וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהלומים של אפריקה

18.1.2013 / 7:30

היורש של דרוגבה, מסי של גאנה, התקווה של דרום אפריקה ומוצארט הקטן. השחקנים שכדאי לשים לב אליהם באל' אפריקה

רק שנה עברה מאז הזכייה ההיסטורית של נבחרת זמביה באליפות אפריקה, והיבשת השחורה חוזרת לטורניר נוסף, עם שמות חדשים ומעניינים. לצד כוכב העל דידייה דרוגבה ושחקנים מוכרים כמו קוג'ו אסמואה, סיידו קייטה, ג'ון אובי מיקל, עמנואל מאיוקה ואחרים, צפויים לפרוץ בטורניר הזה כישרונות נוספים. לכבוד פתיחת האליפות, בחרנו 10 שחקנים שמוגדרים כ"דבר הגדול הבא" במדינתם ולכן כדאי לשים לב אליהם. היורש של דרוגבה כאן, גם מסי הגנאי, מוצארט הקטן, התקווה של דרום אפריקה ושחקני ההגנה המבטיחים של זמביה וקונגו. היהלומים של אפריקה.

עמנואל מאיוקה שחקן זמביה. Ariel Schalit, AP
הדהים את היבשת בשנה שעברה, הפעם מגיע ככוכב מוכר. עמנואל מאיוקה/AP, Ariel Schalit

כריסטיאן אטסו - גאנה

כיאה לאחת המועמדות לזכות בתואר, הסגל של נבחרת גאנה משופע בשמות מוכרים. ביניהם מסתתר מי שאמור להיות הדבר הגדול הבא - כריסטיאן אטסו. אחרי עונת השאלה מוצלחת בריו אבה, שחקן הכנף בן ה-21 חזר לפורטו והספיק להראות ניצוצות מכישוריו. אנדרה וילאש בואש, שהעלה אותו בזמנו לקבוצת הבוגרים של פורטו בעקבות הופעותיו המבטיחות באליפות הנוער לקבוצות של פיפ"א, רצה להחתימו בטוטנהאם וצפוי לעקוב אחריו גם בטורניר בדרום אפריקה, כדי לראות האם הצליח לעשות את קפיצת המדרגה. לפני כחצי שנה זומן אטסו לראשונה לסגל הכוכבים השחורים, הספיק כבר לכבוש פעמיים בשמונה הופעות והותיר את חבריו פעורי פה בזכות המהירות המסחררת, היכולת להגביה ולבעוט בשתי הרגליים וכמובן הדריבלים הנהדרים. הם העניקו לו את הכינוי 'מסי הגנאי'. נראה איך הוא מתמודד עם זה.

ווילפריד בוני - חוף השנהב

אחרי הפשלה בגמר 2012, לדידייה דרוגבה ויתר חברי דור הזהב של חוף השנהב נותרה עוד הזדמנות אחת אחרונה להשיג תואר. מי שינסה לעזור לחלוץ המזדקן להגשים חלום של מדינה שלמה, הוא האיש שמוגדר כיורשו - ווילפריד בוני. מלך שערי הליגה ההולנדי חתום על 16 כיבושים בחצי עונה במדי ויטסה (שער אחד פחות ממאזנו בכל העונה שעברה) וכעת הוא מצפה לקבל את הקרדיט גם בנבחרת. לרשות המאמן סברי לאמושי, שחקן נבחרת צרפת לשעבר, עומדות אופציות רבות בחלק הקדמי. בשלב כלשהו, הוא יידרש להשתמש גם בבוני, שהוזכר בינואר כמועמד להצטרף לצ'לסי, ארסנל וליברפול. חלוצה של ויטסה הוכיח עצמו כסקורר מדופלם, שמסוגל ליצור לעצמו מצבים בדיוק באותה מידה בה הוא משחר לטרף ברחבה. בטורניר הקודם הוא פתח רק במשחק אחד, בו כבש ובישל מול אנגולה. הפעם, זה יכול להיות טקס העברת השרביט הקלאסי.

ווילפריד בוני שחקן נבחרת חוף השנהב. AP
היורש של דידייה דרוגבה. ווילפריד בוני/AP

יוסף מסקני - טוניסיה

אחד הכישרונות הגדולים של העולם הערבי עשה את הפריצה שלו עם שני שערים בטורניר בשנה שעברה, אבל הפעם מוטלת עליו האחריות לקחת את טוניסיה גבוה יותר, אולי אל עבר הגמר. יוסף מסקני בן ה-22 היה על הכוונת של מספר מועדונים בליגות הבכירות באירופה, אך בסופו של דבר הייתה זו קבוצת לחוויאה הקטארית ששברה את שיא ההעברות בכדורגל הערבי ושילמה עבורו בתחילת החודש 15 מיליון דולר. לחוויאה שייכת למשפחת אל תאני הענפה, ובטוניסיה משוכנעים שמסקני ביצע עצירת ביניים אצל אלופת קטאר, לפני המעבר לפריס סן ז'רמן. הקשר היצירתי אמור להיות הציר המחבר בין מערכי הנבחרת הטוניסאית, ובמקביל להפגין את כישורי הבעיטות החופשיות שלו, מסירות העומק שעשו שמות בליגת האלופות של אפריקה וההצטיינות במאני טיים. אוהדי הנשרים מקרתגו יגיעו עם הדרבוקות כדי ללוות את מוצארט הקטן.

ריאד בודבוז - אלג'יריה

אחד השמות היותר מוכרים ברשימה. על הכוכב האלג'יראי של סושו אמרו כבר שהוא עצלן, חסר חשק ואנוכי, אבל כשנחה עליו הרוח מדובר בקשר התקפי נפלא עם בעיטות פגז, שמסוגל לספק את הערך המוסף וניחן ביכולת קבלת החלטות מעולה. ריאד בודבוז בן ה-23 השתייך לנבחרת הנוער של צרפת, אלא שהמדינה בה נולדו הוריו הצליחה לשכנע אותו לבחור בה והוא הפך לשחקן משמעותי בנבחרת אלג'יריה. בקיץ הוא היה קרוב למעבר למארסיי, אך המחסור במזומנים גרם לקבוצת הצמרת מהדרום לרדת מהעסקה ולבחור בינואר דווקא בחברו לנבחרת, פואד קאדיר. נציגי קבוצות מהפרמיירליג מגיעים לדרום אפריקה כדי לעקוב במיוחד אחר בודבוז, שירצה להראות למארסיי בדיוק מה החמיצה. אחרי יותר משמונה שנים בסושו, הגיע הזמן להתקדם.

יוסף מסקני שחקן נבחרת טוניסיה עם הכדור מול נבחרת מרוקו. AP
ינגן מוסיקה קלאסית כמו מוצארט? יוסף מסקני/AP

רובן גבריאל - ניגריה

ב-2008 העמידה ניגריה סגל לאליפות אפריקה ללא אף שחקן מהליגה המקומית. כך היה גם ב-2010. לאליפות היבשת ב-2012 הנבחרת כלל לא עלתה. כעת ניגריה חוזרת, והמאמן סטפן קשי החליט על שינוי מגמה - אם מתוך חשיבה מקצועית, אם מתוך כוונה לגזור קופון. לא פחות משישה נציגים של הליגה הניגרית נמצאים בסגל הסופי, כאשר אחד מיקיריו של קשי הוא הקשר רובן גבריאל. למרות השם בעל הניחוח הישראלי והעובדה כי היה מועמד למ.ס. אשדוד בתחילת העונה, לא מדובר בכישרון עולה תוצרת מחלקת הנוער של גדנ"ע יהודה, אלא בשחקן העונה של הליגה הניגרית. קשר אחורי בן 22, גבוה (1.95 מטרים) ופיזי, עם יכולות אתלטיות מרשימות שהכניסו אותו לפנקסים של סקואטים רבים. פציעה ומחלה מנעו ממנו לשחק בשלושת החודשים האחרונים וסכסוכי סוכנים פגעו בעסקת העברתו מקאנו פילארס לגנט הבלגית, אבל התפילות עזרו והשחקן המאמין החלים בזמן כדי להשתחל לסגל. יכולת טובה בדרום אפריקה תזכה אותו במעבר יוקרתי הרבה יותר.

תולאני סררו - דרום אפריקה

המדינה שנבחרה לארח את הטורניר הזה הייתה בכלל לוב, אבל הזכות נשללה ממנה בעקבות מלחמת האזרחים העקובה מדם והועברה לדרום אפריקה. אחרי הפספוס במונדיאל הביתי ב-2010 והכישלון בהעפלה לאליפות אפריקה הקודמת, הבפאנה בפאנה מגיעים עם רצון עז להוכיח שהם כוח שיש להתחשב בו. כדי לחזור לצמרת היבשת, המאמן גורדון איגסונד יודע שהוא זקוק לאיש אחד - תולאני סררו. קשרה הצעיר של אייאקס סבל מפציעות רבות שמנעו ממנו לפרוח בהולנד או להוביל את הנבחרת ולמעשה לא שיחק מאז ספטמבר, אבל הוא שב לכשירות ממש לפני האליפות ונחשב לתקווה הגדולה של דרום אפריקה, במיוחד אחרי הפרישה של סטיבן פינאר מכדורגל בינלאומי. "הוא מסי של הכדורגל שלנו", בחר איגסונד להתלות באילנות הכי גבוהים כאשר הילל את הפליימייקר שלו. "הוא צעיר, יכול לעבור שחקנים בקלות ועכשיו הוא שוב כשיר. כולם יודעים עד כמה הוא מיוחד".

תולאני סררו שחקן נבחרת דרום אפריקה. GettyImages
התקווה הגדולה של דרום אפריקה. תולאני סררו/GettyImages

אדאנה ג'ירמה - אתיופיה

מצרים, קמרון, סנגל וגאבון אולי נשארו בחוץ, אבל הבשורה הגדולה באמת של אליפות אפריקה 2013 היא חזרתה של אתיופיה לקדמת הבמה. נושאת הדגל של מזרח אפריקה חוזרת לטורניר לראשונה מאז 1982, ומציגה נבחרת על טהרת הליגה האתיופית, עם סיוע של שלושה לגיונרים (ביניהם סלאדין סעיד, שהיה על סף הצטרפות לעירוני קרית שמונה במהלך הקיץ). את התוצרת המקומית מוביל אדאנה ג'ירמה, שנחשב לגיבור האומה בזכות שעריו המכריעים במוקדמות, כולל השער שהכריע את המפגש מול סודן והכניס מדינה שלמה לאקסטזה. השחקן בן ה-27 החל את דרכו בכלל כקשר אחורי ושחקן הגנה, אך עשה הסבה לתפקיד החלוץ והפך למלך השערים של הליגה האתיופית במדי סנט ג'ורג'. בנבחרת הוא מגיח מהצדדים ולמעשה האיש שמכתיב את קצב המשחק. "ג'ירמה הוא סוג של אלן שירר צעיר", החמיא מאמן הנבחרת לשעבר איפי אונואורה. יחד איתו, תנסה אתיופיה לפצות על כל השנים האבודות.

ריאן מנדס - כף ורדה

מהמקום ה-100 בדירוג פיפ"א להופעת בכורה באליפות אפריקה - קבלו את נבחרת כף ורדה. הקולוניה לשעבר של פורטוגל זכורה בעיקר מה-1:1 במשחק הידידות מול כריסטיאנו רונאלדו וחבריו לפני מונדיאל 2010, אבל מאז היא לא מפסיקה להתקדם, כולל כבר למקום ה-71 בדירוג העולמי. הכרישים הכחולים הדהימו במוקדמות את קמרון הגדולה ובמשחקי ההכנה האחרונים הקשו על גאנה וניגריה. ריאן מנדס, שלהטט במדי לה האבר בליגה הצרפתית השנייה אשתקד, יהיה השחקן המלהיב ביותר של הנבחרת הקטנטנה. מנדס בן ה-23 כבש 19 שערים בלה האבר ובקיץ נחת תמורת שלושה מיליון יורו בליל, שם הוא משתלב בהדרגה וכבר הבקיע שני שערי ליגה. מנדס יכול לשחק מאחורי החלוץ או בשפיץ, וכשהוא פותח מבערים אין מי שיתפוס אותו. לפרטים: ססאר אספיליקואטה, שרדף אחריו על פני 50 מטרים במשחק גביע אשתקד.

ריאן מנדס שחקן ליל. GettyImages
הכוכב של הנבחרת הקיקיונית בטורניר. ריאן מנדס/GettyImages

סדריק מונגונגו - קונגו

הליגה הצרפתית שולחת יותר שחקנים (54) מכל ליגה אחרת לאליפות אפריקה, והנפגעת העיקרית היא אוויאן, שנלחמת על חייה בליגה וכעת צריכה לעשות זאת ללא שישה שחקני סגל. החיסרון המשמעותי מכולם הוא של הבלם סדריק מונגונגו. בגיל 18 הוא כבר קיבל הזדמנות בהרכב של מונאקו ונחשב לעילוי הגנתי שהיה על הכוונת של מילאן וברצלונה, אבל הוא סבל יחד עם הקבוצה מהנסיכות וב-2011 עבר להשתקם באוויאן. השחקן יליד קינשסה מתנשא לגובה של 1.90 מטרים, אך למרות גודלו נחשב לבלם מהיר וטכני. בזמן שקונגו תסתמך על הטריו ההתקפי של טרסור אמפוטו, דיומרסי אמבוקני ולומאנה לואה לואה, מונגונגו יצטרך לחפות עליהם מאחור, אולי בדרך לפרמיירליג.

עמנואל אמבולה - זמביה

שנה אחרי האליפות ההיסטורית, זמביה מגיעה עם אותו מאמן וכמעט אותו סגל, במטרה לשחזר את ההישג הנדיר. רוב השחקנים כבר מבוגרים ומוכרים, כאשר הצעיר מביניהם והשחקן בעל הפוטנציאל הגדול ביותר להתקדם הוא עמנואל אמבולה. המגן השמאלי הזה רק בן 19, אבל ההספק שלו מרשים למדי. ב-2009 הוא היה הזמבי הראשון ששיחק במוקדמות ליגת האלופות, אז השתייך לפיוניק ירבאן הארמנית. מספר חודשים לאחר מכן הוא שותף באליפות אפריקה 2010 והפך לשחקן השני הכי צעיר בהיסטוריה של הטורניר, כשגם הארי רדנאפ רצה להחתימו בטוטנהאם. עכשיו הוא מתאושש בקבוצת המילואים של פורטו אחרי ששבר את רגלו, ולמרות התחרות האדירה על מקום בהגנת אלופת אפריקה, מאמינים בזמביה בעקבות משחקי ההכנה המוצלחים שזה יהיה הטורניר שלו.

עמנואל אמבולה שחקן נבחרת זמביה (מימין). GettyImages
קריירה מכובדת כבר בגיל 19. עמנואל אמבולה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully