וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 סיפורים על הליגה האיטלקית האמיתית

24.8.2012 / 13:25

העברות גדולות לא היו הקיץ באיטליה. פאלרמו היא השיאנית. אבל דווקא מבט אחר על הרכש מלמד על הצרות והתקוות של הסרייה א'

הכוכבים מעדיפים את ברצלונה וריאל מדריד או את הפרמיירליג, הכסף הגדול נמצא באנגליה ובפריס, ופרשיות הטיות המשחק מפציעות מכל פינה בארץ המגף. גם בחלון ההעברות הנוכחי, כנהוג במדינה בשנים האחרונות, הסכומים הגדולים בשוק האיטלקי היו בכל הקשור ליצוא ולא ליבוא, אך למרות הכל ולמרות העונש הכבד שספג אנטוניו קונטה והפחתת הנקודות לארבע קבוצות, עונת 2012/13 טומנת בחובה לא מעט שאלות גדולות וגם כמה סיפורים מרתקים באשר לעסקאות שכבר נסגרו. המספרים צנועים מאי פעם, אבל השינויים מסקרנים כתמיד. לפניכם 10 ההעברות המעניינות של הקיץ באיטליה עד כה. שכחנו מישהו? אתם מוזמנים להציע רעיונות נוספים בטוקבקים.

1. קוג'ו אסמואה ומאוריסיו איסלה - יובנטוס

קוג'ו אסמואה שחקן יובנטוס. Alexander F. Yuan, AP
הזרים חוזרים ליובנטוס. קוג'ו אסמואה/AP, Alexander F. Yuan

אחרי תשע שנים מהקשות שעברו על המועדון לאורך ההיסטוריה, יובנטוס החזירה לעצמה את הסקודטו בעונה שעברה ועשתה זאת בעיקר בזכות התוצר המקומי. אנדראה פירלו הנהיג, הגנת הברזל חתמה עונה ללא הפסד וכולם המשיכו לככב גם ביורו עם נבחרת איטליה. שמונה או תשעה שחקנים איטלקים פתחו מדי שבוע בהרכבה של יובנטוס, שעם חזרתה לליגת האלופות נדרשה ליצור סגל עמוק יותר ושינתה מעט את הגישה. לוסיו הברזילאי יוסיף ניסיון להגנה, פול פוגבה הצרפתי הוא תקווה להמשך ובראש רשימת שחקני הרכש ניצבים צמד כוכבי אודינזה, קוג'ו אסמואה הגנאי ומאוריסיו איסלה הצ'יליאני. הזרים חוזרים, וזה לאו דווקא רע.

יובנטוס שילמה כתשעה מיליון יורו עבור כל אחד משני המצטרפים מאודינזה, שכבר רגילים למדי הביאנקונרי ומוסיפים לגברת הזקנה ורסטיליות רבה. אסמואה יכול לתפקד בכל עמדות הקישור ומהווה עוד אופציה התקפית, כפי שכבר הספיק להוכיח בסופרקופה מול נאפולי, ואילו איסלה הדינמי הראה כישורים של פליימייקר מעמדת המגן הימני באודינזה ומסוגל לשחק בקו ימין או באמצע בכל אחת מהשיטות של אנטוניו קונטה. יובנטוס אולי תהיה איטלקית פחות ואי אפשר לשכוח את הוויתור המכעיס על הסמל אלסנדרו דל פיירו, אך יכול להיות שבמקרה שלה מדובר בשינוי הקוסמטי לו היא נזקקה. שני שחקני הרכש מאודינזה מציבים אותה כפייבוריטית לזכייה נוספת באליפות, וגם לקבוצה שעם ליטוש קל בהתקפה בהחלט יכולה להגיע לשלבים הסופיים של ליגת האלופות.

2. פרנצ'סקו אצ'רבי - מילאן

פרנצ'סקו אצ'רבי שחקן מילאן. GettyImages
ממחיש את הקו הצנוע של מילאן. פרנצ'סקו אצ'רבי/GettyImages

אחת השאלות הגדולות לקראת פתיחת עונת 2012/13 היא: מילאן לאן? הרוסונרי השתתפו בעסקה הגדולה של הקיץ כצד המוכר (זלאטן איברהימוביץ' וטיאגו סילבה לפריס סן ז'רמן תמורת כ-65 מיליון יורו) ועוד לפני כן נפרדו מהגווארדיה הוותיקה שכללה את פיליפו אינזאגי הפורש, אלסנדרו נסטה, ג'אנלוקה זמברוטה, קלרנס סיידרוף, מארק ואן בומל וג'נארו גאטוסו. חלון ההעברות עדיין פתוח, הטרייד עם אינטר (ג'אמפאולו פאציני תמורת אנטוניו קסאנו) בחלט מסקרן וגם תרומתו של ריקרדו מונטוליבו תהיה מכרעת, אך רכישתו של פרנצ'סקו אצ'רבי ככל הנראה מלמדת יותר על מילאן החדשה.

הבלם בן ה-24 נרכש תמורת ארבעה מיליון יורו מקייבו, למרות ניסיון מועט של עונה אחת בלבד בסריה A. אצ'רבי התמיר (1.92 מטרים) הגשים למעשה חלום עם הצטרפותו לקבוצה אותה אהד בילדותו, ועוד לפני שרשם במדיה הופעת בכורה בליגה קיבל גם זימון ראשון לנבחרת איטליה. רווח מהיר ובלתי צפוי לשחקן וגם לקבוצה. מילאן התאימה עצמה למעמדה החדש בשוק העולמי המשתנה ללא הרף, תוך כדי התמקדות בשוק המקומי וניסיון לאתר שחקנים עם ה-DNA האדום-שחור. הקו הצנוע הזה, אותו מייצג טיפוס עניו כמו אצ'רבי שיצטרך להתמודד עם מעמד החולצה מספר 13 של נסטה, מסמל את הניסיון של מילאן לבנות עצמה כמעט מאפס, בתקווה שהמעבר מהיותה הקבוצה עם הסגל המבוגר בליגה לאחת הקבוצות הצעירות ביותר לא יהיה קיצוני מדי.

3. אנטוניו קסאנו - אינטר

שחקן נבחרת איטליה אנטוניו קסאנו חוגג שער. Clive Mason, GettyImages
ידליק את אינטר? אנטוניו קסאנו/GettyImages, Clive Mason

השינויים במילאן נמשכו כאמור עם המעבר של קסאנו, שעבר לצד השני של מילאנו ולראשונה בקריירה ישחק בקבוצה אותה טען כי אהב משחר ילדותו - אינטר. "אחרי תקופה שהרגישה כמו נצח, סוף כל סוף הצטרפתי למועדון שאני אוהד", אמר קסאנו לאחר אישור עסקת החליפין. "המהלך הזה יחזיר לי את החיוך". הילד הסורר של הכדורגל האיטלקי כבר בן 30, מגיע אחרי יורו מוצלח ולאחר שהתגבר על תקופה מתסכלת מחוץ למגרשים בשל מום שהתגלה בליבו. צ'זארה פראנדלי ידע להתחבר אל הנפש שלו והפיק ממנו את המיטב בנבחרת. האם גם אנדראה סטרמאצ'יוני הצעיר מסוגל לרסן את החלוץ שמירר את חייו של פאביו קאפלו?

אינטר נראית כבויה מאז הטרבל המפואר והעזיבה של ז'וזה מוריניו. ווסלי סניידר מחפש מחדש את הניצוץ, הוותיקים מעבר לשיא ודייגו מיליטו מתעורר לפרקים וגם כך לא יכול לעשות הכל לבד. קסאנו, עם עזרה מרודריגו פלאסיו הנהדר שהגיע מגנואה ויתר שחקני הרכש הרעבים, יכול להיות הדמות שתעיר את אינטר מהתרדמת שפקדה אותה בשנתיים האחרונות. סטרמאצ'יוני דיבר על הזיק הזה שחסר לאינטר ולכן היה זה שהתעקש על קסאנו, כשהוא לוקח בחשבון את כל הסיכונים הכרוכים בצירופו. השחקן, מצידו, זקוק בדיוק לתמריץ מסוג זה כדי להמציא עצמו מחדש. קסאנו מונע מרגש, סטרמאצ'יוני סומך על השכל. שניהם עומדים העונה למבחן, בחיבור שיכול להיות פיצוץ או להסתיים בפיצוץ.

4. הקישור החדש של פיורנטינה

בורחה ואלרו שחקן פיורנטינה. GettyImages
מרכיב יחד עם אקווילאני, פרננדס ופיסארו מרכז שדה מלבב. בורחה ואלרו/GettyImages

10 שנים אחרי שהקימו את המועדון מההריסות, האחים דלה ואלה ראו את פיורנטינה שלהם נושקת שוב לתהום. הפעם לא היה זה בגלל התרסקות כלכלית שהפילה את הקבוצה עד לליגה הרביעית כמו ב-2002, אלא בשל התקרית ההזויה בה חבט המאמן דליו רוסי באדם ליאיץ', שהעליב את בנו הנכה. המקרה הזיק מבחינה תדמיתית לפיורנטינה, שלמרות הכל הצליחה לשרוד בליגה. הבעלים הבינו כי הדרך היחידה להשכיח את הביזיון היא באמצעות בניית קבוצה טובה שתגרום לכולם להתעסק בכדורגל. ההשקעה בחלון ההעברות בהחלט מבשרת טובות.

פיורנטינה אמנם נפרדה משחקן מפתח כמו מונטוליבו, אבל לקישור החדש שלה, לפחות על הנייר, יש פוטנציאל להיות אחד הדברים המרגשים בליגה האיטלקית העונה. שימו לב לשמות המצטרפים: בורחה ואלרו, אלברטו אקווילאני, דויד פיסארו ומתיאס פרננדס. כולם מוסרים בחסד, בעלי ראיית משחק משובחת ובעיקר רעבים להצלחה אחרי עונה מאכזבת ברמה האישית. אם המאמן וינצ'נזו מונטלה יידע למצוא לכל אחד את התפקיד המתאים לו, פיורנטינה תציג קבוצה חכמה ואיכותית שתוכל לשוב ולהיות הסוס השחור כפי שהייתה בעבר. במקרה כזה, המרוויח העיקרי יהיה סטבן יובטיץ'. אם יישאר סגול ולא יעבור בסופו של דבר ליובה, אל תהססו להמר עליו כמלך השערים החדש של הסריה A.

5. פדריקו בלצארטי - רומא

פדריקו בלצארטי שחקן רומא (משמאל) לצד מאמנו זדנק זמאן. Giuseppe Bellini, GettyImages
רומא תהיה אטרקטיבית מתמיד? זדנק זמאן עם פדריקו בלצארטי/GettyImages, Giuseppe Bellini

בקיץ 2006, אחרי יכולת נפלאה וכמובן הבקעת הפנדל המכריע בגמר המונדיאל בו זכתה איטליה, פאביו גרוסו נפרד מפאלרמו. המגן השמאלי היה תגלית גדולה של מרצ'לו ליפי בנבחרת, ובעקבות הטורניר הנהדר שאף להתקדם וגם הסיצילאנים רצו לנצל את ההזדמנות כדי להעשיר את הקופה. אלוף העולם עבר לאינטר ואחר כך שיחק גם בליון ויובנטוס, אך מעולם לא שחזר את היכולת מאותו קיץ קסום. שש שנים אחרי, ושוב מגן שמאלי של נבחרת איטליה ופאלרמו מצא עצמו בסיטואציה דומה. פדריקו בלצארטי, שהרשים במדי האזורי וסייע להם להגיע לגמר יורו 2012, הוזכר כמועמד לכל אחת מהקבוצות הגדולות באיטליה וגם לפריס סן ז'רמן (אשתו ובתו מתגוררות בבירת צרפת), אך בחר באופן מפתיע למדי לחתום לשלוש שנים דווקא ברומא, שכלל לא משתתפת במפעל אירופי.

ההחלטה של בלצארטי בן ה-30 הדהימה רבים. אנשי נאפולי היו בטוחים כי השחקן יצטרף אליהם, אך בשלב מסוים הבין הנשיא אורליו דה לאורנטיס כי קבוצה אחרת הקדימה אותו. כולם חשבו שזוהי מילאן, אבל רומא של זדנק זמאן התבררה כמבצעת המחטף, בסיומה של אופרת סבון סוחטת דמעות. בלצארטי העדיף להישאר קרוב למשפחתו הנוספת (שתי בנות מבת זוג לשעבר) ולא להיות מעורב בטיסות תכופות לאירופה, וכך הפך לאחד השחקנים המשמעותיים בקבוצה המתחדשת שבונה זמאן בבירה. המגן בעל הנטיות ההתקפיות מהווה מרכיב נוסף בהחזרת האטרקטיביות לרומא. הוא רק יקווה לא לסבול מתסמונת גרוסו.

6. ולדימיר פטקוביץ' - לאציו

ולדימיר פטקוביץ' מאמן לאציו. Paolo Bruno, GettyImages
בדרכו של לואיס אנריקה? ולדימיר פטקוביץ'/GettyImages, Paolo Bruno

רק שני מאמנים זרים יפתחו את העונה בסריה A. שניהם עובדים בבירת איטליה. את זמאן הצ'כי כבר הזכרנו ברומא, ואילו השני הוא ולדימיר פטקוביץ' האלמוני יחסית, שמונה במפתיע למאמן לאציו וכבר נחשב למועמד בכיר לזכות בכבוד המפוקפק של המפוטר הראשון לעונת 2012/13. לא מעט מאמנים הוזכרו כמחליפים הפוטנציאליים של אדי רייה בלאציו, אבל קלאודיו לוטיטו העדיף לוותר על שמות כמו ג'אנפרנקו זולה ופאולו די קאניו כדי להמר על הבוסני בן ה-49, שקיבל בשוויץ את הכינוי 'הדוקטור' והבטיח לשנות את הכדורגל האיטלקי. אחרי חודשיים בתפקיד ועוד לפני שערך את הבכורה שלו בליגה, באיטליה כבר מזכירים את פטקוביץ' בנשימה אחת עם לואיס אנריקה. הספרדי רצה ללמד את האיטלקים כדורגל התקפי מהו, אך נכשל טוטאלית ונזרק בבושת פנים. גורלו של פטקוביץ' יהיה זהה?

פטקוביץ' מעולם לא היה שחקן מבריק (הופיע בליגות בבוסניה ובשוויץ) והישגיו כמאמן כוללים שתי סגנויות עם יאנג בויז ברן, שני הפסדים בגמר הגביע בשוויץ (עם בלינזונה ויאנג בויז) ותקופה כושלת בסמסונספור הטורקית. אחרי חודש מוצלח בסיון, הגיע המינוי המפתיע של לוטיטו, שראה בפטקוביץ' את המאמן הזול והמתאים להנחיל בלאציו סגנון אטרקטיבי יותר. בתום תקופת ההכנה, שכללה רצף הפסדים ללא שער זכות והחלפת שיטות בקצב מסחרר, סימני השאלה סביב הבחירה התמוהה רק מתרבים. לאחר ההפסד לחטאפה בבכורה העונתית באולימפיקו, ירדו השחקנים לחדר ההלבשה לקול שריקות הבוז מהיציעים. זעם האוהדים הופנה בעיקר לעבר מדיניות הרכש המרגיזה של לוטיטו והמנהל המקצועי איגלי טארה, אך פטקוביץ' הבין שגם הוא כבר על המוקד וכיוון את האש לעבר השחקנים, אותם האשים בעצלנות וחוסר מחויבות. הניעור עזר ולפחות הבכורה האירופית הוכתרה בהצלחה. רייה הוציא מים מן הסלע בלאציו, פטקוביץ' ישמח להעביר עונה על מי מנוחות.

7. פאולו דיבאלה - פאלרמו

פאולו דיבאלה שחקן פאלרמו. Tullio M. Puglia, GettyImages
יתמודד עם ההשוואות? פאולו דיבאלה/GettyImages, Tullio M. Puglia

לא תאמינו, אבל השם הכי פחות מוכר ברשימה הזו עבור חובבי הכדורגל האיטלקי, הוא גם ההעברה היקרה ביותר שנעשתה עד כה בחלון ההעברות בסריה A. כבר בסוף חודש אפריל בישר בהתרגשות הנשיא מאוריציו זמפאריני כי "פאלרמו הקדימה את אינטר, פריס סן ז'רמן וצ'לסי במרדף אחרי הדבר הגדול הבא. החתמנו את פאולו דיבאלה - 'סרחיו אגוארו החדש'. לאחר מספר ימים התברר לזמפאריני כי ניהל את המשא ומתן מול אדם שלא הוסמך לכך, ובמקום לשלם שמונה מיליון יורו הוא נאלץ לעמול שלושה חודשים נוספים כדי לרכוש את "לה חוז'ה" (התכשיט) הארגנטינאי מקבוצת אינסטיטוטו ב-12 מיליון יורו. נכון לכתיבת שורות אלה, מדובר בסכום ההעברה הגבוה ביותר ששילמה קבוצה איטלקית הקיץ.

זמפאריני פגע בינגו בעבר עם חאבייר פסטורה, ומשוכנע כי עשה זאת שוב. דיבאלה בן ה-18 סיים את עונת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת של אינסטיטוטו עם 17 שערים ב-38 משחקים, כולל שתי הופעות מזהירות אותן סיים עם שלושער וגם כיבושים בנגיחות, למרות שלא מדובר בשחקן גבוה במיוחד. הטכניקה העילאית והחדות מול השער הובילו להשוואות המחמיאות לקון אגוארו, שפרץ בצורה דומה בגיל 16 והתגבר גם הוא על נחיתות הגובה ברחבה. בפאלרמו לא נבהלים מחוסר הניסיון (דיבאלה מעולם לא שיחק בליגה הראשונה בארגנטינה) ומבטיחים כי הילד מקורדובה יהיה תגלית העונה ובעתיד יימכר בסכומים אדירים שיהפכו את העסקה הנוכחית לגניבה של ממש. האם בקבוצה הכי משוגעת באיטליה יאפשרו לילד לגדול?

8. ילדי פסקארה התפזרו

לורנצו אינסינייה שחקן נאפולי. Paolo Bruno, GettyImages
חזר הביתה לנאפולי. לורנצו אינסינייה/GettyImages, Paolo Bruno

אחת הבשורות המרעננות בארץ המגף בעונה שעברה הייתה עלייתה של פסקארה המלהיבה. זדנק זמאן החזיר את הקבוצה הצנועה לליגה הבכירה, אבל עבר לרומא ונפרד משלושת הילדים המוכשרים שהובילו את פסקארה והוכתרו כתקוות הגדולות של הכדורגל האיטלקי. מרקו וראטי נטש לטובת פריס סן ז'רמן, אבל שותפיו לורנצו אינסינייה וצ'ירו אימובילה התקדמו לסריה A ויעמדו במבחן משמעותי העונה. אינסינייה בן ה-21 חזר לקבוצת נעוריו נאפולי ויהיה אחד האנשים שינסו להשכיח את אסקיאל לאבצי, ואילו אימובילה בן ה-22 מצא במה ראויה בדמותה של גנואה, אחרי שלא קיבל צ'אנס ראוי ביובנטוס בה גדל.

הליגה האיטלקית איבדה מהזוהר שלה בשנים האחרונות, בעיקר בשל היתרון הכלכלי של הליגה האנגלית ושתי הגדולות של ספרד, שמצליחות למשוך כוכבים מהסריה A. פריס סן ז'רמן שינתה את מאזן הכוחות פעם נוספת והחלה לרוקן גם היא את הליגה האיטלקית, אך דווקא הסיטואציה הזו - נטולת הכסף הגדול והסחרור של תחילת המילניום - משרתת טוב יותר את השחקנים המקומיים שמקבלים הזדמנות אמיתית לפרוץ וגם את הנבחרת. שני הצעירים הכישרוניים שנפרדו מפסקארה יכולים לנצל את חלון ההזדמנויות הנדיר הזה כדי להפוך לכוכבים גם בליגה הבכירה. אינסינייה הוא מאסטרו שפרח בעמדת הטרקוארטיסטה ובעיקר נאפוליטני אמיתי שנולד בשנה בה תם עידן דייגו מראדונה בעיר; אימובילה מגיע כמלך שערי הליגה השנייה ויכול להיות המרענן הרשמי של גנואה המשוועת לאייקון. העתיד כבר כאן.

9. מקסי לופס - סמפדוריה

מקסי לופס שחקן סמפדוריה. Valerio Pennicino, GettyImages
העיקר שיביא את האחיות נארה למגרשים. מקסי לופס/GettyImages, Valerio Pennicino

בסוף חודש ינואר קיבל מקסי לופס את הזדמנות חייו. השחקן שהגיע בגיל צעיר לברצלונה ומעולם לא מימש את הפוטנציאל, הצטיין בקטאניה והשיג לעצמו חמישה חודשי השאלה במילאן הגדולה, אחרי שזו ויתרה על הניסיון להנחית את קרלוס טבס. לרוסונרי הייתה אופציה לרכוש את החלוץ הארגנטינאי בתום תקופת ההשאלה, אך מסימיליאנו אלגרי בחר שלא לעשות זאת וכך שוב החמיץ מקסי אפשרות להיות שייך לרמות הגבוהות באמת, כשחצי העונה במילאן הסתיימה עם שני שערים בלבד וללא תואר האליפות.

הארגנטינאי לא רצה לחזור לקטאניה המחזיקה בכרטיסו, ומי שמיהר לשים עליו את היד היה צ'ירו פרארה, שקיבל את תפקיד המאמן בסמפדוריה ויודע שמקסי לופס שווה לפחות 10 שערים בעונה. העולה החדשה היא קבוצה התפורה למידותיו של החלוץ בן ה-28. גם הטירוף והעצבים במראסי לא יפריעו לו, במיוחד אם רעייתו ואחותה היפהפיות תגענה למשחקי הבית. בבכורה הרשמית שלו עלה מקסי מהספסל וכבש את שער היתרון בדקה ה-83 מול יובה סטאביה בסיבוב השלישי בגביע, אבל הקבוצה מליגת המשנה ידעה להשוות בתוספת הזמן וניצחה בדו קרב הפנדלים, אחרי שלופס בעצמו החטיא מהנקודה הלבנה. כבר במחזור הראשון תהיה לו אפשרות לכפר וגם לסגור חשבון עם מילאן, כשסמפדוריה תתארח בסן סירו.

10. סוטיריס ניניס - פארמה

סוטיריס ניניס שחקן פארמה. Marco Luzzani, GettyImages
באיטליה לא יעשו לו הנחות. סוטיריס ניניס/GettyImages, Marco Luzzani

המשבר הכלכלי הקשה השורר ביוון פגע אנושות גם בקבוצות הכדורגל, שנדרשו לשנות את התנהלותן ולהסתגל למציאות צנועה יותר. בפנאתינייקוס הבינו כי אין מנוס מקיצוץ נרחב ופרידה מבעלי המשכורות הגבוהות, ובין היתר ויתרו על הסמל המקומי סוטיריס ניניס - הפוטנציאל הגדול של הכדורגל היווני, שעדיין מחכה לפריצה האמיתית. ניניס חתם בפארמה כבר בחודש מרץ, ובעונתו הראשונה מחוץ ליוון יצטרך להיכנס לנעליו הגדולות של סבסטיאן ג'ובינקו שחזר ליובנטוס. בניגוד לאהבה הגדולה שקיבל בבית, באיטליה אף אחד לא יעשה לו הנחות.

בגיל 22 ואחרי שתי פציעות קשות (שתיהן באדיבות שחקני נבחרת ישראל, האחרונה אחרי שער הניצחון שכבש בבלומפילד בספטמבר 2011) ניניס כבר לא יכול לחיות על החוויות מעונת הבכורה בגיל 16 והשמועות שקשרו אותו למעבר למנצ'סטר יונייטד. הקשר המוכשר צריך להתחיל לבנות את שמו מחדש, ופארמה נטולת הלחץ היא בדיוק הקבוצה בעזרתה יוכל לעשות זאת. האיטלקים המתינו לניניס בסבלנות ותמכו בו לכל אורך תקופת ההיעדרות. הם לקחו סיכון לא קטן. ניניס יצטרך להראות לכולם שהיה שווה לחכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully