וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדיף מאוחר

1.9.2012 / 7:00

הוא דחה את ריאל בשביל אהובתו בליגה הרביעית. הוא סירב לעלות לליגה הראשונה כדי לא לפגוע במעריציו הישנים. עכשיו, אחרי שהגיע לליגה הספרדית הראשונה בגיל מאוחר, מיצ'ו נחת בסוונסי ומאיים להפוך לסיפור הצלחה ענק

מיצ'ו שחקן סוונסי סיטי. Richard Heathcote, GettyImages
לא מכירים את הכוכב החדש של הפרמיירליג? אז הגיע הזמן/GettyImages, Richard Heathcote

חואן מאטה היה בן 15, כאשר ריאל מדריד גייסה אותו לשורות קבוצת הנוער שלה ב-2003. באותה השנה חשקו הסקאוטים של לוס בלאנקוס בשחקן נוסף של אוביידו, מבוגר ממנו בשנתיים. היה זה מיגל פרס קואסטה, שהיה ידוע לחבריו בכינויו מיצ'ו. אלא שלמיצ'ו היו כוונות אחרות לגמרי. קבוצתו האהודה הורדה אז לליגה הרביעית, והקשר בן ה-17 חלם לעזור להצעיד אותה חזרה לימי הזוהר – הרי בשנות ה-90' היתה אוביידו שם דבר בליגה הבכירה. ההצעה של ריאל נדחתה על הסף. לא ברור כיצד היתה מתפתחת הקריירה של מיצ'ו לו היה עובר לבירת ספרד, כי הרי מאטה נאלץ לנדוד ל-ולנסיה על מנת להוכיח את עצמו, ושולי הדרך מלאים בכשרונות מבטיחים שקיוו לעשות קריירה באחד המועדונים הגדולים בעולם וכשלו. ייתכן וגם מיצ'ו היה נזרק בשלב מסוים, אבל דבר אחד בטוח – הוא בחר תמיד לסטות מהכבישים מהירים והעדיף להתקדם להצלחה בדרכים צדדיות ובשבילים שהוזנחו.

רק בעונה שעברה, בגיל 25, טעם לראשונה מיצ'ו את הליגה הבכירה בספרד. הוא הגיע לראיו וייקאנו כשחקן אלמוני יחסית, אולם תוך חודשים ספורים הפך לאחד הלהיטים המדוברים ביותר. אוהדים ניהלו קמפיין מתוקשר למען זימונו לסגל ספרד ביורו 2012, וגם המאמן ויסנטה דל-בוסקה לא פסל זאת על הסף באומרו: "אנחנו מעריכים מאוד את ההישגים ואת הסגנון של מיצ'ו" – אם כי בסופו של דבר, באופן כלל לא מפתיע, הוא נותר עדיין ללא הופעות בינלאומיות. אלכס פרגוסון שלח את אחיו לצפות בביצועיו של הקשר ארוך השיער במדי קבוצתו הקטנטנה ממדריד, וגם ליברפול הוזכרה כמועמדת להחתימו.

אז למה זה לא קרה קודם? ובכן, מיצ'ו הוא באמת שחקן מזן אחר. הוא אמנם מלא אמביציה, אבל האמין תמיד שחיים שלווים וקשר הדוק עם האוהדים חשובים לא פחות. במשך ארבע שנים תמימות הוא שיחק עם אוביידו הרחק מאור הזרקורים, עזר לה להעפיל לליגה השלישית, ומקווה להיות בשורותיה יום אחד כאשר היא תחזור לגדולה. אחרי הכל, מדובר בבירת חבל אסטוריה, עם יותר מ-200 אלף תושבים. גם בשנים הקשות הוא מגייס תמיכה עצומה, והקיץ היה מיצ'ו גיבור התקשורת המקומית כאשר רכש את המנוי מספר 5,000, בדרך להגשמת היעד השאפתני – 15 אלף מנויים.

אלכס פרגוסון מנג'ר מנצ'סטר יונייטד. רויטרס
אפילו אלכס פרגוסון הגיע לראות את היהלום שפרח מאוחר, אך גם הוא, כמו רבים אחריו, ויתרו על מיצ'ו/רויטרס

לא מוכן לבגוד באוהדיו

ב-2007 עבר מיצ'ו לסלטה ויגו, וגם אותה שירת במשך ארבע שנים בליגה השניה. מאזן כיבושיו לא היה מרשים במיוחד, ואוהד כדורגל ממוצע בספרד מעולם לא שמע עליו, עד 2010. אז, פעמיים תוך שנתיים, עלה מיצ'ו לכותרות ופיספס הזדמנויות להעפיל לליגה הראשונה. ראשית, בינואר 2010 הגיעה הצעה רצינית מאוד של ספורטינג חיחון שחיפשה נואשות שחקן דומיננטי לקישור. על הנייר, היתה זו הזדמנות נהדרת להתקדם, אלא שהשחקן התלבט. 30 קילומטרים מפרידות בין חיחון לאוביידו, והיריבות בין הקבוצות עצומה. מחנות האוהדים בשני הצדדים התנגדו באופן נחרץ למעבר, כתובות נאצה נכתבו על קירות האיצטדיונים. מאמן חיחון, מנואל פרסיאדו המנוח, עשה הכל כדי לשכנע את מיצ'ו, ואפילו אירגן מסיבת עיתונאים שלמה על מנת להדגיש עד כמה הוא רצוי. זה לא עבד. השחקן הלך בעקבות הלב וסירב.

שנה וחצי מאוחר יותר, הוא הגיע עם סלטה לפלייאוף העליה לליגה הבכירה, והתמודד בחצי-הגמר מול גרנאדה. העסקה הלך לפנדלים, והבעיטה האחרונה יועדה למיצ'ו. לו היה מבקיע, היתה עולה סלטה לגמר מול אלצ'ה. הוא החמיץ, שחקן סלטה נוסף כשל בעקבותיו, ודווקא גרנאדה חגגה לבסוף עליה היסטורית. הפספוס היה יקר, אבל התברר שהיתה זו הבעיטה האחרונה של מיצ'ו במדי סלטה. ראיו וייקאנו החתימה אותו, ובמאי 2012 הציל אותה מיצ'ו מירידה בשניה האחרונה בתוספת הזמן, במשחק מול גרנאדה דווקא, כאשר בישל את שער הנצחון הדרמטי לראול טאמודו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מיצ'ו שחקן ראיו וייקאנו (משמאל) מול קאקה שחקן ריאל מדריד. Denis Doyle, GettyImages
כיכב גם בראיו וייקאנו. מיצ'ו בליגה הספרדית/GettyImages, Denis Doyle

השער מהיר ביותר בברנבאו

עוד קודם לכן, כבש מיצ'ו 15 שערים, והפך לקשר הפורה ביותר בליגה הספרדית. עם סגנון אלגנטי, תזמון מצוין בהצטרפות להתקפות ואחוז גבוה מאוד של מצבים, הוא משך תשומת לב רבה, אבל נותר צנוע ובראיונות הדגיש תמיד את המטרה הקבוצתית: "לא משנה כמה שערים אכבוש, רק הישארות בליגה תשמח אותי". אלה היו חיים של האנדרדוג האולטימטיבי. בברנבאו, למשל, הבקיע מיצ'ו לרשתו של איקר קסיאס 15 שניות אחרי שריקת הפתיחה והשלים צמד, אך ירד מובס 6:2. רק שש הראשונות כבשו יותר מראיו וייקאנו בספרד אשתקד, אבל עם 73 שערי חובה היה לה את המאזן ההגנתי הגרוע בליגה.

אז אחיו של פרגי צפה בו, והיו גישושים מצד קבוצות צמרת בספרד, אבל מיצ'ו, בדרכו שלו, העדיף ללכת על בטוח במועדון חם עם אוהדים נלהבים ומחוייבים. סוונסי, שרכשה אותו תמורת סכום מצחיק של שני מיליון ליש"ט, קיבלה יהלום שמתאים בול לשיטת המשחק האטרקטיבית שלה. מיכאל לאודרופ, שירש את ברנדן רוג'רס ואמור לשכלל את סגנון המסירות הקצרות בוויילס, ראה את מיצ'ו כובש את שני השערים הראשונים של קבוצתו העונה ב-0:5 המפואר בלונדון מול קווינס פארק ריינג'רס. לפני שבוע ניצל הספרדי באלגנטיות האופיינית את הטעות בהגנה ווסטהאם והבקיע בנגיעה אחת בנצחון 0:3. היום, כאשר סנדרלנד המצוינת תתארח בליברטי סטדיום, הוא מקווה להמשיך בתנופה.

מנג'ר סוונסי מיכאל לאודרופ. GettyImages
האיש שמנהיג את הפתעת העונה רכש את מיצ'ו תמורת שני מיליון ליש"ט בלבד. לאודרופ/GettyImages

לוחם אלגנטי

האוהדים בוויילס התחילו להבין איזה אוצר נפל לידיהם. לפני תחילת העונה, כמעט ולא נמכרו חולצות עם שמו של מיצ'ו, אבל בשבועיים האחרונים הן הפכו לפריט המבוקש ביותר בחנויות המועדון. "הוא שחקן מושלם עבורנו. כאשר הכדור אצלנו, הוא משחק חלוץ שני, כאשר אנחנו מתגוננים הוא הקשר השלישי" התפייט המאמן הדני, וציין: "מיצ'ו התאים מיידית למנטליות, כי הוא רגיל להילחם למען ההצלחה. זה מאפיין שחקנים שבאים מקבוצות קטנות".

בחודשים האחרונים של עונת 2011/12 המצוינת, נהנו בסוונסי מכישוריו של גילפי סיגורדסון, הקשר האיסלנדי שהושאל מהופנהיים הגרמנית וכבש שערים נהדרים. התקוות להחתימו נגנזו עם עזיבתו של רוג'רס, סיגורדסון הלך לטוטנהאם, ומיצ'ו נכנס הישר לנעליו. "אני יודע שגילפי היה יקיר האוהדים. אני שחקן מסוג אחר, ומקווה להבקיע יותר ממנו" אומר מיצ'ו בבטחון עצמי, אבל דואג להזכיר: "אני אוהב לכבוש, אבל אני לא שחקן אנוכי, ועובד תמיד למען החברים. הדבר החשוב ביותר הוא לעזור לקבוצה, ואני מקווה שנצבור מספיק נקודות כדי להישאר בליגה".

המטרות המוצהרות, אם כך, צנועות, אבל סוונסי צועדת כעת בגאווה בפסגת הפרמייר-ליג, לצידה של צ'לסי שקיימה משחק אחד יותר ושומרת אף היא על מאזן מושלם. מיצ'ו וחואן מאטה, שני בוגרי אוביידו, מסתכלים על הליגה האנגלית מלמעלה. המפגש הישיר ביניהם יתקיים בתחילת נובמבר, ובינתיים בלוח משחקים נוח יחסית יכולה החבורה הוולשית-ספרדית עם דני על הקווים לבסס את מעמדה. אולי גם איתי שכטר יהיה שותף למאמץ.

מיצ'ו שחקן סוונסי. Richard Heathcote, GettyImages
הרבה יותר מהמחליף של סיגורדסון. מיצ'ו/GettyImages, Richard Heathcote

נבחרת הספרדים מחוץ לספרד

מיצ'ו לא נסע ליורו-2012, אבל ניסינו למצוא לו מקום בנבחרת הספרדים שמשחקים מחוץ לגבולות ארצם. למרבה הצער, בינתיים זה לא הצליח - רשימת הכשרונות בקישור עדיין עמוסה מדי בכוכבי-על. אבל לא נורא, בקצב הזה אולי יעקוף הקשר של סוונסי תוך חודשים גם את השמות הגדולים ביותר.

שוער:
אם פפה ריינה עדיין מקבל מקום בסגל ספרד לפני דויד דה-חאה, סביר להניח שהוא אמור לזכות באפודה הראשונה בנבחרת הדמיונית, אבל זו לא בחירה קלה.

מגן ימני:
ססאר אספיליקואטה, שהגיע זה עתה ממארסיי לצ'לסי תמורת שבעה מיליון ליש"ט הוא שחקן עם פוטנציאל עצום, אם כי אנג'ל ראנג'ל הקטלוני של סוונסי בהחלט נותן לו פייט טוב.

בלמים:
בשל עומס בלתי נסבל של כשרונות בקישור, הוחלט להסיט למרכז ההגנה את חאבי מרטינס, כפי שמרסלו ביילסה עשה לא פעם בעונה שעברה בבילבאו לרכש היקר ביותר בתולדות באיירן מינכן. ססאר נאבאס החסון והממושמע של רובין קאזאן, יעד לכדורים נייחים רבים של ביברס נאתכו, יהיה שותף מצוין עבורו, ומשאיר את קרלוס קואייר מסנדרלנד על הספסל.

מגן שמאלי:
חוסה אנריקה, שהגיע ב-2007 לניוקאסל כשחקן אלמוני אפילו במונחים ספרדים, הוכיח את עצמו מעבר לכל הציפיות בפרמייר-ליג, ועשוי ליטול חלק משמעותי במהפכה של ברנדן רוג'רס בליברפול.

קישור:
מיקל ארטטה לא מוערך כראוי גם אחרי המעבר לארסנל. בורחה ואלרו, עוד שחקן מרשימת בוגרי קאסטייה שמעולם לא קיבלו אפילו שביב הזדמנות בקבוצה הבוגרת של ריאל מדריד, הוא אנדרייטד אפילו יותר, וצפוי לפרוח אחרי המעבר לפיורנטינה. סנטי קאסורלה, הרכש החדש של התוחתנים, הוא הבחירה הטבעית בעמדת הפליימייקר, כאשר חואן מאטה מימינו ודויד סילבה משמאלו (או להיפך, לפי הטעם).

התקפה:
איך אפשר להתעלם ממלך השערים ביורו-2012? תחילת העונה של פרננדו טורס, שמקבל אשראי גדול מרוברטו די-מטאו, מבהירה כי אפשר לקוות להמשך מגמת שיפור עקבית ומשמעותית בכושרו, והשמיים הם הגבול מבחינתו.

כדורגל אנגלי בוואלה! ספורט

חואן מאטה שחקן צ'לסי (ימין) עם פרננדו טורס. Mike Hewitt, GettyImages
אין געגועים ללה ליגה. מאטה וטורס/GettyImages, Mike Hewitt

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully