וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה כינור ישחק דויד? מה מעמדו של דה חאה במנצ'סטר יונייטד

10.2.2013 / 9:00

דויד דה חאה מוזכר ללא הרף כמועמד לרשת את קסיאס בריאל או את ואלדס בברצלונה, אבל בינתיים הוא עוד נאבק על מקומו במנצ'סטר יונייטד. מה צופן העתיד לשוער הספרדי הצעיר?

ספורט 2

76 שניות. זה כל הזמן לו נדרשו הסנגורים של דויד דה חאה בשלהי ינואר האחרון על מנת להוכיח את טענותיהם. קליפ של קצת יותר מדקה ובו אוסף של טעויות, רבות ומביכות מצד פיטר שמייכל, בשנים 1992-94, שלוש העונות הראשונות של הדני הענק באולד טראפורד, שפורסם ברשת הבהיר את הנקודה. לילד הספרדי מגיע זמן התאקלמות. בצל לא מעט ביקורות וכאשר ברצלונה וריאל מדריד מוזכרות כמועמדות לקלוט אותו, הגיע הזמן לבדוק לאן הולכת הקריירה של דויד דה חאה.

דויד דה חאה מוזכר ללא הרף כמועמד לרשת את איקר קסיאס בריאל מדריד או את ויקטור ואלדס בברצלונה, אבל בינתיים הוא עוד נאבק על מקומו במנצ'סטר יונייטד. מה צופן העתיד לשוער הספרדי הצעיר?

לאדם שהגן על דה חאה יותר מכל כנגד הביקורות העזות, קראו פיטר שמייכל, בכבודו ובעצמו. "זו מנצ'סטר יונייטד וזה אולד טראפורד. מדובר בדברים חדשים עבור דה חאה, אפילו שהוא מגיע ממועדון עם לחץ כמו אתלטיקו. זה לא אותו הדבר, אבל ראיתי אותו משחק בספרד והתרשמתי מאוד", אמר באוגוסט 2011 שוער העבר של השדים האדומים, שבעצמו הגיע לקבוצה של סר אלכס בגיל 27 ועם לא מעט ניסיון מאחוריו, בניגוד לדה חאה, שנחת באנגליה מאתלטיקו מדריד קצת אחרי יום הולדתו ה-20 בלבד.

הספרדי נרכש מהקולצ'ונרוס תמורת סכום שיא לשוער בכדורגל הבריטי, 17 מיליון ליש"ט, מה שהציב עליו מיד משקולות ענקיות. כל פעולה שלו בעונה וחצי האחרונות נבחנה בזכוכית מגדלת, כל טעות הגיע לכותרות ולא חסרו טעויות.

כבר במשחקו הראשון במדי יונייטד, מגן הקהילה מול סיטי בפתיחת עונת 2011/12, החולשה העיקרית שלו, כדורי הגובה, נחשפה במלוא מערומיה עם יציאה מהוססת שהובילה לשער נגיחה של ג'וליאן לסקוט. מיד לאחר מכן, הוא לא היה מוכן לבעיטה מ-30 מטרים של אדין דז'קו ושוב הוציא כדור מהרשת. טעויות נוספות הגיעו מול ווסט ברומיץ', באזל באלופות ובעיקר מול בלקבורן, שם יציאה גרועה נוספת עלתה בשער הפסד סנסציוני.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
דויד דה חאה שוער מנצ'סטר יונייטד. Julian Finney, GettyImages
אחת החידות הגדולות באנגליה. דה חאה/GettyImages, Julian Finney

דה חאה אומנם סיים את העונה שעברה עם אחוז ההצלות לבעיטה הגבוה ביותר בפרמיירליג (77.9), אותו השיג ב-29 הופעות ליגה ראשונות באנגליה, אבל לאיש לא היה ספק שהוא היווה את אחת החוליות החלשות בקבוצה ושחלק לא קטן מהעובדה שיונייטד לא הניפה אף תואר קשורה אליו. אם כל זה לא מספיק, השוער הצעיר התעקש לשחק עם נבחרת ספרד באולימפיאדה האחרונה, מה שעל פי הדיווחים באנגליה, יצר קרע בינו לבין פרגוסון.

מלבד הבעיות בכדורי הגובה, לדה חאה לא חסרות צרות, שהופכות אותו לאחת המטרות האהובות על פרשני הממלכה. הוא מתקשה עם השפה האנגלית, מה שיוצר קצרים בתקשורת לעיתים קרובות בינו לבין שחקני ההגנה. הוא צעיר מאוד וחסר ניסיון עבור שוער בקבוצה גדולה כל כך, עם שאיפות כמו שיש ליונייטד בכל עונה ובכל משחק. הוא צנום מדי ובאנגליה טוענים שפרגוסון ציפה שהנושא הזה כבר ייפתר עד עכשיו, מה שלא קרה ועם כל זה לא מספיק, בעיות ראייה התגלו אצלו במהלך העונה שעברה, מה שהכריח לעבור ניתוח בעיניו.

באתר 'פוטבול 365' כתבו: "מאז שהצטרף, אין ספק שדה חאה הוא כישלון גדול. אין לו נוכחות פיזית בכלל, הוא לא הצליח להפוך לשוער טוב יותר והוא מבצע טעויות מביכות". אם כך, איך ייתכן שברגע בו קסיאס ו-ואלדס נקלעו כמעט בבת אחת למצב בו עתידם בריאל ובברצלונה לא ברור ושתי הענקיות של ספרד עשויות להזדקק לשוער חדש, שמו של דה חאה היה הראשון שעלה? וכאשר אתלטיקו מדריד עצמה החלה לחשוש שמא צ'לסי תרצה בחזרה לעונה הבאה את טיבו קורטואה, השוער הבלגי המצוין שמושאל אליה, השם שצץ ב'דיילי מייל' כמועמד להחליפו אצל הקבוצה מבירת ספרד היה זה של דה חאה? מה עושה את השוער הצעיר למבוקש כל כך?

איקר קסיאס שוער ריאל מדריד. Denis Doyle, GettyImages
אם קסיאס יעזוב את מדריד, דה חאה יחזור לעיר?/GettyImages, Denis Doyle

קודם כל, האמונה בעתידו. דה חאה רק בן 22 ובתור שוער, שנים ארוכות עוד צפויות לו והוא רק בתחילתו של תהליך בניית האופי שלו. ביונייטד הוא החליף את אדווין ואן דר סאר, שפרש מהקבוצה בגיל 41, כשהוא בכושר פנטסטי, כך שהשדים האדומים, שגם החזיקו בשמייכל עד שהיה בן 36, לא מהססים לחכות בסבלנות. כבר לפני שנתיים וחצי הבטיח קסיאס: "בקרוב מאוד דה חאה ייאבק על המקום שלי בנבחרת". שוער יונייטד עדיין ממתין להופעת הבכורה בלה רוחה, אבל בינתיים מספק יכולת מרשימה מאוד במדי הנבחרות הצעירות.

מעבר לאמונה, ניתן לראות גם שיפור משמעותי. בעונתו הראשונה בפרמיירליג, דה חאה התקשה להסתגל ולמרות שסיפק את מה שנבחרה כהצלת העונה, התעופפות מדהימה לבעיטה חופשית של חואן מאטה, מעמדו לא היה יציב כלל בין הקורות. את העונה הנוכחית הוא החל ברוטציה עם אנדרס לינדגארד, כאשר השוער הדני לא חושש להצהיר: "יש תחרות ואם דה חאה רוצה את אפודת השוער הראשון, הוא יצטרך לזכות בה". אחרי הופעה עלובה של לינדגארד מול רדינג, שם יונייטד ניצלה בנס וכבשה ארבעה שערים ב-34 הדקות הראשונות כדי לנצח 3:4, דה חאה חזר להרכב ולא זז ממנו. הספרדי נמצא בקשר הדוק עם ג'ולן לופטגי, שהיה בעברו שוער מחליף גם בריאל וגם בברצלונה, שיחק לאורך מרבית הקריירה בלוגרונייס וראיו וייקאנו וכיום מאמן את הנבחרת הצעירה של ספרד. דה חאה רואה בו מנטור ומייחס לו לא מעט מהדרך בה הקריירה שלו מתנהלת.

תחילה הביטחון עוד היה חסר לו באופן ניכר והוא הרבה לספוג. ב-11 משחקי הליגה הראשונים שלו העונה, הוציא דה חאה 17 כדורים מהרשת, נתון בלתי מתקבל לחלוטין עבור שוער ביונייטד, גם אם ההגנה הייתה בלתי יציבה. אלא שבששת המחזורים האחרונים הוא ספג רק שלוש פעמים נוספות, יונייטד השיגה חמישה ניצחונות במשחקים אלה ופתחה פער מבטיח מאוד של תשע נקודות על פני האלופה סיטי. בהזדמנות אחרת, אמר שמייכל: "אני מעריץ גדול של דויד. עשו לו חיים קשים מהרגע בו הוא הגיע למועדון ועדיין, הוא הצליח לשמור על החיוך ולצאת ממצב לא פשוט. הוא משנה לאנשים את הדעה לגביו".

פיטר שמייכל שוער מנצ'סטר יונייטד ב-1999. Shaun Botterill, GettyImages
גם לשוער הגדול בתולדות יונייטד הייתה פתיחה קשה. היום הוא בתפקיד השומר של דה חאה. שמייכל/GettyImages, Shaun Botterill

לצערו של דה חאה, המשחק היחיד מבין השישה הללו בו יונייטד לא ניצחה, עורר שוב את השדים והביקורות. זה קרה בשלג של וויט הארט ליין, שם הוא איגרף בצורה לא מספיק טובה הרמה בדקה ה-93, מה שהוביל לשוויון דרמטי של קלינט דמפסי. גארי נוויל, אחד הסמלים הגדולים ביותר של יונייטד בעבר והפרשן הפנטסטי של 'סקיי ספורטס' בהווה, ירה בצרורות: "חדר ההלבשה של יונייטד לא סולח על טעויות כאלה. זה לא מקום בו נותנים לדברים לעבור והולכים לשתות בירה ביחד. השחקנים יתנו לו בראש על זה". נוויל הראה כיצד מיד לאחר כיבוש השער, שלושה שחקנים, נמנייה וידיץ', פטריס אברה ואפילו דני וולבק הצעיר, מביטים בדה חאה במבט מאשים ומיואש.

פרגוסון שמע, ולא אהב. "אני לא נכנס לדברים שכמה אידיוטים מדברים עליהם", הוא הגיב, אומנם מבלי להזכיר את שמו של נוויל, אבל את הקישור המהיר עיתונאי הממלכה לא התקשו לעשות. פרגוסון זעם על המבקרים, שכן דה חאה היה נהדר באותו משחק עד שער השוויון. השוער הציל ברגלו בצורה מדהימה בעיטות של גארת' בייל ושל דמפסי ולמעשה, יותר מאשר הפסיד שתי נקודות, הוא הרוויח ליונייטד נקודה במשחק חוץ סופר קשה, בו התרנגולים בעטו 25 כדורים לשער של יונייטד, לעומת חמש בלבד של האורחים (2:18 במחצית השנייה).

שמייכל, מי אם לא הוא, שוב נזעק להגנה ואחרי המשחק הוא אמר: "אני חושב שהביקורת כלפי דויד בלתי מוצדקת. ההגנה של יונייטד משחקת בצורה הרבה יותר נסוגה מאשר היא הייתה משחקת בעבר וזה מביא יותר ויותר כדורים לתוך הרחבה. אני חושב שדויד נדרש ליותר מדי הצלות כדי להשאיר בכלל את הקבוצה במשחק ולדעתי זה מה שצריך לדבר עליו". גורדון בנקס, עוד אחד שראה משהו או שניים בין הקורות לאורך הקריירה, הוסיף: "יש לו רפלקסים מאוד טובים והוא מספק הצלות גדולות, ששוערים אחרים לא היו יכולים לספק. יש עוד הרבה שנים לפניו וכרגע הוא צריך להתאמן בעיקר על כדורי הגובה".

אלכס פרגוסון מנג'ר מנצ'סטר יונייטד. Clive Mason, GettyImages
התקופות שלו ביונייטד הוכתבו לרוב על ידי השוערים שבחר. פרגוסון/GettyImages, Clive Mason

אל הדברים של שני השוערים האגדיים הצטרפו חבריו של דה חאה לקבוצה, ששומרים עליו מכל משמר. אחרי ה-0:1 בפולהאם, כובש שער הניצחון ווין רוני סימן את גיבור המשחק: "דה חאה היה אדיר. הוא נהדר בשבועות האחרונים ומספק הצלות מרהיבות. אני יודע שהוא ספג ביקורת אחרי המשחק מול טוטנהאם, אבל הוא היה אחראי על 5-6 הצלות ברמה הכי גבוהה בעולם במשחק הזה והטעות שלו לא הייתה הכי גדולה שראיתי בחיי. כולנו מאחוריו ותומכים בו. הוא שחקן מצוין גם להווה וגם לעתיד של יונייטד". כאשר יונייטד ספגה שער מוזר מול סאות'המפטון, מיהר מייקל קאריק להצהיר: "זו הייתה אך ורק טעות שלי ואני לוקח על עצמי את האחריות".

אם כך, נראה כי ביונייטד לא יוותרו מהר כל כך על דה חאה, למרות שקיימת גם אפשרות נוספת והיא ניסיון לעלות את המניות שלו, לפני מכירה אפשרית בקיץ למשרות שעשויות להתפנות בריאל וברצלונה. ב'סאן' טענו בתוקף כי לדה חאה נותרו ארבעה חודשים להוכיח את עצמו, לפני שפרגוסון מגיש הצעה בסך 15 מיליון ליש"ט על אסמיר בגוביץ', שוער סטוק סיטי.

ג'יימי ג'קסון, פרשן ה'גרדיאן', ניסה לסכם את המצב וכתב: "רק מה שפרגוסון חושב יכריע לגבי עתידו של דה חאה. ההכרעות של סר אלכס לגבי שוערים מלמדות על כל התקופה שלו ביונייטד. עם שמייכל ו-ואן דר סאר, הוא פגע בול והקבוצה הצליחה. עם בוסניץ', טאיבי, פוסטר, קושצ'ק, קארול, ריקארדו, בארטז וטים הווארד, הוא פיספס והשוערים האלה נעלמו במהרה. ההזדמנויות של דה חאה מתחילות להיגמר". המלפפון החם של חלון ההעברות הבא או השוער של יונייטד לאורך עשור? השבועות הקרובים, עם ליגת האלופות, הגביע האנגלי ומחזורי ההכרעה בפרמיירליג, יוכלו לקבוע סופית האם ההימור על דויד דה חאה הצליח והאם הספרדי יהפוך לשוער הטוב בעולם תוך שנים ספורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully