וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחיל מאפס

8.10.2012 / 12:00

החוויה במכבי תל אביב החזירה לג'ורדן פארמר את החשק להיות מנהיג, והרכז היהודי נחת באפס אנדולו עם ציפיות עצומות, אבל האם הוא בחר את היעד הנכון? בטורקיה כבר מטילים ספק

קשה לומר שהוא לא שלח רמזים על שעתיד לבוא. מאז עזב ג'ורדן פארמר את מכבי תל אביב, לאחר ששיחק בשורותיה בזמן שביתת השחקנים ב-NBA במשך ארבעה חודשים, החוויה בישראל נחקקה בליבו. הגארד בעל השורשים היהודיים הגיע לאלופה הישראלית מעט במפתיע, אך במהרה ענה על הציפיות הגבוהות ממנו, ואפילו הרבה מעבר לכך. תהליך ההיטמעות בקבוצה קרה מהר מהצפוי ופארמר הפך לשחקן המוביל של הצהובים עם פתיחת העונה, תוך שהוא מפגין יכולת הסתגלות מעוררת כבוד לכדורסל האירופאי ולתפקידו החדש-ישן. לראשונה מאז ימיו העליזים במכללת UCLA, אותה הוליך לגמר טורניר המכללות, הרגיש כמו מנהיג אמיתי, ולא כמו עוד ספיח. תהליך החיברות נגדע באיבו, עם ההכרזה על סיומה של השביתה וחזרתו לניו ג'רזי נטס (ברוקלין נטס כיום), אך הניסיון הקצר מעבר לים הותיר בו משהו.

"לא ידעתי מספיק על הכדורסל באירופה, כל הזמן חשבתי שה-NBA זו האופציה היחידה עבורי", אמר לאחר עזיבתו את תל אביב. "אבל עכשיו, כשאני יודע עד כמה הרמה באירופה גבוהה, זה ייתן לי הרבה אופציות כשיגיע הזמן עבורי לקבל החלטות בנוגע לעתיד. בהחלט אשקול חזרה לאירופה בהמשך". פארמר המשיך להתבטא התבטאויות דומות גם הרבה לאחר החזרה לארצות הברית, אך אם ניתן היה לחשוד שמדובר בתקינות פוליטית אמריקאית טיפוסית, התברר שלא היא.

ג'ורדן פארמר שחקן מכבי תל אביב בכדורסל. ברני ארדוב
"התקופה במכבי תל אביב גירתה לו מחדש את היצר להיות מנהיג". פארמר/ברני ארדוב

מכבי תל אביב כחוויה מכוננת

למרות זאת, חזרתו של פארמר ליבשת הישנה, למדי אנדולו אפס הטורקית, מצליחה בכל זאת לעורר השתוממות. פארמר אמנם הועבר מניו ג'רזי לאטלנטה בטרייד (אותו טרייד ששלח בסופו של דבר את ג'ו ג'ונסון לנטס), ובהמשך אף שוחרר מההוקס שרצו לפנות מקום בפיירול. אך לפחות מבחינה סטטיסטית, אשתקד הייתה עונתו הטובה ביותר של פארמר מאז הגיע לליגה הטובה בעולם בעונת 2006-2007. לראשונה, הוא קלע בספרות כפולות ,עם 10.4 נקודות בממוצע, אך בניו ג'רזי בכל זאת לא התרשמו ואף דווח כי ניסו לשלוח אותו עוד קודם לכן בטרייד לממפיס. פארמר, שהחזיק בחוזה לעונה נוספת עם מעברו לאטלנטה, היה יכול להשיג בקלות את החוזה הבא שלו בליגה, אך ההצעה האטרקטיבית מהקבוצה הטורקית, לחוזה לשלוש שנים במהלכן ירוויח 10.5 מיליון דולר, הייתה זו שקרצה לו יותר מכל.

"אני חושב שהסיבות לכך שפארמר עזב את ה-NBA והחליט לחזור לאירופה קשורות גם בפן המקצועי אבל לא פחות גם בפן הכלכלי", אומר קולין סטפנסון, שמכסה את הנטס עבור NJ.COM, בשיחה עם וואלה! ספורט. "הוא לא הסתדר כל כך עם המאמן אייברי ג'ונסון. ג'ונסון ספסל אותו בתחילת העונה שעברה ואני לא חושב שג'ורדן אף פעם הבין את זה. הוא ידע שינסו להעביר אותו בטרייד, וכשראה שהוא מגיע לאטלנטה, שעשויה להיות חלשה יותר מהנטס וגם שם הסיטואציה שלו לא ברורה, הוא רצה ללכת למקום שהוא בוחר. כשהגיעה ההצעה מאפס, שהייתה טובה מאוד מבחינה כלכלית וגם תיתן לו הזדמנות להיות שחקן מוביל כמו שהיה בתל אביב, הוא היה בטוח שזה מצוין עבורו. אין לו חרטות לגבי המקום שהוא התגלגל אליו".

"בסופו של דבר, פארמר הוא רכז מחליף ב-NBA. כך היה בכל שנותיו בליגה, ולא היה נראה איזשהו שינוי באופק. אני מאמין שהתקופה במכבי תל אביב גירתה לו מחדש את היצר להיות מנהיג", מנסה להסביר העיתונאי הטורקי סאבאס בירדאל. "היא חידדה אצלו את הרצון להיות השחקן הכי חשוב בקבוצה, אחד שצריך לספק סחורה בכל משחק מחדש. הוא הבין באיזשהו מקום שבאירופה הוא יוכל להגשים את הרצונות והשאיפות שלו ולא ב-NBA. אם הכול ילך על פי התוכניות, כאן הוא כוכב באמת גדול. ב-NBA הוא עוד שחקן".

מכבי תל אביב, אגב, כלל לא הייתה מסוגלת להתקרב להצעה כספית גרנדיוזית כמו זו שהניחו הטורקים לפני פארמר. מאידך, זו עשויה להיות דוגמא נוספת למדיניות החדשה שגזרה על עצמה האלופה הישראלית הנצחית, או שפשוט מדובר בחוסר אובייקטיבי במזומנים. די להיזכר בתקדים קרלוס ארויו מ-2008, שעסקת העברתו נאמדה בכ-3.5 מיליון דולר (ומשכורתו האישית 2.5 מיליון דולר לעונה), בכדי להיווכח עד כמה עמוק עשוי להיות הכיס של הצהובים כשהם באמת מעוניינים בכך. כאן, מדובר בשחקן על בקנה מידה אירופי, שבבוא היום עוד היה עשוי להיחשב לישראלי, ללא ספק שילוב נדיר. האם אין דינו של שחקן כזה כדין ארויו? מה שהיה נאה למכבי תל אביב מודל 2008, כך מסתמן, אינו יאה למודל 2012.

שחקן ניו ג'רזי נטס ג'ורדן פארמר. Julio Cortez, AP
"כאן הוא כוכב באמת גדול. ב-NBA הוא עוד שחקן". פארמר/AP, Julio Cortez

הבהלה לרכז

אנדולו אפס גיבשה החלטה עקרונית כבר מזמן: על מנת למלא סוף סוף אחר הציפיות, שכמו תקליט שבור עולות בתחילתה של עונה ומתרסקות באחת עם כישלון מוקדם, יש לצרף שחקן גדול בעמדת הרכז. הרי עברו שנים מאז הפעם האחרונה שהחזיקה שחקן שעונה על התיאור הזה. שנים שבאפס מאיישים את אחת העמדות החשובות בכדורסל, אם לא החשובה ביותר, שחקנים טובים או פחות, אך כאלה שמעולם לא נמנו עם רכזים מהשורה הראשונה באירופה.

לכן, הסכומים שהקבוצה הטורקית הייתה מוכנה לשלם עבור שירותיו, שממקמים אותו ללא ספק בצמרת הגבוהה של רשימת המשתכרים הגבוהים באירופה, לא הייתה בגדר הפתעה גדולה. רק בקיץ שעבר הציעו הטורקים למרסליניו הוארטס המצוין, שסיים חוזה בקאחה לבוראל, שלושה מיליון יורו לשנה, אך הוא דחה את ההצעה לטובת משכורת נמוכה בהרבה בברצלונה. גם העונה סרקה היטב את היצע הרכזים הנחשקים ביותר ביבשת.

"למען האמת, באפס חשבו שהעונה תהיה להם הזדמנות פז לצרף לקבוצה שם גדול, כשכמה קבוצות בעלות שם באירופה כמעט ירדו מנכסיהן", מנתח גוקאן טורה מהעיתון "הברטורק". "הם גיששו והחלו לבדוק אם יהיה אפשר להביא את דימיטריס דיאמנטידיס מפנאתינייקוס, אך בניגוד לשאר השחקנים שלה, הוא לא היה מוכן לשמוע בכלל על עזיבה. אחר כך, הם התעניינו אצל בו מקאלב, אך הוא כבר היה נעול על האפשרות לחבור בפנרבחצ'ה-אולקר למאמנו בסיינה, סימונה פיאניג'יאני. פארמר לא היה הבחירה הראשונה של אפס, אבל מצד שני, גם אי אפשר לומר שההחתמה שלו היא פשרה, כי הוא עונה על הקטגוריה של מה שהם חיפשו. אין הרבה שחקנים עם כישרון כמו של פארמר באירופה".

אך האם פארמר עצמו בחר נכון? מספר ימים לאחר שהגיע לטורקיה כבר הצהיר: "לשחק כאן זו הזדמנות גדולה בשבילי. המטרה שלי היא לזכות בכל מה שאפשר עם אפס. לא באתי לכאן כדי להיות במקום השני או השלישי. אני רוצה שנזכה ביורוליג ובאליפות טורקיה. אני גם בטוח שזה יקרה". לפני שהחליט לקבל את הצעתה של אפס, פארמר התייעץ עם לא מעט אנשים, כמו דרון וויליאמס (ששיחק תקופה קצרה בבשיקטאש),חברו הקרוב מימיו במכללה ג'וש שיפ (בעונה שעברה בגלאטסראיי) וכמו שהעיד בעצמו, אפילו נועץ עם חיים רביבו. פארמר עצמו הודה כי האפשרות לחזור ולשתף פעולה עם סשה וויאצ'יץ', ששיחק לצידו בלייקרס, היוותה גורם כלשהו בהחלטה.

דרון וויליאמס שחקן בשיקטאש. AP
המליץ לפארמר על החוויה הטורקית. וויליאמס/AP

דרוש מנהיג

השאלה הגדולה היא האם בכוחו של פארמר, או של שאר האנשים שצורפו לקבוצה, לשנות במשהו את הלך הרוח השלילי ששורה במועדון בשנים האחרונות. באפס נוכחו לראות כיצד שנה אחר שנה נבנה סגל נוצץ, אך כזה שלא הצליח לייצר סינרגיה בינו לבין עצמו והתרסק על חוסר היכולת לחבר כל את חלקים יחדיו לכדי קבוצה מנצחת.

"פארמר יהיה הכוכב הגדול של אפס. מצפים ממנו להיות הגו-טו-גאי של הקבוצה, שינהיג אותה", אומר בראיון לוואלה! ספורט בוגדאן טאנייביץ' הוותיק, שמאמן כיום את נבחרת טורקיה. "אני מאמין שיש לו את כל הכלים כדי להפוך למה שמצפים ממנו. מבחינת כישרון נטו, אין ספק שהוא יהיה אחד הגארדים הטובים ביבשת".

פארמר אמנם טעם טעימה מהכדורסל האירופאי זמן ששיחק במכבי תל אביב, אך למרות זאת, טאנייביץ' משוכנע כי אין די בניסיון המועט שלו בסגנון האירופאי."התקופה שלו במכבי תל אביב פחות רלוונטית לגבי העונה הקרובה. הוא שיחק רק בשלבים המוקדמים של העונה ולא חווה את הדרמה של השלבים המאוחרים של היורוליג. אני חושב שיש לו עדיין מה ללמוד ולהסתגל ליורוליג ולכדורסל האירופאי בכלל, גם ברמה המנטלית וגם ברמה המקצועית. הוא שחקן אינטליגנטי ונראה שהוא לומד מהר, הוא יהיה חייב להמשיך עם זה כי הוא עדיין לא ברמה של בו מקאלב, לדוגמא. אם גרף הלמידה שלו ימשיך להיות כלפי מעלה הוא יהיה משהו קרוב לזה".

במשחקי ההכנה של אנדולו אפס לעונה, פארמר ניצב לרוב בראש רשימת הקלעים, אך יש מי שפסימי לגבי העונה של אנדולו אפס בכלל ושל פארמר בפרט. "אולי אני טועה, אבל על פי משחקי טרום העונה, נראה שלפארמר אין את האופי המתאים כדי להיות מנהיג", קובע גוקאן טורה. "אני לא רואה הרבה שינוי ביחס לשנים עברו. לקבוצה עדיין אין את החיבור הנדרש וקשה לי להאמין שהם יגיעו לפיינל פור. עד עכשיו, המאמן אוקטאי מחמוטי מריץ את פארמר כרכז, אבל במקומו הייתי נותן לו לשחק בעמדה 2, שם היכולות שלו באות הרבה יותר טוב לידי ביטוי. מאז שהוא הגיע המעמד שלו קרם טונצ'רי, שחקן מקומי וותיק, ירד משמעותית והוא לא מרוצה בכלל מהעניין. ככה זה, כשאתה מקבל משהו, אתה באותו זמן גם מוותר על משהו אחר".

יורוליג בוואלה! ספורט

קרם טונצ'רי שחקן אפס איסטנבול מול פרטיזן בלגרד. Marko Drobnjakovic, AP
לא אוהב את מעמדו החדש. טונצ'רי/AP, Marko Drobnjakovic

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully