וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצה באגף: העליה של שי חדד בבית"ר ירושלים

13.1.2013 / 13:49

מעריק בצה"ל ומושאל מדוכא, שי חדד הפך העונה בבית"ר לאחד המגנים הטובים בארץ וחלק חשוב וקצת נשכח בסוד ההצלחה. אלי כהן משוכנע שהוא "בדרגה אחת מעל שפונגין", גיא עזורי חושב ש"יש לו נתונים להיות מגן מספר אחת בארץ". איזה מזל שדני אלבס שכנע אותו להיות מגן

הפתיחה של בית"ר ירושלים לעונה הנוכחית הייתה קשה מאוד, אבל לשי חדד היא הייתה קשה עוד יותר, משום שהוא כלל לא פתח אותה. חדד היה אחד מששת השחקנים שהתאמנו עם בית"ר בקיץ והמתינו שיהיה כסף כדי להחתים ולהעביר אותם בבקרה. לקבוצה הוא הצטרף רק במחזור השלישי. לאחר המחזור החמישי וה-2:2 נגד הפועל רמת גן, לקח אלי כהן את חדד לשיחה ואמר לו: "אתה לא מספיק רוצה לשחק בתפקיד המגן. אתה חייב להאמין בעצמך ולדעת שזה תפקיד שיכול להביא אותך למקומות רחוקים. אני קיבלתי את יובל שפונגין בתחילת הדרך בבוגרים של מכבי תל אביב ואני אומר לך שאתה עולה עליו בכל פרמטר: מהירות, טכניקה, פיזיות ודיוק. קח את זה למקום הכי טוב שיכול להיות ועוד השנה תהיה שחקן נבחרת".

השיחה הזאת עם השריף היא תמצית כל הסיפור של שי חדד בעונה הזו. חדד, קשר במקור, מאמין שהוא יכול להגיע לרמות הכי גבוהות במרכז השדה, אבל מאמנים מזהים את היתרונות ויכולת ההתפתחות שלו כמגן ובוחרים לשבצו באגף. הוא לא מת על זה, אבל אחרי הרבה תהפוכות הבין שזו העמדה שאותה הוא צריך לטפח. אם ימשיך ביכולת שלו מהשבועות האחרונים, אולי גם הטלפון מאלי גוטמן והנבחרת יגיע.

שי חדד שחקן בית"ר ירושלים. קובי אליהו
לא רצה לשחק מגן, אבל הבין שאין לו ברירה. שי חדד/קובי אליהו

צו קופה: בעט פנדל ניצחון ולך ישר לכלא

הופעת הבכורה של חדד בקבוצת הבוגרים הייתה קצת הזויה. אלי אוחנה, שהיה אז המאמן, הכין את בית"ר לקראת עונת 2003/4. בקבוצה לא רצו לגעת בשחקני הנוער והעלו מספר שחקנים מקבוצת הנערים, כדי שיצטרפו לקבוצה הבוגרת למשחק גביע הטוטו נגד הפועל חיפה בקרית אליעזר. "לא האמנתי למה שקורה שם", סיפר פעם חדד. "פתאום אני רואה את אלי אוחנה, שהיה הכל בשבילי בתור ילד, עומד מולי כמאמן, מדריך ומכין אותי למשחק. הייתי בשוק".

חדד חזר לנוער, שם לאחר העונה הראשונה הטובה שלו החלו בעיות. על אף שהשתייך לנבחרת הנוער, הוא לא קיבל מעמד "ספורטאי מצטיין" בצבא, נשלח לשרת בבסיסים רחוקים, נדרש לעבור קורס של ארבעה חודשים בחיל האויר ולמעשה איבד את המסגרת. מי שעוד שמר אותו איכשהו בעניינים היה אביו, שחיכה לו ליד כל בסיס בו שירת ודאג לקחת אותו לאימונים. באיזשהו שלב חדד הבין שהבחירה היא הקריירה או הקורס וערק מצה"ל. בתקופה הזאת ולקראת סיום העונה הוא עוד הצליח איכשהו לחזור למסגרת ולהיות חלק מהסגל. בגמר הגביע לנוער נגד הפועל תל אביב (עם ערן זהבי, ביברס נאתכו, דני בונדר ובן שהר) הוא נכנס כמחליף ובפנדלים בעט את הכדור החמישי והמכריע שהביא לקבוצה את התואר. יומיים לאחר מכן הסגיר עצמו חדד למשטרה הצבאית ונשלח ל-28 יום בכלא.

לאחר שחזר חדד הוא היה במצב נפשי מאוד קשה. הוא איבד את המסגרת של בית"ר וסיים גיל נוער. באותם הימים לא היה עדיין חוק המאפשר לשחק כחריג בקבוצת הנוער, וחדד החל לחפש קבוצות בלאומית. חדד היה מיואש וחשב כבר על הכל, כולל על סיום הקריירה, עד שהגיע הטלפון מגיא עזורי, שמספר: "המקרה הזה של שי הוא אולי סמלי לכל מה שקרה כאן לפני שאישרו את החריגים. ברגע שאין ליגת מילואים, אנשים מסיימים גיל נוער, אין להם לאן ללכת והם נעלמים. חדד היה אמור להיעלם. למזלו, בדיוק באותו ימים אישרו את החוק שמאפשר לשחק כחריג בנוער ואני החזרתי אותו לקבוצה. המסגרת הזאת הצילה לו את הקריירה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא האמנתי למה שקורה שם. פתאום אני רואה את אלי אוחנה, שהיה הכל בשבילי בתור ילד, עומד מולי כמאמן, מדריך ומכין אותי למשחק. הייתי בשוק"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשאלי כהן כועס

חדד חזר לנוער. זו הייתה אותה קבוצה שלקחה דאבל וכללה את קובי מויאל, אבי ריקן, חן עזריאל, מתן בראשי, שמואל קוזוקין ואריאל הרוש. אלא שהדברים לא הלכו חלק. עזורי היה מלא בקשרים אבל לא מצא מגנים. למי הוא החליט לעשות הסבה? לחדד, לעמדת המגן השמאלי. חדד לא אהב את זה, בלשון המעטה. עזורי מעיד: "לא היה פשוט. הוא היה קשר מאוד מוכשר והתקשה לקבל את זה. בשבועיים הראשונים הוא עשה לי שביתה איטלקית ואמרתי לו שהדבר הכי נכון עבור הקבוצה זה שהוא ישחק מגן, כי אף אחד לא יכול לעשות את העבודה שהוא יעשה. זה נותן לו מרחבים להביא את כל היתרונות שלו ולראות את המשחק ממקום אחר. הוא נתן עונה מצויינת שמינפה לו את הקריירה ונתנה לו שם טוב".

בסיום גיל הנוער יצא חדד להשאלה של שנתיים בהפועל רמת גן תחת יובל נעים, אלה היו שנתיים אותן הגדיר כ"מחשלות ביותר בקריירה. לצאת החוצה מירושלים, ולהתמודד כשחקן בקבוצה הבוגרת". נעים אמר על חדד: "תמיד אמרתי לו שמבחינתי הקבוצה היא שי חדד ועוד עשרה. היו לו שנתיים מצויינות בלאומית ובליגת העל והן בסופו של דבר החזירו אותו לבית"ר".

חדד לא ליקק דבש מאז שחזר. הוא היה חלק מקבוצות חלשות של בית"ר לאורך השנים ולא הצליח למצוא את מקומו בקבוצה. כשאלי כהן הגיע בעונה שעברה הוא תרגל הרכב לקראת המשחק הראשון והגיעה לאוזניו הידיעה שחדד לא רוצה לשחק מגן ימני. כהן כעס, הבהיר זאת לשחקן ושיבץ את אבי ריקן בעמדה, מה שהפך להברקה בהמשך הדרך וסגר לחדד את האפשרות לשוב להרכב.

הכעס של כהן על חדד לא נעלם. כהן העלה אותו מחליף במשחקים אך לא אהב את ההתנהלות. באחד מהאימונים החליף חדד עמדה עם אחד השחקנים ללא אישור השריף, והמאמן החליט לנפות אותו מהסגל מהמשחק נגד מכבי פתח תקווה ברמת גן, שהיה משמעותי להישארות בליגה. לפני המשחק לקח המאמן את חדד לשיחה ואמר לו: "יש לך כישרון גדול ואתה יכול להגיע רחוק, אבל אני לא מקבל את ההתנהלות שלך ואתה לא בסגל. או שתעשה שינוי ותביא את מה שיש לך במקום שאני צריך אותך, או שתמצא את עצמך בחוץ". חדד הפנים ובמשחק החוץ בראשון לציון (0:2 לבית"ר) פתח כמגן ימני, הצטיין ומאז שיחק בקביעות בעמדה עד תום העונה.

אלי כהן מאמן בית"ר ירושלים. אדריאן הרבשטיין
החלפת עמדה? לך לספסל. אלי כהן/אדריאן הרבשטיין

רק צריך לרצות

גם בעונה הנוכחית הקשר הזה לא בדיוק החל ברגל ימין. חדד חתם על החוזה ברגע האחרון, תחת לחץ וחוסר שביעות רצון ממה שסוכם עמו ועם הרבה מרירות. אחרי שחיכה קיץ שלם בסבלנות, ניתנה לו הצעה שבמידה שהיה מסרב לה הקבוצה הייתה עשויה לוותר עליו. אחרי שהתאושש מנטאלית, חדד נכנס לכושר והיה מהמצטיינים בתקופה בה בית"ר החלה לפרוח, אלא שאז שוב חלה אצלו ירידה. גם הפעם לא היה מדובר בקטע מקצועי, אלא בתחושה של חדד כי כמגן הוא לא יזכה לאותה הכרה והערכה אותה יוכל לקבל בקישור, במיוחד כשבית"ר משחקת כדורגל שוטף ושחקנים טכניים באים לידי ביטוי. כהן לקח את חדד לעוד שיחה לפני משחק החוץ בבאר שבע ואמר לו: "יכול להיות שבקישור תעשה עבודה לא פחות טובה מאחרים, אך מה שאתה יכול לתת כמגן, אף אחד בקבוצה ובליגה לא יכול לתת. מגן איכותי מקבל לפעמים הכרה גדולה יותר מקשרים, במיוחד אחד עם יכולת התקפיות כמו שלך. תראה את דני אלבס, ג'ורדי אלבה, רוברטו קרלוס - כמה קשרים הגיעו לרמת ההערכה שהם מקבלים? זה לא התפקיד, אנשים מעריכים איכות".

זאת הנקודה שאולי הביאה למפנה אצל חדד וייתכן שגם תסיט את הקריירה שלו לכיוון חיובי. חדד אמר לכהן: "שמתי את הכל מאחוריי, אני מתרכז אך ורק בלהיות מגן, להצליח בתפקיד הזה ולהגיע כמה שיותר רחוק". מאז אותה שיחה, במשחקים בבאר שבע, נגד מ.ס אשדוד ועכו חדד הוא השחקן הטוב ביותר במגרש מבחינת השריף. "מבחינתי הוא עושה עבודה כמעט מושלמת. הוא לא מפסיד כמעט כדורים בהגנה ומשחק כמו חלוץ בהתקפה. זה מגן שבית"ר צריכה".

על הנבחרת אומר כהן: "זה צריך להגיע ואני מאמין שגוטמן לא יתעלם אם הוא ימשיך ככה. יש בעיית מגנים בארץ. גוטמן מחפש לזהות את הכוחות העולים ושי חדד הוא אחד כזה. שימשיך לשמור על יציבות והדברים יבואו, אין לי ספק בכך". עזורי מוסיף: "מבחינת יכולת אין הבדל בין חדד לגבאי או שפונגין. הרמה פחות או יותר שווה והשאלה היא מי בתקופה טובה יותר. לשי יש את היתרון הטכני והיכולת בחלק הקדמי, וזה נותן לו יתרון ואת כל היכולות להמשיך להתקדם ולהיות מגן מספר אחת בארץ. זאת שנת מבחן עבורו בתפקיד הזה. אם הוא יתייצב בו, השמיים הם הגבול".

כריסטיאנו רונאלדו שחקן נבחרת פורטוגל. רויטרס
להגן נגדו? אולי בקמפיין הבא. כריסטיאנו רונאלדו/רויטרס

אז חדד כבר עם חמישה בישולים עד עתה העונה, עם הרבה הערכה ועם קרש קפיצה גדול קדימה. רק יציבות ושמירה על יכולת גבוהה כמו במשחקים האחרונים תוכל להביא אותו להכרה האמיתית עליה הוא חולם. המשחק הערב, נגד הפועל רמת גן, הקבוצה בה עשה את תחילת קריירת הבוגרים שלו, ישמש עוד נקודת ציון חשובה, במיוחד לנוכח העובדה שבעוד מספר שבועות גוטמן יצטרך לזמן את הסגל. מצד שני, המגן הימני בכחול-לבן אמור לשחק מול כריסטיאנו רונאלדו. ייתכן שהזימון של חדד יחכה.

20:15, ספורט1 ו-HD: בית"ר ירושלים - הפועל רמת גן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully