וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנוקרת של טייסון: על הרכש החדש של שחטאר דונייצק

13.2.2013 / 15:00

וירטואוז ותחבולן, אבל גם בעייתי וחם מזג. טייסון, הפספוס של צ'לסי, מצטרף למושבה הברזילאית בשחטאר בדרך לפסגת הכדורגל האירופי. איך זה ייראה?

"זה שער אדיר. אם להיות כן, הוא יפה יותר משלי כי טייסון פגש את הכדור עם החלק החיצוני של הרגל". כך אמר מרקו ואן באסטן על הביצוע של כוכבה הברזילאי של מטאליסט חרקוב, אשר הפציץ בליגה האירופית כדור שהזכיר כמעט במדויק את השער המיתולוגי של החלוץ ההולנדי לרשתו של רינאט דסאייב הסובייטי בגמר יורו 88'. למי שתוהה, פיניניו שהגביה מהאגף השמאלי שימש בתפקיד ארנולד מורן.

צ'לסי מסתכלת מהצד

טייסון במדי מטאליסט חרקוב. GettyImages
יותר יפה מואן באסטן. טייסון/GettyImages

זו ממש לא יצירת האמנות היחידה של טייסון במפעל האירופי המשני. בעונה שעברה הוא תרם סלאלום פנטסטי לאורך מגרש שלם בניצחון 0:4 בצרפת על סושו. בהמשך, הוא הבקיע את אחד השערים המהירים בתולדות הליגה האירופית, 19 שניות בלבד אחרי תחילת המשחק מול זלצבורג. לפני שנתיים וחצי, בתחילת דרכו במזרח אירופה, הנדס טייסון את השער הזה לרשת שחטאר דונייצק והותיר רושם חזק מאוד על המאמן היריבה מירצ'ה לוצ'סקו. כעת, בתום סאגה לא קצרה, יכול הרומני ליהנות משירותיו בקבוצתו שלו, אחרי ששחטאר גברה על צ'לסי במאבק על החתמתו. 20 מיליון דולר עברו לידי מטאליסט – סכום השחרור שהיה רשום בחוזהו של טייסון, וסכום שיא בהעברה בין שתי קבוצות אוקראיניות.

הוא הצטרף לקהילה הברזילאית המשגשגת בדונייצק, בין היתר בגלל שראשי המועדון לא היו בטוחים בהישארותו של אחד הנציגים הבולטים שלה, וויליאן. ואכן, האיש עם האפרו שכבש ארבעה שערים בשלב הבתים בליגת האלופות, כולל צמד בסטמפורד ברידג' נגד צ'לסי, ערק ביום האחרון של חלון ההעברות, כאשר אנז'י מחצ'קאלה שילמה את סכום השחרור שלו שעמד על 35 מיליון יורו. משמעות הדבר היא שטייסון יצטרך להיכנס לנעליו, וזה דווקא מתאים לו מאוד. מדובר אמנם בשחקן רב גוני, אך הוא הצהיר לא פעם על העדפתו לאגף השמאלי, וזה בדיוק המקום שהתפנה במערך של אלופת אוקראינה.

טייסון תרתי משמע

וויליאן, שחטאר דונייצק. AP
ראשי שחטאר לא היו בטוחים בהישארותו והלכל על טייסון. וויליאן/AP

טייסון לא יגיד זאת כעת, אך סביר מאוד להניח שכישלון המגעים עם צ'לסי אכזב אותו. הרי מאז הגעתו לאוקראינה הוא התלונן על הקור העז בחודשי החורף, וגם אם מזג האוויר בלונדון רחוק מאוד משלמות, הוא עשוי היה להתאים לו מעט יותר. גם עבור חובבי הכדורגל בממלכה מדובר בפספוס. גם בגלל הפיקנטריה סביב השם. זו לא בדיחה – אמו של הברזילאי בן ה-25 באמת העריצה עד כדי כך את המתאגרף האמריקאי. בניגוד מוחלט לכוכבים ברזילאים רבים שמשתמשים בכינויים על כר הדשא, לטייסון באמת קוראים טייסון. או בשמו המלאה, טייסון בארסלוס פרדה.

לאהדתה של אמא השפעה עמוקה על חיי בנה, אשר נאלץ להסביר בכל מקום שאין לו כוונה ללכת מכות או לנשוך אוזניים. את ההבטחות האלה יש לקחת בערבון מוגבל, כי מזגו של טייסון חם במיוחד. הוא נולד בעיר פלוטאס, בקצה הדרומי של ברזיל, כ-300 קילומטרים מפורטו אלגרה – אזור בו יש לאנשים בדרך כלל אופי סולידי ומאופק יותר בהשוואה לשאר המדינה, אך את הקשר זה לא מאפיין כלל. תראו, למשל, את העבירה הברוטאלית שביצע ב-2010 בדרבי הטעון בגמר אליפות מדינת ריו גראנדה (קמפאונאטו גאושו) בין אינטרנסיונל לגרמיו, כאשר ז'ונאס, כיום כוכב ולנסיה, כיכב קצת יותר מדי לטעמו. הכרטיס האדום לא איחר להגיע, ואינטרנסיונל הפסידה בקרב.

הנשיא מרגיע את הרוחות

טייסון במדי אינטרנסיונל. AP
לא מבייש את השם. טייסון במדי אינטרנסיונל/AP

היה זה רגע לא פשוט עבור אוהדי אינטרנסיונל, אך בסיכום הכללי תקופתו של טייסון בקבוצה זכורה כהצלחה אדירה. ב-2009, כאשר נילמאר, חלוץ מפורסם ממנו שנכלל לא פעם בסגל הנבחרת, שיחק לפניו, כבש טייסון 15 שערים באליפות ריו גראנדה, הוכתר למלך שערי המפעל והצעיד את הקבוצה לתואר. במקביל, היה הכוכב הצעיר גם מלך שערי גביע ברזיל, בו הגיעה אינטר לגמר והפסידה לקורינתיאנס. כעבור שנה הגיע פרס גדול הרבה יותר, כאשר שותף טייסון לזכייה בגביע ליברטאדורס. הוא גם הוכיח אופי לא מבוטל, אחרי שמצא את עצמו על הספסל בתחילת הטורניר ופילס חזרה את דרכו להרכב הפותח. קבוצות רבות באירופה החלו במרדף אחרי החתמתו. וולפסבורג הייתה קרובה יחסית, אבל למטאליסט קשרים מצוינים בארץ הסמבה, והיא זו שזכתה בשירותיו תמורת שישה מיליון יורו.

יחד איתו הוצג במסיבת העיתונאים בקיץ 2010 רכש ברזילאי נוסף, קלייטון שאבייר שהגיע מפלמייראס – וירטואוז לא פחות גדול. בקבוצה קיוו שההתאקלמות תהיה קלה יחסית בזכות המספר הרב של דרום אמריקאים במועדון, אך השבועות הראשונים היו בלתי נסבלים מבחינת טייסון. הוא התקשה להתרגל למשטר האימונים הפיזיים של המאמן מירון מרקביץ'. "יש באוקראינה דגש על אימוני כושר, ובהתחלה זה היה קשה מאוד עבורי – כמעט נפלתי מהרגליים", סיפר. התסכול פרץ החוצה מהר מאוד. אחרי תיקול חריף מדי לטעמו של הברזילאי מצד אחד השחקנים באימון, הוא התעצבן על המאמן שעבר על המקרה בשתיקה, התקשר לסוכנו וביקש ממנו להגיע לחרקוב על מנת לדאוג לעזיבתו. רק התערבותו האישית של הבעלים דאז, אלכסנדר ירוסלבסקי, מנעה את הפיצוץ.

ובכל זאת, למרות קשיי הקליטה, האוהדים התאהבו מיד בתחבולן הזריז ששיגע את שחקני היריבות עם הטריקים שלו בכל פינה במגרש. העונה הראשונה באוקראינה הפכה להצלחה מסחררת, עם שמונה שערים ו-10 בישולים, כאשר מטאליסט ביססה את מעמדה כקבוצה השלישית במדינה אחרי שחטאר ודינמו קייב. העונה שעברה הייתה מעט פחות מרשימה מבחינה אישית בליגה האוקראינית, אך טובה הרבה יותר בליגה האירופית, שם דהרה מטאליסט לרבע הגמר, בעוד טייסון כובש חמש פעמים. לא מפתיע, אם כך, שכאשר אמו של השחקן באה לביקור, הכינו האוהדים שלט מיוחד עבור באצטדיון, עם כיתוב: "תודה רבה על הבן".

רמת ההערצה רק התגברה אחרי השער סטייל ואן באסטן, אך השחקן עצמו כבר הרהר אז על עזיבה. עזיבתו של ירוסלבסקי שמכר את המועדון בעקבות סכסוך מתוקשר עם ראש עיריית חרקוב, רק האיצה את התהליכים. בינואר כבר היה ברור למאמן שטייסון לא מתכוון להישאר, והוא הסכים לכך בלב שלם. "טייסון הוא שחקן מוכשר ביותר, וכל קבוצה תחלום להביא אותו לשורותיה. עם זאת, אני צריך לציין בצער שהוא לא מרגיש נוח בקבוצה, ולמרות הביצועים הטובים על הדשא לא השתלב במשפחה המלוכדת בחדר ההלבשה שלנו. אם ליבו לא שייך למטאליסט, ונפשו חפצה במשהו אחר, עדיף לנו לתת לו ללכת. אם מישהו יציע תמורתו 20 מיליון דולר שרשומים כסכום השחרור שלו, נוכל לקנות בכסף זה שני שחקנים חדשים שרק יחזקו את הקבוצה" אמר מרקביץ'.

המשימה הראשונה – דורטמונד

מאמן מטאליסט חארקיב, מירון מרקביץ'. Armando Franca, AP
טייסון התקשה להתרגל למשטר האימונים שלו. מרקביץ'/AP, Armando Franca

וכך אכן קרה. בעוד רומן אברמוביץ' גורר רגליים ומתמהמה במשא ומתן, הגיח רינאט אחמטוב, איש העסקים העשיר ביותר באוקראינה, ולקח את טייסון אליו לשחטאר. אצלו הנציגות הברזילאית בחדר ההלבשה רחבה אפילו יותר, אולם השתלבותו של הכוכב החדש לא אמורה להיות מובנת מאליה. יהיה זה הישג כביר מבחינת הכתומים שחורים אם יצליחו לשפר את ביצועיו של טייסון בהשוואה לתקופתו במטאליסט וישאירו אותו בשורותיהם במשך חמש השנים הרשומות בחוזהו החדש.

"את לואיז אדריאנו הכרתי עוד כאשר שנינו היינו באינטרנסיונל. הוא הראשון שסיפר לי על העניין של שחטאר בי כאשר הייתי בחופשה, ושמחתי לשמוע על כך. כעת יש לנו שאיפה משותפת – לזכות בליגת האלופות. אני גאה להצטרף למועדון כה גדול, ומקווה לסייע לו להגיע להישגים", אמר טייסון בראיון הראשון. המטרה הראשונה ברורה – בכורה מוצלחת נגד דורטמונד. פילוסופיית המשחק של שתי הקבוצות דומה – הניסיון לשלוט בקצב המשחק ללא קשר ליריבה ומעבר מהיר מאוד מהגנה להתקפה. איכות הכדורגל בהתמודדות זו עשויה להיות גבוהה יותר גם בהשוואה לקרב המקביל בין ריאל מדריד ומנצ'סטר יונייטד, ולאוהדים ברחבי העולם כדאי לשים עין על האירועים בדונבאס ארנה. מי יודע, אולי הם עלולים לפספס עוד שער עוצר נשימה מתוצרת טייסון.

וויליאן שחקני שחטאר דונייצק חוגגים שער. AP
אל תפספסו את הקרב עם דורטמונד. שחקני שחטאר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully