וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהרון פוגל: "נעשה לדני קליין עוול, אנשים רצו להזיק לו"

24.10.2012 / 7:00

אהרון פוגל, הספונסר הראשי של הפועל ירושלים, לא מרבה לדבר, אבל עזיבת דני קליין גרמה לו לשפוך את הלב: "את הכל הוא עשה בשקיפות מלאה, המבקרים שלו לא יודעים את העובדות". על מכבי תל אביב: "מאמין שבסוף נוכל להתמודד איתה, היא במצבה בעיקר בגלל רשות השידור". ראיון

שני משחקים, שני הפסדים, עוד פתיחת עונה חלשה; שלשום צפה אהרון פוגל בהפועל ירושלים, אימפריית כדורסל מקומית בשווי חמישה מיליון דולר, ניגפת בפני פרויקט האוהדים של הפועל תל אביב במלחה, ושוב מצא עצמו מגרד בפדחת בחיפוש אחר הסברים.

"בשנים האחרונות מתרחשת אצלנו תופעה מוזרה: שחקנים שמצטיינים בקבוצות 'קטנות' מגיעים לירושלים, ואצלנו כאילו עוטף אותם איזה לחץ או משהו אחר שפוגע ביכולות שלהם", אומר פוגל לוואלה! ספורט בראיון נדיר.

"היו הרבה עונות מאכזבות לאחרונה", מודה פוגל, "כמו שגם בכל זאת היו שנים טובות של התמודדויות על הגביע והאליפות מול מכבי תל אביב. למה כשלנו? לכל עונה יש את ההסברים שלה, אבל אני מקווה שהסיפורים האלו לא יחזרו העונה. ברגע ששחקנים מקבלים גיבוי מלא הם רק צריכים להביא את היכולות שלהם לידי ביטוי, ואנחנו עומדים מאחורי השחקנים שלנו. לכן אני חושב שלא צריך לדאוג יותר מדי לגבי המשך העונה".

אהרון פוגל יושב ראש דירקטוריון מגדל. מגד גוזני
גם הוא לא בטוח מה מפריע להפועל ירושלים. פוגל/מגד גוזני

***

עבור חובבי הספורט נחשב פוגל לאחת הדמויות המסתוריות והמסקרנות בהפועל ירושלים - בכל זאת, קבוצת הכדורסל השנייה בעוצמתה בישראל.

"חבר, יועץ וספונסר", כך מגדיר את קשריו עם המועדון. אלא שמאחורי הקלעים השפעתו של פוגל, יליד אפריל 47' ומהדמויות החשובות במשק - בעבר הוא שימש כמנכ"ל משרד האוצר, וכיום מכהן כיו"ר הדירקטוריון של חברות הענק "מגדל" ו"נס טכנולוגיות" - עצומה: אין מהלך משמעותי בירושלים, ברמה הניהולית או המקצועית, שמתבצע ללא ברכתו.

בשנים האחרונות העמיק פוגל את מעורבותו בחיי היומיום של המועדון, ליווה מקרוב את מכירת הקבוצה לאנשי עסקים כמו ארקדי גאידמק וגומא אגייאר, ותמיד נחשב לאחד מתומכיו המובהקים של המנכ"ל לשעבר דני קליין.

הוא מספר שבקיץ האחרון נפרד מקליין בצער רב, לאחר 12 שנות שיתוף פעולה; ודברים שנאמרו לאחרונה בהקשרו של קליין הסבו לפוגל צער רב עוד יותר.

הוא משוכנע ש"נעשה לדני עוול. עקבתי אחרי הניהול שלו את ירושלים במשך כל השנים ודני תמיד הצטיין בשקיפות מלאה, בניהול לדוגמא ובעמידה בהתחייבויות. אני מקווה שכל קבוצה תנוהל באופן שבו דני ניהל את ירושלים. הדרך שבה שיכנע ספונסרים להשקיע במועדון הייתה מבוססת על רתימתם לאהבה שיש לו להפועל ירושלים, ולחשיבות הקבוצה לעיר".

"יש בעניין של דני הרבה אי הבנות ודיסאינפורמציה", קובע פוגל. "זה נובע מחוסר ידיעה, ואולי גם מפוליטיקה. קשה לי לדעת מה עומד מאחורי דברים שנאמרו, אבל אני בטוח שכל המבקרים של דני בחודשים האחרונים אינם יודעים את העובדות. העובדות הן שהכל היה גלוי ושקוף. יש והייתה בירושלים מועצת מנהלים מעולה, שעקבה ואישרה כל מה שהיה צריך לאשר. כשהקבוצה נקלעה למשברים, וכאלו היו רבים, כולם סמכו על דני שיחלץ את הקבוצה, וזה תמיד מה שקרה".

יו"ר הפועל ירושלים דני קליין. מגד גוזני
פוגל חושב שנעשה לו עוול. דני קליין/מגד גוזני

דובר על טענות של אגייאר על כך שלא הכיר את כל פרטי הסכם רכישת המניות עליו חתם מול קליין לפני שנתיים ועל כך שהתלונן כי "מודר" ממידע גם לאחר שקיבל את החזקה על המועדון.

"גומא, כשנכנס לקבוצה, השתמש בבדיקות מוקדמות של רואי חשבון ועורכי דין. הייתה בפניו כל האינפורמציה. בעניין הקשר המיוחד שהיה לגומא עם דני, אני אומר לך שדני שיתף אותו בכל נושא מהותי", מלמד פוגל סנגוריה על קליין, "מידור? יכול להיות שמישהו נתן לגומא תחושה שממדרים אותו, אבל זה היה מבוסס על אנשים שבאיזושהי צורה רצו להרע לדני בעיני גומא. מגומא שמעתי רק שבחים על דני ורצון גדול לעבוד איתו".

יעקב לירז, יו"ר הדירקטוריון המכהן, סיפר לנו שגומא אמר לו דברים אחרים.

"אני מניח שיעקב, כשאמר את הדברים, בהחלט אמר את מה שגומא אמר לו. אבל כנראה שמישהו הטעה את גומא".

במהלך חודשיו האחרונים של קליין בתפקיד מנכ"ל הקבוצה, בו החזיק כמעט 19 שנים, נשמעו רינונים מצד גורמים עלומי שם על שכרו הגבוה; דובר על מיליוני שקלים שגרף קליין לכיסו בשנותיו האחרונות בקבוצה.

"כשמישהו מקבל שכר, לגיטימי שאנשים מסוימים יחשבו שהוא גבוה מדי ושאחרים יחשבו שהוא סביר", אומר על כך פוגל, "את השכר של דני קבעו מי שנתנו לקבוצה את רוב הכסף. בהתחלה ארקדי גאידמק, ואז מי שהמשיך בקבוצה. כל נתוני השכר של דני היו בידי גומא ובידי מועצת המנהלים של הפועל, שאישרה את השכר. אגב, זה לא הוגן לדבר על השכר של דני בתקופה האחרונה ללא פרספקטיבה ראויה: מצד אחד, במשך 19 שנה דני עבד בירושלים ללא שכר, ומצד שני הוא גם גייס עבור הקבוצה כספים בממדים אדירים. עד כמה שאני יודע מדני, אם הוא היה ממשיך עם הקבוצה, הוא היה מסתפק בשכר הרבה יותר נמוך מכפי שהשתכר בעת האחרונה".

גומא אגייאר איש עסקים. קובי אליהו
לא ברור מה היה טיב היחסים בינו לבין קליין. גומא אגייאר/קובי אליהו

***

אף שירושלים שרדה, בינתיים, את עזיבת קליין ("המערכת מיוצבת. יעקב לירז מנהל מועצת מנהלים בצורה טובה וראויה. נבחר מנכ"ל טוב, וצוות האימון ברמה גבוהה. ההנהלה החדשה הצליחה להעמיד העונה תקציב שדומה לעונה הקודמת, מה שלא היה פשוט בכלל. בסך הכל, הניהול הנוכחי טוב. ביחס לשנים האחרונות אופן הניהול שונה, אבל שתי הדרכים לגיטימיות"), פוגל מספר כי הוא חושש מאוד לעתיד הקבוצה אם לא יצורף בקרוב בעלים חדש.

המשוואה פשוטה: ללא בעלים שמזרים כסף, תלויה הישרדותה הכלכלית של ירושלים ביכולת גיוס הכספים שלה מספונסרים - תחום התמחותו של קליין, שגייס לאורך השנים סכומים חסרי תקדים המוערכים במאות מיליוני שקלים. כך שבלי יכולת הגיוס הפנומנאלית של קליין, ובלי בעלים, פוגל מנבא קריסה טוטאלית של אחד המועדונים היציבים ביותר, ברמה הכלכלית, בספורט הישראלי.

"במידה ולא יבוא בעלים חדש להפועל ירושלים, הפועל תצטרך להתנהל בשנים הקרובות כמו כל קבוצה אחרת בליגת העל. זאת אומרת בתקציב נמוך הרבה יותר, עם בעיה של השתתפות במפעלים האירופאים", מזהיר פוגל, "גם יעקב לירז וגם אחרים מנסים לאתר בעלים, אבל בינתיים זה עוד לא קרה".

את העונה הנוכחית פתחה ירושלים בזכות רזרבות כספיות שהעמיד לרשות הקבוצה אגייאר לפני היעלמותו, אך הן יסתיימו בקרוב. "היעלמותו של גומא זו טרגדיה אישית ומשפחתית, והכל מתגמד לעומתה", אומר פוגל, "אבל מעבר לכך, כמובן שיש לזה השלכה על עתיד הקבוצה. לזכותה של מועצת המנהלים של הפועל בראשות לירז אומר שהקבוצה התארגנה לעונה הזו בכל זאת, ובצורה מלאה. נמצאו המקורות להעמיד תקציב של 19 מיליון שקל, בדומה לתקציב של העונה הקודמת. אבל בלי ספק, במצב הנוכחי, ללא בעלים, בעונה הבאה תהיה בעיה גדולה".

וכל זה למרות שבקרוב, כפי שחושף כאן פוגל לראשונה, צפוי להיחתם הסכם אימוץ חדש בין הפועל ירושלים לבין חברת הביטוח "מגדל" - שיזרים לירושלים 750,000 דולר לעונה, למשך מספר שנים.

"הסכם האימוץ הזה הוא בלי ספק יסוד חשוב בתקציב הקבוצה, אבל עדיין, ללא בעלים, וספונסרים, ואוהדים שקונים מנויים, זה לא מספיק", כך לדבריו.

רביב לימונד, מאיר טפירו, ג'וש דאנקן, הפועל ירושלים. ברני ארדוב
בלי סיוע כספי, הפועל ירושלים תתקשה כבר בעונה הבאה/ברני ארדוב

***

בעיני פוגל, הצלחתה המקצועית של ירושלים העונה קריטית במיוחד. בעונה הבאה, אם הכל יעבוד לפי התוכניות, תעבור ירושלים לארינה בת 5,600 המושבים (בהמשך תורחב ל-11,000): "הפועל צריכה להגיע לשם עם קבוצה מצליחה. האוהדים רוצים לראות הצלחה, והם כבר יקנו מנויים. ואם יבואו הרבה אוהדים, יבואו הרבה ספונסרים. יחד עם בעלים חדש, הפועל תוכל להעמיד תקציב שבעזרתו תוכל להיאבק במכבי תל אביב".

יעקב לירז סיפר לנו בראיון שהמטרה של ירושלים היא להשתלב ביורוליג בתוך 3-4 שנים. אתה מסכים?

"השתלבות ביורוליג היא בהחלט מטרה, אבל היא תוכל להיעשות בשני תנאים שהם הכרחיים: השלמת בניית הארינה, שנקווה שתיעשה עד לתחילת העונה הבאה ומציאת בעלים חדש. השפעת הארינה בעיני היא מאוד משמעותית. זה תנאי בסיסי להשתתפות ביורוליג, וזה יוכל לעזור לנו למשוך בעלים חדש ואוהדים. אני חושב שהשפעת הארינה בשנים הראשונות תהיה הדרגתית: פוטנציאל ההכנסות של הקבוצה מהמעבר למגרש החדש יוכל להגיע למיצוי בתוך 3-4 שנים".

מכבי תל אביב מוכרת 11,000 מנויים בכל עונה. הם מניבים לה עשרות מיליוני שקלים. זה הבסיס לכל התקציב שלה. כמה מנויים שווה הפועל ירושלים, במצבה הנוכחי? אפילו אולם מלחה הקטן לא מתמלא בכל משחקי הליגה, בזמן שמכבי מביאה כמעט לכל משחק בית בליגה לפחות 5,000-6,000 איש.

"הקהל הפוטנציאלי של הפועל ירושלים הוא עשרות רבות של אלפי אוהדים. אתה יכול לראות את זה באופן הכי טוב כשיש משחק מול מכבי, במסגרת הליגה או הגביע. כשהמשחקים נערכים בנוקיה, ולא מדובר כמובן במשחק בית של מכבי בליגה אלא במשחק גביע או בפיינל פור, תמיד הכרטיסים מתחלקים בינינו לבין מכבי חצי חצי ואנחנו רואים לפחות מחצית מגרש מלא באוהדי ירושלים, כשאלפים רבים נשארים בחוץ. גם כשהעפלנו לגמר היול"ב קאפ ב-2004, בהתראה של כמה ימים הגיעו קרוב ל-4,000 ירושלמים לבלגיה ותמכו בנו במשחק מול ריאל מדריד. כך שהפוטנציאל גבוה, אבל המימוש שלו יהיה הדרגתי. אני לא אומר שזה בלתי אפשרי עבור ירושלים למכור 11,000 מנויים כמו מכבי, אבל זה ייקח מספר שנים ויבוא רק אחרי הצלחות משמעותיות. גם מכבי מכרה את כל המנויים רק אחרי עונות טובות. בשלב הראשון כשנעבור לארינה, אני מניח שנראה גידול משמעותי במספר מכירת המנויים. לא נמכור את כל 5,600 המנויים בהתחלה, אבל גם זה יקרה".

כיצד עוד ישפיע המעבר לארינה על ירושלים ברמה הכלכלית? "בארינה, האופציות שלנו לפרסום ולחסויות יגדלו", אומר פוגל, "כמובן שכל בעלים חדש שרוצה לתמוך בקבוצה, באיזהשהו מקום רוצה להגיע לאיזון. רווחים אי אפשר לעשות מספורט, כי גם אם במקרה עונה אחת תסתיים ברווח קטן, האוהדים כבר ידאגו שיוציאו את הכספים האלו על שחקנים טובים יותר בעונה שלאחריה. אבל איזון, זה אולי אפשרי. בלי ארינה יהיה קשה להגיע לאיזון כלכלי. איתה? אולי".

אוהדי מכבי תל אביב. אדריאן הרבשטיין
מכבי מוכרת 11 אלף מנויים בעונה, ירושלים תוכל להשתוות אליה?/אדריאן הרבשטיין

***

האם, נשאל פוגל, תוכל הארינה להביא למפנה במאזן הכוחות בכדורסל הישראלי? האם האולם החדש יאפשר לירושלים לאיים על ההגמוניה הישנה של מכבי תל אביב? האם דבר שכזה הוא בכלל ריאלי, לאור הפערים הכלכליים העצומים בין שני המועדונים?

פוגל מאשים במצב הקיים, הכמעט בלתי הפיך, את רשות השידור ההיסטורית. "מכבי הגיעה למצב הנוכחי שלה גם בגלל ניהול טוב, אבל בעיקר כי הייתה לנו רשות שידור מונופוליסטית, ששילמה למכבי בזמנו, לפני עשרים ושלושים שנה, בערך 6.5 מיליון דולר לעונה במושגים של אז, ובמושגים של היום הסכום הזה הוא בוודאי כפול", קובע פוגל, "התהליך הזה, שבסיומו נוכל להתמודד מול מכבי מעבר למשחק זה או אחר, הוא מאוד ארוך, אבל אני מעריך שהוא אפשרי. אם היה לנו תקציב של 8-10 מיליון דולר היינו יכולים לעשות את זה, אבל ייקח לנו זמן להגיע לשם".

בלי בעלים חדש שיזרים כספים נוספים, אתה שב ואומר בעצמך, זה לא יקרה. לפחות לא בעתיד הנראה לעין. אני חייב לשאול אותך: כמה כסף שווה הפועל ירושלים?

"מבחינה עסקית, הערך של הפועל ירושלים הוא אפס. הבעלים העתידי של הפועל ירושלים, כמו בעלים של כל קבוצה, לא יכול לצפות לרווחים. אבל הערכים העיקריים שעומדים בעיני אנשי עסקים ששוקלים לרכוש את המועדון זה המותג 'ירושלים', מתוך מטרה לשים אותו על המפה הספורטיבית באירופה. ויש לזה ערך רב, שיכול להתבטא הן מבחינה רגשית והן מבחינה יהודית, כפי שהיה אצל ארקדי גאידמק. כל מי שירצה לקנות את הקבוצה יצטרך להתחייב להזרמת כספים לשלוש העונות הקרובות לפחות".

כמה הוא יידרש להשקיע בהתחלה?

"אני לא יכול להיכנס למספרים, אבל אם תיקח את מקרה גומא, אז הוא התחייב להעביר לקבוצה 1.75 מיליון דולר בעונה למשך שלוש עונות. בסך הכל מדובר בערך על כחמישה מיליון דולר. אגב, גם במקרה של ארקדי וגם במקרה של גומא, התמיכה הכספית שלהם בקבוצה לא הייתה קשורה לכדאיות כלכלית, אלא לתמיכה בקהילה. במקרה של 'מגדל', התחלנו לתמוך בקבוצה בתקופת האינתיפאדה שהכתה בירושלים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
פוגל יודע מי האשם האמיתי במצב של הכדורסל הישראלי/מערכת וואלה, צילום מסך

עם או בלי ארינה, החרב הכלכלית עודנה מאיימת לשסף את צווארה של ירושלים; כך שאין להוציא מכלל אפשרות, אומר פוגל, שבחודשים הקרובים תשוב איזו דמות מיתולוגית לתמונה.

"לא קל לדני קליין בלי הפועל, אבל מי שמכיר אותו יודע שגם אם הוא לא יחזור לקבוצה, הוא יהיה בסדר. קשה לי לראות את דני חוזר בעונה הזאת, אבל אולי בעונה הבאה, אם הבעלים החדש ירצה אותו", לדברי פוגל.

אתה לא נוהג לדבר על עניינים מקצועיים, אבל הזכרת את החשיבות של הצלחה מקצועית דווקא העונה, לקראת המעבר לארינה. מה בעיניך יחשב להצלחה מקצועית, ומה לכישלון?

"בעיני, הצלחה מקצועית תהיה אם הקבוצה תסיים במקומות 1-2 בליגה הישראלית, וביורוקאפ תגיע לרבע הגמר. כישלון יהיה לא להגיע לארבע האחרונות בליגה ולא לעבור את הבית הראשון ביורוקאפ. לגבי כל מה שבאמצע, כל אדם יוכל להגיד לעצמו מה שהוא רוצה".

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully