וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרט טורקי קשה במיוחד

29.8.2012 / 14:30

כשעמנואל אמניקה שיחק בטורקיה הוא הסתבך בפרשת השחיתות שהפילה את פנרבחצ'ה ונכלא לארבעה ימים. עכשיו הניגרי מגיע לאיסטנבול עם ספרטק מוסקבה למפגש מכריע עם האקסית במוקדמות ליגת האלופות, נגד המאמן שלפני שנה סייע לו לברוח מהמדינה. סיפור הזוי שבו אין באמת מנצחים

האם יצא לכם פעם לצפות בכדורגלן מנשק את ידו של מאמן היריבה תוך כדי המשחק? זה מה שעשה עמנואל אמניקה, הסקורר הניגרי של ספרטק מוסקבה, כאשר הוחלף בשבוע שעבר במחצית השניה בפלייאוף מוקדמות ליגת האלופות. החלוץ ניגש למאמן פנרבחצ'ה, אייקוט קוג'מאן, והדהים גם אותו בגילוי החיבה יוצא הדופן. רגשותיו של הניגרי במפגשים בין שתי הקבוצות פשוט לא יכולים להיות מנוגדים יותר. כדי להבין את פשר הדברים, צריך להעמיק באחד הסיפורים ההזויים ביותר בכדורגל העולמי בשנים האחרונות, אשר תחילתו במאי 2011.

עמנואל אמניקה שחקן ספרטק מוסקבה. Epsilon, AP
אחד הסיפורים ההזויים ביותר בכדורגל העולמי של השנים האחרונות. עמנואל אמניקה/AP, Epsilon

הפצוע הניגרי

לקראת סיום עונת 2010/11 נאבקה פנרבחצ'ה עם טרבזונספור על האליפות. הצהובים-כחולים לא ראו תואר מאז 2007, הלחץ היה עצום, ובנוסף רק המקום הראשון העניק כרטיס ישיר לשלב הבתים בליגת האלופות. למחזורים האחרונים הגיעו הקבוצות בשוויון נקודות, בעוד פנרבחצ'ה נהנתה מעדיפות במפגשים הישירים. הנשיא עזיז ילדירים והנהלתו ידעו שרק ניצחונות בכל המשחקים יבטיחו את השלמת המשימה. לצורך כך הם היו מוכנים ללכת רחוק מאוד. פרשת השחיתות שהתפוצצה בקיץ 2011 בטורקיה חשפה ממדים מפחידים את הטיית משחקים, ואחד המקרים המסקרנים ביותר התרחש שלושה מחזורים לסיום, כאשר הקנריות התארחו אצל העולה החדשה המפתיעה קראבוקספור.

הנשק המסוכן ביותר של היריבה הצנועה היה אמניקה. הניגרי הפציץ 14 שערי ליגה, כולל אחד לרשת פנרבחצ'ה בסיבוב הראשון, ואוהדי קראבוקספור העריצו אותו. לא פלא – הרי עונה קודם לכן הוא נבחר לשחקן המצטיין בליגה השנייה, כבש 16 שערים וסייע למועדון האלמוני לעלות לליגה הבכירה בפעם השלישית בלבד בתולדותיו. הסרטון שפרסמו אודותיו מדגיש לא רע את האיכויות של שחקן פיזי מאוד, בעל כושר פריצה, בעיטה בשתי רגליים, טכניקה טובה וסיומת קטלנית. בזכותו נהנתה קראבוקספור מעונה נינוחה במרכז הטבלה, והמשחק המדובר מול פנרבחצ'ה לא קבע מבחינתה דבר. להפתעת כולם, נעדר שמו של אמניקה בשעת פרסום ההרכבים. החלוץ עצמו טען שהוא פצוע, אולם הגרסה לא נתמכה על ידי רופאי הקבוצה ועמיתיו. פנרבחצ'ה ניצחה 0:1, צברה שש נקודות נוספות בשני המחזורים האחרונים וזכתה באליפות המיוחלת. טרבזונספור, אשר לא הפסיקה לנצח אף היא בנסיבות מחשידות, נותרה מתוסכלת.

רק לחם ומים

ימים ספורים אחרי סיום העונה הדרמטית, רכשה פנרבחצ'ה את אמניקה תמורת לא פחות מ-9 מיליון יורו. איש לא אישר את המחשבות, אבל לכולם היה ברור שהעסקה נסגרה עוד לפני המשחק ממנו הבריז אמניקה. בהיעדרותו, עזר לכאורה לסלול את דרכה של פנר לליגת האלופות, כדי ליטול בעצום חלק במפעל. "אני מקווה שאמניקה יצליח מאוד בצ'מפיונס-ליג, לשם כך הבאנו אותו. עוצמה ומהירות חשובים בכדורגל האירופי", הכריז סגן נשיא פנרבחצ'ה שקיפ מוסטורוגלו. ג'וזף יובו, הבלם הניגרי שהפך למעוז ההגנה של הקנריות אחרי קרוב לעשור של הצלחה באברטון, שיבח מאוד את הרכישה: "זו תוספת מעולה לסגל חזק. אמניקה יתרום לנו רבות בליגת האלופות".

פנרבחצ'ה קיוותה ללכת רחוק במפעל האירופי, אבל אז נכנסו לפעולה החוקרים. הפרשה הגדולה יצאה החוצה, הנשיא נעצר, החשדות הרבים פורסמו בתקשורת, ואחרי שבועות של חוסר ודאות הגיעה ההחלטה של אופ"א – אלופת טורקיה הושעתה מאירופה, טרבזונספור החליפה אותה. בינתיים נחקרו שחקנים רבים בפרשה, ובאופן כלל לא מפתיע אמניקה היה אחד מהם. היעדרותו במשחק הקריטי בשלהי העונה גרמה למעצרו. הניגרי נלקח מביתו על תקן חשוד ובילה ארבעה ימים תמימים בתא קטן. "התייחסו אלי כאל פושע, קיבלתי רק לחם ומים", סיפר מאוחר יותר. הטראומה הייתה קשה, והקיץ המאושר בחייו של אמניקה הפך לחלום בלהות. לאור המעצרים הרבים בקרב מנהלים, מאמנים ושחקנים, לא ניתן היה לפסול על הסף משפט ומאסר ארוך. הניגרי ממש לא היה מוכן לכך, וביקש מהמועדון לעזור לו לברוח מטורקיה.

פנרבחצ'ה כולה היתה בטראומה גדולה לא פחות, אבל ראשיה הבינו לליבו של אמניקה, וגם המאמן קוג'מאן לא עמד בדרכו. סוכניו של השחקן החלו לפעול נמרצות, ספרטק מוסקבה גילתה נחישות רבה יותר מרובין קאזאן, והעסקה נסגרה במהירות. חודשיים בלבד אחרי החתימה באיסטנבול, החלוץ כבר היה על המטוס לבירת רוסיה. החושים העסקיים של הטורקים, אגב, היו חדים גם הפעם. על אף שנאלצו למכור את הכוכב בלוח זמנים מצומצם, הם הצליחו בכל זאת לקבל תמורתו 10 מיליון יורו מהרוסים, ולהרוויח מיליון מכל המהלך.

אייקוט קוצ'מאן מאמן פנרבחצ'ה. רויטרס
הבין את המצוקה ונתן לשחקן שלו לברוח מטורקיה. אייקוט קוג'מאן/רויטרס

תנועה מגונה או הכרת תודה?

שנה חלפה מאז, ובינתיים הוכיח את עצמו אמניקה גם ברוסיה. הוא נכנס בסערה להרכב של ואלרי קרפין, כבש 13 שערים ב-22 משחקי ליגה בעונה החולפת, כולל הטיל הזה לחיבורים של צסק"א וסייע לספרטק לתפוס ברגע האחרון את המקום השני ולהעפיל למוקדמות ליגת האלופות. בדרך הוא לא הפסיק לעשות כותרות מכל הסוגים האפשריים.

במרץ, אחרי שהוקנט על ידי האוהדים של דינאמו מוסקבה בקריאות גזעניות, הניף אמניקה לעברם אצבע משולשת, ונקנס בשל כך על ידי ההתאחדות הרוסית, בהחלטה שגררה גל של ביקורת ציבורית. במאי, אחרי שהבקיע לרשת זניט, חגג הניגרי עם מכות על הזרוע, וספג מיד כרטיס אדום מהשופט שהניח בטעות כי מדובר בתנועה מגונה. "באפריקה זו תנועה שאומרת תודה להורים ולמשפחה. גם סמואל אטו חגג ככה", הסביר אמניקה, וצדק לחלוטין – החלוץ הקמרוני הרביץ לעצמו כך על הזרוע, בין היתר אחרי שכבש מול מנצ'סטר יונייטד בגמר ליגת האלופות ב-2009. אטו היה ונשאר האליל הגדול של אמניקה, שסיפר: "הגמר ב-2009 הוא המשחק אותו נהניתי לראות יותר מכל. כמעט יצאתי מדעתי אחרי שסמואל כבש".

ובכל זאת, הסוגיה הבוערת ביותר על סדר היום מבחינה תקשורתית היתה ונותרה הפרשה בטורקיה. בסוף 2011 דווח על כך שבאיסטנבול הוצא צו מעצר כנגד החלוץ, ובפברואר אפילו נאלצה ספרטק לשנות את התוכניות ולבטל את מחנה האימונים בטורקיה מחשש שהניגרי יושלח מאחורי סורג ובריח. במקום זאת, העתיקו הרוסים את המחנה לקפריסין. רק לפני חודשיים הוסר האיום במאסר, אם כי אמניקה עדיין עלול להיות מזומן למשפט של מעורבים אחרים לצורך מתן עדות.

כך כמעט הגעתי לנבחרת טורקיה

בינתיים, כושרו המצוין בליגה הרוסית משך, לפחות לטענת סוכנו, עניין רב מצד קבוצות פאר. ריאל מדריד, מנצ'סטר סיטי, צ'לסי ולאציו יצרו לכאורה קשר עם הניגרי על מנת לבחון אפשרות להחתימו. סכום השחרור שלו לפי החוזה המקורי, עם זאת, עמד על 27 מיליון יורו, וגם אם המעקב היה אמיתי איש לא הסכים לשלם סכום כה גבוה תמורתו. בקיץ דאגה ספרטק להאריך את החוזה עד 2016 ולסיים אחת ולתמיד עם השמועות בתקשורת. "אני מאושר להישאר במועדון גדול ולעזור לו בליגת האלופות" אמר אז אמניקה. הוא לא תיאר לעצמו עד כמה הגורל יהיה אירוני כלפיו. מכל האופציות בהגרלה, קיבלה ספרטק דווקא את פנרבחצ'ה.

מבחינת פנרבחצ'ה, המצב לא יכול היה להיות ביזארי יותר. השחקן שהיה אמור להצעיד אותה להצלחה בליגת האלופות לפני שנה, הוא שעומד כיום בינה לבין העפלה לשלב הבתים. אייקוט קוג'מאן, שכה שיבח את הניגרי, נדרש למצוא דרך להצר את צעדיו, כי הפעם אמניקה ממש לא התכוון לביים פציעות. יוזף ג'ובו האומלל, שכה רצה לשחק לצידו של אמניקה, נאלץ כעת לשמור על בן ארצו ברחבה.

גם מבחינת אמניקה מדובר בסיטואציה אבסורדית. אחרי שברח מטורקיה, לא הסתיר הכוכב את אהבתו למדינה ולמועדון ששחרר אותו. "טורקיה מדינה נהדרת, היא תמיד תישאר בית שני עבורי", הצהיר לפני מספר חודשים, ואלה לא סתם מילים. לפני שנתיים אמניקה אפילו היה קרוב לעבור הליך התאזרחות וללבוש את מדי נבחרת טורקיה. הוא כעס על שלטונות ניגריה, אשר יצרו סחבת בירוקרטית שסיכנה את המעבר שלו מקייפטאון הדרום אפריקנית לליגה הטורקית בגיל מאוחר יחסית. למעשה, גנצ'לרבירליג'י מהליגה הבכירה ויתרה על שירותיו בגלל היעדר ניירת, וכך מצא את עצמו לבסוף אמניקה בקראבוקספור הקטנה. חוס הידינק, מאמן טורקיה דאז, נתן אור ירוק לצירופו של החלוץ, ורק הגעתו האישית של מאמן ניגריה סמסון סיאסיה לשיחת שכנוע בארבע עיניים עם הכוכב מנעה זאת.

והנה הוא נאבק כעת ראש בראש מול חבריו הטובים על הכסף הגדול של שלב הבתים. במשחק הראשון סיפק אמניקה את הסחורה עבור ספרטק וכבש בניצחון 1:2, לפני שנישק את ידו של קוג'מאן. "יש ביניהם יחסים של אב ובן", אומר העיתונאי סרטאג' קוג'וקלג'י. הערב הוא יעלה לכר הדשא באיסטנבול, לעיני 50 אלף צופים חמים ששמחו לשמוע על רכישתו לפני שנה, אך מייחלים לכישלונו הפעם. האם הוא מסוגל לעמוד באתגר נפשי מסוג זה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully