וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרילוגיה זה לחלשים

שלוש פעמים הם נלחמו בזירה. שלוש פעמים השופטים טעו בהחלטה. הפעם זה ברור מתמיד – מי שלא רוצה לסמוך על הגורל, חייב להשיג נוקאאוט. בין שבת לראשון בלאס וגאס: מני פאקיאו. חואן מנואל מארקס. פעם רביעית גלידה

"בענף האגרוף מניחים שגם היריבויות הכי מסופרות, הכי אכזריות והכי תחרותיות, ייפתרו בתוך טרילוגיה. אבל למני פאקיאו הפיליפיני ולמקסיקני חואן מנואל מארקס, גם 36 סיבובים בשמונה שנים לא הספיקו" (HBO)


***

פרק 1

מני פאקיאו מתאגרף פיליפיני קרב ראשון מול חואן מנואל מארקס. AP
כבר בסיבוב הראשון פאקיאו הפיל את מארקס לקרשים. המקסיקני קם. ונפל שוב. וקם. ונפל שוב/AP

8 במאי 2004, MGM גראנד, לאס וגאס. מני פאקיאו וחואן מנואל מארקס נפגשים לקרב מסקרן במשקל נוצה. הם היו צעירים בשמונה שנים ורזים בכ-10 קילוגרם. כולם שילמו כרטיס כדי לראות את הסנסציה הפיליפינית. ופאקיאו התחיל כמו שציפו ממנו להתחיל. כבר בסיבוב הראשון הוא הפיל את מארקס לקרשים. המקסיקני קם. ונפל שוב. וקם. ונפל שוב. רוב השופטים היו מסמנים איקס גדול עם הידיים ומסיימים את המגה קרב הזה כבר בפתיחה.

לא ג'ו קורטז.

השופט הוותיק ראה שלמרות הנפילות, מארקס עדיין היה בעניינים. הוא נתן לקרב להמשיך, ונתן את הפתח לאחת מיריבויות הספורט הגדולות בהיסטוריה. המקסיקני חזר, וחזר בגדול. הוא שלט כמעט בכל הסיבובים עד לסיום, עם מכות החזרה שלא מהעולם הזה. לקראת סוף העימות הדם עף מהפנים של השניים. הסיבוב האחרון היה אפי, מדהים כמו בסרט מצויר. מני וחואן ריסקו אחד לשני את הראש. ואז בא הפעמון, ושניהם הרימו את הידיים באוויר כמנצחים.

המתח באולם הגיע לשיא כשהכרוז מייקל באפר בישר על התוצאות של שלושת השופטים. תיקו. האולם הוציא את כל האוויר מרוב אכזבה. רק לאחר הקרב התברר שאחד השופטים ניקד את הסיבוב הראשון 7:10 לפאקיאו במקום 6:10, התוצאה הראויה לשלוש הפלות. אילולא הטעות הזו, לא היה תיקו, והניצחון היה הולך לפאקיאו.

כל צד היה בטוח שהגיע לו לנצח. היה ברור לכולם: דרוש גומלין.

***

פרק 2

מני פאקיאו מתאגרף פיליפיני קרב שני מול חואן מנואל מארקס. AP
פאקיאו היה האגרסיבי, כרגיל, ומארקס המחזיר. כעבור כמה סיבובים, הגבה של הפיליפיני נפתחה והדם נזל החוצה. בתשיעי פאיקאו החזיר טובה וחרך את גבת ימין של מארקס כל כך חזק שהיה נראה שהשופט יפסיק את הקרב בגלל הדימום/AP

14 במארס 2008, מנדליי ביי, לאס וגאס. מארקס ופאקיאו שוב בזירה, גדולים יותר וטובים יותר. המקסיקני התחיל באמוק ופיזר אגרופים לעבר הפיליפיני, שהספיק לכבוש את המקום הראשון בעולם בדירוג הפאונד פור פאונד (ללא קשר למשקל). אבל בסיבוב השלישי פאקיאו הגיע, ובחץ אדיר הפיל את מארקס לרצפה בפעם הרביעית והאכזרית מכולן. איכשהו, המקסיקני שוב קם.

וכמו בקרב הראשון, מארקס שוב חזר לעצמו והשתלט על המשך הקרב. ושוב, זה היה קשה מדי לשיפוט. פאקיאו היה האגרסיבי, כרגיל, ומארקס המחזיר. כעבור כמה סיבובים, הגבה של הפיליפיני נפתחה והדם נזל החוצה. בתשיעי פאקיאו החזיר טובה וחרך את גבת ימין של מארקס כל כך חזק שהיה נראה שהשופט יפסיק את הקרב בגלל הדימום. כמו ב-2004, שוב הסיבוב האחרון היה מרחץ דמים שנפסק רק בגלל הפעמון. ושוב השניים הרימו ידיים באוויר – כל אחד חשב שהוא זה שניצח.

כמעט כל פרשני האגרוף ראו ניצחון של מארקס. מעטים ראו תיקו. השופטים ראו ניצחון של פאקיאו. הפיליפיני בכה מאושר, מארקס חייך בעצבות. זה הרס אותו, זה הרס את המאמן שלו איגנסיו ברסטיין. היה ברור לכולם: דרוש עוד גומלין.

***

פרק 3

מני פאקיאו (משמאל) מתאגרף פיליפיני עם חואן מנואל מארקס מארקז מתאגרף מקסיקני. AP
כמעט כל הסיבובים נראה בשליטה של מארקס, ולקראת הסיבוב ה-12 המאמן ברסטיין אמר לחניכו: "הקרב שלך אם השופטים המזדיינים האלה לא ישדדו אותך שוב"/AP

12 בנובמבר, 2011. MGM גראנד, לאס וגאס. מארקס המשיך להיות בטופ 10 של הפאונד פור פאונד, אבל פאקיאו היה בספרה אחרת, והגיע אחרי ניצחונות על אוסקר דה לה הויה ומיגל קוטו. המקסיקני היה אנדרדוג של 1 ל-10. אבל פאקיאו לא הגיע לקרב במיטבו. בעיות התנהגות, בעיות עם האישה, התקרבות לדת והתעסקות בכל מה שלא קשור לאגרוף, איזנו את הכף.

מארקס שוב התחיל חזק, פאקיאו הצטרף לזירה רק כמה סיבובים מאוחר יותר, אבל עדיין לא נראה ממש בעניינים. לקראת הסיבוב הרביעי של הקרב השלישי ניתן היה לראות – מארקס סוף סוף יודע מה לעשות מול השד הפיליפיני. כמעט כל הסיבובים נראה בשליטה של מארקס, ולקראת הסיבוב ה-12 המאמן ברסטיין אמר לחניכו: "הקרב שלך אם השופטים המזדיינים האלה לא ישדדו אותך שוב".

לא ברור איך מארקס פרשן את דברי המנטור, אבל הוא לקח צעד אחורה בסיבוב האחרון. פאקיאו אמר תודה ופיצץ את המקסיקני. היה נראה שמארקס רק חיכה לשמוע את הגונג הסופי – הגונג שסוף סוף יבשר על הניצחון הכי חשוב בקריירה. כשהצלצול הגיע, אפילו על תיקו לא חשבו. ניצחון ברור למארקס.

לכרוז מייקל באפר היו חדשות אחרות: פאקיאו ניצח גם את הקרב הזה. מארקס יצא מהזירה בזעם ולא הסכים להתראיין בזירה כמיטב המסורת. אלפי הצופים באולם המפואר השמיעו בוז מחריש אוזניים. "הקרב הראשון והקרב השני עשו אותי כועס", אמר מארקס ל-HBO. "אבל הקרב השלישי עשה אותי רותח". ברסטיין סיכם: "בושה להיסטוריה של הענף".

***

מני פאקיאו (משמאל) מתאגרף פיליפיני עם חואן מנואל מארקס מארקז מתאגרף מקסיקני. AP
היפות והחיות. חואן מנואל מארקס ונציגת מיס יוניברס של מקסיקו; מני פאקיאו ונציגת מיס יוניברס של הפיליפינים/AP

במחנה פאקיאו חשבו שהסיפור גמור. שני ניצחונות ותיקו בטרילוגיה מפוארת, לא רע בעיני הנכדים. אבל אז, ביוני האחרון, בקרב שהיה אמור להיות פשוט מול טימות'י בראדלי, פאקיאו ראה את הצד השני של הגועל. הפיליפיני כיסח את האמריקאי הבלתי מנוצח. כל סיבוב הלך אליו באחד מהקרבות הכי חד צדדיים שנראו לאחרונה.

אבל מייקל באפר הזה, חייב להפתיע. "בראדלי ניצח, בראדלי האלוף החדש", הכריז הכרוז הכי מפורסם בעולם, ופתח תיאוריית קונספירציה שזעזעה את האגרוף. היה ברור שיהיה גומלין, הרי פאקיאו חייב לרסק את בראדלי בתמורה להשפלה הנוראית הזו. "כל הפיליפינים כועסים, אתה הולך לקרב גומלין ואתה תפרק אותו!", ציוותה אימא פאקיאו בשידור ישיר בטלוויזיה. אבל הבן מני בחר אחרת. "אין לי מה להוכיח לבראדלי", נימק. "כולם ראו שניצחתי אותו". לא כך היה במקרה של מארקס. "אני חייב לסגור את זה באופן החלטי וברור", אמר פאקיאו. "אני רוצה למחוק את הספקות של כל האוהדים". הבוז הגדול מהקרב השלישי עדיין הדהד באוזניי האלוף ובאוזני מאמנו פרדי רואץ'.

"אנשים שואלים אותי למה פאקיאו", הסביר מארקס. "כי אני לא רוצה שאנשים יגידו לי 'היה נראה שניצחת אותו'. אני רוצה שאנשים יידעו שניצחתי אותו. זה לא קרב על תואר, זה קרב על הכבוד".


***

מני פאקיאו

מני פאקיאו מתאגרף פיליפיני קהל צופה בקרב השלישי מול חואן מנואל מארקס. AP
בגיל 16, כשהוא פחות ממטר וחצי גובה, הוא החל בקריירה המקצוענית. על תת המשקל שלו הוא חיפה באמצעות משקולות בכיסים – כי לאנשים ששקלו 44 קילוגרם אסור היה להתאגרף/AP

כשהיה ילד, מני פאקיאו מכר סופגניות ברחובות מנילה. כשהיה בן 14, הוא עזב את הבית כי ההורים לא יכלו לתמוך בו. 2 דולר ליום הציעו לו כדי שיתאגרף, והוא לקח את הדיל. כעבור שנתיים, כשהוא פחות ממטר וחצי גובה, הוא החל בקריירה המקצוענית. על תת המשקל שלו הוא חיפה באמצעות משקולות בכיסים – כי לאנשים ששקלו 44 קילוגרם אסור היה להתאגרף.

מאז הוא הרס כמעט כל מה שנתקל בו. פאקיאו זכה באליפויות בשמונה קטגוריות משקל שונות, ובשנים האחרונות נמצא מעל או מתחת לפלויד מייוות'ר במאבק על תואר המתאגרף הטוב בתבל (כרגע פאקיאו שני בדירוג). מהומלס הוא הפך לספורטאי הכי רווחי בעולם – 50 מיליון דולר ב-2011. הוא כנראה המתאגרף הכי מעניין שתראו, והסיפור שלו ממשיך גם מחוץ לזירה. הוא מכהן בקונגרס הפיליפיני בראש מפלגה משלו, הוא משחק בסרטים, הוא מתארח קבוע בתוכנית של ג'ימי קימל.

אבל יש לו המון מה להוכיח. אחרי ההפסד לבראדלי, כשברקע עדיין לא נצפה המגה קרב בינו לבין מייוות'ר, פאקיאו חייב ניצחון בשבת. כמו שהוא אמר, ניצחון החלטי. אחרת, הוא כנראה ייאלץ להסתפק בפוליטיקה. ואין קרב טוב יותר להוכיח שהוא עדיין חזק בתעשייה. "כשאתה אומר מוחמד עלי, אתה חושב על ג'ו פרייז'ר", אמר, "וכשאתה אומר מני פאקיאו, אתה חושב חואן מנואל מארקס".


***

חואן מנואל מארקס

אינסיו נאצ'ו בריסטיין מאמן אגרוף של חואן מנואל מארקס. AP
כשצריך, מארקס שותה את השתן של עצמו. "זה עוזר לי", נימק, "עשיתי את זה בכל הקרבות האחרונים שלי. עם השתן יוצאים המון חלבונים וויטמינים – אז למה לבזבז אותם אם אפשר לשתות אותם שוב?"/AP

חואן מנואל מארקס הוא כנראה המתאגרף הכי מחויב שתכירו. כבר בן 39, והוא עדיין קם ב-4 בבוקר למחנות אימון ספרטניים במקסיקו סיטי. כמה מחויב? כשצריך, הוא שותה את השתן של עצמו. "זה עוזר לי", נימק, "עשיתי את זה בכל הקרבות האחרונים שלי. עם השתן יוצאים המון חלבונים וויטמינים – אז למה לבזבז אותם אם אפשר לשתות אותם שוב?".

הוא נחשב לאחד מעשרת המקסיקנים הטובים בהיסטוריית הענף, וגם בדירוג העולמי הוא למעלה – בין המקום החמישי לשישי. הוא הגיע מאשפתות מקסיקו לטירת פאר ומכוניות יוקרה עם דלתות שנפתחות מעלה. ככה ייעשה לאלוף בשלושה משקלים שונים, מתאגרף שב-61 קרבות מקצוענים מעולם לא ספג נוקאאוט. מארקס, לעת זקנה, החל גם לפרשן אגרוף בטלוויזיה המקומית. והוא ממש טוב בזה.

אבל שימו את המיקרופון בצד. מארקס לא רואה שום דבר פרט לפרצוף של פאקיאו. הוא יודע ששלושת הקרבות היו יכולים להיות שלו, ולפחות שניים מהם היו צריכים להיות שלו. הוא חם, הוא לוהט, הוא נסער. למנצח בקרב תוענק חגורת "אלוף העשור" של ארגון ה-WBO. "אני בכלל לא יודע מה זה", אמר מארקס ל-ESPN. "אני פה להילחם על היוקרה שלי. אני רוצה שהשופט כבר ירים לי את היד".

***

המאמנים: רואץ' נגד ברסטיין

פרדי רואץ' מאמן אגרוף של מני פאקיאו. AP
פרדי רואץ' פרש מאגרוף פעיל בגיל 26. הפרס הכי טוב שקיבל היה 7,500 דולר, והפרס הכי גרוע היה הפרקינסון"/AP

"בקרב הזה יש שתי יריבויות", טען פרדי רואץ', המאמן של פאקיאו, וצדק. בין שבת לראשון, פינות הזירה יעניינו לא פחות ממה שיתרחש בתוכה. רואץ', 52 - מאמן השנה ב-2003, 2006, 2008, 2009 ו-2010, חבר בהיכל התהילה – פרש מאגרוף פעיל בגיל 26, כשהפרס הכי טוב שקיבל היה 7,500 דולר והפרס הכי גרוע היה הפרקינסון. האמריקאי הבלונדיני חייב ניצחון סוחף. הוא חייב זאת במיוחד בגלל שהוא גורר שלושה הפסדים רצופים, רצף שלא ספר מעולם מחוץ לזירה. "כבר התחלתי לפחד שאולי איבדתי את זה", אמר. בקרוב נדע.

איגנסיו ברסטיין כבר בן 73. המקסיקני שפרש ב-1959 בגלל פציעה בעין גם חבר בהיכל התהילה של הענף. "נאצ'ו" אימן את הנבחרת הלאומית בשלוש אולימפיאדות שונות, ואחראי על יותר מ-20 אליפויות של גיבוריו. "זה סיוט לראות את רואץ' בפינה הנגדית", אמר הטריינר הוותיק, שכמובן מאמין שמארקס ניצח בכל שלושת הפרקים הקודמים. וכמה שהוא רוצה ניצחון אחד אמיתי.

***

השופטים

מני פאקיאו מתאגרף פיליפיני קרב ראשון חואן מנואל מארקס מתאגרף מקסיקני. AP
שניהם חשבו שהם ניצחו, שניהם התאכזבו מהתיקו. פאקיאו ומארקס בקרב הראשון ב-2004/AP

במסיבת העיתונאים לקראת הקרב הרביעי, חרט פאקיאו באגודלו על מפת השולחן, והפנה את מבטו של רואץ' למה שכתב. "חייבים לנצח בנוקאאוט". פרדי התלהב: "אלו החדשות הכי טובות ששמעתי", ואז הסביר: "לא נצליח לנצח בהחלטת שופטים". רואץ' יודע שהשופטים הם גם בני אדם, שניזונים מההיסטוריה. וההיסטוריה אומרת שמארקס נגזל לפחות פעמיים. אם פאקיאו לא יחזור לעצמו וימוטט את מארקס, לעבר יהיה משקל רב על מה שיכריז מייקל באפר.

בעולם מתעסקים בשופטי הקרב כמעט כמו בלוחמים. ועדת האתלטיקה של נבאדה, שבדרך כלל מספקת לקרבות שופטים מטעמה, שכרה שני מומחים מבחוץ – את ג'ון קין מאנגליה ואת סטיב וויספלד מניו ג'רזי. הם יצטרפו אל אדאלאייד בירד מנבאדה, ושלושתם ירכיבו יחד את צוות השיפוט הלחוץ ביותר בהיסטוריה.

***

הכסף

מני פאקיאו מתאגרף פיליפיני קרב שני מול חואן מנואל מארקס. AP
פאקיאו ירוויח מינימום של 26 מיליון דולר. מארקס יכניס לארנק לפחות 6. השניים בקרב השני, ב-2008/AP

הצ'ק של פאקיאו יהיה גדול כמיטב המסורת, ואף יותר. ב-ESPN דווח שהמינימום הוא 26 מיליון דולר, סכום שיגדל לפי הזמנות שידורי ה"שלם וצפה" ברחבי העולם. לא תהיה הפתעה אם המשכורת תעבור את ה-30 מיליון.

המינימום של מארקס יעמוד על 6 מיליון דולר.

ה-MGM גראנד ארנה יהיה מלא ביותר מ-16 אלף חובבי אגרוף, וסכום ההכנסות ממחירת כרטיסים הגיע ל-10.5 מיליון דולר.

רכישת שידור תעלה 60 דולר, והצפי מדבר על 1.1-1.5 מיליון הזמנות ברחבי העולם.

***

התחזית

מני פאקיאו מתאגרף פיליפיני קרב שלישי מול חואן מנואל מארקס. AP
פאקיאו: "אני חייב לסגור את זה באופן החלטי וברור". מארקס: "אני רוצה שהשופט ירים לי כבר את היד". השניים בקרב השלישי/AP

רון בורגס, בוסטון הראלד – פאקיאו בהחלטת שופטים

מייק קופינגר, ring.com – מארקס בהחלטת שופטים

נורם פרואניים, ring.com - תיקו

ביל דוויר, לוס אנג'לס טיימס – פאקיאו בנוקאאוט בסיבוב 8

דן רפאל, ESPN – מארקס בהחלטת שופטים

כריס מאניקס, ספורטס אילוסטרייטד – פאקיאו בהחלטת שופטים

לאנס פגמייר, לוס אנג'לס טיימס – פאקיאו בנוקאאוט בסיבוב 10

מייק רוזנטל, The Ring – פאקיאו בהחלטת שופטים

ג'ון סראקנו, usa today – פאקיאו בנוקאאוט בסיבוב 8

לם סאטרפילד, ring.com – מארקס בהחלטת שופטים

טים סמית', ניו יורק דיילי ניוז – מארקס בהחלטת שופטים

בוב ולין, usa today – פאקיאו בהחלטת שופטים

ג'ורג' וויליס, ניו יורק פוסט – מארקס בהחלטת שופטים

קיראן מולבאני, ESPN – מארקס בהחלטת שופטים

בריאן קמבל, ESPN – פאקיאו בהחלטת שופטים

רם גלבוע, בלייזר וספורט1 – מארקס בהחלטת שופטים

סיכום: 8 פאקיאו, 7 מארקס, 1 תיקו

***

פרק 4

מני פאקיאו מתאגרף פיליפיני חואן מנואל מארקס מתאגרף מקסיקני. AP
"כשאתה אומר מוחמד עלי, אתה חושב על ג'ו פרייז'ר, וכשאתה אומר מני פאקיאו, אתה חושב חואן מנואל מארקס"/AP

8 בדצמבר, 2008, MGM גראנד, לאס וגאס. הקרב על חגורת "אלוף העשור" של ה-WBO (החל מ-04:00 בין שבת לראשון).

מני פאקיאו

גיל 33

לאום פיליפיני

משקל 67 ק"ג

גובה 1.69 מ'

מוטת ידיים 170 ס"מ

מאזן 2-4-54 (39 בנוקאאוט)


חואן מנואל מארקס

גיל 39

לאום מקסיקני

משקל 65 ק"ג

גובה 1.70 מ'

מוטת ידיים 170 ס"מ

מאזן 1-6-54 (39 בנוקאאוט)






לטוויטר של אורן יוסיפוביץ

מייל: orenjos@walla.co.il

אגרוף בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully