וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעיות של מחלקת הסקאוטינג במכבי תל אביב

27.12.2012 / 14:35

מאחורי החריקות במחלקת הסקאוטינג במכבי תל אביב עומדות כוונות טובות. הבעיה היא הביצוע, הרצינות שמאחורי הגימיק: הזרים שאותרו ולא הגיעו. הזרים שאותרו וחבל שהגיעו. קבוצת הבת שהתרסקה. הבלוג של גרינוולד על הבייבי של דני פדרמן ואבי אבן, שהביאו לכאן את פלאניניץ'

צילום ועריכת וידאו: קובי אליהו

צפו בהכנות האחרונות של מכבי תל אביב לפני שיצאה לסיינה

באפריל האחרון כבר היה מצוי הקשר שבין מחלקת הכדורסל של מכבי תל אביב לזו של הפועל יקנעם\מגידו בדמדומיו, אבל הקבוצה המאומצת מתחתית הלאומית הוכיחה שלמרות הפלירט המקצועי הקצר, משהו ממכבי הגדולה דבק בה. היה זה המחזור האחרון של העונה, ומגידו - שבעונה הקודמת, 2010/11, נעצרה רק מול הפועל תל אביב במאבק על הכרטיס לליגת העל, ובעונה שקדמה לה, 2009/10, זכתה באליפות הלאומית ולראשונה בתולדותיה הרוויחה את כרטיס הכניסה לליגה העליונה (עליו ויתרה משיקולי תקציב) - הייתה צריכה נס כדי לא לנשור לליגה הארצית.

זה מה שקרה, וכמיטב המסורת של האחות הגדולה - אפילו לאחר שערוריית שיפוט, כאשר השופטים החליטו לפסול סל שקלע אבי אליהו מעירוני נהריה עם הבאזר. מגידו ניצחה 74:75, ניצלה הפסד של הפועל לב השרון, ונשארה בליגה.

בקיץ האחרון החליטה מכבי באופן רשמי לנטוש את הפרויקט שהשיקה שנתיים קודם לכן, בקיץ 2010, ברעש גדול. מגידו נותרה מול שוקת שבורה מבחינה כלכלית. אבל העיקר שמכבי לא לקחה איתה בחזרה את המזליקו.

דני פדרמן, מבעלי מכבי תל אביב. קובי אליהו
למה העסק לא דופק? דני פדרמן/קובי אליהו

***

אל הסיפור המוזר של שיתוף הפעולה הכושל בין מכבי למגידו נחזור בקרוב. אבל קודם לכן נאמר שאין הרבה קבוצות באירופה שמשקיעות מחשבה בהתפתחות מקצועית ובקידום גופים מקצועיים תומכים כמו מכבי תל אביב. וחובה עלינו גם לספר שיש מעט קבוצות שמצליחות להתבלבל בדרך, לפספס, להחטיא, כמו מכבי.

לאורך השנים ניסתה מכבי הרבה סטארט-אפים מקצועיים. חלקם שינו עבורה את המציאות: הגיורים הפיקטיביים, למשל. כל עוד נגעו הרעיונות לשחקני הקבוצה ויושמו עליהם מיידית, זה עבד. אבל כאשר ניסתה מכבי לחשוב מחוץ לקופסא ולקבל החלטות ששינו את ההיררכיה המקצועית-ניהולית העדינה בה, התוצאה הייתה התרסקות.

רלף קליין היה הראשון שמונה לג'נרל מנג'ר במכבי, בשנת 1994. הוא ברח מהתפקיד לאחר מספר חודשים. צביקה שרף מונה למנכ"ל מקצועי בקיץ 2007. כעבור שלושה חודשים הוזעק לקווים, פוטר בסוף העונה ועזב את המועדון. מיד לאחר מכן הקימה מכבי, לראשונה, את מחלקת הסקאוטינג שלה. היא החתימה שני אנשי מקצוע מוכרים - דני גוט וצביקה רוזנברג - אבל כעבור זמן קצר השניים פוטרו והמחלקה נסגרה. לאחר מכן ניסתה להקים מחדש קבוצת בת, בדומה לימי מכבי דרום העליזים, וחתמה על הסכם שיתוף פעולה מקיף עם הפועל יקנעם/מגידו מצמרת הלאומית. לפני שנה וחצי, עם מינויו של דני פדרמן למנכ"ל, הוחלט להעביר את עוזר המאמן השני אבי אבן מתפקידו ולמנותו ל"ראש מחלקת הסקאוטינג ופיתוח שחקנים". אליו צורף הסקאוט יאיר שבח.

הם עדיין שורדים בתפקיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מה לא דופק שם? אבי אבן/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

מחלקת הסקאוטינג פעלתנית, יחסית. בבקרים מעביר אבן אימונים אישיים לשחקני הקבוצה הצעירים - איתי שגב ועידן זלמנסון הם הפרויקט האישי שלו - ובערבים צופה במשחקים מהעולם. שבח מספק לצוות המקצועי שירותי סקאוטינג וניתוחי וידאו של היריבות, בעיקר ביורוליג. אחת לכמה שבועות עולים אבן ושבח על מטוס ומגיעים לאיזה משחק נבחר, טורניר או מחנה. הם מבצעים, בממוצע, כעשר גיחות כאלה בשנה.

מחלקת הסקאוטינג של אבן זוכה לתמיכה רחבה מדני פדרמן. אבן ופדרמן חברים מחוץ למגרש, וההיכרות ביניהם נמשכת עוד מהשנים בהן שיחקו כדורסל בגיל נוער.

לפני כמה שבועות נסעו השניים לספליט וביקרו את ניקולה וויצ'יץ'. הם סיכמו איתו על סוג של "שיתוף פעולה" בין המועדונים. עוד לא ברור כיצד יראה הדבר בפועל. גם עם המופארם ורסאץ' הסרבית הגיעה מכבי לסיכום דומה לפני שנתיים, אך לא יצא ממנו דבר.

שמעון מזרחי ניקולה וויצ'יץ' מסיבת עיתונאים. ברני ארדוב
איפה שיתוף הפעולה הזה ואיך הוא בא לידי ביטוי? וויצ'יץ' עם שמעון מזרחי/ברני ארדוב

***

פדרמן ואבן הם ג'אנקיז של כדורסל, מהסוג שכבר לא מייצרים. יש להם ולמכבי כוונות טובות. זה ברור. רוב הרעיונות גם נשמעים טוב על הנייר. אבל לפעמים, כמו במקרה של ורסאץ', ספליט או שיתוף הפעולה עם יקנעם/מגידו, נראה שהקודקודים פשוט לא חשבו עד הסוף על אופן יישום הרעיונות בשטח.

טלו לדוגמא את מגידו: אומנם, אלמלא שיתוף הפעולה הזה הייתה הקבוצה מהצפון קורסת; היא עמדה מול שוקת שבורה ברמה הכלכלית ועמדה להכריז על פשיטת רגל. מכבי הזרימה כספים והביאה איתה כספונסר את בזן, חברת הענק שנמצאת בשליטתו של דיוויד פדרמן. לכאורה, הרעיון נשמע מצוין; "זה מקום שאפשר להתרכז בו רק בכדורסל", מספר אוהד יתום, שאימן את הקבוצה בשנה הראשונה לשיתוף הפעולה בין מכבי למגידו וחזר אליה לפני מספר שבועות. "יש שטחים פתוחים, אולם וחדר כושר שנמצא 24 שעות ביממה לרשות השחקנים, אווירה חברית. זה סוג של קולג' קטן בערבה. חלום של מקום לגדול ולהתפתח בו".

מעל פני השטח, העונה הראשונה של שיתוף הפעולה הייחודי הזה, 2010/11, הייתה לא רעה. מכבי שלחה למגידו כמה משחקני הנוער המצטיינים שלה (כרמל בוכמן, נמרוד טישמן, יונתן שטרקמן, תומר בר-אבן) ושחקנים זרים נבחרים שביקשה לבחון (אקסל ואן אוורקרק), שהצטרפו לשלד המקומי הקיים. החסות המקצועית של מכבי כללה אימונים עם אבי אבן, שנחשב למנהל המקצועי של הפרויקט (תחת פיקוחו הניהולי של דני פדרמן), אימוני כושר שבועיים עם אבי קובלסקי ורגב פנאן (מאמן הכושר של קבוצת הנוער של מכבי דאז), ואימונים אישיים עם אולסי פרי, שנשלח מטעם מכבי לצפון. השחקנים התאמנו שלוש פעמים ביום והתמקדו בצמיחה מקצועית. על הפרקט שיחקה הקבוצה מצוין ונעצרה רק מול הפועל תל אביב בחצי גמר הפלייאוף.

מתחת לפני השטח הדברים נראו אחרת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיתוף פעולה שהניב תוצאות בשנה הראשונה והתרסק בשניה. בתמונה: נמרוד טישמן, כרמל בוכמן, יונתן שטרקמן ותומר בר אבן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ב-2011 אוהד (יתום) היה עדיין המושך בחוטים, אבל אני יכול לספר שהוא עמד תחת לחצים גדולים לשתף את החבר'ה של מכבי", מספר מנחם נחמיאס, לשעבר בכיר במגידו. "האינטרס של מכבי היה להריץ את השחקנים שלהם, גם על חשבון התוצאות במגרש. אוהד איזן נהדר בין זה לבין הקמת קבוצה תחרותית. זה לא היה קל, וההישג בעונה הזו היה בלתי-רגיל. אבל בקיץ מכבי העמיקה את המעורבות שלה והכל נהרס".

יתום פוטר, במפתיע, בקיץ 2011, לאחר אותה עונה נהדרת. "במכבי אמרו לי שהם לא יודעים מה הולך לקרות ושלא אמתין להם", הוא מספר. במקומו מונה אדם בשם איתי פז, לשעבר מנהל מחלקת הנוער של בני הרצליה, שנחשב מקורב מאוד לאבן.

בקיץ הזה השתלטה מכבי לחלוטין על מגידו. "כל ההחלטות המקצועיות היו שלהם, בעיקר של המנהל המקצועי אבן והמאמן פז", ממשיך נחמיאס ואומר. "הם החליפו שחקנים, שינו דברים, והתוצאה הייתה כישלון אחד גדול. עד עכשיו אני לא מצליח להבין למה אוהד פוטר". התשובה ברורה: הוא לא היה מספיק מקורב לאנשי מכבי, רומזים במגידו; אולי הוא לא קידם מספיק את האינטרסים המקצועיים שלהם.

לקראת סיום העונה, כשירידת הליגה נראתה מוחשית, פז פוטר ובמקומו מונה רועי חגאי, שכאמור הציל את מגידו בשנייה האחרונה. כבר במהלך העונה, כשמגידו החלה לשקוע, הלך שיתוף הפעולה עם מכבי ודעך; הביקורים של אנשי מכבי פחתו, תשומת הלב ירדה. בקיץ האחרון נותקו הקשרים רשמית.

מאמן הפועל יקנעם/מגידו אוהד יתום. ברני ארדוב
פוטר במפתיע והעסק הידרדר. אוהד יתום/ברני ארדוב

***

הנהלת מכבי הצעירה היא יזמית סדרתית. או אולי אנג'ל (משקיעה) סדרתית. בשנים האחרונות בחנה והחתימה שורה של זרים, אך איש מהם לא השתלב בקבוצה הבוגרת: אטאר מאז'וק נבחן הקיץ ושוחרר; תומאס סנדרס ונייט מילר חתומים ומושאלים לקבוצות בלאומית; אקסל ואן אוורקרק הישראלי-הולנדי ויאן מרטין הישראלי-ספרדי הוחתמו ושוחררו.

מכבי מחזיקה בהרבה "נכסים" מקומיים: שגב וזלמנסון הם היהלומים שבכתר, ונמנים על הסגל המורחב של הקבוצה הבוגרת; ארד הררי נשלח ע"י מחלקת הסקאוטינג לגראן קנריה הספרדית; נאור שרון נשלח לשנתיים לצרפת וכיום מושאל להפועל חולון; בן אלטיט מושאל לבני הרצליה; יונתן שטרקמן הושאל ליבנה מהלאומית; כרמל בוכמן מושאל למגידו.

"הרעיון הוא שלכל אחד מהחבר'ה האלה יהיה סיכוי להפוך לחלק אמיתי מהקבוצה הבוגרת", אומר גורם במכבי. אלא שבפועל, גם אף אחד מהצעירים לא נראה קרוב להשתלבות ביחידת הקומנדו של דיוויד בלאט.

"זה לא הוגן לתקוף את מכבי בעניין הצעירים", מסנגר הגורם. "כמה צעירים משחקים היום בליגת העל? כמה באמת מקבלים הזדמנות? החתמנו את שגב וזלמנסון לחמש-שש שנים כל אחד, שזה דבר שלא קרה במכבי כמעט שנות דור. בעונה שעברה הם קיבלו הזדמנויות באדריאטית. זה דבר שאסור להקל בו ראש. נכון שהם עדיין צריכים לעבוד, אבל המטרה היא שיהפכו לחלק משמעותי מהבוגרת. תסתכל היום על עשר הקבוצות הגדולות באירופה ותגיד לי כמה שחקני נוער שלהן נמצאים בבוגרת".

איתי שגב שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
היהלום שבכתר, אבל האם יש לו סיכוי להפוך לשחקן מן המניין? איתי שגב/ברני ארדוב

***

בכל הקשור לרכש של פרוספקטים זרים, הכסף הגדול שמשקיעה מכבי במחלקת הסקאוטינג עדיין לא בא לידי ביטוי. ריקי היקמן הוא שחקן שאותר, במקור, ע"י מחלקת הסקאוטינג, וכך גם דרקו פלאניניץ'. הראשון נחשב לרכש חיובי. השני הגיע רק השבוע.

אבל בין לבין עברו כאן פלופים מהדהדים, שגרמו למכבי נזקים במיליוני דולרים. בגלגול הקודם של מחלקת הסקאוטינג, זו של גוט ורוזנברג, נחתו כאן כמה מהבדיחות הגדולות בתולדות המועדון - רודני ווייט ואלטון בראון; בשנים האחרונות היו אלה ג'ף פוט ובעיקר מילאן מצ'באן, שצורף באחת העסקאות היקרות בהיסטוריה של מכבי, ובדיעבד - אחת העסקאות הכושלות ביותר. הצעיר הזר האחרון שצורף, עליו דיברו במושגים של "השקעה לעתיד", הוא גיורגי שרמדיני - שנזרק מכאן בתחילת השבוע.

"אתה לא יכול להתכחש לעובדות: כל מה שיצא ממחלקת הנוער בשנים האחרונות נראה רע, וכל הזרים הצעירים שהוחתמו כהשקעות התבררו כפלופים", טוען מקורב למועדון. "סנדרס ומילר הם אולי זרים מצוינים לליגה השנייה, ואולי חומר לליגת העל, אבל להגיד שהם חומר ליורוליג זו תהיה הגזמה פראית. כל נושא מגידו היה כישלון אדיר. קבוצת בת בליגה השנייה יכולה להיות טובה לראשון, בני השרון, אולי לירושלים - אבל לא מכבי. כל מי שמבין טיפה כדורסל יודע שפערי הרמות גדולים מדי. במכבי פשוט אוהבים גימיקים. לא ברור האם מישהו חשב על הפרויקט הה לעומק, ולא ברור מי אישר אותו. אבל זה היה ה'בייבי' של דני פדרמן, ותראה מה הייתה התוצאה".

"ליגה שנייה היא לא מדד לשאלה האם אתה מוכן למכבי", מאשר טישמן הצעיר. "אחרי שאתה מצליח בליגה השנייה אתה צריך להתחיל מקבוצה קטנה בליגת העל, משם לעבור לקבוצה יותר גדולה, ובסוף למכבי. זה תהליך. אולי בהתחלה במכבי חשבו שאפשר לגדל שחקנים במגידו, אבל אני לא מאמין שהם חשבו ברצינות שאפשר לקחת משם שחקנים ישירות לקבוצה הבוגרת. זה פשוט לא עובד ככה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמה שחקנים שלא היו ראויים לחולצה: מצ'באן, פוט, רודני וייט ואלטון בראון/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

אומנם, מספרים מקורבים למועדון, החתמתו של היקמן נזקפת לזכות מחלקת הסקאוטינג ופדרמן הצעיר - אלמלא הביקורים התכופים של אבן ושבח באיטליה אצל היקמן עוד במהלך העונה שעברה, ספק אם היה משתכנע לחתום במכבי בשכר נמוך יותר מכפי שהוצע לו ע"י קבוצות אחרות - "אבל כך גם הכישלון בהבאת עשרה זרים שהיו יכולים להצליח כאן", לדברי מקורב אחר. "ארון ג'קסון, אלכס מאריץ', דונטה דרייפר, יאן וויוקאס, ועוד הרבה אחרים - עם כולם ניהלו מגעים, ועם כולם המו"מ כשל".

ובכלל, שאלה אחרת היא רמת שיתוף הפעולה בין מחלקת הסקאוטינג לבין המאמן בלאט; אבן מקורב לדני פדרמן, כאמור. לא אחת ניצבו השניים הללו בחזית אחת מול עמדתו המקצועית הסותרת של בלאט. מאמן מכבי היה שמח לראות לצידו את גיסו ואיש אמונו גוט כסקאוט - תפקיד שגוט מילא עבורו בנבחרת רוסיה ובמספר קבוצות אותן אימן בחו"ל. לאחר הסבב הכושל הקודם של גוט, במכבי לא היו מוכנים לשמוע על כך. וכששיתוף הפעולה לוקה בחסר, או לפחות כאשר האמון אינו מלא, גם החלטות ראויות של מחלקת הסקאוטינג עשויות ליפול על אוזניים ערלות מצד הצוות המקצועי.

בעיה אחרת ממנה סבלה מכבי הקיץ היא היעדר ניסיון בתמחור ומתן דגשים למו"מ מצד מחלקת הסקאוטינג להנהלה. "לאבי ויאיר היו רעיונות טובים לעתים, אבל לא היה להם ניסיון ניהולי או ניסיון בניהול מו"מ", טוען גורם לשעבר במערכת. "כדי למלא בהצלחה תפקיד כזה צריך להיות יותר משופשף. מספר השחקנים שמכבי רצתה בקיץ אבל לא הצליחה להחתים הוא עצום. גם כשמחלקת הסקאוטינג עשתה את העבודה והציפה שמות, הרבה מהם נפלו בגלל חוסר ניסיון בניהול מו"מ של המנהלים הצעירים של מכבי. שמעון מזרחי כבר שנים נחשב לפחות מעורב, והקיץ ראינו שאולי עדיין צריכים אותו כאן".

אף שמזרחי, ואת זה חייבים להדגיש, ניהל את המו"מ ורקם את עסקת ג'ף פוט המביכה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המפוספסים: ארון ג'קסון, דונטה דרייפר, אלכס מאריץ' ויאן וויוקאס/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

עוד מוקדם לשפוט את מחלקת הסקאוטינג, אומרים במכבי. זה לא הוגן; המחלקה החדשה הוקמה בקושי לפני שנה וחצי. היא תניב פירות לטווח הרחוק, הם משוכנעים; היקמן ופלאניניץ' הם יבול נאה בינתיים.

זאת בהנחה שפלאניניץ' ילך בדרכו של היקמן, ולא יסיים כמו מילאן מצ'באן. אלה הם החיים בענף הכדורסל: אנשי הסקאוט יכולים לקרוע את התחת, ובסוף חובת ההוכחה מוטלת על השחקן הצעיר. במכבי מקווים שבקיץ הקרוב אבן ושבח לא יצטרכו לחפש סנטר אחר, ויוכלו להתמקד בחיזוק הקו האחורי.

ככה זה במעבדת הסקאוטינג; אפשר רק לערבב את החומרים, להכניס לתנור ולקוות לטוב.

תגובת מכבי תל אביב תובא לכשתתקבל.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully