וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודי לא מספיק טוב: איגנסיו פידלף במכבי תל אביב

23.1.2013 / 20:45

בארגנטינה הוא לא פרץ, בנאפולי הוא לא שיחק וגם בפארמה הבינו שהוא לא בשל כבלם. איגנסיו פידלף הוא יהודי גאה שנואש לקבוצה שתתניע לו את הקריירה. בלוג ההעברות לא בטוח שזה יקרה במכבי תל אביב ולא מבין את המדיניות של קרויף

איגנסיו פידלף לא נהנה להיזכר בהופעת הבכורה שלו במדי נאפולי. שלושה שבועות אחרי המעבר המפתיע לסרייה A, הציב המאמן וולטר מצארי את בלם הרכש שלו בהרכב במשחק החוץ בסטאדיו מרקו אנטוניו בנטגודי של קייבו. אחרי 72 דקות מאופסות, הוגבה כדור פשוט לרחבת נאפולי מהאגף השמאלי, פידלף טעה והרחיק אותו היישר לרגליו של דווידה מוסקרדלי, שהרים את הרשת מקרוב וקבע את תוצאת המשחק, 0:1 לקייבו. פידלף לקח קשה והחליט להתנצל בפני אוהדי קבוצתו באמצעות עמוד הפייסבוק שלו: "מצטער על הטעות, הכדור החליק לי".

הטעות הזו מספרת את סיפורו העגום של פידלף בכדורגל האיטלקי. שנה וחצי, שתי קבוצות ובסך הכל חמש הופעות ליגה בלבד. בארץ המגף תמימי דעים שהבלם היהודי-ארגנטינאי יצא מוקדם מדי מניואל'ס והגיע בגיל צעיר מדי ולא מספיק בשל בשביל להתמודד עם האתגרים באחת הליגות הקשות ביבשת. פידלף רק בן 23, אבל במצבו הוא חייב להתחיל לשחק בקביעות כדי להתניע את הקריירה. אולי בגלל זה הוא מצא עצמו מתגלגל עד מכבי תל אביב. הכירו את הבלם החדש של הצהובים.

שחקן נאפולי, איגנסיו פידלף. GettyImages
בכורה מסויטת, המשך גרוע יותר. פידלף במדי נאפולי/GettyImages

פידלף נולד בעיר רוסאריו למשפחה יהודית ממוצא רוסי ותמיד הביע גאווה ביהדותו וחיבור לדת. הוא היה נוהג להגיע לארוחות שבת בקהילה היהודית ברוסאריו וסיפר כי הוא נוהג להתפלל לפני משחקים. למחלקת הנוער של ניואל'ס אולד בויס, הקבוצה המקומית בעיר, הצטרף בגיל 15 ולקראת פתיחת הקלאוסורה 2008 צירף אותו המאמן ריקרדו לומברדי לסגל המורחב.

הבכורה הגיעה במחזור השביעי במשחק החוץ נגד לאנוס. ימים לפני המשחק, הגיעה חבורת עיתונאים לאימון לשוחח עם הילד, בשל השמועות שהוא מתוכנן לפתוח. פידלף נראה נבוך מול המיקרופונים ושחקניה הוותיקים של הקבוצה הקניטו אותו כשעברו לידו. "אני מאוד שמח לא רק בגלל הבכורה, אלא מהרגע הראשון שהצטרפתי לאימונים. להיות חלק מסגל של 30 שחקנים אומר שחושבים עליי ואשמח לשחק", אמר. "אני מרוצה להיות מחליף לבלמים גדולים כמו ספולי או סקיאבי ואני צריך לעבוד קשה כי ההזדמנות יכולה להגיע בכל רגע. תמיד אזכור את המאמן שנתן לי את הצ'אנס ואנסה להחזיר לו במגרש".

פידלף לא יכול היה לצפות לבכורה מרשימה יותר. למרות שביציעים תהו מי זה הילד האלמוני, בדקה ה-24 הוא נגח שער יתרון בדרך ל-1:1. עד סיום הטורניר, הוא רשם שמונה הופעות נוספות. אלא שאז לומברדי עזב ולמחליפו פרננדו גמבואה היו תכניות אחרות. בכל טורניר האפרטורה 2008 קיבל פידלף דקה אחת כמחליף. בטורניר הקלאוסורה של 2009, הפעם עם המאמן רוברטו סנסיני, פידלף לא שותף כלל ובמרבית המשחקים אפילו לא היה בסגל.

שחקן ניואל'ס אולד בויס בשנת 2010, איגנסיו פידלף, מעל שחקן דפורטיבו קיטו, הרנן דה לה קרוס. AP
פעמיים נותח במיניסקוס. פידלף במדי ניואל'ס/AP

הבלם חיכה למעלה משנה עד להופעה הבאה שלו, בחודש אוקטובר 2009, כשסנסיני נאלץ להשתמש בו בשל פציעות והרחקות של בלמי הסגל. פידלף עשה את העבודה, אבל שוב נדחק לקצה הרוטציה ואת הטורניר סיים עם חמש הופעות בלבד. הרוטינה חזרה על עצמה גם בהמשך. סנסיני פשוט לא ספר את הבלם, שקיבל דקות משחק מעטות מאוד ורשם רק שלוש הופעות בקלאוסורה 2010 ושש באפרטורה של אותה שנה. במקביל, עבר השחקן שתי פציעות לא פשוטות ופעמיים במהלך 2010 נזקק לניתוח לאיחוי קרע במיניסקוס ונאלץ להיעדר לתקופות של כחודשיים כל פעם. "הפציעה חמורה, אבל הרופאים אמרו לי שיכול היה להיות יותר גרוע", סיפר אחרי הניתוח הראשון.

מעבר לפציעות, הבעיה הגדולה של פידלף הייתה שבכל פרק הזמן שלו בניואל'ס, הקבוצה החזיקה בלמים ותיקים ומנוסים ששיחקו לפניו. החל מניקולאס ספולי, דרך רולאנדו סקיאבי, אלכסיס מאצ'וקה, פבריסיו פואנטס והרנן פז'ראנו. פידלף נלחם על הדקות, נדחק לרוטציה, אך לימים סיפר כי למד מהחוויה: "לא הרבה שחקנים קיבלו הזדמנות לגדול לצד כאלה בלמים. הם צועקים עליך ומחלקים הוראות כל הזמן. לפעמים הם יכולים לשבור בן אדם, אבל אני לא כזה. ההערות שלהם חשובות לי ואני תמיד מנסה ללמוד מטעויות".

התמונה השתנתה לטובתו כשלניואל'ס הגיע באפריל 2011 המאמן חאבייר טורנטה. פידלף הפך לשחקן קבוע בהרכב וסופסוף, כשהוא בריא וכשיר לחלוטין, הצליח לצבור מומנטום ולהפוך לשחקן הרכב של ממש. כשזה קרה, החלה גם ההתעניינות מעבר לים. לקראת עונת 2011/12 הוזכר פידלף כמועמד לאודינזה ופארמה, אבל נאפולי הייתה החלטית יותר.

שחקן ניואל'ס אולד בויס, רולאנדו סקיאבי. רויטרס
המנטור. סקיאבי/רויטרס

סיפור ההגעה של פידלף לנאפולי הזוי כמעט כמו המעבר עצמו. השחקן המריא לאיטליה בליווי סוכנו, הנשיא גיז'רמו לורנטה ובכירים נוספים במועדון ביום האחרון של חלון ההעברות האירופי. הפגישות נערכו דווקא במילאנו הרחוקה כשהזמן דוחק. בסופו של דבר, סגרו הצדדים על דמי העברה בסך 1.7 מיליון יורו והשחקן חתם לחמש שנים. נאפולי הייתה לחוצה להחתים בלם בשל הפציעה של מיגל בריטוס והנשיא אורליו דה לורנטיס התלהב: "אנחנו שמחים ומרוצים אחרי משא ומתן קשה. בחרנו עוד ארגנטינאי שיצטרף לאלו שכבר אצלנו (חמישה באותו זמן - ע.מ). המנהל הספורטיבי ריקרדו ביגון אמר לא לחשוב פעמיים ולצרף את פידלף".

אלא שדווקא ביגון, האיש שמאחורי העסקה, צינן את ההתלהבות וגילה את הסיפור האמיתי. פידלף היה ברירת מחדל, כשהאופציה המועדפת היה הבלם הברזילאי ז'ואן, היום באינטר ואז באינטרנסיונאל. "למה פידלף? כי לא היה לנו זמן ובארגנטינה הערוצים שלנו יותר פתוחים לעומת ברזיל. אחרת, היינו לוקחים את ז'ואן", טען ביגון.

בנאפולי ראו בפידלף כהשקעה עתידית נבונה ואהבו בעיקר את העובדה שהוא רגיל במיוחד לשחק בשיטת שלושת הבלמים הכל כך אהובה על מצארי. אלא שהמאמן הבין במהרה שהגיע אליו שחקן לא בשל. שלושה ימים אחרי הבכורה האומללה בקייבו פידלף פתח והוחלף ב-0:0 הביתי עם פיורנטינה ומאז שיחק עוד פעמיים עד תום העונה. בתקשורת המקומית לגלגו על ההחתמה וכינו את הארגנטינאי: "שחקן של 18 אלף יורו לדקה". גם סוכן השחקנים אנריקה פדלה התייחס לשחקן בזלזול ואמר: "פידלף? לא צריך לקחת אותו בחשבון. הוא חסר משמעות".

כבר בחודש מרץ אשתקד הודיע מצארי להנהלה כי הוא מעוניין לצרף בלם ומבחינתו, אפשר לשחרר את פידלף. גם ביגון נאלץ להודות בטעות: "פידלף הוא בחור צעיר שצריך קצת זמן, אבל אל תשכחו שהוא הגיע אלינו בלחץ רגע לפני חלון ההעברות. אולי הוא לא מספיק בשל". לפיכך, החליטה נאפולי שאולי עונת השאלה בפארמה תעזור לשחקן להשתפשף. המועדונים הגיעו לסיכום על השאלה לעונה עם אופציית לרכישת 50 אחוז מהכרטיס תמורת מיליון יורו.

שחקן פארמה, איגנסיו פידלף. Marco Luzzani, GettyImages
גם בפארמה לא מצאו לו מקום. פידלף/GettyImages, Marco Luzzani

"פידלף הוא שחקן שאני מכיר מצוין. עקבתי אחריו כשהוא שיחק בארגנטינה. הוא שחקן טוב, אבל נאפולי העדיפה את סלבטורה ארוניקה והוגו קמפניארו כבלמים", אמר המנהל הספורטיבי אנטונלי פרייטי. אלא שהצהרות לחוד ומציאות לחוד. גם בפארמה הבינו שמדובר בשחקן לא מוכן והוא נדחק לקצה הספסל. דיברו שם על פוטנציאל, אבל בעיה של פיזיות וקבלת החלטות.

קצת אחרי תחילת העונה, רוברטו דונאדוני ניסה לתת לו צ'אנס במשחק אימון נגד סמפדוריה (1:1). "היו כמה דברים חיוביים כמו פידלף, שגם כבש, למרות שברבע השעה האחרונה היה לו קשה פיזית", אמר המאמן, אבל זה לא שכנע אותו להעניק לבלם הזדמנויות בליגה. גם המנג'ר פייטרו לאונרדי לא התרשם: "הוא נכנס לעניינים בהדרגה, אבל יש לו עוד הרבה מקום להתפתח". בסופו של דבר המספרים מדברים בעד עצמם: תשע דקות בלבד כמחליף ב-1:4 על קליארי. וזהו.

העזיבה של פידלף, טוענים באיטליה, יצרה מתיחות בין פארמה ונאפולי. הפרטנופי טענו כי הייתה להם הבטחה שהשחקן יקבל דקות משחק משמעותיות. בפארמה מכחישים. "חבל לי שפידלף לא מצא את מקומו כי הוא מקצוען, בחור טוב ועובד קשה", הגיב המנהל הספורטיבי פרייטי. "הוא רוצה לשחק והרצון שלו לעזוב לגיטימי. נסגור את העניינים עם נאפולי אחרי חלון ההעברות".

כך "נתקעה" נאפולי עם שחקן שחתום אצלה לשלוש וחצי שנים נוספות ולא הוכיח את עצמו כלל בכדורגל האיטלקי. למזלה, הגיע הטלפון ממכבי תל אביב. ג'ורדי קרויף עקב אחרי השחקן תקופה ארוכה וכמובן שלא נתקל בשום התנגדות מצד ראשי נאפולי. פידלף מגיע בעסקת השאלה עם אופציה לרכישה בסוף העונה. הבלם עצמו העדיף את ההצעה מישראל על פני התעניינות מסן לורנסו ואולימפיה אסונסיון מפרגוואי.

אוסקר גרסיה מאמן מכבי תל אביב (מימין) עם המנהל הספורטיבי ג'ורדי קרויף. ברני ארדוב
פתרו לנאפולי את כאב הראש. גרסיה וקרויף/ברני ארדוב

פידלף בסך הכל רוצה לשחק. רוצה הזדמנות להוכיח את היכולת שלו. מכבי תל אביב מקבלת שחקן גבוה (1.88 מטר) בעל משחק ראש מצוין ושליטה לא רעה בשתי רגליים. בארגנטינה הוא נחשב לשחקן לוחם ועקשן וגם טיפוס חיובי ושקט. "מבחינתי, כל שער שהקבוצה שלי סופגת הוא באשמתנו. גם אם הוא מגיע בגלל מבצע של החלוץ, זה מכעיס אותי. בתור בלם, אסור לך לך לקחת סיכונים. אתה צריך לשחק פשוט, להפוך לבלתי נראה", אמר בעבר.

אמנם אי אפשר להשוות ברמה את הליגה הבכירה בארגנטינה או הסרייה A לליגת העל, אבל הנתונים בהחלט מדאיגים. פידלף, למרות שבעבר נכלל בסגל המורחב של הנבחרת הצעירה, הוא פוטנציאל, אך לא עילוי. בארגנטינה שיחק בעיקר לצד בלמים מנוסים, לא הנהיג או הוביל קבוצה וכאמור, לא קיבל הזדמנויות לאורך זמן. פידלף הוא בוסר, שחקן שעדיין לא פרץ וכדי שזה יקרה, הוא יצטרך לקבל דקות משחק. האם זה יקרה במכבי תל אביב?

אחרי העזיבה של סטיב גורי, קרויף מחפש שחקן הגנה ורסטילי שיכול לסתום לו חורים. העובדה שמדובר ביהודי רק חיזקה את מניותיו. פידלף במהותו הוא בלם. בניואל'ס הוא בדרך כלל שיחק בצד שמאל בשיטה של שלושה בלמים ולעיתים רחוקות גם כמגן שמאלי. ההיסטוריה מלמדת שבלמים ארגנטינאים שרגילים לשחק בשיטה של חמישה שחקנים אחוריים מתקשים להסתגל לסגנון המשחק בישראל. ההסבר הוא שרביעייה אחורית צריכה לשחק יותר גבוה ורחוק מהשער, מה שמצריך מהם לרדוף יותר אחרי שחקני ההתקפה של היריבה. בלמי מכבי חיפה לשעבר, דייגו קרוסה ואיגנסיו קאנוטו, שניים עם רזומה הרבה יותר מרשים מפידלף, התקשו מאוד להסתגל לשיטה ועזבו במהרה אחרי שלא הותירו רושם מיוחד.

מכבי תל אביב תקווה לגורל שונה, אבל גם במקרה של פידלף, כמו בהעברות אחרות של ההולנדי, כדאיות העסקה מעוררת לא מעט סימני שאלה. נכון, לצהובים אין יותר מדי אופציות גיבוי לרביעייה האחורית, אבל האם היה צורך להביא שחקן בכיר רק כדי שישמש כמחליף. האם ההגעה שלו תגרום לגרסיה לוותר על אחד מצמד הבלמים הקבוע שלו, איתן טיבי או קרלוס גרסיה, או שהוא רואה בו כסותם חורים, בלם מחליף שלמקרה הצורך יוכל לאפשר רוטציה גם ליואב זיו? ימים יגידו.

איגנסיו פידלף שחקן מכבי תל אביב. מגד גוזני
חייב דקות, זה יקרה בישראל? פידלף/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully