וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויטוריה סיקרט: מצ'איי לאמפה פורח בקאחה לבוראל

סגנון משחק שמתאים כמו כפפה ליד, מאמן תומך המהווה מודל לחיקוי ואווירה מפויסת שמורידה את מפלס הלחץ. מאצ'יי לאמפה נותר אותו שחקן רך ומוכשר שלמדנו להכיר, אז איך, בניגוד למכבי תל אביב ממנה נזרק, בקאחה לבוראל הוא דווקא פורח ומתחיל לממש את הפוטנציאל?

אימג'בנק GettyImages

יותר מעשור חלף מאז הפעם האחרונה בה שיחק מאצ'יי לאמפה בשלב הטופ 16 ביורוליג. זה קרה בשנת 2002, כשלסנטר הפולני בקושי מלאו 16, והוא עוד נחשב לילד בעל כישרון עצום. הימים היו ימי טרום עידן הריקי רוביואים של העולם, והכדורסל הספרדי עמד משתאה לנוכח הינוקא שלובש מדיה המחייבים ומלאי הפרסטיז'ה של הבלאנקוס, עוד בטרם יבש החלב משפתיו.

יותר מעשור חלף מאז תויג ככוכב NBA עתידי. מאז, הקריירה של מאצ'יי לאמפה ידעה תהפוכות למכביר. בחלוף השנים הספיק לעבור ב-NBA, לראות בעיקר ספסל, לחזור ליבשת הישנה ולהרוויח לא מעט כסף. אז לאמפה חזר בשבוע שעבר לטופ 16 בסטייל עם תצוגה המצוינת שלו מול אולימפיאקוס, שכללה 25 נקודות שהיוו גם את שיא הקריירה שלו בנקודות למשחק ביורוליג.

אך אם להסתכל מפרספקטיבת הזמן, נדמה כי ניתן לומר במידה של ביטחון: הקריירה של לאמפה עוד לא נסקה כמצופה. היעדר הופעות בטופ 16, או ביורוליג בכלל בהחלט אינו האינדיקציה האולטימטיבית לקביעה שכזו, ודאי אם לוקחים בחשבון ששיחק בחימקי וקאזאן, שתי קבוצות שגם כשלא השתתפו ביורוליג העמידו סגל טוב יותר מזה של קבוצות רבות בה. יחד עם זאת, קשה להתכחש לעובדה שיכולותיו וכישרונו לבטח היו אמורות להספיק על מנת להפוך להיות אחד הגבוהים הטובים באירופה.

קית' לנגפורד שחקן מילאנו מאצ'יי לאמפה קאחה לבוראל. Rafa Rivas, GettyImages
הפריחה הייתה אמורה להגיע מזמן. לאמפה/GettyImages, Rafa Rivas

האפיזודה הקצרה והכושלת במכבי תל אביב מוכרת היטב. הסנטר הצטרף לצהובים בעונת 2009-2010 לאחר שנתיים מצוינות בחימקי, והפך למשתכר הגבוה ביותר של הצהובים, עם עלות כוללת שהייתה מוערכת בכ- 1.5 מיליון דולר לעונה. אך הציפיות הגבוהות מההבטחה הגדולה נעלמו כלעומת שבאו: לאמפה הפגין רכות בשני צידי המגרש, לא הצליח להשתלב במשחק ההתקפה של הצהובים, ונזרק עוד באמצע העונה על ידי המאמן דאז, פיני גרשון. ההחלטה לשחררו בשלב כה מוקדם התקבלה בקושי, והיו שטענו כי מדובר בויתור נמהר ולא רצוי. ואכן, עם הגיעו של הפיינל פור בליגת העל סטפון לאזמה נפצע והותיר את שמיכת הגבוהים של הצהובים קצרה במיוחד. זה נגמר בהפסד סנסציוני של התואר לגלבוע/גליל, והצהובים הכו על חטא שחטאו בשחרורו הפזיז של הפולני.

מיד עם עזיבתו את ישראל, לאמפה שב לרוסיה וחתם בקאזאן, במדיה שיחק במשך עונה וחצי. בקיץ הקודם זכה להזדמנות נוספת בקבוצת יורוליג בעלת מסורת. קאחה לבוראל חוותה קיץ טראומטי עם עזיבתם של שני שחקני מפתח - הרכז מרסליניו הוארטס והסנטר סטנקו באראץ', ושמה פעמיה על מנת לדלות 'שם גדול' מהשוק הרזה-גם-כך של הכדורסל האירופי. עד כמה היא הייתה נואשת לביג-מן איכותי חדש?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
סנטר מכבי תל אביב מאצ'יי לאמפה (ימין) מול ריימונאס שישקאוסקאס מצסק"א מוסקבה (שמאל). יותם רונן
שחרור נמהר שעלה באליפות? לאמפה בצהוב/יותם רונן

ובכן, עד כדי כך שגם כשנפצע עוד בטרם החלה העונה ונזקק לתקופת החלמה ממושכת, הבאסקים לא וויתרו על שירותיו והחליטו להשאיר את חוזהו המקורי על כנו. "קאחה החתימה אותו עם ביטחון מלא בכך שיוכל להפוך לסנטר הטוב באירופה", אומר ג'ון דה לה פרסה, המכסה את הבאסקים עבור המגזין הספרדי "סולובאסקט". "מצד אחד, זה היה נראה כמו שידוך שעשוי להתברר די מהר כמוצלח. בכל זאת, לאמפה כבר הכיר את המדינה, את הליגה המקומית. אבל מצד שני, זה בהחלט היה גם צעד מסוכן, כי הוא הגיע על אף שעזב כמה קבוצות לא בדרך הטובה ביותר, ומבלי שחוות הדעת על ההתנהגות שלו היו מושלמות. הם לקחו ריזיקה ולא התכחשו, למשל, לרכות המוכרת שלו, או לחוסר המאמץ שלו לעיתים".

והרי התוצאות לפניכם: הניתוח הצליח, החולה ממש לא מת (גם אם פצוע לעיתים קרובות). למרות מערכת יחסים קרירה וקורקטית עם דושקו איבנוביץ', לאמפה שיחק היטב בזמן המועט בו היה כשיר בעונה שעברה, ונראה נהדר בפלייאוף הליגה הספרדית. העונה, עם עזיבתו של מירזה טלטוביץ' הסופר- דומיננטי ל-NBA, ציר ההתקפה נבנה בצורה אפילו גורפת יותר סביב לאמפה. אך החדשות הטובות ביותר עבורו, לפחות אם לשפוט על פי סטטיסטיקה יבשה, היו מינויו של ז'אן טבק למאמן לפני מעל חודש. מאז עומד המאמן הקרואטי מאחורי הקווים, הפולני טרם רשם משחק בו לא קלע בספרות כפולות. השבוע הוענק לו תואר שחקן חודש דצמבר ביורוליג, לאחר שההתעוררות שלו סימנה את תחייתה המחודשת של 'באסקוניה', שהצליחה לעלות בדרך נס לטופ 16. "העובדה שז'אן היה סנטר בעברו עוזרת לי מאוד", הודה לאמפה בראיון לאתר היורוליג. "הוא רואה הרבה יותר ממאמן ממוצע שמעולם לא שיחק בעמדה הזו. הוא גם קשוח איתי ולא מתפשר איתי גם על הפרטים הקטנים ביותר".

מאצ'יי לאמפה, קאחה לבוראל. Rafa Rivas, GettyImages
פורח תחת ז'אן טבק. לאמפה/GettyImages, Rafa Rivas

זה לא הוא שהשתנה, משוכנעים בספרד. הנסיבות הן אלה שהתחלפו, והן אלה שמאפשרות את הפריחה המחודשת. השיפור אצל לאמפה על המגרש בא לידי ביטוי בעיקר בתנועה טובה יותר ללא כדור וביכולת סיום משופרת ליד הטבעת, אך אם מנסים לעמוד על ההבדלים בין מי שבתל אביב היה גרסה דהויה של כוכב קאחה לבוראל כיום, וודאי שהם אינם טמונים ביכולת אישית. "שחקן מסוגו מתאים הרבה יותר לקבוצה כמו קאחה לבוראל מאשר למכבי תל אביב", פוסק העיתונאי הוותיק פראן מרטינס. "קאחה לבוראל קבוצה עם פילוסופיה הרבה יותר התקפית, בעוד מכבי תל אביב נבנית בשנים האחרונות קודם כל מההגנה. קאחה מסתמכת על שחקנים יותר טכניים, ואילו מכבי תל אביב חיה מאתלטיות וכוח מתפרץ. בתל אביב, פיני גרשון לא שיחק על היתרונות שלו וניסה להפוך אותו לקלעי, מה שהוא לא ממש. הוא סנטר עם יכולות טכניות מעולות, ובויטוריה פשוט משתמשים בו נכון. כל הסיבות מראות ששחקן כמו לאמפה יכול לבוא לידי ביטוי בצורה הרבה יותר טובה בקבוצתו הנוכחית".

"אני חושב שהתנאים כאן, במיוחד אחרי המינוי של ז'אן טבק, מיטיבים מאוד עימו", מחזק ג'ון דה לה פרסה. "אפשר לראות שהוא הרבה יותר רגוע עכשיו. בקאחה לבוראל יש לחץ, אבל אי אפשר להשוות אותו בכלל בין רמת הלחץ שהייתה לו במכבי תל אביב, שם אפשר לחוש זאת גם בתוך המועדון. הוא מצא מקום שקט ועיר קטנה יחסית שהרבה יותר מתאימה לאישיות שלו".

מנהל מקצועי הפועל חולון פיני גרשון. קובי אליהו
"הוא לא שיחק על היתרונות שלו וניסה להפוך אותו לקלעי, מה שהוא לא ממש". גרשון/קובי אליהו

החולשות שחשף לאמפה במכבי תל אביב, אלה שעוררו את חמתו של פיני גרשון, כמעט נותרו בעינן. כך, למשל, הרכות בצד ההגנתי נגלתה במלוא עוזה רק השבוע, כשבמשחק הליגה מול פאנלברדה חגג על חשבונו של לאמפה הסנגלי סאר סנה, סנטר מאותגר-התקפית בימים כתיקונם, עם 24 נקודות ב-100% מהשדה. בסך הכול, סנה העונה הגיע סנה למספרי שיא, עם 42 נקודות ו-18 ריבאונדים בפעמיים בהן התמודד במאצ'אפ מול לאמפה. "כשהוא רוצה, הוא יכול להיות קשוח יותר", ממשיך דה לה פרסה. "אבל יש ימים שהוא פשוט לא בא לשחק. או אז, הוא הופך לשחקן כל כך בינוני. למזלה של קאחה הוא מרגיש נוח עכשיו, כי כשהוא לא חש כך, הוא שם פס על הקבוצה. הוא לא מנהיג, ולא יהיה כזה אף פעם".

המפגש מול מכבי תל אביב מחר ביד אליהו יהיה הראשון מאז עזב את הצהובים. מאז, לאמפה הספיק לשחק במלחה עם קאזאן ביורוקאפ. "כששיחקתי במכבי תל אביב לא אהבתי את העיר או את הקבוצה. אגיע למשחק מולה עם מוטיבציה גדולה מאוד, זה בטוח", הודה לאחרונה בראיון בספרד, אך בראיון אחר, לאתר היורוליג. כבר נשמע מפויס יותר: "אני מאוד מתרגש להגיע לישראל, תמיד כיף לשחק ביד אליהו. כששיחקתי שם, נפרדו דרכינו על רקע חילוקי דעות. הסיטואציה שם לא הייתה הטובה ביותר עבורי".
"בכל מקרה", חותם לאמפה, "לשחק מול קבוצה מהעבר שלך ולנצח אותה זה תמיד מיוחד".

רק תדאגו שפיני גרשון יהיה שם כשזה קורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully