וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס בצורת: על הנפילה של תומר חמד

11.2.2013 / 12:00

עד לא מזמן, תומר חמד היה בדרך לשטוטגרט, דיברו עליו בהקשר של פיורנטינה, אבל היכולת שלו בתקופה האחרונה מביאה אותו למקום בו הוא צריך לחשוש מכתם הירידה. מדור השגרירים על החלוץ המידרדר שלקח איתו את מאיורקה למטה, ועל האומץ של שלומי ארבייטמן

חלון ההעברות בינואר היה פעיל מאוד בגזרת השגרירים. התנועה לארץ הייתה ערה,אבל גם בתוך היבשת, כשלא פחות משבעה שחקנים שנותרו מעבר לים החליפו קבוצה. אם לשפוט לפני ההישגים הנאים של סוף השבוע, רובם עשו בחירה נכונה. מאור מליקסון הצטיין בצרפת, רמי גרשון כבש בסקוטלנד ואפילו יוסי בניון מתקדם ברוטציה. המדור "המראות ונחיתות" יתמקד בעובר נוסף, שלומי ארבייטמן, שלא מוכן לוותר על החלום בשום מחיר ובתומר חמד, שדווקא נשאר במאיורקה, אבל נמצא בנסיגה בשבועות האחרונים.

ממריא: שלומי ארבייטמן (מונס)

שלומי ארבייטמן שחקן קבוצת גנט בכדורגל. קובי אליהו
שחקן עם אופי חזק. ארבייטמן/קובי אליהו

לפני כחודשיים, רגע לפני שהמריא חזרה לבלגיה לאימונים עם קבוצת המילואים של גנט, שלומי ארבייטמן העניק ראיון לוואלה! ספורט וחזר מספר פעמים במהלך השיחה על המשפט: "אני לא מוותר על החלום". אלו היו ימים לא פשוטים עבור החלוץ. אחרי שביקש להשתחרר מגנט, בקבוצתו עשו לו את המוות, מנעו ממנו לצאת למחנה האימונים ושלחו להתאמן עם מנודים נוספים וילדים בני 17. במקביל, ההצעות מישראל זרמו, אבל ארבייטמן נשאר נינוח. "אני חזק ומאמין בעצמי", אמר. העקשנות והסבלנות עוד עשויים להשתלם במקרה שלו.

ארבייטמן סבל מכל רגע בגנט, הקבוצה שרכשה אותו תמורת מיליון יורו אחרי עונת השיא שלו - 2009/10 - והעניקה לו חוזה לארבע שנים. תמיד הרגיש שלא משנה מה יעשה, מישהו אחר יועדף על פניו ולא בהכרח מסיבות מקצועיות. בעונה הראשונה הוא כבש והיטיב לשחק, אך עדיין נאלץ לבלות שבועות ארוכים על הספסל. אחר כך הגיע טרונד סולייד הנורבגי ומחק אותו. העונה, סולייד עלה לאחד המשחקים ללא חלוץ טבעי ואמר לכלי התקשורת שאין לו שחקני התקפה. ארבייטמן, שלא התלבש לאותו משחק, נעלב. כשגם המחליף של סולייד המשיך להעלות אותו מהספסל הוא החליט שדי. בגנט הוא לא נשאר.

כמעט כמו בכל חלון ההעברות, ארבייטמן קיבל שלל הצעות מישראל, אבל העדיפות שלו הייתה להישאר באירופה בכל מחיר. גם כשהפרסומים בארץ קשרו אותו להפועל תל אביב, מכבי חיפה, הפועל באר שבע ומ.ס אשדוד, בסביבתו של החלוץ הבהירו כי ליגת העל היא ברירת מחדל בלבד. בסופו של דבר, ארבייטמן בחר בהצעה ממונס, אליה עבר בהשאלה עד תום העונה, והוא לא יכול היה לבקש לעצמו פתיחה יותר טובה. שני משחקים בהרכב, שני ניצחונות ושער בכורה יוקרתי בניצחון חוץ 0:1 על סטנדרד ליאז'.

"כבשתי, אבל הניצחון חשוב יותר ואנחנו יכולים לעלות לפלייאוף העליון", אמר הישראלי בסיום המשחק לאתר הרשמי של קבוצתו. מונס רחוקה חמש נקודות מהמקום השישי המיוחל, ארבעה מחזורים לתום העונה הסדירה, אבל גם אם תהיה בפלייאוף האמצעי (בו נאבקים על כרטיס למוקדמות הליגה האירופית), לארבייטמן צפויים עוד הרבה משחקים בהם יוכל לשפר את המאזן הסטטיסטי ולסיים עונה מוצלחת.

שחקן גנק אליניב ברדה. רויטרס
המודל. ברדה/רויטרס

דבר אחד כבר אפשר לומר בוודאות, ארבייטמן הראה בבלגיה אופי וחוזק מנטאלי שלא מאפיין כל כדורגלן ישראלי. הרצון שלו להישאר באירופה ולא לוותר על חלום הפריצה ראוי להערכה. זה לא דבר של מה בכך. בשנתיים וחצי ארבייטמן חווה בבלגיה תקופות ארוכות על הספסל, פציעה קשה והרגיש לא מוערך, למרות שתמיד ידע לספק מספרים יפים. החוויות שעבר היו שוברות לא מעט שחקנים, אבל הוא שרד וממשיך להיאבק. לצורך ההשוואה, עומר גולן, ברק יצחקי, גילי ורמוט, סלים טועמה, ערן זהבי ואחרים לא שרדו תקופה כה ארוכה באירופה ושבו לישראל, כל אחד מסיבתו הוא.

ארבייטמן מאמין שחצי עונה טובה במונס תפתח לו דלתות בבלגיה או מחוצה לה. אולי הוא יכול לשאוב השראה מהאיש אותו החליף בקבוצה של אנצו שיפו, הצרפתי ז'רמי פרבה בן ה-28. אותו פרבה, מלך השערים בבלגיה אשתקד, המשיך לקרוע רשתות במונס גם העונה ובינואר עבר לוויאריאל הספרדית. אותו פרבה, אגב, ניהל בקיץ 2009 משא ומתן מתקדם עם בני סכנין. ללמדכם כמה הפכפך הוא עולם הכדורגל.

ארבייטמן לא צריך לחשוב בשלב זה על ספרד, אבל עכשיו כשדקות המשחק צפויות להמשיך לעלות, יש לחלוץ הזדמנות להוכיח לאורך זמן שהוא שחקן לגיטימי שיכול להצליח בבלגיה ואין שום סיבה שלא יעשה את זה. שימו לב לכמה מספרים: השער של ארבייטמן בליאז' היה שער הליגה ה-14 שלו בבלגיה. הוא השיג את הכמות ב-51 הופעות, אבל את כל השערים כבש במשחקים בהם פתח בהרכב וכאלה היו 26 בלבד.

למעשה, צריכה לעמוד בפניו מטרת על, מעבר לכיבושים וההצלחה של מונס, והיא למצוא בקיץ בית חדש, קבוצה שתרכוש אותו ותגאל אותו מסיוט החזרה לגנט. לא משנה איך תסתיים העונה מבחינתו, ארבייטמן צריך עכשיו המשכיות. אסור לו להישאב למסכת השאלות כמו שקרה לבן שהר או לחזור למקום בו הוא נאבק על מקומו. הוא צריך לשחק ולכבוש, צריך למצוא בית חם גם אם מדובר בקבוצה קטנה יחסית בבלגיה. אליניב ברדה, למשל, סוגר עונה שישית בגנק, הפך לסמל ועדיין עושה קריירה מופלאה בבלגיה. ארבייטמן יכול להיות ברדה הבא.

נוחת: תומר חמד (מאיורקה)

שחקן מאיורקה, תומר חמד, מול שחקן ולנסיה, טינו קוסטה. רויטרס
שלושה חודשים בלי שער. חמד/רויטרס

גם השם של תומר חמד הוזכר לא אחת כמועמד לעבור בינואר. בשטוטגרט אישרו שהם עוקבים אחריו ואף הגישו הצעה לרכישתו, באיטליה דיברו על התעניינות מפיורנטינה, אבל חמד נשאר במאיורקה ובצדק. לא קל לעבור בינואר. בדרך כלל מעברים כאלה נעשים מחוסר ברירה בגלל בעיות מקצועיות או נושאים חוזיים. לחמד הייתה ברירה והוא נשאר, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמשהו לא טוב עובר עליו בפן המקצועי.

כמעט שלושה חודשים שחמד לא כבש שער במדי מאיורקה. הפעם האחרונה שהישראלי הרעיד את הרשת הייתה ב-1:1 נגד סלטה ויגו בחודש נובמבר. מאז עברו 11 משחקי ליגה ואחד נוסף בגביע המלך וחמד תקוע על שבעת השערים שכבש בפתיחת העונה המסחררת. באותם 11 משחקים, אגב, מאיורקה ניצחה רק פעם אחת וצברה בסך הכל שבע נקודות.

האם ההידרדרות המקצועית של מאיורקה (ששקועה במקום הלפני אחרון ורחוקה ארבע נקודות מחוף מבטחים) פגעה ביכולת של חמד או שבצורת השערים של הישראלי הובילה לנפילה הקבוצתית? התשובה היא כנראה גם וגם. חמד הוא עדיין מלך שערי הקבוצה לצידו של ויקטור קסאדסוס והאיש שחתום לבדו על שש נקודות (מתוך 18) וכמעט שליש משערי הזכות של קבוצתו.

עוד לפני שפוטר, חואקין קפארוס ניסה לזעזע את חמד. הוא הוציא אותו מההרכב במשחק האחרון שלפני פגרת חג המולד (1:2 על בטיס) וגם אחרי החזרה מהפגרה ספסל אותו פעמיים, אבל שינוי בתוצאות לא הגיע. בשבת, במשחק החזרה של המאמן גרגוריו מנסאנו, חמד פתח על הספסל ונכנס עם פתיחת המחצית השנייה במשחק בו מאיורקה הצילה 1:1 דרמטי מול אוסאסונה בתוספת הזמן.

מאיורקה היא קבוצה חלשה מאוד ובעלת סגל דליל. מנסאנו זקוק לחמד, שלמעשה הוא החלוץ האמיתי היחיד בסגל. סביר שחמד עוד ישחק וישחק הרבה בקרבות ההישרדות הקשים שצפויים לקבוצה והתרומה שלו תהיה קריטית להמשך. אז נכון, כל חלוץ עובר בצורת כיבושים וגם סביר שאותה בצורת לא תפגע במעמד של החלוץ בנבחרת או בהמשך הקריירה האירופית שלו, אבל חמד לא צריך כתם של ירידת ליגה ברזומה ולפיכך, הוא צריך לחזור ולמצוא את הרשת כמה שיותר מהר.

השבוע שהיה

רוני לוי מאמן סטיאווה בוקרשט. רויטרס
תסריט מוכר. רוני לוי/רויטרס

המאזן הכולל: שלושה שערים (רמי גרשון, ליאור רפאלוב ושלומי ארבייטמן) ושני בישולים (דודו אוואט ואליניב ברדה).

מוכנים לפורטוגל: דודו אוואט, בירם כיאל, ליאור רפאלוב ויובל שפונגין הם שחקני סגל הנבחרת היחידים שהשלימו 90 דקות. מאור מליקסון (82) ורמי גרשון (65) פתחו בהרכב. תומר חמד (45), עדן בן בסט (20), אליניב ברדה (12) ויוסי בניון (2) עלו מהספסל.

מתאוששים: מאור מליקסון פתח לראשונה בהרכב ולנסיין, עדן בן בסט רשם דקות בכורה בטולוז וגם רועי דיין שיחק לראשונה ב-2013.

צל"ש השבוע: רמי גרשון כובש שער נדיר בהופעת הבכורה במדי סלטיק.

ביזאר השבוע: אחר יהשלושער המופלא בשבוע שעבר, ברק יצחקי רשם מספר החמצות מזעזעות בהפסד הבכורה של אנורתוזיס העונה.

שימו לב ש: בעונת 2004/5 הוביל רוני לוי את מכבי חיפה לריצה של 20 משחקי ליגה ללא הפסד לפני שהקבוצה נוצחה לראשונה במחזור ה-21. התסריט חזר על עצמו במדויק העונה באנורתוזיס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully