וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הכוונת - מנצ'סטר יונייטד: משחקי סוף השבוע באירופה

7.2.2013 / 17:00

מוריניו צריך לשקם את רונאלדו במחזור הקרוב, ערב המפגש מול מנצ'סטר יונייטד באלופות. מרואן פלאיני, שמנע מהשדים האדומים אליפות בעונה שעברה, אולי יחכה לה בליגה עם אברטון, במשחק שעשוי להכריע למי יילך התואר. משחקי סופ"ש באירופה מסכמים את הקדנציה של זמאן ברומא

ספורט 2

בתקציר: ה-0:1 של מנצ'סטר יונייטד בפולהאם

סיוטם של השדים (מנצ'סטר יונייטד – אברטון, ראשון, 18.00, ספורט1 ו-HD)

התרגשות רבה בצד האדום של מנצ'סטר – מרואן פלאיני בספק לביקור באולד טראפורד ביום ראשון. הפחד מהקשר הבלגי קטן יותר רק מההערכה כלפיו, ואלכס פרגוסון מכיר את כישוריו כבר מזמן. ב-2007, כאשר פלאיני עדיין היה שחקן צעיר בסטנדרד ליאז', ניסה מנג'ר יונייטד להחתימו, אולם הכוכב העדיף לוותר כדי להמשיך לצבור ניסיון עם מקום בטוח בהרכב. כעבור שנה, הוא הפך לרכש היקר ביותר של אברטון ששילמה תמורתו 15 מיליון ליש"ט. העונה הסיט דיוויד מויס את פלאיני לעמדה קדמית יותר, וקיבל ממנו תפוקה אדירה בכיבוש שערים מבלי לפגוע בתרומתו ביתר חלקי המגרש.

מרואן פלאיני שחקן אברטון. GettyImages
במנצ'סטר הוא טבוע היטב בזיכרון. פלאיני/GettyImages

אי אפשר להגזים בחשיבותו של פלאיני לקבוצתו. מעטים השחקנים עם נוכחות פיזית כה משמעותי שניחנים גם בשליטה מצוינת בכדור ובראיית משחק משובחת. בעזרת 194 הסנטימטרים שלו הוא זוכה כמעט בכל מאבק אווירי, מנצח באינספור תיקולים במרכז המגרש, והעונה גם מביא את זה לידי ביטוי ברחבה, עם 10 שערי ליגה, כולל צמד בדקות האחרונות מול אסטון וילה במחזור הקודם שהניב תיקו 3:3. עם קצת יותר מזל, הוא גם היה משלים שלושער על סף השריקה לסיום.

פלאיני הכריז כבר בקיץ שזמנו באברטון מתקרב לסיום, והוא מעוניין להתקדם. מויס הצליח לשמור עליו בינואר, וזו אלה יהיו כנראה חודשיו האחרונים בגודיסון פארק, במהלכם ינסה להביא את קבוצתו להעפלה היסטורית לליגת האלופות. אוהדי יונייטד רבים לא מבינים מדוע קבוצתם עדיין לא שמה את ידה על אחד השחקנים הטובים ביותר בפרמייר-ליג, ובעודו משחק נגדם הוא הפך לסיוט אמיתי עבורם.

בעונה שעברה, המשחק הביתי מול אברטון היה גורלי ביותר עבור חלום האליפות של השדים האדומים. ההתקפה תפקדה באופן מרהיב, איכות השערים היתה עוצרת נשימה, ו-וויין רוני נתן שואו אמיתי מול קבוצת נעוריו. אלא שאז בא פלאיני, כבש בעצמו, סידר לסטיבן פינאר את שער השיוויון בדקה ה-85 וכפה תיקו 4:4. היציעים היו בהלם מוחלט. לו היתה מגיעה יונייטד כעבור שבוע לדרבי מול סיטי עם יתרון חמש נקודות, כצפוי, ולא היתה בלחץ היסטרי, הכל היה נראה אחרת. אברטון היא שגרמה לאובדן התואר, והיא הענישה את פרגוסון פעם נוספת במחזור הפתיחה של העונה הנוכחית.

ההצגה של פלאיני ב-20 באוגוסט 2012 תיזכר כאחת הטובות של שחקן בודד בליגה האנגלית אי פעם. לעתים נדירות מאוד שולט מישהו באופן כה מושלם בקישור מול יונייטד הנוכחית, והוא גם קינח עם שער ניצחון מוצדק לחלוטין. מתיחת השריר הקלה, אשר השביתה אותו במשחק הידידות של בלגיה מול סלובקיה אתמול, עלולה למנוע ממנו שחזור ביום ראשון, אך נכון לעכשיו סיכויי ההחלמה מוגדרים טובים. האם יונייטד יכולה לו? עם יתרון תשע נקודות בפסגה ולוח משחקים נוח למדי עד לדרבי בתחילת אפריל, לא יהיה מופרך להגיד כי ניצחון על יריבה כה קשה, אם וכאשר יושג, יכריע את מאבק על האליפות.

ווין רוני שחקן מנצ'סטר יונייטד. GettyImages
עוד אכזבה בדרך? ווין רוני מקווה שהפעם יסגור חשבון עם הקבוצה בה גדל/GettyImages

טיפשות נצחית בעיר הנצח (סמפדוריה – רומא, ראשון, 16.00)

יסלחו לי ראשי רומא, אך התנהלותם כלפי זדנק זמאן גם לא מוסרית וגם גובלת בטמטום. מובן שהסגנון והפילוסופיה של זמאן שנויים מאוד במחלוקת. אפשר להעריץ אותו, כמו כותב שורות אלה. אפשר לשנוא אותו. אפשר לחשוב שהוא תמים ולא רלוונטי בכדורגל המודרני. דבר אחד בטוח – כאשר אתה נותן לו את המושכות, אתה יודע בדיוק מה תקבל. אם אתה מעוניין בגישה הרפתקנית, כדורגל סוחף ללא הגנה, שערים עוצרי נשימה לצד ספיגות שטותיות, ובעיקר טיפוח של שחקנים צעירים על חשבון כוכבים ותיקים ומוכרים – הצ'כי הוא האיש שלך. אם אתה לא רוצה בכך – פשוט אל תתקרב אליו.

אי אפשר להחתים את ז'וזה מוריניו ולדרוש שקט מוחלט בגזרת התקשורת. אי אפשר להחתים את טוני פוליס ולתעב הוצאות חוץ ארוכות. אי אפשר להחתים את זמאן ולא לרצות את מה שהוא מייצג. רומא רצתה. היא חיזרה אחרי זמאן שרשם בעונה שעברה עליה פנומנלית עם פסקארה, שכבשה מספר שיא 90 שערים ב-42 משחקים, ובמקביל ספגה 55. המאמן בן ה-65 לא היה עוזב את המועדון הקטן לאף מקום אחר, אבל רומא היתה ונשארה חלום ענק עבורו מאז עזב את אולימפיקו ב-1999. להצעה של ואלטר סבאטיני הוא לא היה מסוגל לסרב. אין זה הוגן לפתות אותו למלכודת ללא מתן גיבוי מוחלט.

דזנק זמאן, מאמן רומא. GettyImages
רק מי שמאמין בו יכול להחתים אותו. זמאן/GettyImages

את חלקו בהסכם זמאן מילא בדרכו המיוחדת. האיש שאחראי לפריחתו הראשונה של פרנצ'סקו טוטי בסוף שנות ה-90', הוא שהחזיר את הקפטן לחיים העונה. צעירים קיבלו אשראי בלתי מוגבל והוכיחו את עצמם – במיוחד הבלם הברזילאי בן ה-18 מרקיניוס ושחקן הבית בן ה-21 אלסנדרו פלורנצי. פאבלו אוסבאלדו שמר על שפיות יחסית, בניגוד לעונה שעברה, וכבר הגיע ל-11 שערי ליגה. במקביל, התפתח עימות צפוי עם דניאלה דה-רוסי שאיבד את מעמדו כשחקן בטוח בהרכב, וגם השוער ההולנדי מארטן שטקלנבורג סופסל בהחלטה מעוררת מחלוקת לטובת מאורו גויקוצ'אה שנרכש לבקשתו של זמאן.

בחודש האחרון הודלפו מרומא דיווחים לפיהם איבד זמאן לכאורה את חדר ההלבשה. זה רחוק מלהיות מדויק – הוא איבד את דה-רוסי, ולא רק בשבועות האחרונים. הנהלה אחראית היתה מעניקה גב למאמן במקום לפזר שמועות על החלפתו האפשרית באביו של דה-רוסי, שעובד עם קבוצת הנוער של המועדון. וגם במצב זה, לצד תוצאות גרועות בליגה בינואר, כולל הופעה עלובה ביותר בהפסד הביתי לקליארי לפני שבוע, הושג גם נצחון מפואר על אינטר בחצי-גמר הגביע.

יש המון סמליות בכך שימים ספורים אחרי פיטוריו של זמאן, כבש מארקו וראטי, ילד הפלא שטופח בידי הצ'כי בפסקארה, את שער הבכורה שלו בנבחרת איטליה, אחרי שנכנס למגרש במקומו של דה-רוסי דווקא. יחד איתו, שיחקו במחצית השניה נגד הולנד גם פלורנצי ואוסבאלדו. גם בחודשים הספורים שקיבל באולימפיקו, הספיק זמאן להותיר את חותמו.

אלסנדרו פלורנצי שחקן רומא. AP
האם ימשיך להתקדם בלי המורה? פלורנצי/AP

זמן מולר (באיירן מינכן – שאלקה, שבת, 19.30, ספורט2)

כאשר פפ גווארדיולה בדרכו לאליאנץ ארנה, כבר החלו בגרמניה הערכות לגבי המרוויחים והמפסידים הצפויים מבואו. לא כולם יכולים להרגיש בטוחים, אבל על תומאס מולר איש לא יתווכח. אין בבאיירן שחקן שישתלב טוב יותר באסכולת המאמן הקטלוני מאשר מולר, שחקן רב-גוני באופן יוצא דופן, שמסוגל למלא ללא בעיה כל עמדה בחלק הקדמי של המגרש, שולט היטב בשתי הרגליים, קורא את המשחק, מתמקצע במציאת שטחים פנויים עבורו ועבור חבריו, וגם ניחן בחוסר אנוכיות. שימו את מולר בכל משבצת בברצלונה – והוא ירגיש כמו דג במים.

מולר חווה עונה אדירה, שרק הולכת ומשתפרת. עם 11 שערים ו-10 בישולים ב-19 משחקי בונדסליגה, אין שחקן בגרמניה שתרם יותר ממנו. תוסיפו שלושה כיבושים בליגת האלופות, וכעת גם שער בצרפת אתמול, ותקבלו שחקן ששאלקה תתקשה מאוד לעצור. בסיבוב הראשון, בביקור המאתגר בגלזנקירשן, הכריע מולר את הכחולים עם שער ובישול בניצחון 0:2. למעשה, מאז המעבר של מנואל נוייר בקיץ 2011, שאלקה הפסידה את כל משחקיה מול באיירן מבלי לכבוש אפילו שער אחד לרפואה לרשת הקפטן שלה לשעבר. במצבה הנוכחי, כשהיא במשבר עמוק, גם שער כזה ייחשב להישג כביר.

תומאס מולר שחקן באיירן מינכן. AP
אוי, כמה שהוא אוהב את המינוי של גווארדיולה. תומאס מולר/AP

לשקם את כריסטיאנו (ריאל מדריד – סביליה, שבת, 23.00, ספורט5 ו-HD)

דוגמא קטנה לסטטיסטיקה שמגלה לא מעט על העונה של ריאל מדריד. בשתי העונות הראשונות של ז'וזה מוריניו בספרד, פגשו לוס בלאנקוס את סביליה שש פעמים והשיגו שישה ניצחונות בתוצאה המצטברת 4:19. שני הביקורים הקודמים באיצטדיון בו גדל סרחיו ראמוס הניבו תוצאה זהה 2:6. העונה זה הסתיים בהפסד 1:0 משער של פיוטר טרוכובסקי, הגרמני שכבש כעבור שבועיים גם מול ברצלונה ואז גמר את העונה. הפסדים מהסוג הזה גרמו לכך שהעונה של ריאל בליגה גמורה. חשיבות מעשית למשחק מבחינתה לא גבוהה, אבל הוא בכל זאת קריטי על מנת לשפר את המוראל לקראת המפגש עם מנצ'סטר יונייטד בשמינית-גמר ליגת האלופות ביום רביעי.

שני הגרמנים של ריאל חזרו למצב רוח טוב בזכות השער הניצחון שארגנו אתמול בפריז, עם בישול פנומנלי של מסוט אוזיל לסמי חדירה. שניהם יהיו קריטיים נגד השדים האדומים, אבל קודם צריך להחזיר את החיוך לפניו של כריסטיאנו רונאלדו שהבקיע שער עצמי בהפסד לגרנאדה, ואתמול הפסיד שוב, הפעם עם פורטוגל לאקוואדור. סביליה, שמתרגלת לא רע לתנועות השוטר של אונאי אמרי על הקווים, לא רוצה לבוא על תקן בשר תותחים לברנבאו, אבל זה בדיוק התפקיד שמוריניו חייב לייעד לה. ניצחון דחוק לא יבוא בחשבון, גם אם צריך בעיקר לשמור על הכוחות.

מסוט אוזיל שחקן ריאל מדריד. GettyImages
נו, אולי מצב הרוח יישאר טוב? אוזיל/GettyImages

החוד החדש של הולנד (ויטסה – איינדהובן, שבת, 21.45)

ואם כבר דיברנו כל כך הרבה על הכובשים במשחקי הידידות אמש, אז אי אפשר להתעלם מאחד השערים היפים של הערב. הביצוע המלוטש של ג'רמיין לנס מול איטליה הוכיח שוב שלואיס ואן-חאל צודק כאשר הוא בונה את התקפת הכתומים סביבו. לנס, שעדיין לא שיחק מחוץ להולנד, לא מוכר יתר על המידה לאוהדים ברחבי התבל, וחבל שכך. מדובר בווירטואוז אמיתי, שמסוגל להבקיע שערים כמו זה, וגם כמו זה.

דווקא בעונת האליפות באלקמאר ב-2008/09, עם לואיס ואן-חאל על הקווים, לנס כמעט ולא שותף והרגיש מקופח. אבל כעת ידע המאמן לחזור בו, ויש לו סיבה טובה. עם שמונה שערי ליגה עד כה במדי המובילה איינדהובן, לנס בדרך לשפר את המאזן האישי הטוב ביותר שלו, שעומד על 12. במוקדמות המונדיאל הוא הספיק לכבוש צמד בהונגריה ושער ברומניה, כך שרובין ואן-פרסי נמצא בצילו. "ציפיתי להתקדם יותר בקריירה עד כה, אבל פציעות וחוסר מזל מנעו זאת ממני. בעונה הבאה אשחק באנגליה או בגרמניה", אמר לנס לא מכבר. הביקוש מבטיח להיות לא רע, והופעה טובה בקרב הצמרת מול ויטסה יעלה עוד יותר את מניותיו.

ג'רמיין לנס שחקן נבחרת הולנד. רויטרס
יודע שבשנה הבאה הוא כבר לא ישחק בהולנד. לנס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully