וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקי סוף השבוע באירופה: נורי אזהרה להמשך העונה

30.8.2012 / 10:41

נורי שאהין העדיף את ליברפול על ארסנל. ביום ראשון, במפגש בין השתיים, נבין יותר מי צדק ומי הרוויח. מיכאל יוכין עם 5 המשחקים המרתקים בסופ"ש: מהמאמן של ולנסיה שרוצה לשנות מציאות מול ברצלונה ועד לדרבי הישראלי בבלגיה

הבחירה של נורי (ליברפול – ארסנל, ראשון, 15.30, ספורט1 HD)

יש לא מעט אירוניה בכך שהבכורה של נורי שאהין בחולצה האדומה באנפילד תהיה דווקא מול הקבוצה אליה היה קרוב מאוד עד לפני ימים ספורים. ארסנל וליברפול נאבקו במשך חודש על החתמתו של שחקן עונת 2010/11 בבונדסליגה, ובשלב מסוים דווח כי העסקה עם התותחנים סגורה למעשה. אלא שאז התברר שהקשר הטורקי מעדיף בכל זאת לשנות כיוון. לפי הפרסומים באנגליה, אחת הסיבות לכישלונו של ארסן ונגר בסוגיה נעוצה בניסיונה של ארסנל להחתים את שאהין באופן קבוע, בעוד ריאל מדריד לא הסכימה לכך בשום אופן. מסתבר כי ז'וזה מוריניו עדיין מאמין בסופר-סטאר של דורטמונד לשעבר, גם אם לא נתן לו הזדמנויות בעונה שעברה, אפילו במשחקים חסרי חשיבות. סביר להניח שגם שאהין עצמו, אוהד שרוף של לוס בלאנקוס, לא ממהר להיפרד מהחלום, אבל בשלב זה הוא רוצה לשחק.

נורי שאהין שחקן ליברפול עם המאמן ברנדן רוג'רס. GettyImages
העדיף את רוג'רס על ונגר. נורי שאהין עם המאמן החדש/GettyImages

למוריניו היתה השפעה מהותית על הבחירה של שאהין. בתקופתו בצ'לסי, זכה האחד והיחיד להכיר מקרוב את ברנדן רוג'רס שעבד בקבוצת המילואים, והוא מעריך מאוד את המאמן הצפון אירי. לפני הפגישה עם רוג'רס, לשאהין לא היו מחשבות על מעבר לליברפול, אולם אחרי ששמע על התוכניות דעתו השתנתה. גם צ'אבי אלונסו ייעץ לטורקי להעדיף את קבוצתו לשעבר. "אתה תאהב את החוויה, והאוהדים ידאגו לך", אמר הבאסקי לחברו. לבסוף, שאהין גילה כי הוא התרשם ממאכלסי היציעים של אנפילד עוד ב-2005, כאשר חווה את גמר ליגת האלופות הדרמטי באיסטנבול. "זכינו באליפות אירופה עד גיל 17, והכרטיסים למשחק היו חלק מהפרס שקיבלנו מההתאחדות. ישבנו ליד האוהדים של ליברפול, וזה היה ערב מטורף וקסום. ברגעים ההם הבנתי מה מסמלת ליברפול עבור אנשים אלה". סטיבן ג'רארד הניף אז את גביע האלופות אחרי הקאמבק ההיסטורי מול מילאן, אלא שהעונה האדומים לא מתמודדים במפעל, ושאהין ויתר על משחקים בצ'מפיונס-ליג במדי ארסנל. הוא בחר ברוג'רס על חשבון ונגר.

מאז ההחלטה, מזכירות תגובותיו של הצרפתי את משל השועל והענבים. "לו היינו מעוניינים בשאהין, היינו מחתימים אותו. הוא שחקן מצוין, אבל לא קשר דפנסיבי, וזה מה שנחוץ לנו אחרי העזיבה של אלכס סונג. במשבצת של שאהין יש לנו את ג'ק ווילשיר שיחזור מפציעה. נורי רוצה לשחק כל שבוע, ולנו יש תשעה קשרים", הסביר ונגר. בהתחשב באמירותיו הקודמות, קצת קשה להאמין לו. ימים יגידו אם היעדר הנחישות שלו יהיה לרועץ מבחינת התותחנים. ימים יגידו גם אם בחירתו של שאהין היתה נכונה עבורו, ואם ימצא ברוג'רס דמות אבהית מסוגו של יורגן קלופ. שני הצדדים עשויים לקבל רושם ראשון על העתיד כבר במפגש חזיתי ביום ראשון.

ארסן ונגר מאמן ארסנל. David Rogers, GettyImages
מזכיר את משל השועל והענבים. ונגר/GettyImages, David Rogers

שינוי של 180 מעלות (אינטר – רומא, ראשון, 21.45, ספ'2, 5+, 5HD)

לואיס אנריקה וזדנק זמאן הם מאמנים שדוגלים בהתקפה וכדורגל אטרקטיבי, אך למרות זאת מדובר בהפכים מוחלטים. במקום שיטת טיקי-טאקה ואחזקת כדור ברצלונאית, אותה ניסה להביא לאולימפיקו המאמן הספרדי אשר הפרויקט המתוקשר שלו הסתיים אחרי פחות משנה, קיבלה רומא גישה שונה בתכלית. זמאן בן ה-65, ששב לקדנציה שניה בעיר הנצח אחרי שהצעיד את פסקארה לעונה פנומנלית בליגת המשנה עם 90 שערי זכות ב-42 משחקים, מדגיש בכל הזדמנות שהוא לא יכול לסבול מסירות לרוחב ודורש להניע את הכדור אך ורק קדימה. אחרי תיקו 2:2 מול קטאניה במחזור הפתיחה, ביקר הבוס החדש-ישן בחריפות את משחק קבוצתו. הוא התלונן על פרנצ'סקו טוטי שלא מילא הוראות, וטען: "מסירות למען אחזקת כדור חסרות טעם כי הן מאפשרות להגנת היריב להתארגן. ללא משחק מהיר לא נגיע לשום מקום. בשלבים רבים של המשחק הסתפקנו בשליטה בכדור, וזה לא מתקבל על הדעת". כל זה לא הפריע לג'אלורוסי לכבוש את שני השערים המרהיבים ביותר של מחזור הפתיחה באיטליה.

עם שחקני רכש לא מעטים בהרכב, עשויה רומא לזנוח במהירות את עקרונותיו של לואיס אנריקה ולהסתגל לסגנונו של זמאן. הצ'כי מעולם לא חשש להפקיר את העורף, ותוצאות אסטרונומיות לא יאחרו לבוא, במיוחד מול קבוצות בעלות פוטנציאל התקפי מצוין והגנה לא מזהירה כמו אינטר. רק שנה וחצי חלפו מאז ה-3:5 האדיר בסן-סירו בין נראזורי, אז בעידן הקצר של לאונרדו, לבין רומא באחד המשחקים האחרונים של קלאודיו ראניירי. היתה זו חגיגה מטורפת של כדורגל סוחף ללא הגנות. איש לא יופתע אם זה יהיה מהפנט אפילו יותר הפעם. בכל מקרה, את המשחקים של רומא העונה ממש לא כדאי להחמיץ.

פדריקו בלצארטי שחקן רומא (משמאל) לצד מאמנו זדנק זמאן. Giuseppe Bellini, GettyImages
הלו, כדורגל משחקים לאורך, לא לרוחב. זדנק זמאן/GettyImages, Giuseppe Bellini

האמונה של פלגרינו (ברצלונה – ולנסיה, ראשון, 22.30, ספ'5 ו-5+לייבHD)

לא רבים זוכרים זאת, אבל מאוריסיו פלגרינו החל את הקריירה האירופית שלו בברצלונה. לואיס ואן-חאל החתים את הבלם הארגנטיני הגבוה בקיץ 1998, רק כדי לשחררו באופן נמהר כעבור שנה לוולנסיה. פלגרינו לא אהב במיוחד את החיים בקאמפ-נואו, אבל במסטאייה חווה את השנים היפות ביותר בקריירה. בשתי עונותיו הראשונות, הגיע ולנסיה של הקטור קופר לגמר ליגת האלופות. בהדרכת רפא בניטס, זכו העטלפים בשתי אליפויות ב-2002 ו-2004, כאשר המאבק על התואר בספרד עדיין לא היה מוגבל לשתי קבוצות בלבד. פלגרינו הוא אחד הסמלים החשובים ביותר של העידן אליו ולנסיה חושקת לחזור. שיתוף הפעולה שלו עם בן ארצו רוברטו אז'אלה במרכז ההגנה נכנס לספרי הזהב של המועדון. זו הסיבה בגללה מונה באופן מפתיע מאוד למשרה המאתגרת.

שמות רבים נזרקו לאוויר בוולנסיה, כאשר הוחלט להיפרד מהמאמן הקודם אונאי אמרי. בניטס לא הסתיר את רצונו לשוב, חואקין קפארוס היה משיב בחיוב, ונעשה חיזורים כלפי מאוריסיו פוצ'טינו של אספניול. בסופו של דבר, נבחר פלגרינו בן ה-40. בניטס שיבח את יכולותיו הטקטיות עוד בימיו כשחקן, ולשם כך הביא אותו לליברפול ב-2005. הארגנטיני שימש כעוזרו של הספרדי בשנתיים האחרונות שלו באנפילד ועבר איתו לאינטר, אבל לא ציפה לקבל ג'וב כה גדול כבר עכשיו. פלגרינו הגדיר את החדשות כחלום שהתגשם, ומיד הציב לעצמו חלומות חדשים. "אנחנו יכולים להתמודד עם ריאל מדריד וברצלונה. התקציבים שלהם גדולים יותר, אבל כדורגל הוא לא משחק רציונלי. הכסף לא קובע הכל, ואנחנו הולכים לתת להן פייט".

ההצהרות התקבלו בספקנות, אבל לוח המשחקים אפשר לפלגרינו להוכיח את רצינות כוונותיו הלכה למעשה כבר בתחילת העונה. במחזור הראשון יצאה ולנסיה עם תיקו 1:1 מכובד מברנבאו, וכבר במחזור ה שלישי היא מגיעה לקאמפ-נואו. אם לא תפסיד גם הפעם, הרי שחלומו של פלגרינו ייראה הזוי מעט פחות. אחרי הכל, האיש מכונה אל-פלאקו, בדיוק כמו ססאר לואיס מנוטי. אולי זה לא מקרי.

ז'וזה מוריניו מאמן ריאל מדריד (מימין) עם מאוריסיו פלגרינו מאמן ולנסיה. רויטרס
ג'וב גדול כבר עכשיו לא ממש מרתיע אותו. פלגרינו/רויטרס

ואן-באסטן כבר מתנדנד? (הירנביין – איאקס, ראשון, 17.30)

מרקו ואן-באסטן היה תמיד אדם עם אופי לא פשוט בלשון המעטה, ודי להזכיר את המאפרה שזרק על מאמן הולנד טייס ליברכטס ב-1990, לפני שהוא הודח בעקבות מרד בחדר ההלבשה. בהיותו שחקן, כשרונו העצום היה משמעותי הרבה יותר ממגרעותיו. בעמדת המאמן, העסק קשה הרבה יותר. תקופתו על ספסל הנבחרת הלאומית התאפיינה בריבים מתוקשרים עם שחקנים בכירים, כגון קלארנס סיידורף, רוד ואן-ניסטלרוי ומארק ואן-בומל. העונה הבודדת באיאקס, ב-2008/09, הסתיימה במקום השלישי המתסכל והניבה הרבה בעיות חברתיות. מאז לא התלהב מרקו לשוב לאימון, עד שקיבל על עצמו לפתע את התפקיד בהירנביין.

בינתיים ההחלטה של המועדון למנותו לא נראית מזהירה. הפגרה היתה קשה מבחינת הירנביין – היא מכרה את כוכביה הבולטים, כולל מלך השערים באס דוסט לוולפסבורג וקיצוני סגל הנבחרת לוסיאנו נארסינג לאיינדהובן, מבלי להביא חיזוק הולם. העונה בהולנד הניבה שתי נקודות ושער זכות בודד בשלושה משחקים, בעוד בליגה האירופית נכשל ואן-באסטן מול מולדה הנורבגית וחלוץ עבר שכן יהיה מאמן ענק, אולה-גונאר סולשיאר. בראיונות מקפיד הבוס החדש להאשים סגל חלש וטוען כי השחקנים לא מבינים אותו. אין זו ההכנה האידיאלית לקראת מפגש עם קבוצתו לשעבר שכבשה 11 שערים בשני המשחקים האחרונים ומציגה לראווה את הלהיט החדש – החלוץ השבדי טוביאס סאנה. תבוסה עלולה להעצים עוד יותר את החששות של אוהדי הירנביין אודות מאמנם הבעייתי.

כדורגלן העבר מרקו ואן באסטן משחק גולף. Phil Inglis, GettyImages
בקרוב הוא חוזר לשחק גולף? ואן באסטן/GettyImages, Phil Inglis

הפרויקט הסטנדרטי (קלאב ברוז' – סטנדרד ליאז', ראשון, 15.30, ספורט2)

המאמן הקודם של הירנביין דווקא הצליח להצעיד אותה לצמרת הגבוהה למרות התקציב הנמוך, ובשלב מסוים היא אפילו חלמה על אליפות. לאיש שהפך את דוסט ונארסינג לכוכבים קוראים רון יאנס, והקיץ הוא נדד 300 קילומטרים דרומה כדי לקחת על עצמו את האתגר הגדול של סטנדרד ליאז' המתחדשת שנאלצה למכור חלק משחקניה הבולטים. מועדון הפאר רוצה להיבנות מהיסוד, וכעת מצפים האוהדים בחלק הצרפתי של בלגיה לראות אם דווקא יאנס ההולנדי הוא האיש הנכון למשימה. הסגנון ההרפתקני שלו עשוי למצוא חן בעיני האוהדים הנייטראלים, אבל האם הוא יניב תוצאות נכונות באופן מיידי?

שני המחזורים הראשונים הניבו נקודה בודדת, בהמשך כבשה סטנדרד 12 שערים בשלושה משחקים וניצחה בכולם, אבל כל זה היה מול יריבות נחותות באופן משמעותי. המבחן הראשון של יאנס מגיע בדרבי הצמרת הישראלי מול ברוז', עם ליאור רפאלוב בכושר שיא. גם ברוז' החליפה מאמן בקיץ, והאוהדים ממש לא התלהבו מג'ורג' לייקנס הוותיק שכונה ביציעים "דינוזאור". אלא שבינתיים העסק לא יכול להיות טוב יותר, וברוז' מובילה את הטבלה עם ההתקפה הפוריה בליגה. כל העיניים יהיו נשואות לעברו של מוחמד צ'יטה, הכוכב של סטנדרד בשנתיים האחרונות, שעבר לברוז' בקיץ וכבש את שערו הראשון במדים החדשים בנצחון על מונס בשבוע שעבר.

מוחמד צ'יטה שחקן קלוב ברוז' מול תומאס קריסטנסן שחקן פ.צ. קופנהאגן. AP
ימשיך במומנטום נגד האקסית? מוחמד צ'יטה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully