וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הסיטי שזה מגיע לי?

22.9.2012 / 7:00

הסוכן דהאן בטוח שהוא השחקן הטוב בארץ, לואיס פרננדז סבור שהוא העתיד של הכדורגל הישראלי ומנצ'סטר סיטי באמת נדלקה עליו. אבל האם כל ניסיונות השיווק האגרסיביים של שחקן שעוד לא זכה בכלום בישראל, לא יפגעו בניר ביטון?

גם יוסי מזרחי מוטרד מהבאזז המוגזם והמלחיץ סביב ניר ביטון, הקשר הנהדר שלו באשדוד. "מבחינת פוטנציאל התקדמות, לביטון יש יכולת התפתחות אדירה ואני חושב שהוא אפילו יכול להתאים לחו"ל הרבה יותר מאשר לישראל עם היתרונות שלו", אומר המאמן הוותיק. "המשחק השוטף מעבר לים רק יעזור לו. אבל גם צריך לדעת להוריד את הרעש מהילד, לתת לו להתרכז אך ורק בכדורגל ולדבר איתו על האופציות של חו"ל רק בזמן אחר, כי הבאזז סביבו יכול לפגוע בו".

מי כמו יוסי מזרחי יכול לספק תמונה הגונה ונכונה לכישרון שהדהים הקיץ את הכדורגל הישראלי, כאשר הצטרף לאימוני טוטנהאם ומנצ'סטר סיטי, ואף פתח בהרכב של האחרונה במשחקי ההכנה שלה לעונה הקרובה. כיצד שחקן מוכשר ככל שיהיה, שלא הוביל את אשדוד לשום הישג משמעותי, מרתק אליו מועדונים מסוג כזה. מהיכן נולדה ההתעניינות. כמה היא אמיתית, כמה היא מוגזמת, כמה היא מסוכנת וכמה היא נכונה עבור קפטן הנבחרת הצעירה, שבסוף החודש הבא ימלאו לו 21. אלו שאלות שחשוב לדון בהן, ערב משחק שהוא מבחן אמיתי לשחקן כמו ביטון – מול מכבי חיפה בקרית אליעזר.

ניר ביטון במדי מנצ'סטר סיטי. Johannes Simon, GettyImages
אפיזודה חולפת או פוטנציאל עצום שטרם מומש? ניר ביטון במנצ'סטר סיטי/GettyImages, Johannes Simon

"ג'קי עשה לו נזק"

כשג'ון גרגורי אימן את אשדוד, הוא ראה דברים קצת אחרים בביטון. "אמרו לי שהשחקן הישראלי הצעיר סובל מחוסר יציבות בין המשחקים", אמר בשיחה מאחורי הקלעים, "ביטון סובל מזה תוך כדי המשחק. הוא יכול לתת 20 דקות של צ'מפיונס ליג ואחר כך 20 דקות שלא ראויות לליגה הראשונה בישראל. הוא הפוטנציאל הכי גדול בתפקיד שלו, אבל צריך לעבוד על הצד המנטאלי ובכלל, לעבוד קשה יותר".

לא עברו שנתיים, וגרגורי גילה את ביטון כמועמד רציני לקבוצות בכירות בליגה הענקית שבה שיחק ואימן בעבר. כיצד עושים התקדמות כזו בשנתיים, מבלי לזכות בשום תואר משמעותי כשחקן? זו רק שאלה אחת, אבל חייבים להודות שלואיס פרננדז, חברו של סוכנו של ביטון, דודו דהאן, צדק לגביו, כאשר זימן אותו לראשונה לנבחרת ישראל, באופן שהדהים המון אנשים. ביטון ערך את הופעת הבכורה שלו מול אורוגוואי, באפריל 2009, ומאז כל מי שראה אותו משחק במדי אשדוד, מבין שמדובר בכישרון אמיתי. קשר שעושה הכל על המגרש ומביא איתו נתונים פיזיים שאין כמעט לשחקנים ישראלים.

אלא שחלק מקידום שמו של הטלאנט הוא אגרסיבי מדי ומהיר מדי, וכאשר הבעלים של הקבוצה, ג'קי בן זקן, שהרוב המוחלט של שחקניו באשדוד נמצאים תחת ניהולו של אותו דודו דהאן, המריא עם ביטון למנצ'סטר, בכיר בהתאחדות לכדורגל ראה בכך דוגמה מושלמת לשימוש הלא הנכון שנעשה בכישרון הצעיר. "ג'קי איבד את זה", אמר אותו בכיר. "הוא התייאש מכך שהוא לא מצליח לעשות את השינויים שהוא רוצה, מהניסיון להרים את אשדוד למקומות אחרים, אז הוא התחיל להיות סוחר שחקנים. לא סוכן, סוחר - ג'קי פשוט רואה שעם הקשרים הנכונים והאנשים הנכונים, במקרה הזה דודו דהאן, שחקנים שלו יכולים להגיע לכל מקום בעולם. הוא הולך על זה בכל הכח".

השבוע, למשל, בן זקן לקח את מלאכת קידומו של ביטון צעד קדימה, כאשר תקף את מאמני הנבחרת אלי גוטמן ויוסי אבוקסיס, ואמר שהוא לא רוצה לראות את ביצת הזהב שלו משחקת בבוגרת אלא נשארת בצעירה עד היורו בשנה הבאה. לדברי אנשים בנבחרת, הדאגה למצבו של הכדורגל הישראלי מצידו של בן זקן לא היתה אלא סגירת חשבון עם מאמן שלא זימן את השחקן שלו – זימון שחשוב לרישיון העבודה שעדיין לא קיבל באנגליה, זימון שאמור להיות טיעון טוב לצורך השגת רישיון עבודה, זימון שבוודאי היה מקדם את שמו של הקשר המוכשר.

"לא יודע מה ג'קי מנסה לעשות", אמר גורם בנבחרת, "ברור שהוא רוצה לקדם את הילד מהאינטרסים שלו וזה לגיטימי, אבל הדרך לא לגיטימית. מה הוא ציפה, שהוא ילכלך ככה על הצוות המקצועי וביטון יקבל את הבמה? מאמן נורמאלי שעושים לו כזה זובור חושב שבע פעמים ובודק שש אופציות אחרות לפני שהוא יעלה בהרכב מישהו שבמידה שיצליח, יחכו לו בפינה וישפילו אותו. לפעמים צריך לחשוב קצת עם הראש ולהבין שזאת לא הדרך לרישיון עבודה באנגליה".

על השאלה האם ביטון ימשיך עם הצעירה אמר אותו גורם: "זאת החלטה שעדיין לא התקבלה. ברור שאחרי מה שקרה צריך לעשות חושבים, אבל בניגוד לגועל שיוצא, היחסים עם גיא לוזון טובים וההחלטות מתקבלות בהבנה כמעט מוחלטת. אף אחד לא ישבור את היחסים האלה".

ג'קי בן זקן בעלי מ.ס אשדוד. קובי אליהו
"ברור שג'קי מנסה לקדם את הילד מהאינטרסים שלו וזה לגיטימי, אבל הדרך לא לגיטימית"/קובי אליהו

"ביטון הוא השחקן שסביבו צריכה לנוע הנבחרת"

חשוב לציין: ביטון הוא כדורגלן מוכשר ולא איזה תרגיל יחצ"ני. מדובר בכדורגלן עם עתיד ורוד, אם לא ייצרו עבורו ציפיות מופרכות לאור הניסיון לעשות עליו כסף מיידי. מנצ'סטר סיטי באמת חשבה פעמיים אחרי שראתה אותו, והסיפור במקרה שלה הוא לא רק יכולות השיווק המוצלחות של דודו דהאן. הסיפור שלה עם ביטון הוא באמת פשוט: אחד מאנשי הצוות המקצועי הרחב של הסיטי עוקב אחרי לא מעט שחקנים ברחבי העולם ונמצא בקשר עם סקאוטים וסוכנים רבים. דודו דהאן הוא אחד מהם. מתוך מספר שחקנים עליהם דהאן המליץ, הלך אותו אדם על ביטון. כן, טביעת העין שלו אמרה – ביטון.

"לדהאן יש שם טוב באנגליה", מסביר סוכן השחקנים הבריטי ג'רום אנדרסון, "וזאת על אף שלא התעסק עם יותר מדי שחקנים כאן. סוכן שטיפל בשחקן כמו אלאנו לא יכול להיות לא מוכר. ביטון היה אופציה מאוד רצינית מבחינת סיטי כשחקן לסגל הרחב. עובדה שכאשר לא היה ברור מה יקרה איתו הייתה התעניינות בו, וקבוצות קיבלו תשובה שלילית והבינו שסיטי רוצה למצות את האופציה ולחכות שיקבל רישיון עבודה, אולי אפילו להחתים אותו למספר שנים ולהשאיל אותו. הנתונים שלו היו משביעי רצון מבחינתם. אני לא רואה בזה תרגיל של יחסי ציבור".

גם דהאן עצמו לא מבין למה מתעסקים בסימני השאלה לפני שמדברים על כדורגלן מוכשר, ובטוח בניצחונו העתידי. "אין לו שם כל כך חזק בארץ, כי בישראל שחקן עם שם זה 80 אחוז צילומים בגליצ'ים ועוד 20 אחוז דברים שלא קשורים בכדורגל", אומר דהאן. "ניר ביטון היום הוא השחקן מספר אחת בארץ. מי שבאמת מסתכל על כדורגל ורואה את הדברים שהוא עושה באופן עקבי, מבין במה מדובר ולאן הוא יכול להגיע.

"סיטי?", ממשיך דהאן, "נחכה. בכל מקרה, אנחנו מכוונים לאירופה וזה יקרה בשנה הקרובה. אותם אנשים שצחקו שהוצאתי את רמי גרשון וחשבו שלאיתן טיבי אין מקום בליגת העל, מרימים היום גבה על ביטון. אני לא מתעסק בשיקולים של מאמן הנבחרת, אבל ברור לכולם שבראייה לשנים הבאות, ביטון הוא השחקן שסביבו צריכה לנוע הנבחרת. זה ברור כמו שברור שעוד חודשיים ירד כאן גשם".

איתן טיבי שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
דודו דהאן: "אלה שחשבו שלאיתן טיבי אין מקום בליגת העל מרימים היום גבה על ניר ביטון"/ברני ארדוב

"תקשיבו קצת לטל בנין"

במוצאי שבת ביטון יגיע עם אשדוד לקרית אליעזר, כדי להראות שבאמת מדובר בשחקן שיכול לנצח משחק חשוב מול קבוצה גדולה. באשדוד צמחו לא מעט כישרונות בשנים האחרונות, אבל ניסיונות השיווק האגרסיביים של הבעלים הולידו לחץ מוגזם שהכריע את השחקנים. התברר שהם לא גדולים כמו שסיפרו. חלקם תמיד פחדו לצאת מהחממה, אלא שביטון מוכשר יותר מהר ואמיץ יותר מהם. האם זה יספיק לו לעמוד בסטטוס החדש שלו, זו שאלה אחרת. דוגמה קטנה לכך ניתן היה לקבל אחרי המשחק האחרון בין אשדוד לבית"ר ירושלים (1:2). "עשו ממנו יא יא טורה", אמר אחד משחקני בית"ר. "הוא לא משהו, חוץ מעשרים הדקות הראשונות, הוא לא היה במשחק".

אחד משחקני אשדוד סיפר השבוע: "מבחינת הבן אדם, הצניעות והיחס החם, זה אותו ניר ביטון, אותו ילד שגדל כאן. אבל כולם מרגישים וגם הוא מרגיש שהיחס סביבו שונה. אני אגיד לך יותר מזה, יש לנו קבוצה מצוינת השנה, ואם ניר יתרכז נטו באשדוד אנחנו הולכים על ארבעת המקומות הראשונים. הוא יכול למשוך את הקבוצה הזאת ולקחת אותה יחד עם דוד רביבו למקומות אחרים העונה, אבל השאלה היא כמה הראש שלו יהיה כאן. אם הוא יחשוב על מעבר בינואר, יהיה קשה לו לתת את מה שהוא יודע. כרגע אנחנו עם 100 אחוזי הצלחה, כשביטון משחק מקסימום בהילוך שלישי".

גם לואיס פרננדז בטוח שהכישרון של הילד ינצח את ההייפ, ומציע לכדורגל הישראלי לחבק אותו ולהעריך אותו, ולא כל הזמן להתעסק בחששות לגבי השיווק שלו. תתעסקו בעיקר, אומר האיש שזימן לראשונה את הקשר לנבחרת, הכישרון של ביטון הוא העיקר. "לואיס פרננדז הלך והכדורגל הישראלי בדרך למונדיאל, נכון? אם אני הייתי מפסיד 4:0 לרוסיה ברמת גן הייתי נוסע מהאיצטדיון לשדה התעופה". ניר ביטון? מה עם רפאלוב? רמי גרשון? עמרי בן הרוש? ידעתם לזלזל, אבל לא תבינו שאם לא יהיו שחקנים עם הנתונים הפיזיים הנכונים, אין לכדורגל הישראלי מה לחפש", אומר המאמן הלאומי לשעבר.

"תקשיבו קצת לטל בנין", מסכם פרננדז, "הוא עבר משהו בכדורגל הישראלי והאירופי, והוא הסכים איתי בצורה אבסולוטית. ביטון הוא מסוג השחקנים שצריך היום. הוא לא הקשר האחורי הפליי-מייקר, אלא זה שמחלץ כדורים ויוצא קדימה. זה כנראה לא התאים לסגנון של הנבחרת שלכם, אבל אלה השחקנים שאתם צריכים. אם לא תלכו בדרך הזאת, פשוט לא תתקדמו".

לואיס פרננדז מאמן נבחרת ישראל. רויטרס
"ניר ביטון? מה עם רפאלוב, רמי גרשון ועמרי בן הרוש?" פרננדז/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully