וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כסף לבזבוזים?

24.8.2012 / 13:20

מצטיינת הרכש בגרמניה, מנשנגלדבאך, היא הקבוצה המרתקת הקיץ, זו שחולמת להיות דורטמונד הבאה. מבט על הנעשה שם ועל עוד כמה העברות חמות בגרמניה מלמד שהדרך עוד ארוכה

מרקו רויס שחקן דורטמונד. Christof Koepsel, GettyImages
חשש שאוהדי גלדבאך יזהו אותו. רויס/GettyImages, Christof Koepsel

אחרי ההפסד המתסכל והמאכזב 3:1 לדינמו קייב התרחש בבורוסיה פארק של מנשנגלדבאך אירוע די מוזר. מרקו רויס, כוכב הקבוצה בעונה שעברה ומי שנבחר לשחקן העונה, שנכח באיצטדיון, מיהר לרכבו כשכובע המצחיה שלו מכסה את פניו ומסתיר אותן כמעט לחלוטין. בכלי התקשורת בגרמניה התלוצצו ואמרו שאם מישהו מ-48 אלף האוהדים שישבו באצטדיון היה מזהה אותו בטעות, הוא לא היה נותן לו ללכת משם ומשאיר אותו בתוך האצטדיון.

מנשנגלדבאך פוסט עידן מרקו רויס היא אכן קבוצה עם פחות יצירתיות ותחכום בחלק הקדמי, אבל מי שחשב שעזיבתו של הכוכב הגדול לדאבליסטית דורטמונד תחזיר את הסייחים לשנים שקדמו לאשתקד יכול להירגע. למרות ההפסד לדינמו קייב, בו בסך הכל שיחקו טוב אבל בלטו בחוסר הניסיון והחיספוס שלהם, המאמן לוסיאן פאברה השוויצרי בנה במנשנגלדבאך קבוצה צעירה ומוכשרת מאוד. קבוצה שתחטוף עוד הרבה סטירות בדרך ותלמד שלפעמים הכדורגל האטרקטיבי וההתקפי שלה עולה ביוקר, אבל עוד תגיע רחוק ומסוגלת בהחלט להפוך ל"דורטמונד 2.0", אם תרצו.

לוק דה יונג שחקן מנשנגלדבאך. GettyImages
צריך לעבור עדיין תהליך ארוך עם גלדבאך. דה יונג/GettyImages

מ-ה-פ-כ-ה

באפריל האחרון היה נדמה כאילו הכל אבוד. מנשנגלדבאך הודיעה תוך כמה ימים על עזיבתם של העוגן ההגנתי דאנטה לבאיירן מינכן ועל כך שהקשר האחורי רומן נוישטאטר לא יאריך את חוזהו. בעקבות כך, נפוצו שמועות לפיהן פאברה, שהפך את הסייחים מנועלת הטבלה לקבוצה שמתמודדת על כרטיס לליגת האלופות ומקבוצה עם כדורגל משעמם לאחת הקבוצות המהנות בגרמניה, מאוד לא מרוצה מההתנהלות של המועדון וצפוי להודיע בעצמו כי לא יישאר שם. בתקשורת הגרמנית כבר קישרו אותו לבאיירן מינכן.

אלא שבקיץ, והרבה בזכות המנהל המקצועי המוערך ושחקן העבר מקס אברל, מנשנגלדבאך התחילה לחשוב בגדול. הצעד הראשון של המנהל המקצועי היה הארכת חוזהו של פאברה עד 2015, כשאברל אומר: "לוסיאן פאברה הוא המאמן המושלם בשביל בורוסיה ואנחנו מאושרים שהוא ממשיך איתנו". לאחר מכן, החלו לעבוד פאברה ואברל על רשימת שחקני הרכש והפתיעו אנשים רבים בגרמניה ומחוצה לה כשהצליחו להנחית בבורסיה פארק שלושה כישרונות גדולים ומחוזרים מאוד כמו לוק דה יונג מטוונטה (14 מיליון יורו), גרניט שאקה מפ.צ. באזל (שמונה מיליון יורו) ואלבארו דומינגס מאתלטיקו מדריד (שמונה מיליון יורו). בכך, לא סיימו השניים את הרכש, אלא צירפו תמורת שני מיליון יורו וחצי גם את החלוץ המוכשר והצעיר פניאל מ'לאפה מהופנהיים, שעושה חיל בנבחרת גרמניה הצעירה, וגם את ברנימיר הרגוטה השבדי בן ה-19. בסך הכל, הוציאה גלדבאך קרוב ל-35 מיליון יורו על רכש והוכתרה ל"אלופת ההוצאות" של הקיץ בגרמניה, אפילו מעל באיירן מינכן ודורטמונד, שבעצמן רשמו חיזוק משמעותי מאוד.

הסייחים למעשה השקיעו את כל הכסף שקיבלו ממכירת רויס ודאנטה ואפילו יותר ברכש של כמה מהשמות הכי חמים באירופה. כבר מול דינמו קייב בלטה העובדה שלשחקני הרכש החדשים ייקח זמן ללמוד את הקבוצה, ולהפך, ושיש עוד הרבה עבודת שיפשוף לעשות. אפילו פאברה בעצמו נשמע מלא געגועים לרויס, אותו היה מתפקד כשחקן חופשי שהיה עובר בין כל ארבעת התפקידים ההתקפיים כמה פעמים תוך מדי משחק. "כל החלוצים שלנו היום דומים מאוד", אמר פאברה, "הם תמיד במרכז ולכן קשה לנו למצוא מרווחים. השילוב לא עבד טוב נגד דינמו קייב. לא יודע איך, אבל נהיה חייבים למצוא את הפתרון".

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
לוסיאן פאברה מאמן מנשנגלדבאך. Lars Baron, GettyImages
"המאמן המושלם בשבילנו". פאברה/GettyImages, Lars Baron

כל העיניים עליה

פאברה ואברל קיבלו את כל התנאים בקיץ כדי להכין את הקבוצה בצורה מושלמת. בגרמניה התלוצצו שעוד לפני שהעונה החלה, מנשנגלדבאך זכתה בשתי אליפויות. האליפות הראשונה, כאמור, היא אליפות הרכש, כשהשנייה הגיעה מכך שהקבוצה שהתה במתחם הכי מפואר ויקר במחנה האימונים שלה מבין קבוצות הבונדסליגה - מלון אוברפהארט בבוואריה, הוא מלון חמישה כוכבים שכל לילה בו עולה כ-380 יורו.

לשם השוואה, למקום השני הגיעה באיירן מינכן שערכה מחנה אימונים באיטלקיה עם 320 יורו ללילה, דורטמונד דורגה במקום ה-16 כששהתה במלון בו לילה עולה 100 יורו. המלון בו שהו שחקני גלדבאך מציע בין היתר ארבע מסעדות נושא, שבע סאונות ובריכה של 28 מטר. בשביל המבורגר תצטרכו לשלם שם 21.50 יורו, סנדביץ' יעלה לכם 17.50 יורו. למרות הנתונים שהתפרסמו, מנהל המועדון שטפן קרל ניסה להרגיע את כולם כשאמר: "כמו בהעברות שביצענו, גם כאן לא השתגענו ביחס ליכולות שלנו".

למרות העובדה שלמנשנגלדבאך עוד צפויה עבודה רבה ומורכבת מאוד בחיבור כל חלקי הקבוצה לתיאום הנהדר שהיה שם בעונה שעברה, הרכש המצוין ומחנה האימונים הנוצץ עשו את שלהם מבחינת רף הציפיות. כוכבי העבר כמו גינטר נצר למשל דיברו על כך שגלדבאך של השנה אפילו מוכשרת יותר מזו של השנה שעברה וגם אנשי המקצוע מהיריבות בבונדסליגה נשמעו מופתעים שאותה קבוצה שנזקקה למשחקי מבחן ב-2010/11 על מנת להישאר בליגה, פתאום הופכת לאחת שמושכת אליה שחקנים שיכלו בקלות לבחור גם במעבר לפרמיירליג או לליגה הספרדית.

הראשון שהרים את הציפיות היה מאמן שאלקה הוב סטיבנס, שאמר לספורט1, שם עבד בעבר כפרשן: "זו יכולה בהחלט להיות השנה של בורוסיה מנשנגלדבאך בבונדסליגה. נצטרך רק לראות איך הם יתמודד עם משחקים באירופה בנוסף לליגה. אני מסיר בפניהם את הכובע. עשו שם עבודה נהדרת בקיץ והם בהחלט יוכלו להתמודד בצמרת". גם המנהל המקצועי של לברקוזן רודי פלר נשמע נלהב כשאמר: "גלדבאך הוציאה הרבה מאוד כסף. זו זכותם המוחלטת להוציא כסף מהרווחים של המועדון ואין ספק שהם יילחמו על המקומות שמובילים לליגת האלופות. אין ספק שלבורוסיה יש את האיכויות כדי להתמודד חזק בצמרת".

מאמן דורטמונד יורגן קלופ נשמע נלהב מהרכש ואמר: "הם התחזקו בקיץ בשאקה, דומינגס ודה יונג, שהם שלושה תותחים. לי זה נשמע מצוין ונראה שגלדבאך הולכת להיות קבוצה ענקית". גם מאמן הופנהיים מרקוס באבל החמיא ואמר: "גלדבאך השקיעה הרבה. מקס אברל ופאברה עשו שם עבודה פשוט נהדרת".

גרניט שאקה שחקן מנשנגלדבאך. GettyImages
עד לפני שנה, שחקנים מבוקשים כמוהו לא היו חושבים להגיע לגלדבאך בכלל. שאקה/GettyImages

המשימה רק התחילה

אולי דווקא ההפסד לדינמו קייב יוריד מעט לחץ מהכתפיים הצעירות של שחקני מנשנגלדבאך. הסייחים הראו בהפסד הזה יכולת מצוינת, אבל גם בוסריות וחוסר ניסיון רבים של קבוצה שעדיין מתקשה להתמודד מול יריבות חזקות ומנוסות בזירה האירופית כמו דינמו קייב, שיודעות איך לבוא ולשחק על תוצאה וגם להשיג אותה. צריך לזכור שגלדבאך אכן צירפה שלושה שחקני רכש משמעותיים מאוד במקום אחרים שעזבו, אבל שהקבוצה היא הרבה יותר עמוקה מזה.

ללוסיאן פאברה יש עדיין את אחד הצעירים המוכשרים ביותר בבונדסליגה, פטריק הרמן, שהראה כישרון עצום לפני שנפצע לקראת סוף העונה שעברה; השוער המצוין והצעיר מארק אנדרה טר סטגן, שרק בעונה שעברה קיבל חוזה מקצועני; את אלכסנדר רינג בן ה-21 שמושאל מהלסינקי; את שחקן הנבחרת הצעירה מתיאס צימרמן וכמובן את חואן ארנגו, מייק האנקה, פיליפ דאמס ומרטין שטנרצל הוותיקים.

כל מה שנותר עכשיו ללוסיאן פאברה הוא לייצר המשכיות, אולי לעבור עונה יפה גם בליגה האירופית - בעיקר על מנת לגרום לשחקנים שלו לצבור ניסיון בינלאומי רב יותר - ולהפוך את מנשנגלדבאך למה שהפך יורגן קלופ את דורטמונד. קבוצה צעירה ותוססת שמשחקת כדורגל התקפי ומשלבת אותו גם עם זכייה בתארים. ההשוואות בין שתי הקבוצות כיכבו רבות בעקבות ההפסד של גלדבאך לדינמו קייב, שהזכיר לכתבים ופרשנים רבים את ההדחות המוקדמות של השוורצגלבן מאירופה בשתי העונות הקודמות: שתי קבוצות צעירות וחסרות קילומטרז' אירופי שמתעקשות על הכדורגל שלהן. השנה יהיה המבחן הגדול של גלדבאך ויהיה מסקרן מאוד לראות אם היא יכולה להפוך לגורם יציב ומשמעותי בצמרת.

שחקני בורוסיה מנשנגלדבאך מאוכזבים, במרכז איגור דה קמארגו. GettyImages
אולי דווקא ההפסד לדינמו קייב יוריד מהם קצת לחץ? שחקני גלדבאך/GettyImages

ההעברות המעניינות של הקיץ

שרדאן שאקירי (באיירן מינכן)

עם כל הכבוד למריו מנדז'וקיץ', דאנטה, קלאודיו פיסארו וטום שטארקה, אין ספק שהשם הכי מרתק שנחת בזאבנר שטראסה הקיץ היה שרדאן שאקירי. השוויצרי בן ה-20, שברח עם משפחתו בגיל צעיר מקוסובו ומשחק עם דגלי שוויץ, אלבניה וקוסובו על הנעליים שלו, הראה משהו מהכישרון האדיר שלו במשחקי ההכנה וב-0:4 על רגנסבורג מליגת המשנה בגביע, כשכבש צמד ובישל שניים נוספים. שאקירי, 1.69 מטר של שרירים, הוא סופרסטאר ענק בשוויץ והסיקור לו הוא זוכה בבאיירן הוא חסר תקדים במדינה.

אימון הבכורה שלו הועבר בשידור ישיר באתרי האינטרנט, כתבים רבים נשלחו למחנות האימונים של הקבוצה וכל מילה שהוא מוציא מהפה הופכת לכותרת ענקית. גם בבאיירן נראה ש"קוביית הכוח" (Kraftwürfel) זוכה לאהדה גדולה והתקבל בחום יוצא דופן באליאנץ ארינה בסופרקאפ הגרמני. גם אוטמאר היצפלד, מאמן שוויץ, הוא מעריץ גדול שלו ושלח לו מסרון מיד אחרי המשחק מול רגנסבורג. טורסטן פינק, שאימן אותו בבאזל, אמר שהוא מזכיר לו את אחד מצבי הנינג'ה, יופ היינקס אמר שיש לו כישורים של שחקן רחוב. מה שבטוח שיהיה מרתק לראות איך השחקן הזה יתפתח בסיר הלחץ התמידי של באיירן, בה כל עמדות הקישור ההתקפי מאוישות היטב. צריך לשים לב בבאיירן גם למיטשל וייזר הצעיר, שנרכש מקלן, ולאמרה קאן שעלה מבאיירן מינכן ב'.

שרדאן שאקירי שחקן באיירן מינכן. רויטרס
סופרסטאר ענק בשוויץ, מעכשיו גם במינכן? שאקירי/רויטרס

יוליאן שיבר (דורטמונד)

מכיוון שבמרקו רויס כבר דשנו, כדאי להתעכב מעט על רכש מעניין נוסף שביצעה דורטמונד הקיץ בדמותו של החלוץ יוליאן שיבר. החלוץ הגרמני נרכש תמורת 5.5 מיליון יורו משטוטגרט, בה רשם את המשחק הכי טוב שלו בשנה שעברה מול אותה דורטמונד בדיוק ב-4:4 ההירואי בוושטפאלן ארינה. שיבר בן ה-23, שהושאל ב-2010/11 לנירנברג, נהנה ממבנה גוף חזק מאוד ומבעיטה מצוינת ברגל שמאל והוא יודע לשחק גם כחלוץ שני. שיבר ייאבק על כל שניית משחק בחלק ההתקפי החלומי של קלופ ויהיה מעניין מאוד לראות איך הוא ישתלב שם.

שחקן רכש נוסף שיהיה מעניין לראות בדורטמונד הוא מוסטפה אמיני בן ה-19. מדובר בקשר התקפי אוסטרלי, שאביו הוא אפגני ואימו ממוצא ניקראגואי. לאמיני עצמו יש תסרוקת אפרו ג'ינג'ית שהופכת אותו לבולט מאוד. אבל יש לו גם הרבה כדורגל וזה גרם לדורטמונד להיאבק עליו מול באיירן מינכן ובסופו של דבר גם לרכוש אותו מסנטרל קואסט מרינרס האוסטרלית. אמיני נבחן בדורטמונד ב-2011 ולכד את עינו של קלופ, מעניין אם הוא יצליח להרשים בבמה הגדולה. עוד שחקן שיכול לבצע פריצה משמעותית בדורטמונד הוא לאונרדו ביטנקורט מהנבחרת הצעירה של גרמניה, שנרכש מאנרגי קוטבוס.

יוליאן שיבר שחקן דורטמונד. Lars Baron, GettyImages
יצליח לתפוס מקום בחלק ההתקפי העמוס של דורטמונד? שיבר/GettyImages, Lars Baron

פיליפ וולשייד (לברקוזן)

בשנים האחרונות הקפיד רודי פלר להנחיל בלברקוזן מורשת: המועדון מחכה לסיום של כל טורניר לנבחרות צעירות ורוכש משם כמה כישרונות גדולים כדי לפתח אותם אצלו. שחקן שלא הצטיין בנבחרות הצעירות, אבל פרח בגדול ברמה המקצוענית הוא הבלם העצום (1.94 מטר) פיליפ וולשייד, שעל רכישתו מנירנברג תמורת תשעה מיליון יורו סוכם כבר בינואר. וולשייד בן ה-23 סגר שלוש עונות במועדון הבווארי הצנוע, כשבשתיים האחרונות מיצב את עצמו כאחד משחקני ההגנה הטובים בבונדסליגה והפך את ההגנה של נירנברג הקטנה לסלע של יציבות. בנוסף, וולשייד מגיע בדיוק לחוליה הכי בעייתית בלברקוזן, שסבלה רבות ממרכז הגנה שערורייתי בעונה שעברה, ויש לו מורה מצוין בדמותו של בלם העבר הנהדר סמי הופיה, שמאמן את הקבוצה היום.

פיליפ וולשייד שחקן לברקוזן. Christof Koepsel, GettyImages
מקבל אחריות כבדה מאוד בלברקוזן. וולשייד/GettyImages, Christof Koepsel

וצלאב פילארז' (וולפסבורג)

כמו בכל אחד מחודשי ההעברות בשנים האחרונות, מאמנה ומנהלה המקצועי של וולפסבורג פליקס מגאת היה הכוכב הגדול ביותר בבונדסליגה. למרות זאת, נראה שהשחקן הכי מעניין שהביא הוא דווקא תוצר של חלון ההעברות של ינואר. הקשר הימני וצלאב פילארז' גרם להרבה אנשים לשאול "מי זה?" ביורו 2012, כשכיכב במדי נבחרת צ'כיה והפך לאחת התגליות של הטורניר. מגאת רק חייך כשידע שרכש את המציאה תמורת כ-800 אלף יורו, סכום מצחיק בשביל כישרון כזה גדול. יהיה מעניין לראות איך פילארז' יצלח את המעבר הקשה מהליגה הצ'כית לגרמנית ואיך יעבוד שיתוף הפעולה שלו עם חברו לנבחרת פטר יראצ'ק. אם זה לא מספיק, הוא גם ילמד להכיר את הסגל הבלתי נגמר שמגאת בנה והתחרות האדירה לה יזכה וגם יזכה לטעום מהאימונים המפרכים של המאמן הקשוח.

אמרנו שמגאת לא נח בחלון ההעברות אף פעם? בבקשה. איביצה אוליץ', שסיים חוזה בבאיירן מינכן, גם הוחתם ואין ספק שהוא יכול לתרום המון לוולפסבורג, לצידו של מכונת השערים ההולנדית באס דוסט, שהגיע מהירנביין. גם בהגנה התחזקו הזאבים בצורה משמעותית והחתימו את שני הבלמים הברזילאים, נאלדו מוורדר ברמן ופאגנר מואשקו דה גמה וגם את הבלם האוסטרי המצוין עמנואל פוגאטץ מהאנובר. תסמכו על מגאת שיהיה מעניין.

עוד העברות מסקרנות:

טרנקילו בארנטה (מלברקוזן לשאלקה) - נשאר בצ'מפיונס
דניאל דידאבי (חזר לשטוטגרט אחרי השאלה לנירנברג) - פוטנציאל להפוך לכוכב ענק
אליארו אליה (מיובנטוס לוורדר ברמן) - הגיע זמנך
תאודור גברה סלאסי (מסלובאן ליברץ לוורדר ברמן) - ימשיך במומנטום מהיורו?
טים ויזה (מוורדר ברמן להופנהיים) - הסטירה בגביע תשפיע?
ארן דרדיוק (מלברקוזן להופנהיים) - חלוץ מוכח
רנה אדלר (מלברקוזן להמבורג) - תתכונן לעונה קשה
אנדריי וורונין (מושאל מדינמו מוסקבה לדיסלדורף) - עוד סיבוב סתמי בגרמניה?

וצלאב פילארז' שחקן וולפסבורג. Boris Streubel, GettyImages
מעניין לראות איך הוא יצליח להתמודד עם הסגל העמוס של מגאת. פילארז'/GettyImages, Boris Streubel

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully