וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שיציל את הסנוקר משיעמום

12.9.2012 / 18:42

ג'אד טראמפ בן ה-23 הוא שחקן הסנוקר האהוב והשנוא בעולם. מצד אחד הוא מייצג סנוקר חדש ומלהיב, מצד שני פוגע במסורת

מכאן בארץ, נראה שהטופ של הסנוקר העולמי במצב מצוין. התחרויות הגדולות ביותר משודרות באופן קבוע ביורוספורט, יותר ויותר שחקנים מחוץ לאי הבריטי משתלבים בענף ומביאים לרייטינג במדינות נוספות, והעובדות האלה אכן מרמזות על כך שהמצב לא רע. מצד שני, דווקא במולדת הסנוקר אנגליה מדווחים על ירידה ברמת ההתעניינות בסנוקר. עושה רושם שמשחק השולחן הכל כך מסורתי ומזוהה עם האי הבריטי, הפך בשנים האחרונות לנחלתם של המבוגרים יותר בממלכה המאוחדת.

רוני אוסליבן, עם גאונות המשחק שלו, שימש בעצם כסוג של "מתווך" בשנים האחרונות בין הקהל שמחפש את האקסטרים גם בספורט כמו סנוקר, לבין המשחק עצמו. אבל אוסליבן לא היה ממש יציב בשנים האחרונות, וככל שהוא זייף, כך גם ירד הרייטינג של המשחק באנגליה. זו בדיוק הסיבה שרבים מראשי הספורט הזה באי הבריטי מלטפים בכפפות של משי את ג'אד טראמפ בן ה-23, מי שאולי ישתלט כבר בעונה הנוכחית של הסבב המקצועני, על המקום הראשון בעולם בזכות משחק סופר אטרקטיבי בניגוד לכל הגישות השמרניות.

ג'אד טראמפ שחקן סנוקר אנגלי. Bryn Lennon, GettyImages
המושיע. ג'אד טראמפ/GettyImages, Bryn Lennon

אז מה כל כך מיוחד בג'אד טראמפ? אולי העובדה שאורח החיים שלו מרמז על סגנון המשחק שלו. אחרי הזכייה הראשונה שלו בטורניר גדול, הוא יזבז כמעט את כל הכסף שלו על מכונית ספורט. מאז, הוא החליף מכונית אחרי כל צ'ק שמן שנכנס לחשבון הבנק שלו, עד שרכש לעצמו פרארי. הוא הולך על כל הקופה, הוא אוהב לקחת סיכונים, הכי לא שמרן וזה אומר שהוא גם לא הגנתי, כלומר - לא שומר על מה שיש לו. עם תכונות כאלה קשה להפוך לשחקן סנוקר מהצמרת העולמית. אחרי הכל, שחקן סנוקר צריך להיות אחראי ולחשב סיכונים - אלא אם כן קוראים לך רוני אוסליבן ואתה מטביע הכדורים הטוב בכל הזמנים, או במקרה הזה ג'אד טראמפ שמתיימר להיות כזה.

לא סתם משווים את הגאון הזה לרוני אוסליבן עוד מהגיל שבו למד להחזיק מקל. הוא קיבל שולחן סנוקר קטן בגיל 4, החל להתחרות בפול בגיל 5, הסתובב בתחרויות סנוקר לילדים בבריטניה בגיל 7 ובגיל 8 הדהים עם ברייק של 65 נקודות כשהוא בקושי הגיע לגובה השולחן הגדול. הילד המוכשר מבריסטול, שטיפח את כשרונו באקדמיית סנוקר, עשה את הצעד המשמעותי שלו בגיל 14 כשהפך לשחקן הצעיר ביותר שהשיג ברייק מקסימלי של 147 נקודות במשחק רשמי. זה קרה באליפות העולם עד גיל 21 בה הוא הגיע אז עד לחצי הגמר. השיא של טראמפ שבר למעשה את שיאו של רוני אוסליבן, וכבר מאז סימנו אותו כיורש.

כשסימנו אותו כיורש לא חשבו על זה שהוא ישחזר את ההישגים של רוני אוסליבן. פשוט הבינו שצומח לו עוד שחקן "משוגע" לגמרי, שהמשחק שלו מבוסס על הטבעות כדורים כמעט בכל מצב אפשרי, ובניית ברייקים. שחקן שמשחק מהר, שחקן אטרקטיבי שכל אחד ירצה לראות בטלוויזיה, שחקן הפוך לגמרי כמעט מכל שאר הכוכבים בסבב, שלא שוכחים את הפעולה שעל שמה קרוי המשחק, סנוקר, ומשחקים בטקטיקה הגנתית ובצורה מבוקרת שיכולה להרשים את מי שחי את המשחק, אבל לא את מי שנחשף אליו בפעם הראשונה.

ג'אד טראמפ שחקן סנוקר אנגלי. GettyImages
כבר מגיל 8 הוא הולך בדרכו של רוני אוסליבן. טראמפ/GettyImages

זו באמת סיבה לכך שהרבה שחקנים בסבב המקצועני לא אוהבים את ג'אד טראמפ. אלי קרטר מחא כפיים אחרי החטאה שלו בהתמודדות ביניהם באליפות העולם האחרונה, שחקנים אחרים מתקשים לפרגן לו, ונראה שיש רק אחד שממש מעריץ אותו, לא אחר מאשר רוני אוסליבן שאמר על טראמפ: "כנראה שיש קנאה בקרב מספר שחקנים, אני מתמודד עם זה כבר 20 שנה, הוא פשוט צריך כתפיים רחבות. במדינה הזאת לא אוהבים לראות אנשים מוצלחים, אם הוא היה אמריקאי כולם היו חוגגים איתו, אבל באנגליה יש כאלה שרוצים לראות אותו נופל. ווינרים אמיתיים אוהבים את האתגר הזה ורק מחפשים הזדמנויות להוכיח דברים. אני מאמין שזו תהיה דרכו של ג'אד, הוא עדיין צעיר, יש לו מספיק זמן ואנחנו כבר יודעים איזה שחקן גדול הוא. אני מתאמן איתו, כך שאני יודע עד כמה טוב הוא. הוא מטביע כדורים יותר טוב מכל אחד אחר, והוא עושה את זה בצורה נקיה ומהירה. מבחינתי יש לו את היכולת והוא ווינר אמיתי".

טראמפ התחיל להתחרות בסבב המקצועני כבר בגיל 16, אבל היה צריך להמתין מספר שנים כדי לשרוד ברמות הגבוהות ולהשתפר. רק בשנת 2011 פרץ לתודעה הבינלאומית כשזכה באליפות סין הפתוחה,ובאותה שנה הוא הגיע עד לגמר אליפות העולם, שם הוא הוביל על ג''ון היגינס 9-12, אבל הפסיד בסופו של דבר 18-15. היגינס הסקוטי אמר עליו אז: "האמת היא שהגיע לו להיות אלוף עולם. הוא שיחק נגדי בסגנון שמעולם לא ראיתי. כמות ההטבעות שלו בכדורים הארוכים הייתה מדהימה. אין לי ספק שמדובר בסנסציה גדולה בסנוקר". טראמפ עצמו הסביר: "זה פשוט המשחק שלי, אני יודע איך לא לחשוב על החטאות וזה מה שקורה לרוב השחקנים - הם כל הזמן חושבים על מה יקרה אם הכדור לא ייכנס".

המשחק הלא אחראי של טראמפ גרם לו לכמה הפסדים לא צפויים, אבל גם הביא אותו אל המקום השני בדירוג העולמי. בעונה הנוכחית בפרמיירליג, שם שיטת המשחק מאפשרת רק 25 שניות לכל חבטה, הוא נחשב לפייבוריט הגדול לזכייה. חוץ מזה, העובדה שאגדות סנוקר כמו סטיב דייויס ודניס טיילור אמרו על טראמפ שהוא "שחקן שאי אפשר לשחק נגדו", או "המטביע המוכשר אי פעם", גרמו לו להיות השגריר מספר 1 של משחק הסנוקר החדש שהמציאו באנגליה - ה"פאוור סנוקר". במשחק הזה כל התמודדות היא היא באורך של חצי שעה וסופרים נקודות במקום משחקונים, השחקנים יורדים מהטוקסידו לטובת חולצות פולו והקהל ביציעים שותה בירה ומעודד בקולניות. במשחק הזה, שמביא לידי ביטוי בעיקר את יכולות ההטבעה בסנוקר, אף אחד לא מסוגל על ג'אד טראמפ, אולי רק רוני אוסליבן. אבל טראמפ, שגדל על "רוקט רוני" ובראיון הראשון שלו לפני גיל 10 הצהיר שהוא רוצה להיות כמוהו, אומר היום: "פעם הערצתי אותו, היום אני מתאמן איתו במועדון וזה די מוזר. פתאום הוא כבר לא האיידול שלי, הוא פשוט עוד שחקן שאני צריך לנצח באימונים".

רוני אוסליבן שחקן סנוקר אנגלי. Laurence Griffiths, GettyImages
כבר לא האיידול, פשוט עוד שחקן. רוני אוסליבן/GettyImages, Laurence Griffiths

שחקני סנוקר רבים, כמו למשל מארק אלן הצפון אירי, מודאגים מהכוונות של ראשי הענף בבריטניה להפוך אותו למסחרי וצעיר יותר. הם מפחדים שהמסורת תלך לאיבוד, במיוחד היותר מבוגרים שביניהם, זו בדיוק הסיבה ששחקנים כמו ג'אד טראמפ לא חביבים עליהם במיוחד. מצד שני, אותם שחקנים יכולים להתנחם בעובדה שכל עוד הרייטינג של המשחק יהיה חזק בסין שלא מפסיקה לייצר כשרונות, הסנוקר יישמר במתכונתו הנוכחית וכל תוספת כמו למשל ה"פאוור סנוקר" תהיה רק בונוס, לפחות בעתיד הקרוב. כל זה משאיר גם את ג'אד טראמפ עם השאיפות לזכות באליפות העולם, כמו שהוא. לא מעט מומחים ומהמרים מאמינים שהוא יכול להצליח לעשות את זה, אחרי הכל גם רוני אוסליבן היה שם. אין ספק שהעונה הקרובה בסנוקר המקצועני יכולה להיות השנה של ג'אד טראמפ, אחד הספורטאים היותר מעניינים שתוכלו לראות בחודשים הקרובים.

סנוקר בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully