שבע (ח), הפועל חיפה (ב), מכבי נתניה (ח), הפועל עכו (ח), הפועל רמת גן (ב), מ.ס אשדוד (ח), בית"ר ירושלים (ב)

יתרונות לקראת מאבקי התחתית: משחקי הפלייאוף התחתון הם מאני טיים של ממש וכאן מתבטא החוזק האמיתי של סכנין. 15 מתוך 26 הנקודות שלה השיגה הקבוצה במשחקים מול יריבותיה הישירות. תוסיפו לזה עוד חמש נקודות נגד אשדוד ובית"ר וקיבלתם קבוצה שיודעת מה מצפה לה. כי איך שלא תסכלו על זה, מאבקי התחתית טבועים ב-DNA של סכנין והקבוצה הזו תמיד ידעה לקום מהקרשים, לנער את עצמה ולהתעשת ברגע האחרון. במועדון מקווים שהזעזוע בעמדת המאמן ייתן אפקט חיובי בטווח הקצר ואם זה לא יקרה, ההגעה של בית"ר לדוחא במחזור הנעילה בוודאי תעיר את כל המגזר.

חסרונות לקראת מאבקי התחתית: לחץ, לחץ ועוד קצת לחץ. מההנהלה ובעיקר מהקהל המקומי שלא חשש לצאת נגד הנסיכה שלו העונה. המספרים של סכנין בדוחא אומרים הכל: 12 נקודות מ-39, המאזן הביתי הגרוע בליגה. אם לא די בכך, הסגל שעומד לרשותו של מרקו בלבול קצר מאוד. אלכסנדר דוידוב, המנוע הסרבי במרכז השדה, כנראה לא יחזור העונה ועל הספסל יש מעט שחקנים שיכולים להביא ערך מוסף. מקצועית, סכנין בבעיה גדולה. עעם ההגנה הגרועה בליגה וההתקפה השנייה הגרועה בליגה, היא סובלת מנחיתות לעומת יריבותיה. נחיתות עליה תוכל לחפות רק בעזרת לב והקרבה.

דבר הפרשן: מאיר כהן: "במאבקי תחתית עיקשים חשובה בעיקר המוטיבציה והנחישות. כאחד שהיה שם, אני יודע שקבוצה שממש רוצה לקחת את הנקודות לוקחת אותן בדרך כלל. היתרון של סכנין הוא שדווקא בסוף כשלא הולך הקהל שלהם מגיע וממלא את האצטדיון. יש להם ניסיון במאבקים האלה, אבל מנגד ההגנה שלהם חלשה והשוער חסר ניסיון ככה שלא יהיה להם קל".

אוהדי בני סכנין. קובי אליהו
שוב יתעוררו ברגע האמת? קנדיל/קובי אליהו

13. הפועל רמת גן

נקודות: 25

לוח משחקים: בית"ר ירושלים (ח), הפועל באר שבע (ב), הפועל חיפה (ח), מכבי נתניה (ב), בני סכנין (ח), הפועל עכו (ח), מ.ס אשדוד (ב)

יתרונות לקראת מאבקי התחתית: לכל אורך העונה קיבלה רמת גן הרבה מחמאות על צורת המשחק. מדובר בקבוצה אטרקטיבית שלא חששה לשחק התקפי והרשימה גם מול יריבות עדיפות. משחק אצלה דויד מנגה, אחד הזרים הטובים בליגה, ישראל זגורי בעונה טובה ו-ותיקים איכותיים כמו עומר בוקסנבוים, זאב חיימוביץ' ומיכאל זנדברג שמביאים ערך מוסף. על הקווים עומד אלי כהן, משועלי התחתית הטובים בליגה וגם המאזן הפנימי מול היריבות לתחתית נותן לאורדונים סיבה לעידוד. בטבלה הפנימית של שש האחרונות, רמת גן במקום הראשון.

חסרונות לקראת מאבקי התחתית: נאיביות. אם לצד כל המחמאות, רמת גן סיימה את העונה הסדירה מתחת לקו האדום, הרי שזוהי מתצית הסיפור. לעיתים נראה שהקבוצה שבויה בסגנון האטרקטיבי ובפלייאוף היא תצטרך פחות יופי ויותר מלחמה. הנאיביות באה היטב לידי ביטוי במשחקים האחרונים. שערים במצבים נייחים, שערים בדקות הסיום ושוער חסר ביטחון שעולה לקבוצה ביותר מדי נקודות. גם ההעפלה לחצי גמר גביע המדינה עשויה בסופו של דבר להסיח את דעתה של רמת גן מהמאבקים החשובים באמת ולא סתם אמר כהן בסיום הניצחון בגלבוע: "רק הליגה חשובה".

דבר הפרשן: מאיר כהן: "מבחינת חומר שחקנים, רמת גן היא הטובה ביותר, אך כדי להישאר הם חייבים להתחיל לשחק מגעיל. אלי כהן והשחקנים חייבים להפנים שרמת הכדורגל לא משנה ועכשיו רק הנקודות חשובות. רמת גן צריכה ללמוד לבזבז זמן, לשחק מגעיל ולנצח".

איתי ארקין שוער הפועל רמת גן. ברני ארדוב
נקודת תורפה בסגל נהדר. ארקין/ברני ארדוב

14. הפועל עכו

נקודות: 24

לוח משחקים: מ.ס אשדוד (ח), מכבי נתניה (ב), בית"ר ירושלים (ח), בני סכנין (ב), הפועל באר שבע (ח), הפועל רמת גן (ב), הפועל חיפה (ח)

יתרונות לקראת מאבקי התחתית: מאז שיובל נעים הגיע לעכו, הקבוצה מגלה שיפור משמעותי והפסידה רק פעם אחת בשישה משחקים, מה שלמעשה החזיר אותה לליגה. נעים הוא הרוח החיה בעכו. מוטיבטור חסר תקנה, משתולל על הקווים, מטריף את השחקנים וגורם גם לאחרון ביניהם להאמין שאפשר להשלים את המהפך ולעשות את הבלתי יאומן. האבסורד הוא שסדר המשחקים מקל על הקבוצה שסיימה אחרונה. משחקי החוץ הם מול הקבוצות שגמרו את העונה ובמשחקי הבית מול נתניה, סכנין ורמת גן עכו תצטרך לשפר את המאזן העומד על שני ניצחונות בלבד באצטדיון טוטו.

חסרונות לקראת מאבקי התחתית: הבעיה היא שמלבד נעים, לא נראה שבעכו מישהו חרד באמת לגורל המועדון. היו"ר ציון ויצמן זז הצידה (או שלא), הקהל לא מעורב ולא דוחף וגם השינויים המקצועיים הגיעו מאוחר מדי. עכו לא נבנתה כמו שצריך, הסגל שלה הוא אולי החלש מבין קבוצות התחתית, אבל במשך יותר מדי זמן - 16 משחקים רצופים ללא ניצחון - לא נמצא האיש שיעשה מעשה וימנע בגופו את ההידרדרות. אחרי כמה עונות מכובדות ויפות בליגת העל, עכו נלחמת על מקומה. השאלה היא: האם מישהו בכדורגל הישראלי יתגעגע אליה אם תרד?

דבר הפרשן: סלובודאן דראפיץ': "למרות שעכו במקום האחרון, היא במצב טוב כי חדר ההלבשה מאוחד והשחקנים טובים. אני רואה את עכו נשארת בליגה".

מאמן הפועל עכו, יובל נעים. קובי אליהו
התקווה של עכו. נעים/קובי אליהו

השורה התחתונה

היורדות של מאיר כהן: "עכו תרד ליגה ונתניה תישאר בוודאות. הקרב על היורדת השנייה יהיה בין השאר".

היורדות של גולן חרמון: "אני רואה את עכו וסכנין יורדות".

היורדות של סלובודאן דראפיץ': "הפועל רמת גן והפועל חיפה יישארו ומבין השאר ייקבעו היורדות. גם בית"ר עלולה עוד להסתבך".

היורדות של כתבי ועורכי וואלה! ספורט: בני סכנין והפועל עכו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully