וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיטור הוירטואוז

17.11.2012 / 7:00

למרות שכבש שערים נדירים ומיוחדים (לא שכחנו לפנק אתכם בלינקים), הדרך של פאביו קוואליירלה לליבו של מאמן יובנטוס לא היתה קלה. סיפורו של אחד השחקנים הכי טובים בליגה האיטלקית העונה

אם הייתם מציעים לאוהד איטלקי ממוצע לנחש איזה שחקן בישל שער מספרת בעקב וכבש במספרת בעצמו באותו משחק, יש להניח כי פאביו קוואליירלה היה מקבל את מירב הקולות. המופע הענק שלו בניצחון 1:6 של יובנטוס בפסקארה, שכלל שלושער וצמד אסיסטים, הוכיח מחדש את האקסיומה שהיתה ידועה מזמן. אין בארץ המגף וירטואוז גדול יותר מקוואליירלה, אין עוד חלוץ כה רבגוני שמתעקש להמציא מהלכים חדשים בכל משחק, כמו רונאלדיניו או ניימאר. אמנם, האיטלקי בכל זאת קצת פחות מוכשר מהברזילאים, אבל היצירתיות הטהורה הופכת אותו לשחקן שגורם לאנשים לבוא לאיצטדיונים ולהדליק טלוויזיה. או פשוט להדליק מחשב. הזדמנות לקבל עוד טעימה מהווירטואוז תוכלו לקבל בשבת ב-19:00 מול לאציו.

פאביו קוואליירלה יובנטוס חוגג שער. רויטרס
מוכשר, רבגוני, יצירתי. פאביו קוואליירלה/רויטרס

ייתכן שבחרתם להקליק על הכתבה שתעשה לכם את היום. בדרך כלל אנחנו כותבים על כדורגל, אבל במקרה הספציפי של קוואליירלה חשוב קודם כל לראות. שנה אחת הוא בילה בסמפדוריה בעונת הפריצה שלו ב-2006/07, והיא הספיקה כדי ליצור מספר מעשי אמנות שלא מבייש קריירה שלמה של חלוצים אחרים. נתחיל בכדור הזה מחצי מגרש שנחת ברשת של קייבו. והנה טיל לא צפוי בסיבוב לחיבורים של אותה קייבו במשחק אחר. עכשיו תיהנו מחצי מספרת אקרובטית במפגש עם רג'ינה. ומה תגידו על ההקפצה העדינה הזאת לפינה הרחוקה נגד אטאלנטה? אולי בעצם אתם מעדיפים דווקא עוצמה מתפרצת כמו בביצוע הזה מול אותה היריבה?

פאביו קוואליירלה שחקן יובנטוס חוגג. רויטרס
בסבסוב, בטיל, באוויר וביבשה - הוא לא מפסיק לחגוג שערים וירטואוזיים. קוואליירלה אחרי עוד שער/רויטרס

טיל בשמאל, טיל בימין

מאמן הנבחרת דאז, רוברטו דונאדוני, התרשם מאוד. במשחק הבכורה בהרכב סקוואדרה אזורה, ביוני 2007, הצטיין החלוץ בליטא (למטה) עם צמד שערים מרהיבים ממרחק. את הראשון הוא כבש בשמאל ואת השני בימין. לכו תבחרו איזה ביצוע מלוטש יותר. איך שלא תסתכלו על זה, השמירה על קוואליארלה היא משימה מאתגרת ביותר. פעולותיו לא ניתנות לחיזוי, הוא נייד באופן פנומנלי, ומסוכן מכל זווית ומכל טווח. זהו חלוץ רחבה מצוין שאורב להזדמנויות ויודע לנצל אותן, אבל במקביל מסוגל להפציץ לחיבורים מ-30 מטרים.

כאשר קוואליירלה מקבל אשראי מהמאמן, הוא גם מגלה יציבות. אחרי שכבש 13 שערים בסמפדוריה, הוא עבר לאודינזה בה נרשם שמו על לוח התוצאות 33 פעמים תוך שנתיים, בכל המסגרות. שיתוף הפעולה שלו עם אנטוניו די-נטאלה הסב אושר רב לאוהדים בפריאולי, והשערים כללו, בין היתר את הראבונה המפוארת הזו מול קטאניה – בעיטה עם רגל מאחורי רגל ואת היעף הסנסציוני הזה באיצטדיון סן-פאולו נגד נאפולי.

מוריניו מפרגן

הכיבוש בעיר הדרומית היה מרגש במיוחד עבור החלוץ. קוואליירלה אמנם התחנך באקדמיה של טורינו, אבל נולד בעיירה קטנה במפרץ נאפולי והעריץ תמיד את פרטנופאי. הוא גדל על דייגו מראדונה וג'אנפרנקו זולה, ולכן לא היה מאושר ממנו כאשר נאפולי שילמה תמורתו 18 מיליון יורו בקיץ 2009. "זו תחושה מדהימה לחזור הביתה, למועדון האהוב" הכריז קוואליארלה, שוויתר בדרך על אופציה זוהרת הרבה יותר. ז'וזה מוריניו, בעונתו הראשונה על ספסל אינטר, שיבח מאוד את החלוץ וטען: "הוא בחור נפלא וחלוץ פנטסטי. אשמח לראות אותו לובש את החולצה שלנו, כי אני מחבב אותו מאוד".

אוהדי נראזורי פיספסו הרבה שערים עוצרים נשימה, אבל מוריניו זכה בטרבל גם בלי קוואליארלה. החלוץ, מצידו, קרע רשתות בנאפולי לצד אסקיאל לאבצי, וסיים את העונה עם 11 כיבושים. מחכים לראות שער נדיר גם מהתקופה הזו? בצדק. קבלו את הכדור הזה בברגאמו, שהיה בלתי ניתן עצירה לחלוטין. על גלי ההצלחה נכלל קוואליארלה בסגל של מרצ'לו ליפי למונדיאל בדרום אפריקה. לפני הטורניר ספגה אלופת העולם ביקורת נוקבת על היעדר מחץ בהתקפה, אולם לו היה נותן המאמן הוותיק הזדמנות הוגנת לכוכב הוורטואוז שלו היה יכול היה להיראות אחרת.

מאמן נבחרת איטליה מרצ'לו ליפי. רויטרס
כל הקמפיין בדרום אפריקה יכול היה, אולי, להיראות אחרת. ליפי/רויטרס

45 דקות של תהילה

בפועל, קוואליירלה ישב על הספסל כאשר איטליה סיימה בתוצאות תיקו מתסכלות מול פרגוואי וניו זילנד. הוא נזרק למערכה רק במחצית השנה במשחק האחרון בשלב הבתים מול סלובקיה, כאשר המצב היה אנוש. יחד עם אנדראה פירלו, שחזר מפציעה, הוא שינה לחלוטין את המשחק האנמי בחוד. לפתע, סקוואדרה אזורה הציגה משחק תוסס וקצבי. ב-45 הדקות הבודדות בקריירה על הבמה הגדולה היה קוואליירלה מעורב בשער של די-נטאלה, ראה את השער שלו נפסל בטענת נבדל שגויה, ובתוספת הזמן בכל זאת הספיק להבקיע. באופן כמעט טבעי, היה זה אחד השערים היפים בטורניר כולו, בהקפצה לחיבורים שלא נצפתה על ידי השוער יאן מוכה.

רגעים ספורים לאחר מכן נשמעה שריקת הסיום שבישרה על ההפסד 3:2 והדחה משפילה. המצלמות התמקדו בקוואליירלה שמירר בבכי חסר מעצורים. הוא לקח את הפיאסקו קשה יותר מכל חבריו, על אף שלא היה אשם בו. הוא ידע היטב שזו עלולה להיות הזדמנות בלתי חוזרת לתהילה. ליפי שלל ממנו חוויה גדולה הרבה יותר.

למונדיאל היתה השפעה חשובה נוספת על הקריירה של קוואליירלה. נאפולי החליטה סופית ללכת על אדינסון קבאני האורוגוואי, והשבועות הראשונים של האימונים המשותפים גרמו לאיטלקי להבין שהוא מאבד את מקומו בהרכב. על אף חוזה ארוך הטווח במועדון, הוא העדיף לחתוך ולעזוב את הקבוצה האהובה. המאמן ואלטר מצארי לא עמד בדרכו כאשר הושאל ליובנטוס. "ההחלטה לעבור היתה של השחקן. לי לא היתה בעיה איתו" הוא הכריז. "הגעתי למועדון הגדול באיטליה, ואני גאה על כך", הצהיר השחקן עצמו.

אדינסון קבאני נאפולי. GettyImages
דחק את קוואליירלה החוצה מנאפולי. קבאני/GettyImages

הקרע הגורלי ברצועות

עונת 2010/11 רשומה כיום כאחת הגרועות בתולדות הגברת הזקנה בעשורים האחרונים. בשורה התחתונה זה נכון – יובה סיימה במקום השביעי, במרחק 24 נקודות מהאלופה מילאן. אלא שחשוב לזכור את התהליך, והחודשים הראשונים היו דווקא מעודדים ביותר. את העונה הקודמת סיימה יובה שביעית עם הפרש שערים שלילי, והמאמן החדש ג'יג'י דלנרי פתח את הקדנציה ברגל ימין. הדמות המרכזית בקאמבק שהסתמן היה קוואליירלה, ששידר ווינריות ושאפתנות. לא לחינם הוא היה כוכב הניצחון 1:2 על מילאן בסן-סירו, עם נגיחה מרהיבה. בסך הכל, הפציץ קוואליארלה תשעה שערים ב-16 המשחקים הראשונים בפסי שחור-לבן, וחלקם הגדול היו, איך לא, מעשה אמנות של ממש.

הנה לכם מדגם קטן. תיהנו מהעקב מול האקסית אודינזה. תמחאו כפיים לנגיחה מגובה הדשא מול לצ'ה. תריעו למספרת לחיבורים של קייבו. קוואליירלה היה יובנטוס החדשה בשלהי 2010. התקווה הגדולה הגיעה לסיום אכזרי וטראגי במחזור הראשון של 2011, כאשר החלוץ קרע רצועות בברכו במשחק מול פארמה וגמר את העונה. יחד איתו, נגמרה העונה של הגברת הזקנה כולה.

סימונה פפה שחקן יובנטוס. רויטרס
כשהפציעה הגיעה, העונה של יובנטוס נגמרה/רויטרס

מי צריך את בוריילו ובנדטנר?

האוהדים לא שכחו את תרומתו, ועודדו אותו עם שלטים בנוסח "מחכים לך באצטדיון החדש". ראשי המועדון אכן דאגו שכך יהיה, רכשו את כרטיסו מנאפולי תמורת 10 מיליון יורו, וחיכו להחלמתו. רק אנטוניו קונטה סבר אחרת. על אף שהכוכב היה כשיר לחלוטין, המאמן החדש כמעט ולא נתן לו לשחק בחודשים הראשונים של העונה שעברה, ובארץ המגף נפוצו דיווחים על עזיבתו האפשרית בינואר. מילאן הוזכרה כמועמדת בגלל בעיות הלב של אנטוניו קסאנו, וגם זניט של לוצ'אנו ספאלטי הביעה התלהבות. קוואליירלה הודיע באופן חד-משמעי שהוא מעדיף להישאר ולהילחם על מקומו, וגם קונטה הנחה את המנכ"ל ג'וזפה מארוטה לא למכור אותו בשום אופן.

כך ויתר למעשה קוואליירלה על חלומו לשחק ביורו 2012. לא רק שהוא ניגן כינור שני לאלסנדרו מאטרי ומירקו ווצ'יניץ', הרי שבינואר ביצע קונטה מהלך הזוי במיוחד בהשאלתו של מרקו בוריילו מרומא, והעניק לו הופעות רבות על אף יכולתו הירודה. יובה זכתה בסקודטו בכל מקרה, אך קשה להגיד שלקוואליירלה היה חלק נכבד בה. הוא נותר בקצה הספסל, עם ארבעה שערים במשך כל העונה, וחיכה בסבלנות להזדמנות.

בקיץ בוריילו אמנם עזב, אבל יובה פתחה במרדף אחרי מה שהוגדר "חלוץ ברמה הבינלאומית הגבוהה". רובין ואן-פרסי לא הגיע, בילבאו לא שחררה את פרננדו יורנטה אם כי הבאסקי עדיין צפוי לנחות בטורינו בינואר, ובסופו של דבר הסתפק קונטה בהשאלה של ניקלאס בנדטנר. בנוסף, הבן הגולה סבסטיאן ג'ובינקו שב למועדון ומתופקד על תקן חלוץ, למרות שהוא יעיל הרבה יותר כפליימייקר. בקיצור, קוואליירלה שוב הוזנח, אבל לא התייאש.

סבסטיאן ג'ובינקו שחקן יובנטוס. רויטרס
ג'ובינקו הוא אחד מאלה שחוסמים את הדרך לקוואליירלה, אבל אין סיכוי שהאחרון יתייאש/רויטרס

לזכר חברו התותחן

הייתה לו סיבה אחת טובה לאופטימיות, עם סיפור קודר ברקע. בפברואר 2001 נהרג בתאונת דרכים ניקולו גאלי, בנו של השוער המפורסם ג'ובאני גאלי, והוא בן 17 בלבד. ניקולו היה אחד החניכים המצטיינים באקדמיה של ארסנל, אשר הושאל לפני מותו לבולוניה והספיק לערוך בכורה בליגה הראשונה. קוואליירלה, בן גילו, שהכיר את הבלם המוכשר עוד מימיהם במחלקת הילדים של טורינו, התחבר אליו במיוחד בנבחרת הצעירה. גאלי אהב את המספר 27, ולזכר חברו המנוח היו אלה הספרות על חולצותיו של קוואליירלה באסקולי, סמפדוריה, אודינזה ונאפולי. ביובה בקשתו נחסמה על ידי מילוש קראסיץ', אבל הצ'כי הועזב הקיץ לפנרבחצ'ה, והחולצה המיוחלת התפנתה.

עם 27 על הגב, החל קוואליירלה את המסע אל ליבו של קונטה. הוא הבקיע כמחליף את שער השוויון הקריטי בסטמפורד ברידג' מול צ'לסי במחזור הראשון בליגת האלופות, והיה גם קרוב מאוד לנצח את הקרב עם כדור למשקוף בדקות הסיום. הוא שוב כבש במספרת מול יריבתו האהובה קייבו. כעת, אחרי כדורים ברשת של בולוניה ונורשלנד, הגיעה ההצגה הכבירה בפסקארה. "יש לנו חמישה חלוצים, והמאמן הוגן עם כולם. הוא בוחר שניים בכל משחק, וכולנו מרגישים שחקני הרכב", אמר קוואליארלה לפני שבועיים, אבל לכולם ברור שהוא האופציה הלוהטת מכולן.

ואלטר נובלינו, מאמנו בסמפדוריה, לא גילה את אמריקה כאשר שיבח את חניכו לשעבר: "קוואליירלה הוא חלוץ ענק ויוצא דופן, שמסוגל לקבל החלטות עוצרות נשימה". בינואר יהיה קוואליירלה בן 30. מי יודע כמה זמן עוד נותר לו בטופ. זה הזמן של סיניור קונטה להפסיק את הרוטציה ולהעניק לחלוץ היצירתי ביותר באיטליה את הכבוד לו הוא ראוי, כדי שכולנו נתמוגג ממספר שערים מרהיבים נוספים בחודשים הקרובים. במקביל, כדאי לצ'זארה פראנדלי לזמן אותו לנבחרת. אסור שהדמעות ביוהאנסבורג יהוו את אקורד הסיום של החלוץ המיוחד הזה במדים הלאומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully