וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבשורה החדשה של הספורט הישראלי

23.1.2013 / 16:35

יואל רזבוזוב הוא הספורטאי הראשון שהופך להיות חבר כנסת. פרופיל אישי של הדמות מגלה לא מעט סימנים שמדובר באדם שבאמת רוצה לשנות דברים

האמת היא שיואל רזבוזוב נראה כמו פוליטיקאי, ומרגיש כמו פוליטיקאי כבר די הרבה זמן. הוא אוהב את תשומת הלב, את המצלמות, את התקשורת, אוהב להסביר את עצמו ולספר את ה"אני מאמין" שלו. אוהב להשוויץ ברזומה שלו כספורטאי, ולנפנף בחזון שלו. מאחר והוא עומד בפני טבילת האש שלו כפוליטיקאי ברמה הארצית, עדיין אי אפשר לבקר אותו, אבל בניגוד להרבה חברי כנסת אחרים, ותיקים לצד חדשים, לרזבוזוב יש קבלות של אחד שיודע להזיז דברים. הוא עושה את זה כבר כמה שנים, עדו לפני שפרש מג'ודו תחרותי, והוא לא עוצר לרגע.

עבור מי שלא מכיר אותו מקרוב מהספורט האולימפי, רזבוזוב נראה כמו ספורטאי אלמוני יחסית עם שם רוסי, אבל אחרי 4 שנים של קריירה בפוליטיקה המוניציפאלית, כבר לא חסרים סיפורים על רזבוזוב הלוחם, רזבוזוב שהיה אחראי להרבה שינויים לטובת הספורטאים בנתניה בפרט ובארץ בכלל, רזבוזוב שהרבה אנשים רוצים לראות אותו מזיז דברים במשרד הספורט. אז מיהו יואל רזבוזוב, האיש שככל הנראה ייכנס בדרך זו או אחרת למשרד הספורט בקדנציה הקרובה?

יואל רזבוזוב. קובי אליהו
יש עתיד לספורט. יואל רזבוזוב/קובי אליהו

קצת רקע. יואל רזבוזוב נולד במחוז בירוביג'אן שברוסיה ועלה לארץ בגיל 11. מהר מאוד הוא טיפח את כישוריו כספורטאי ולימים הפך לג'ודוקא צמרת, שזכה 10 פעמים באליפויות ישראל, ובשיאו זכה במדליית הכסף באליפויות אירופה בשנים 2004 ו-2005. ב-2004 הוא ייצג את ישראל במשחקים האולימפיים באתונה, והגיע עד לרבע הגמר במשקל של עד 73 קילוגרם.

רזבוזוב משך את קריירת הג'ודו שלו עד 2011, אלא שהוא סבל לאורך הדרך מהרבה פציעות, כך שכבר בשנת 2008 הוא עשה צעד חשוב לטובת עתידו, ונכנס לחיים הפוליטיים כחבר מועצה בעיריית נתניה, וקיבל לידיו את תיק הספורט. "הדרך שבה הוא נכנס למועצה היא סיפור הזוי לגמרי", מספר קובי ברדה, בעבר דובר עיריית נתניה וכיום דובר מכבי נתניה: "הוא התארח בתכנית טלוויזיה בערוץ 9, מרים פיירברג זומנה לאותה תכנית והתלהבה ממנו. כשהיא שמעה שהוא נתנייתי, היא פעלה לצירופו לסיעה שלו. לקראת הבחירות לא היה לו מקום ריאלי להיכנס למועצה, אבל הוא עשה את זה וכל כך שמחנו בשבילו".

בנתניה מספרים שרזבוזוב, הפוליטיקאי הראשון שמגיע מתוך הספורט, הצליח להזיז דברים והרבה, כפי שמספר ברדה: "הדבר הראשון שבו הוא ראה שליחות משמעותית היה להגיע לסיטואציה שהעיר תומכת בספורטאים עם דגש על ספורטאים אולימפיים שאין להם מקורות הכנסה. הוא היה באותו זמן גם ספורטאי שעמד בקריטריונים למלגה אבל הוא מעולם לא משך את הכספים לעצמו. הוא שיכנע את מרים פיירברג להקים קרן עבור הספורטאים האלה על בסיס מצויינות, קרן שהולכת ותופחת כל שנה ויש ספורטאים שזוכים למלגות של 8,000 ו-10,000 שקלים, ירדן ג'רבי למשל חזרה לעיר מתל אביב רק בגלל זה".

אחרי שרזבוזוב הצליח לדאוג לצמרת הספורטאים האולימפיים תושבי העיר, הוא התפנה לטפל בבסיס והוטרד מאוד ממה שקרה במחלקות הילדים והנוער של מועדוני הכדורסל. הוא זיהה גופים פרטיים שכביכול ניסו לנצל ריבוי קבוצות למטרות רווחיות, והצליח להחזיר את קבוצות הנוער והילדים לידי העירייה. ולא רק זה, רזבוזוב ידע לעמוד איתן בתפקידו גם ברגעים קשים. "בזמן שפרוייקט האצטדיון החדש נתקע, הוא זה שיצא אל האוהדים כדי להגן על הבוסים שלו וספג את כל האש. היה משבר אמון עם האוהדים, אבל הוא הצליח להגיע איתם לדיבור ישיר", מספר ברדה על האיש שלא סתם גזר את הסרט האדום לצידם של מרים פיירברג ומוטל'ה שפיגלר, בחניכת האצטדיון.

יואל רזבוזוב גודוקא נבחרת ישראל באימון. עמי שומן
לחם בזירה, ילחם בכנסת? יואל רזבוזוב/עמי שומן

בין מקורביו של רזבוזוב אפשר למצוא רק מפרגנים, שכבר עכשיו בטוחים, אולי משיחות פנימיות, שדרכו של ג'ודוקא העבר אל משרד הספורט סלולה עוד לפני שהרכיבו ממשלה. גם אויבים יש לו, אחרי הכל מדובר בלוחם ולא רק על הזירה. מדובר במי שנלחם למען ספורטאים מול הוועד האולימפי הישראלי, במי שנלחם לטובת טוהר הספורט מול גורמים אינטרסנטיים מבחינה כלכלית, ובמי שהצליח לשכנע אנשים רבים שהוא באמת נהנה מלפעול למען הקהילה ולא למען עצמו. "הוא אחד הבולדוזרים הכי גדולים שאני מכיר", מספר חברו הטוב אריק זאבי ומוסיף: "את התפקיד אצל יאיר לפיד הציעו לו לפני שנה, ומאותו רגע הוא עובד סביב השעון בחוגי בית ובשיחות עם אנשים, כל זה היה בהתנדבות ומבלי לדעת שהיה לו מקום ריאלי ברשימה. בסופו של דבר הציבו אותו במקום השמיני כי ידעו להעריך את מה שהוא עשה. מבחינת עשייה וביצוע, מדובר באחד הפושרים הגדולים, ואין לו שום בעיה להיכנס לעימותים".

"יואל רזבוזוב מדבר הרבה, אבל הוא יודע על מה הוא מדבר וכשהוא רוצה משהו אף אחד לא יכול לעצור אותו", מספר יו"ר איגוד הג'ודו משה פונטי ומוסיף: "אני מאמין שהוא יוכל להשליך מהספורט לפוליטיקה ותזכרו שמדובר שמישהו שהיה יכול לזכות במדליה אולימפית. זה מישהו שבא מהספורט, עם נפש של ספורטאי ושל מישהו שחייב לעשות למען אחרים את מה שהיה רוצה שיעשו בשבילו. אחד כזה יודע בדיוק מה ספורטאי צריך, ומה איגוד צריך - ורק אחד כזה יכול להיות שר ספורט או סגן שר לענייני ספורט".

פונטי, שמאמין שרזבוזוב ימצא את עצמו בסופו של דבר במשרד הספורט, גם אם לא כשר, משוכנע: "אם יואל, כמו גם עופר שלח שמבין מאוד בספורט, ייכנסו לממשלה הזאת - אני מאמין שבעוד כמה שנים הספורט כאן יהיה ברמה אחרת ואוי ואבוי אם הם לא יצליחו לממש את זה".

בסופו של דבר, פונטי וזאבי מסתמכים על קבלות. הרי מעבר לפעילותו המוניציפאלית של רזבוזוב הוא גם נציג הספורטאים בוועד האולימפי הישראלי. כמו חברו הטוב אריק זאבי, רזבוזוב לא חשב פעמיים לפני שיצא נגד היו"ר צבי ורשביאק, בפעם האחרונה בפרשת העונש החמור שהוטל על השייט גידי קליגר, עונש שבסופו של דבר הומתק. בקיץ האחרון רזבוזוב היה אחראי על מחאת הג'ודאים לטובת צירופו של טומי ארשנסקי למשלחת האולימפית ללונדון 2012. כזכור, ארשנסקי לא עמד בקריטריון הישראלי למשחקים, אבל חבריו תחת הנהגתו של רזבוזוב, הגיעו לבושים בחליפות ג'ודו להפגנה יזומה מול משרדי הוועד האולימפי. עוד באותו שבוע שונתה ההחלטה, וארשנסקי צורף למשלחת הישראלית.

כמו שזה נראה, אין שום ספק שהמרוויחים הגדולים מחבר הכנסת הראשון שהיה ספורטאי אולימפי, יהיו הספורטאים האולימפיים. כשיו"ר איגוד הג'ודו משה פונטי, המקורב לרזבוזוב, נשאל על הפעולות הראשונות שחברו צריך לבצע הוא אומר: "במידיי הוא צריך להגדיל את התקציבים לכל מוסדות המדינה, וגם להגדיל את הכמות של הספורטאים". הכוונה היא שנראה שרזבוזוב יפעל לטובת חלוקה נכונה יותר של כספים, לטובת שקיפות באיגודים ובוועדים השונים ולטובת טיפוח ספורטאים צעירים והקצאת משאבים לכך, מה שלא קורה. עם זאת, צריך לזכור שבמהלך הקריירה המוניציפאלית שלו, רזבוזוב הפך גם למקורב לקבוצות הכדורגל והכדורסל בנתניה, כך שלא מן הנמנע שהפוליטיקאי החדש מעורה ומבין בבעיות החמורות של הכדורגל הישראלי, בעיות שגולשות גם לתחומים אחרים במדינה כמו בטחון פנים וכלכלה. כמו שזה נראה, הוא יכנס לחיים הפוליטיים עם אג'נדה ברורה של פעולה מיידית שתעזור לספורטאים הישראלים. אם זה יקרה, נראה שהוא יהפוך לאחד האנשים החשובים ביותר בספורט הישראלי, ואולי לאיש שיצפו ממנו, יותר ממה שיצפו מכל אחד אחר.

אריק זאבי, שגם הוא הספיק לשטוח בפני רזבוזוב בשיחות פרטיות את מה שהוא רואה כ"מחלות" של הספורט הישראלי מסכם: "אני בטוח שהוא יוכל לעשות שינויים שהיום אף אחד לא עושה כי פשוט אין מישהו בפנים שבא מהספורט. אם הוא יהיה סגן שר, אני בכלל מאמין שהוא יוכל לעשות רפורמה. הוא לא יבזבז זמן כדי ליהנות מהמנעמים של הכנסת, אני בטוח שהוא יעבוד קשה מאוד על שתי האג'נדות שהוא מייצג שזה הספורט והקהילה הרוסית. אני יודע שאני דיברתי איתו על שינויים לטובת הספורט האולימפי, אבל אני לא חושב שהוא יתמקד רק בזה, אלא יפעל למען שינויים מרחיקי לכת. מה שבטוח זה שהיום יש כתובת , כי בעבר פשוט לא היה למי לפנות בתחום הספורט".

יואל רזבוזוב ג'ודאי ישראלי לוחץ ידיים לאריק זאבי. ברני ארדוב
היום יש כתובת. אריק זאבי ויואל רזבוזוב/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully