וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת לובצקי: "המטרה להכפיל את מספר הספורטאים"

18.2.2013 / 13:00

הוועדה הציגה חלוקת כספים חדשה. בין היתר: תיעדוף לענפים מצליחים, השקעה בהתעמלות, אתלטיקה ושחייה ושיפור תשתיות

הועדה הציבורית בראשות צבי לובצקי הציגה היום (שני) את טיוטת העקרונות שגיבשה לקביעת אמות מידה חדשות לחלוקת כספי הטוטו לגופי הספורט בישראל. הוועדה הציבורית שמונתה על ידי שרת הספורט לימור לבנת ביולי גיבשה מסמך עקרונות לקביעת אמות מידה חדשות לתמיכת המועצה להסדר ההימורים בענפי הספורט בישראל, שיחליפו את אלה שנקבעו על ידי ועדת בורוביץ'. חלוקת התקציבים ואמות המידה החדשות יועברו לאיגודי הספורט, בתקווה שייכנסו לתוקף בשנה הבאה. במרכז: תיעדוף לשלושה ענפים מרכזיים (התעמלות, אתלטיקה ושחייה), תנאי סף לקבלת תמיכה ממועצת ההימורים, וחלוקת הכספים לפי שיטת דירוג חדשה.

צבי לובצקי יושב ראש ועדת לובצקי. קובי אליהו
מנסה לקרב עוד ענפים לרמת הכדורסל והכדורגל. לובצקי/קובי אליהו

שרת הספורט לימור לבנת: "הבנו שאמות המידה הקודמות עלולות לגרום הזנחה של ענפים שיכולים להביא הישגים, לעומת ענפים שמקבלים סכומים גבוהים מדי, ללא הישגים. הוועדה ביצעה עבודה יסודית ומקצועית, על מנת לחלק את המשאבים בצורה נכונה. זו חשיבה לא רק נכונה, אלא גם חדשנית ומקורית. אפשר יהיה להגדיל גם את מספר הספורטאים, גם לשפר את האלמנט המקצועי, וגם ליצור מסורת של הישגים".

יו"ר הוועדה, צבי לובצקי: "הזרמת כספים היא מכשיר למדיניות. המדיניות לא צריכה לחשוב איך לעשות את הכל שווה, אלא לעמוד במטרות של הישגים. אחרי האולימפיאדה אפשר היה לרדת מהעץ, של לספור מדליות זהב. אין פירמידה הפוכה, צריך לבנות בסיס, ולא לקוות שאיזה עולה חדש יביא מדליה חד פעמית, בלי תשתית.

"בספורט התחרותי בישראל יש 75 אלף ספורטאים. למדינות אחרות, בהשוואה, יש פי 10 או 11 מאיתנו. אחד היעדים המרכזיים הוא להגדיל דרסטית את כמות הספורטאים, אבל גם לשנות דרסטית את העניין המקצועי. צריך לשפר מבחינת תשתית את כל נושא המאמנים והמנהלים המקצועיים.

"כדי להגדיל את מספר הספורטאים, צריך לתת תמריצים. ראשית, נתנו העדפה לספורט נשים, שקופחו וסבלו מאפליה. בנוסף, בחנו את נושא הגילים. צריך לתת עדיפות לספורטאים שהם בגיל תחרות. לא נכון שכספי הקצבות של ספורט תחרותי יופנו לצעירים מדי או למבוגרים מדי. כמו כן, צריך לפתח את מחלקות הנוער.

"העניין החשוב ביותר הוא התיעדוף. צריך להגביר את ענפי היסוד: שחייה, אתלטיקה והתעמלות. להם נוסיף עוד עשרה ענפי ספורט אחרים. הכדורגל והכדורסל הם לא במערכת הזאת. הם עשירים, עם הכנסות משלהם, עם בעיות משלהם".

בנוגע לחשש לשימוש לא הולם של הכסף המתוקצב: "אי אפשר לבנות מערכת עם חשש שיגנבו אותך. יהיה מעקב מדויק. אין פה פוטנציאל גדול מדי לרמאים וגנבים".

ד"ר אורי שפר, מנהל הספורט: "המטרה הראשונה היא להכפיל את מספר הספורטאים תוך שלוש עד חמש שנים. הנקודה החלשה היא אגודות הספורט, נרצה לחזק אותן, כי משם נקווה לעלייה במספר הספורטאים. עניין התיעדוף קיים בכל המינות. אלה שיש להם סיכויים גדולים, מקבלים כספים בהתאמה. כמו כן, יש לציין כי הכספים אינם קשורים להכנות לאולימפיאדה, שהן תקציב אחר. רפורמה נוספת היא בנושא המאמנים, ומשרד הספורט משנה את חוק המאמנים".

ד"ר אורי שפר ממנהל הספורט. קובי אליהו
"המטרה הראשונה היא להכפיל את מספר הספורטאים תוך שלוש עד חמש שנים". שפר/קובי אליהו

העקרונות המרכזיים של הוועדה:

1. קביעת ענפים מועדפים: ייקבע תעדוף של ענפי ספורט שביחס אליו תתבצע חלוקת המשאבים:
א. כדורגל וכדורסל יחשבו ענפי-על והתעדוף אינו חל עליהם.
ב. בנוסף, ייקבעו 13 ענפי ספורט מועדפים.
ג. שלושת ענפי היסוד לתמיכה מועדפת יהיו: אתלטיקה קלה, שחייה והתעמלות.
ד. עשרה ענפים מרכזיים נוספים לתמיכה מועדפת יבחרו בהתאם לאמות מידה שייקבעו וייבחנו - הצלחה והישגים ברמה הבינלאומית, המסורת, תשתית מתקנים, ורמת מאמנים.

2. ייקבעו תנאי סף לקבלת תמיכה ממועצת ההימורים ובהם: מספר מינימלי של ספורטאים הפעילים בענף. תנאי הסף של ספירת הספורטאים ייושם באופן הדרגתי: 120 ספורטאים בשנת 2014. המספר יעלה באופן הדרגתי מדי שנה.

3. חלוקת כספי התמיכה תתבצע בהתאם לניקוד שיצבור כל איגוד:
א. הניקוד הגבוה ביותר בשיעור של 50 אחוז ייקבע ביחס למספר הספורטאים הפעילים בכל איגוד, זאת במטרה להביא לחלוקה צודקת ויעילה יותר של המשאבים. הוועדה סבורה כי הדבר יהווה תמרוץ להגדלת מספר הספורטאים הפעילים בישראל בשנים הקרובות.
ב. בספירת הספורטאים בכל איגוד יינתן משקל לגיל הספורטאים תוך מתן העדפה לחתך גילאים שבו הספורטאים במיטב יכולתם ההישגית. שאר 50 אחוז בניקוד יחולקו ביחס למקצועיות, הישגיות ומקצועיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully