וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם ראובן עטר הפתרון הזה עבד

השיטה לא לגמרי מתאימה לו והוא נעשה רק יותר דומיננטי כשמצב נהיה רע. האם ראובן עטר מתמודד נכון עם שאלת יניב קטן? האם לא נכון יותר להפוך אותו למושיע מהספסל, כפי שהמאמן עצמו היה בעידן גרנט? עמית גולדשטיין עם כמה נקודות למחשבה בנושא

המחזור ה-19 בעונת 2000/2001 הפגיש את בני יהודה עם המועמדת לאליפות מכבי חיפה. באותה עונה היה ברור לכולם כי כל דבר פחות מהמקום הראשון ייחשב ככישלון אדיר בכרמל, לאחר שהבוס יעקב שחר פתח את הכיס בקיץ, הביא את אברהם גרנט וסיפק לו סוללת כוכבים. אלא שהטוענת לכתר מצאה את עצמה כבר בדקה הראשונה בפיגור והפסד היה משפיע מאוד על מאבק האליפות מול הפועל תל אביב של דרור קשטן. למרות הכישרונות הגדולים שהיו לקבוצה בזמנו, בדקה ה-71 הוקפץ למגרש הסמל הוותיק ראובן עטר ודאג כבר אחרי חמש דקות בלבד לשער שוויון במשחק הגורלי במאבק האליפות. לקינוח יוסי בניון השלים מהפך מתוק בתוספת הזמן ואולי סיפק סימן ראשון כי זו הולכת להיות העונה של הירוקים אחרי שבע שנים עקרות מאליפות.

איך הסיפור הזה קשור למכבי חיפה הנוכחית? כי יש מספיק אנשים בכרמל שמדמים את עטר ההוא ליניב קטן של העונה, עם כל השוני שקיים בסיטואציה. יש מספיק אנשים שבטוחים שהדרך הכי טובה להוציא את מכבי חיפה לדרך חדשה ואמיתית, היא להעביר את קטן, מגדולי השחקנים שהיו בליגת העל ב-20 השנים האחרונות, לאותה עמדה של עטר מתחילת העשור הקודם. קטן, אגב, צפוי לפתוח גם מול הפועל עכו וייתכן מאוד שיציל את ראובן עטר ויספק לו ניצחון ראשון, ואבל לדעת לא מעט אנשי כדורגל, מאמן מכבי חיפה החדש צריך לשקול דרך חשיבה חדשה עם האגדה הירוקה בסגל שלו. דרך חשיבה שמציעה פתרון עמוק יותר לבעיות של מכבי חיפה מניצחון אפשרי בעכו. כי כפי שרבים שמים לב, ככל שהמצב של מכבי חיפה נהיה רע יותר, ככה שחקנים מוכשרים במכבי חיפה רק מתחבאים מאחורי הקפטן שלהם. הנה עוד כמה נקודות למחשבה על הדרך שראובן עטר יכול להתאים בין החזון שלו לבין המנהיגות המבורכת והאיכות המקצועית המעודכנת של יניב קטן.

ראובן עטר מאמן מכבי חיפה. קובי אליהו
קטן של היום מזכיר לרבים את עטר של תחילת המילניום/קובי אליהו

השאלה המקצועית

"כדי להפיק מקטן את המקסימום חייבים לבנות שיטה תיקח בחשבון את המגבלות שלו", אמר השבוע גורם בקבוצה. כשאלישע לוי הגיע לפני ארבע שנים למכבי חיפה היחסים של קטן עם הקהל היוו סוג של קשר אהבה/ שנאה. היו כאלה שצידדו אז ברוני לוי וראו בקטן כאשם למצב הקבוצה, והיו כאלה שתמכו בקשר. המאמן החדש דאז החליט למעשה לשנות את הסטטוס קוו הזה בין האוהדים לשחקן הוותיק, מינה את קטן לקפטן הקבוצה ובנה מסביבו מערך שמתבסס על היכולות של השחקן. בשיחות סגורות, אמר לוי לא פעם שבגלל היכולת המוגבלת של קטן בעזרה להגנה, הוא תמיד העדיף לשחק עם שני קשרים יותר הגנתיים באמצע המגרש בכדי לחפות על חוסר העזרה שלו לעורף. בלי שום ספק, ההימור השתלם ללוי כמעט בכל ארבע השנים שהיה במכבי חיפה.

עטר משחק בשיטה שונה, שספק אם מתאימה ליניב קטן. "השיטה של עטר בנויה על לחץ במרכז השדה ובחלק הקדמי", מסביר גורם במועדון. "בשביל זה צריך שחקנים דינמיים כמו עזרא וגולסה שיכולים לבצע את חילוץ הכדור בכל חלקי המגרש. קטן אף פעם לא היה פקטור משמעותי במשחק ההגנה, בטח עם הבעיות שלו בגב, ואם עטר בוחר לשחק בשיטה הזאת עם קשר אחורי אחד, לא פלא שלקבוצה היריבה יהיה קל הרבה יותר לשבור את קן ההגנה הראשון שאמור להגיע משחקנים בתפקיד שקטן משחק בו. ראובן חייב לעשות חושבים במקרה הזה, כי בנתניה השיטה הזו הצליחה לו בגלל שחקנים שעשו תנועה בלתי פוסקת בקישור".

הנקודה שאותו בכיר העלה שווה מחשבה מחודשת, גם כשלוקחים בחשבון שמול עכו, עטר ינסה גרסה קצת שונה בהרכב, שבה הוא ישחק עם שני שחקנים דפנסיביים בקישור. האם קטן מתאים לשיטת המשחק של עטר? יתרה מזו, האם שיטת עטר לא הופכת להיות שיטת קטן? שימו לב מה קרה בליגה: בשני המשחקים הראשונים, הטובים יותר בעידן עטר בליגה, קטן היה פחות טוב וחן עזרא בלט. ברגע שהופיע הלחץ, קטן חזר להיות הכתובת לרוב הכדורים והאיש שלוקח את רוב המשחק עליו, עם אותה תלות מוכרת ובעייתית. האם זה הפתרון שגם מכבי חיפה זקוקה לו?

יניב קטן שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
הכדורים הולכים אליו, אבל השיטה מתאימה לו? קטן/אדריאן הרבשטיין

השאלה המנטאלית

אחרי התבוסה הקשה להפועל תל אביב 4:1 ב-27.02.11, נראה היה שמכבי חיפה לא תתאושש והאליפות הוכרעה לטובת האדומים . אם לא די בהפסד הקשה, מכה נוספת נחתה על הקבוצה, שהתגלה שקטן הפצוע ייעדר כמספר שבועות. אלא שאז, בהיעדרותו של הקפטן, הקשר ליאור רפאלוב שהחלים מפציעה שב להרכב וסחף את מכבי חיפה בעזרתו של תומר חמד לחמישה ניצחונות ברציפות, מה שבדיעבד שינה את גורל העונה וניצח את חניכיו של אלי גוטמן . עד היום בחיפה טוענים כי אם קטן היה על המגרש, ספק אם רפאלוב היה לוקח את האחריות והמנהיגות שגילה אז, מהלך שלמעשה הקנה לו את תואר השחקן המצטיין של הקבוצה. גם רפאלוב עצמו, שלא לציטוט, הודה כי הרגיש אחריות הרבה יותר גדולה בהיעדרו שלו הקפטן.

עטר היה מתחלף היום במצב ההוא אליו נקלעה הקבוצה של אלישע לוי, אבל ייתכן מאוד שעליו לשקול ברצינות רבה יותר את המסר שעלה מאותה תקופה. אותה נקודה שהועלתה קודם בנוגע לכושר וההשפעה של חן עזרא בשני המשחקים הראשונים של העונה ושני המשחקים האחרונים, בהם קטן הפך בולט יותר, היא רק משל לנקודה גדולה יותר. האופן שבו הנוכחות של קטן גורמת לכישרונות אחרים להתחבא מאחוריו, ועד שלא יזוז הצידה, הם תמיד יעשו זאת. הדברים האלה כוללים בחובת המון הערכה לשחקן גדול כמו קטן, ואת זה אסור לשכוח, אבל נראה שהשאלות האלה יחכו לעטר יותר מקודמיו ומהן לא יוכל להתחמק, בטח כשהקפטן שלו לא נעשה צעיר יותר.

"קטן הוא מנהיג חיובי לכל הדעות ובאמת עושה מעל ומעבר בשבועות האחרונים", מעיד גורם בקבוצה. "אבל קשה לבוא לידי ביטוי שיש שחקן כל כך משפיע. באימונים רואים את הרצון של עזרא וגולסה לפרוח, אבל הבעיה היא שקטן תופס את המקום הטבעי שלהם במגרש וקשה להם להתבלט ככה. יחד עם אביחי ידין ודקל קינן שהצטרפו, אפשר לנסות ולתת להם את המפתחות לקבוצה ולהוריד את התלות שיש בקטן בשנים האחרונות".

חייבים לציין שלא כולם חושבים שהזזה של קטן לתפקיד המנהיג מהספסל, כפי שעטר היה בעידן גרנט, היא היא הפתרון. ושגם אם תוריד את קטן לספסל, גולסה ו-ורד ימשיכו להיעלם. אחד מהם הוא יצחק שום: "הכדורגל הישראלי נמצא בירידה בגלל שחסרים לנו שחקנים כמו קטן. אין כמעט באף קבוצה שחקן שהוא מנהיג ולוקח על עצמו אחריות וסוחב את הקבוצה על הגב שלו כמוהו, ואני חושב שזו תהיה טעות מבחינת חיפה לתת לשחקנים אחרים לקחת מנהיגות, כי זו לא תכונה שמלמדים. או שיש לך את זה או שאין לך את זה. אני לא רואה בחיפה מישהו שיכול להחליף את הקטן בעניין הזה".

יצחק שום מאמן אלקי בכדורגל. קובי אליהו
לא מאמין שהורדה של קטן לספסל תעזור. שום/קובי אליהו

שאלת העתיד

ייתכן שמאוד ששום צודק, אבל גם ייתכן שמעבר של קטן לאותה עמדה שבה היה עטר בתחילת העשור הקודם תספק פתרון טוב יותר. היא תאפשר לעטר לשחק עם שחקנים מהירים ולוחצים יותר, בהתאם לשיטה שלו, היא אולי תכריח את הכישרונות הלא ממומשים במכבי חיפה לקחת אחריות אמיתית, ועל הדרך לא תפגע בכבוד הרב של הקפטן, שיוכל להמשיך להשפיע ולנצח משחקים. אפשר, אגב, לשקול בעתיד פתרון שונה שיהיה טוב יותר, אבל עטר יצטרך במוקדם או במאוחר להתמודד עם הדילמות האלה.

גם זאהי ארמלי סבור שעטר יהיה חייב להגות צורת חשיבה אחרת בנוגע לקטן, מזו שהיתה נהוגה בעידן אלישע לוי. "אני לא חושב שיניב קטן הפך למה שנמני היה במכבי תל אביב", מסכם זאהי ארמלי. "קטן הוא אדם מאוד חיובי ולא מחפש את האינטרס האישי שלו, אלא רק את טובת הקבוצה. מה שכן, אם עטר בונה גם את העונה הזו סביבו, הוא חייב לבנות מערך שיתאים לו, כי קטן הוא כבר לא דינמי כמו פעם. לכוכב קשה מאוד להפוך לשחקן ספסל, ואני חושב שברגעים האלה קטן כן יכול לתרום מאוד לקבוצה ולהוציא אותה מהמצב שלה. אבל אם המחשבה היא לשנים הבאות ולא רק לנצח כעת, אולי צריך להכין כבר עכשיו יורש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully