וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיכרון גורלי

יוסי מלמן, שליחנו ללונדון

6.8.2012 / 22:56

שליח וואלה! חדשות ללונדון היה בטקס הזיכרון לחללי מינכן, שוחח עם אנשי הוועד האולימפי ושמע מדוע לא נערכה דקת דומיה

ראש עיר לונדון בוריס ג'ונסון ונשיא הוועדה המארגנת של האולימפיאדה סבסטיאן קו כבר לא יכולים שהמשחקים ייצאו לדרך. GettyImages
מכבדים את זכרם של הנרצחים הישראלים בדרכים שונות. קו וג'ונסון/GettyImages

"זו שאלה מחוצפת", ענה לורד סבסטיאן קו, יו"ר הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים בלונדון בתשובה לשאלת וואלה! חדשות מדוע לא הוזכרו 11 הספורטאים הישראלים שנרצחו באולימפיאדת מינכן, בטקס הפתיחה של המשחקים. קו, שהיה אלוף אולימפי בריצה ל-1,500 מטר בשתי אולימפיאדות (ב-80 וב-84), נתבקש גם להסביר מדוע בפתיחת המשחקים האולימפיים בלונדון צוינו חללי המלחמות הבריטיות בדקת דומיה.

"אנו, כבני האומה הבריטית, רשאים וזכאים לציין את הנופלים שלנו, אבל יש להדגיש כי אנחנו מכבדים את זכרם של הספורטאים הישראלים ממינכן בדרכים שונות. כבר במינכן הופסקו המשחקים ליום אחד, ועצם נוכחותי כאן בטקס מדברת בעד עצמה".

קו הגיע לטקס שעורך הוועד האולימפי הישראלי בכל ארבע שנים במשחקים האולימפיים, וגם הערב (שני) הגיע לטקס שהתקיים בגילדהול, אחד המבנים ההיסטוריים החשובים של הבירה הבריטית, ומושבה המסורתי של עיריית לונדון. לטקס הגיע ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון, סגנו ניק קלג, שר החוץ הגרמני, גידו ווסטרוולה, יו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי, ז'אק רוג, מנהיג האופוזיציה בבריטניה, אד מיליבנד, ושרת הספורט לימור לבנת.

בטקס, שנערך תחת סידורי אבטחה קפדניים של משטרת לונדון ושירות הביטחון הבריטי, בעזרת מאבטחים של ועד הקהילה היהודית בבריטניה, נכח גם ראש עיריית לונדון, בוריס ג'ונסון, שנחשב לאחד הפוליטיקאים הפופולריים ביותר בשל הצלחת המשחקים האולימפיים, ואף נחשב בעיני רבים כיורש אפשרי מטעם המפלגה השמרנית לראש הממשלה המכהן. ג'ונסון השיב בדיחות הדעת כשנשאל אם בכוונתו לרוץ לראשות הממשלה, ואמר: "לא הערב".

ראש ממשלת אנגליה דייויד קמרון. AP
בריטניה תמיד תהיה ידידה חזקה של ישראל/AP

ג'ונסון אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי בריטניה מזדהה עם הטרגדיה שהתרחשה לפני 40 שנה, והוסיף כי לפני זמן מה הוא הסיר את הלוט מעל אנדרטה לזכרם בהאקני, אחד הרובעים של הבירה. הוא גם הזכיר כי עם חנוכת הכפר האולימפי כובד זכרם של הספורטאים הישראלים בדקת דומיה, "ואני שמח שזה נעשה גם בנוכחותו של ז'אק רוג".

ראש ממשלת בריטניה נשא נאום מרגש וקצר שבו אמר: "הערב אנחנו מציינים 40 שנה לאחד הימים השחורים בהיסטוריה האולימפית – פעולה חולנית של טרוריסטים שמנוגדת לכל האידאלים והערכים האולימפיים. זה נכון וראוי לזכור את הספורטאים הישראלים שנרצחו בפעולת רשע. מה שקרה זה פשע נגד העם היהודי, נגד האנושות, ופשע שהעולם אינו יכול לשכוח".

הוא הזכיר בנאומו כי רק לפני שבועות אחדים, נרצחו תיירים ישראלים בבולגריה. "אנו בבריטניה נרדוף את מי שביצעו את פעולה הטרור הנפשעת הזאת. בריטניה תמיד תהיה ידידה חזקה של ישראל. אנו עומדים כתף אל כתף עם העם היהודי במאבק בטרור ולעולם נעשה זאת".

הוא ציין כי בריטניה עצמה חוותה לפני שבע שנים התקפת טרור – הפיגועים של ה-7 ביולי 2005 בתחבורה הציבורית בלונדון. קמרון פנה אישית אל אנקי שפיצר ואילנה רומנו, אלמנותיהם של מאמן סייף וספורטאי שנכחו באירוע, ואמר: "אני נפעם מהנחישות של המאבק שלכן, שיקיריכן לא יישכחו". הוא סיים את דבריו במילים "יהי זכרם ברוך" בעברית.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זועמים על המארגנים ועל יו"ר הוועד האולימפי. רומנו עם אלכס גלעדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

שפיצר אמרה לפני הטקס לוואלה! חדשות כי היא זועמת על הוועד האולימפי הבינלאומי, על נשיאו ועל המארגנים הבריטים על שסירבו לכל פניותיהם של בני המשפחות לזכור את יקיריהם במהלך המשחקים האולימפיים, באתרים האולימפיים עצמם. "רוג השפיל אותנו", אמרה והזכירה כי יחד עם אילנה רומנו נפגשה עם רוג יומיים לפני פתיחת המשחקים וגילתה כי במשך מרבית השיחה הן הציעו פתרונות אפשריים להנצחה, אך לאחר שרוג שמע אותן, הוא ענה בלקוניות כי לא יוכל לקבל אף לא אחד מהרעיונות שהועלו.

עמדה מעניינת הביעה סגניתו של רוג, חברת הוועד האולימפי מארצות הברית, אניטה דה-פראנץ, שהיתה סגניתו של רוג במשך ארבע שנים כשאמרה לוואלה! חדשות כי יש לה עמדה אישית בסוגיה והיא מבינה את הדרישה בישראל להנצחה, אך היא חייבת לקבל את עמדת הוועד האולימפי שבו היא חברה, ובכך רמזה כי הייתה מוכנה שתתקיים במהלך המשחקים ההנצחה, עמדה בה תומכים גם מזכירת המדינה של ארצות הברית, הילרי קלינטון, ומנהיגים רבים בעולם, כולל ראש הממשלה הבריטי קמרון. בטקס השתתפו גם רוב הספורטאים הישראלים, חברי המשלחת והזמר דוד דאור, ששר את "שיר המעלות". הטקס הסתיים בשירת ההמנון הבריטי והתקווה.

ז'אק רוג נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי. Alex Grimm, GettyImages
ענה בלקוניות. רוג/GettyImages, Alex Grimm

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully