וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקסל ויטסל, אויב הציבור מספר 1, חוזר לבלגיה

6.11.2012 / 11:00

שלוש שנים אחרי ששבר את הרגל של וסילבסקי והפך לאיש הכי שנוא באנדרלכט, אקסל ויטסל חוזר לזירת הפשע בבריסל. אחרי שגרם לסכסוך פנימי בזניט, הכוכב ששווה 40 מיליון יורו כבר רגיל לעורר סערות

לפני כשבועיים זה קרה. המשחק הכי נידח ורחוק מאור הזרקורים שהציע המחזור השלישי של ליגת האלופות - דווקא הוא - סיפק את הרגע הדרמטי מכולם. שלוש שנים וחצי אחרי הפגיעה הברוטאלית של אקסל ויטסל, אז שחקן סטנדרד ליאז' וכיום בזניט סנט פטרסבורג, בפולני מרצין וסילבסקי מאנדרלכט, נפגשו השניים במסגרת האירופית. בניגוד לאנטון פרדיננד וג'ון טרי, הם גם לחצו ידיים. זו התוצאה היחידה שעניינה. התקשורת הבלגית עסקה ללא הרף בעימות המחודש בין הקורבן לפושע, ובבריסל דווח כי אנשי אנדרלכט עשו לילות כימים בניסיונות שכנוע מול וסילבסקי ונתקלו בסירוב נחרץ. אלא שברגע האמת המגן הפולני הגיב בחיוב להושטת היד של ויטסל ("לא רציתי להתסיס עוד יותר את האווירה"), ולכאורה עשה סוף לפרשה. סוף? הצחקתם את אוהדי אנדרלכט.

הערב (שלישי, 21:45) ויטסל מגיע עם זניט לגומלין ויודע כי מצפה לו קבלת פנים עוינת במיוחד. מבחינת אוהדי אנדרלכט, החשבון עם הקצב מליאז' עדיין פתוח לגמרי. 'וסיל' אולי הושיט את היד וגם כך לא יוכל לשחק הפעם בגלל צבירת כרטיסים צהובים, אבל הם לא שוכחים ובטח שלא סולחים. ויטסל עבר לבנפיקה בעיקר כדי לברוח מזעמו של הקהל הבלגי, שחיכה לו בכל אצטדיון ברחבי המדינה וסיפר לו בדיוק מה חושבים עליו. רצה הגורל, ודווקא לאחר המעבר הגרנדיוזי לאלופת רוסיה תמורת 40 מיליון יורו, נקבע כי ויטסל יחזור ל"מקום בו חיסל את וסילבסקי". זירת הפשע עדיין מדממת. שובו של אויב הציבור מספר 1.

אקסל ויטסל שחקן זניט סנט פטרסבורג לפני קאנו שחקן אנדרלכט. Dmitry Lovetsky, AP
מה מכינים לו האוהדים בבריסל? אקסל ויטסל לפני קאנו במשחק הקודם מול אנדרלכט/AP, Dmitry Lovetsky

אקסל ויטסל היה ועודנו 'ילד הזהב' של הכדורגל הבלגי. קשר מוכשר ורב גוני, המוערך על ידי טובי המאמנים באירופה. הוא עלה לגדולה יחד עם מרואן פלאיני וסטיבן דפור במדי סטנדרד ליאז', היה שותף לאליפות ב-2007/8 ועונה לאחר מכן הבקיע את שער האליפות במשחק הגומלין של גמר הפלייאוף מול אנדרלכט. הרומן של הקשר עם אנדרלכט החל אז, אך הגיע לשיאו ב-30 באוגוסט 2009 - יום שנחקק לעד בהיסטוריית הכדורגל הבלגי. שתי הקבוצות הגדולות נפגשו באצטדיונה של אנדרלכט וסיפקו משחק חם וקשוח, שחרג לגמרי מגבולות הטעם הטוב בדקה ה-26. ויטסל, שמעולם לא ברח מעימות פיזי, רדף אחרי כדור אבוד, עט לעבר המגן היריב וסילבסקי ודרך עליו בצורה גסה ומסוכנת. שחקני ואוהדי אנדרלכט זעמו, השופט שלף אדום ישיר לעבר ויטסל העבריין שלא ממש הבין על מה כל המהומה, ורק וסילבסקי המסכן נותר שרוע על הקרקע ונאנק מכאבים. הנזק הכבד: שברים בשתי עצמות השוק (טיביה ופיבולה).

בלגיה רעשה וגעשה בעקבות "תיקול האימים". ויטסל עמד לדין, הורחק לחודשיים וחצי ובהמשך ערער וזכה להפחתת העונש לשמונה משחקים, בהחלטה שהכעיסה רבים. "זה לא היה מכוון", התנצל מי שהיה אז שחקן השנה בליגה הבלגית והכוכב העולה של הנבחרת. "אני לא עולה על המגרש במטרה לשבור רגל של שחקן יריב, זה לא הסגנון שלי. נכנסתי חזק לתיקול כדי להגן על עצמי. שנינו ניסינו להגיע לכדור ולצערי פגעתי בו. זה היה במקרה והתנצלתי בפניו מספר פעמים. אני לא אדם רע, מעולם לא ניסיתי לפצוע מישהו בקריירה שלי". דבריו של ויטסל זכו לתהודה רצינית, אך וסילבסקי לא סלח ואף תבע את האיש ששלח אותו לשישה ניתוחים ותשעה חודשי שיקום. למרבה הצער, אותן בקשות מחילה לא עלו בקנה אחד עם המציאות.

הדריכה המכוערת על רגלו של וסילבסקי החזירה את חובבי הכדורגל בבלגיה ארבעה חודשים לאחור, ל-1 באפריל 2009. הנבחרת שלהם הפסידה אז 2:1 לבוסניה של אדין דז'קו במסגרת מוקדמות המונדיאל, אבל האירוע המרכזי במשחק הייתה הפגיעה המכוונת של ויטסל בבוסני סניאד איבריצ'יץ'. גם שם השופט לא מחל לו ושלף אדום, ולאחר מכן נקבע על ידי פיפ"א כי יורחק מארבעה משחקים. "אותנו אי אפשר לרמות, אין פה שום דבר מקרי", הגיב אחד מאוהדי אנדרלכט לתוכן ההתנצלות הפומבית של ויטסל. ב-17 בינואר 2010 הוסיף ויטסל עוד גפרור למדורה. הקשר הבינלאומי הגיע טעון למשחק הביתי מול אנדרלכט, ובמצב של 0:1 לזכות האורחים הוכיח כי לא למד דבר ופגע בגלישה מסוכנת בברכו של רולנד יוהאס שכמובן גררה הרחקה. למזלו של הבלם ההונגרי, הוא נמנע מפציעה רצינית. ויטסל, לעומתו, לא נחלץ ממלתעות התקשורת ומזעם האוהדים.

אקסל ויטסל מגיע למשרדי ההתאחדות הבלגית. Yves Logghe, AP
בקשות המחילה לא עלו בקנה אחד עם שלל העבירות הגסות על המגרש. אקסל ויטסל מגיע לדיון בעניינו ב-2009/AP, Yves Logghe

הפגיעות הברוטאליות של ויטסל הובילו את ההתאחדות הבלגית לקבוע כי כל עבירה ישירה שכזו תגרור עונש הרחקה אוטומטי ממספר משחקים. ויטסל עצמו חווה זאת על בשרו פעם נוספת, לאחר שדרך שוב על רגל של שחקן יריב והעניק משמעות נרחבת למונח 'קשר גרזן'. הקורבן התורן היה רנאטו נטו, שחקנה הברזילאי של סרקל ברוז', שניצחה את סטנדרד ליאז' 0:1 ב-26 בדצמבר 2010. זה היה הכרטיס האדום האחרון של ויטסל, שהפך לכתובת העיקרית לקללות בכל מגרש בו ביקר עם קבוצתו. הקשר המוכשר, מהתקוות הגדולות של הכדורגל הבלגי, מצא עצמו סובל מדי שבוע בעקבות תדמית המתנקש הסדרתי שיצר במו ידיו (ובעיקר רגליו). הוא רק רצה לברוח, וכמה שיותר רחוק.

בנפיקה קפצה על המציאה ורכשה את כרטיסו בקיץ 2011, תמורת סכום זעום יחסית של 7.5 מיליון יורו. עונה אחת, בה נמנע מהרחקות וספג רק חמישה כרטיסים צהובים, הספיקה לוויטסל המרשים כדי להציג את כישוריו לעיני כל ולבצע מעבר נוסף. ריאל מדריד ומנצ'סטר יונייטד התעניינו, אך אף אחת מהן לא התכוונה לשלם את הסכומים שדרשה בנפיקה, וחלון ההעברות האירופי ננעל. רק ברוסיה עוד עבדו על החתמות, וכך זניט סנט פטרסבורג העשירה ביצעה שתי רכישות ענק שהטריפו את השוק. הולק הגיע מפורטו תמורת 50 מיליון יורו, ויטסל נרכש מבנפיקה תמורת 40 מיליון וחדר ההלבשה של אלופת רוסיה לא יכול היה לשאת את כמויות האגו. הפיצוץ היה באוויר.

העסקאות שאמורות היו להפוך את זניט למועמדת לגיטימית לזכייה בליגת האלופות, לימדו את אנשי 'גזפרום' שכסף לא בהכרח קונה הצלחות. הגעת ויטסל והולק גרמה לתסיסה בקרב השחקנים המקומיים המובילים, כשרק השבוע הסתיימה הגלייתו בת ששת השבועות של הקפטן איגור דניסוב מהקבוצה הבוגרת. "ויטסל והולק הם לא מסי ורונאלדו", התרעם דניסוב שדרש העלאת שכר. "מדוע זרים מרוויחים פי שלושה מהשחקנים הטובים בקבוצה? למה יש את חוסר האיזון הזה? זה לא רק הכסף, זה הכבוד. עשינו לשניהם קבלת פנים חמה, אבל קשה לתקשר איתם באמצעות מתורגמנים".

אקסל ויטסל שחקן זניט סנט פטרסבורג עם הולק. Epsilon, GettyImages
איגור דניסוב התרעם: "הם לא מסי ורונאלדו". אקסל ויטסל לצד הולק/GettyImages, Epsilon

ויטסל בן ה-23, שלמעשה תפס את העמדה של דניסוב בקישור, שמע את הביקורות ושתק. זה כלום לעומת הסיוט המתמשך שעבר בבלגיה. זניט קרטעה לאחר הגעתו וקרבות האגו נתנו את אותותיהם, אולם בתקופה האחרונה נרשמה רגיעה בגזרה. שחקני הרכש החלו להתאקלם וזניט מגיעה לבריסל אחרי שישה ניצחונות רצופים בכל המסגרות. "ההבנה ביני לבין שאר השחקנים הופכת לטובה יותר מדי יום", העיד ויטסל בראיון בשבוע שעבר, בו גם חשף את חיבתו למקלחות הרוסיות ולמשחקי ההוקי בסנט פטרסבורג. "שמתי לב שגם היכולות האישיות שלי השתפרו בזניט, ואני מאמין שאמשיך להתקדם יחד עם הקבוצה. המטרה שלנו היא להצליח בליגת האלופות".

המשחק שהעניק לוויטסל את התקווה וגם השאיר לזניט סיכוי לעשות משהו העונה בצ'מפיונס ליג, היה המשחק הביתי מול אנדרלכט, שהתחיל עם הושטת היד לשלום של הקשר הבלגי ליריבו המיתולוגי וסילבסקי. "לא דיברנו בינינו, אבל אני שמח שהוא נענה למחווה שלי ומקווה שהשארנו את העבר מאחורינו", אמר ויטסל לאחר מה שמכונה בבלגיה "לחיצת היד של השנה". "מבין כל שחקני אנדרלכט, רק גיום ז'ילה איחל לי הצלחה. זה לא באמת משנה לי. הם זקוקים לנס כדי לעלות ועוד יכולים להגיע למקום השלישי, אבל לא ניתן לזה לקרות".

במסיבת העיתונאים לקראת הגומלין כבר התייחס ויטסל לקבלת הפנים המחכה לו באצטדיון והבהיר: "השריקות מצד האוהדים לא יפריעו לי. על המגרש אני לא מתרכז בשום דבר אחר. הם לא מפחידים אותי". אז האם ויטסל אכן התבגר מחוץ לבלגיה ולמד לרסן את עצמו? על השאלה הזו הוא יוכל לספק תשובה בערב הטעון בבריסל. אם במקום לחפש את הרגל ולחסל שחקן יריב, הוא יחפש את שער הבכורה שלו במדי זניט ויסתפק בחיסול סיכוייה של אלופת בלגיה להמשיך לשלב הבא.

שחקן נבחרת פולין, מרצ'ין וסילבסקי. Dean Mouhtaropoulos, GettyImages
יישב ביציע ובטח יקלל את ויטסל יחד עם האוהדים. מרצין וסילבסקי/GettyImages, Dean Mouhtaropoulos

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully