וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נורי אדומה לקריירה - נורי שאהין ישקם את עצמו בדורטמונד?

19.1.2013 / 8:00

הפריצה בדורטמונד, הפציעה וההתרסקות בריאל, השקרים בליברפול והחזרה הביתה. נורי שאהין מנסה להציל את הקריירה

בכל שנה, כאשר שחקני ריאל מדריד יוצאים לחופשת חג המולד הארוכה שלהם, הם מקבלים מאנשי הקבוצה דף ובו מספר הוראות לשמירה על כושר, תזונה ושתייה נכונה במהלך ימי החופשה, על מנת שיחזרו במצב טוב להמשך העונה המתישה.

ב-22 בדצמבר 2011, כאשר נורי שאהין עמד להמריא לחופשה שלו בגרמניה, הוא לקח עימו מחברת, לא רק דף אחד. במחברת היו "שיעורי בית", כמו שכינו זאת בריאל. תרגילים לחיזוק הברכיים, תרגילים לחיזוק השרירים ברגליים ובאופן כללי, תרגילי כושר ועוד ועוד, הכל במטרה לשפר את מצבו של הקשר הטורקי-גרמני, שרק חודש וחצי קודם לכן ערך בשעה טובה את הבכורה שלו במדי הבלאנקוס, לאחר חצי שנה של פציעה.

נורי שאהין שחקן ריאל מדריד. GettyImages
הקריב את החופש והיה מוכן לעשות הכל כדי להצליח במדריד. שאהין בימיו בריאל/GettyImages

שחקני ריאל זוכים לחופשה בת שבוע ומתבקשים להתייצב בחזרה בבירת ספרד ב-29 לחודש. שאהין הגיע כבר ב-26. כמה ימים בבית וחזרה. "אני חייב להמשיך לעבוד", הוא הסביר והצטרף לאימונים של קבוצת המילואים, ריאל קסטייה, שכבר חודשו לאחר הפגרה. נורי שאהין כל כך רצה להצליח בריאל מדריד. זה לא קרה.

בשבוע שעבר הודיעה בחגיגיות בורוסיה דורטמונד שהילד חוזר הביתה, בהשאלה לשנה וחצי עם אופציה לרכישה. בגיל 24, עם שתי נפילות כואבות מאחוריו, בריאל מדריד ובליברפול ועם 22 משחקים רשמיים במדי הקבוצות הללו בעונה וחצי האחרונות, שאהין יצטרך לשקם את הקריירה באלופת גרמניה. איך הפך הכוכב הצעיר הזה, שאמור היה לכבוש את אירופה, לשחק שאפילו באנפילד עשו הכל כדי להיפטר ממנו כבר בינואר?

נורי שאהין שחקן ליברפול. רויטרס
בסוף, גם באנפילד החליטו לוותר/רויטרס

שאהין נולד למשפחה ממוצא טורקי בלודנשיד, מערב גרמניה, עוד לפני האיחוד, ב-1988. כבר מגיל צעיר הוא בחר לככב במדי הנבחרת הטורקית ולא הגרמנית ובגיל 12 הצטרף לדורטמונד. כעבור ארבע שנים הוא הפך לשחקן ולכובש הכי צעיר בתולדות הבונדסליגה, לפני שהושאל לעונת השתפשפות בפיינורד. הוא שב לדורטמונד בדיוק בזמן וב-2010/11 סחף את השוורצגלבן לאליפות נהדרת, תוך שהוא עצמו קוטף את תואר שחקן השנה בגרמניה.

זה היה גם הזמן עבורו להתקדם ואחרי שמועות רבות הגיע המעבר המיוחל לריאל, שרכשה אותו תמורת כ-10 מיליון יורו. ההתרגשות הייתה בשיאה: "כשריאל מדריד קוראת לך, אתה הולך. זה המועדון הכי גדול בעולם", אמר שאהין לאחר החתימה ופרשני ספרד כינו אותו "עוד גאון מפס הייצור של הכדורגל הגרמני". פול ברייטנר, אגדת העבר הגרמנית, הבטיח: "הוא יהיה אחד הקשרים הטובים באירופה מהר מאוד", והשחקן אפילו קיבל את הספרה מספר חמש, שהייתה שייכת לזינאדין זידאן הגדול.

האופוריה דעכה במהרה. במהלך מסע ההכנה של ריאל לעונה, הקבוצה הגיעה ללוס אנג'לס לקראת מפגש מול הגלאקסי. כבר באימון הראשון על אדמת ארצות הברית, שאהין ספג פגיעה קשה בברכו ובדיקות גילו כי הוא צפוי להחמיץ בין חודשיים לשלושה. בספטמבר התגלה כי הוא יזדקק לפחות לעוד חודשיים של החלמה ובמדריד היו כבר כאלה שהחלו להתייאש והשוו אותו לג'ונתן וודגייט ואריאן רובן, עוד שניים שהגיעו ברעש וצלצולים ובילו את רוב זמנם על מיטת הטיפולים. בעוד הקריירה של וודגייט די נגמרה מאותו רגע, רובן מצא את עצמו מחדש ועוד בבונדסליגה, סיפור ששאהין ישמח לקנות.

שחקן באיירן מינכן אריאן רובן. GettyImages
עוד פלופ שעבר בברנבאו והצליח לאחר מכן. רובן/GettyImages

בסופו של דבר, הוא סוף כל סוף ערך את הבכורה המיוחלת, ב-1:7 על אוסאסונה בתחילת נובמבר. כעבור חודש, בזמן שצ'אבי אלונסו היה פצוע, הוא אפילו תפס מקום בהרכב לכמה משחקים וכבש שער במשחק גביע מול פונפרידה. בדיעבד, הסתבר שזה לא היה רק שער הבכורה בריאל, אלא גם האחרון.

למרות המאמצים שהשקיע באותה פגרת חג מולד, שאהין לא זכה כמעט לשום הזדמנות עד לתום העונה. ריאל הייתה בעיצומו של מירוץ מטורף לאליפות מול ברצלונה וז'וזה מוריניו בחר בניסיון אחרון להחזיר את קאקה לעניינים, על חשבון הדקות של שאהין. עד לתום העונה הוא שיחק 247 דקות בלבד, כאשר רובן המכריע (174), היו בצמד משחקי רבע גמר ליגת האלופות מול אפואל ניקוסיה, בסיכומם ניצחה ריאל בקלות 1:8.

בתום המשחק הראשון בקפריסין, בו השיגו האורחים 0:3 קליל, מוריניו הילל את הקשר שלו: "זה היה המשחק האידיאלי עבור נורי, כי ידעתי שנחזיק הרבה בכדור. הוא שחקן עם המון מודעות למשחק והוא יודע להניע כדור היטב. הוא היה מצוין ואני מאוד שמח באופן אישי מזה, כי הוא בחור נהדר, שניסה בכל כוחו להתגבר על סיטואציה לא פשוטה ועוד במועדון כמו ריאל מדריד". סרחיו ראמוס הוסיף אז: "צריך לברך אותו. הוא סבל מהרבה מאוד חוסר מזל, אבל מראה את האיכויות שלו כשיש לו צ'אנס אמיתי לשחק".

מאמן ריאל מדריד ז'וזה מוריניו. AP
המחמאות ממנו לא עזרו. מוריניו/AP

אלא שהמחמאות כאמור לא עזרו ובקיץ שאהין הבין שעליו לארוז את המזוודות. ארסנל הייתה קרובה לצרף אותו והוא כבר עבר בדיקות רפואיות באצטדיון האמירויות, אלא שברגע האחרון התותחנים נבהלו מתנאי ההשאלה אותם דרשו בברנבאו ועשו פניית פרסה, מה שהוביל את שאהין להצטרף למחזרת הראשונה והכי נמרצת שלו, ליברפול.

הציפיות שוב האמירו והפעם הפתיחה אפילו הייתה חיובית מאוד. חודש אחרי שהגיע למרסיסייד, קנה שאהין את לב האוהדים. תחילה הוא כבש צמד בניצחון החוץ 1:2 על ווסט ברומיץ' בגביע הליגה, כולל שער ניצחון בדקה ה-82. כעבור שלושה ימים הוא שוב הרשית, ב-2:5 הענק בחוץ מול נוריץ', משחק שמילא את אוהדי המייטי רדז בתקווה.

אלא שליברפול, כמו ליברפול, דעכה מהר מאוד ושאהין שוב נעלם. ב-12 משחקים בקבוצה הוא לא כבש אף שער מלבד השלישייה ההיא והוסיף רק עוד שלושה בישולים. "לאורך כל הקריירה שיחקתי הרבה יותר לעומק, זו העמדה שלי במגרש", הוא התלונן בתחילת דצמבר, ימים ספורים לאחר שהוחלף כבר בדקה ה-12 במשחק הליגה האירופית מול אודינזה, בגלל פגיעה באפו, "כאן אני משחק באגף. זה תפקיד חדש עבורי ואני מנסה לעשות כמיטב יכולתי עבור הקבוצה, אבל אם הייתי יכול לבחור, הייתי משנה לעצמי את העמדה".

ברנדן רוג'רס, מאמן ליברפול. רויטרס
שאהין לא אהב את המיקום על המגרש. רוג'רס/רויטרס

המאמן ברנדן רוג'רס, שהבטיח לשאהין מקום בהרכב עם הגעתו לאנפילד, שמע את הביקורת וכלל אותו פעמיים נוספות בלבד בסגל, ללא דקות משחק, עד שהחליט להיפטר ממנו. בגרמניה זעמו על היחס וב'בילד' מיהרו לדווח: "שאהין נבגד על ידי ליברפול. המאמן רוג'רס שיקר לו בזמן שהוא חתם על החוזה והבטיח לו עמדה אחרת במגרש. סטיבן ג'רארד קינא בנורי וכשהם שיחקו יחד, שאהין בקושי זכה לגעת בכדור".

שאהין עצמו נזעק להרגיע את הרוחות והבהיר שמבחינתו המעבר לליברפול היה הצלחה, למרות הכל, בשל העובדה כי זכה לשחק לצד ג'רארד: "התבגרתי כשחקן, כי זכיתי לשחק לצד הטובים ביותר בעמדה שלי. בריאל זה היה אלונסו, אבל בעיקר בליברפול עם סטיבן. לצערי לא יצא לי לשחק איתו יותר מדי", הוא סיים בעקיצה נוספת לכיוונו של רוג'רס.

סטיבן ג'רארד שחקן ליברפול. Clive Mason, GettyImages
אשם בבלגן בליברפול? ג'רארד/GettyImages, Clive Mason

משם, הדרך לגרמניה, לחיקה האוהב של דורטמונד, הייתה קצרה מאוד. שאהין הושאל לא רק עד תום העונה הנוכחית, אלא גם לכל העונה הבאה, כך שבריאל לא ממש בונים על חזרה עתידית שלו והוא ככל הנראה גם יימכר לקבוצה הגרמנית עם תום ההשאלה. "הבנתי שכשחקן כדורגל וכאדם, אני שייך ב-100 אחוז למקום הזה", הוא אמר עם החתימה, "הבנתי מהר מאוד שאני רוצה לשחק רק עבור דורטמונד".

בגרמניה אף אחד לא הצטער מהקאמבק של הילד האובד. דורטמונד סיימה את חצי העונה הראשונה בפיגור 12 נקודות מבאיירן הדוהרת והיא כנראה כבר לא תזכה להניף תואר אליפות שלישי ברציפות. המאבק של הקבוצה נכון להיום מתרכז בעיקר בגביע הגרמני, בו זכתה בעונה שעברה ושם מצפה לה משחק חוץ מול באיירן בעוד כחודש וחצי ברבע הגמר ובעיקר, בשמינית גמר ליגת האלופות, שיפגיש אותה לדו קרב מרתק מול שחטאר דונייצק בעוד כחודש.

בעיתון הגרמני 'ספורט' בחנו את מצבה של הקבוצה לקראת המשך העונה ותחת כותרת המשנה "אפקט שאהין" נכתב: "יהיה מעניין לראות כמה השפעה תהיה לחזרתו הביתה. אחרי שלמד וטייל בשנים האחרונות בספרד ואנגליה, הקשר אמור היה להיות בסיום תהליך ההתבגרות עכשיו, אבל לא בטוח שזה מה שקרה, כי את רוב הזמן הוא בילה על הספסל, בעיקר במדריד. הוא אומנם חזר הביתה והקהל באקסטזה, אבל מדובר במצב מסוכן, כי הבית הזה השתנה מאוד. אחרי שלושה תארים מקומיים בשנתיים האחרונות, דורטמונד היא קבוצה מלאה בלחץ כיום, לא אותה קבוצה שהוא עזב. הציפיות ממנה עלו ורק העתיד יוכל להראות האם שאהין מסוגל לשחזר את היכולת שלו מלפני שנתיים".

המבחן הגדול של שאהין, שעשוי להכריע האם הקריירה של השחקן הצעיר הזה תשוב למסלולה והוא אכן יהפוך לאחד השחקנים הטובים בעולם כמו שנדמה היה שיקרה, או שמא הוא ייעלם, כפי שקרה ללא מעט רבים וטובים לפניו, מתחיל באופן מיידי. בלי יותר מדי זמן להתחבר לקבוצה, אבל עם המון ביטחון מהמאמן תחתיו פרץ, יורגן קלופ, שאהין חייב לתפוס משבצת של שחקן מוביל. המבחן הראשון: המשחק המרכזי של מחזור החזרה מפגרת החורף הארוכה, בחוץ מול ורדר ברמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully