וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהודים בבריטניה נגד אלכס גלעדי ויו"ר הוועד האולימפי הבינ"ל

יוסי מלמן, לונדון

5.8.2012 / 16:54

ראשי הקהילה פועלים לביטול השתתפות ז'ק רוג בטקס לי"א חללי מינכן. אכזבה מגלעדי, שתמך ברוג לא לקיים דקת דומיה

ראשי הקהילה היהודית בבריטניה עושים מאמצים של הרגע האחרון לבטל את השתתפותו של ז'ק רוג, נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, בטקס הזיכרון לי"א הספורטאים הישראליים, שנרצחו לפני ארבעים שנים באולימפיאדת מינכן. רוג, יותר מכל חבר אחר בוועד האולימפי, מתנגד בעקביות לכך שבטקסי הפתיחה של האולימפיאדה תיקבע דקת זיכרון לספורטאים הישראליים. הוא טוען כי טקס הפתיחה הוא מסיבה משחמת של הנאה, שלא צריכה להיות מופרעת באזכור רגעים עצובים וטרגיים. הוא נתמך בעמדתו על ידי אלכס גלעדי, החבר היחיד מישראל בוועד. הטקס יתקיים מחר (יום שני) בגילדהול, הבניין ההיסטורי של עירית לונדון ותשתתף בו צמרת ממשלת בריטניה, ובהם ראש הממשלה דיוויד קמרון, סגנו ניק קלג, שר התרבות ג'פרי האנט, שידליק נר זיכרון, מנהיג האופוזיציה אד מיליבנד וראש עירית לונדון בוריס ג'ונסון. יורש העצר הבריטי הנסיך צ'רלס שלח למארגנים הודעה ומסר של הזדהות שיוקרא בטקס.

כמו כן, ישתתף בטקס ראש הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים, לורד סבסטיאן קו, שכה במדליות זהב בריצות ל-1500 מטרים באולימפיאדת מוסקבה ולוס אנג'לס. גם קו צפוי לספוג בקורת נוקבת בטקס בשל סירובו לקיים דקת דומיה בטקס פתיחת המשחקים. סירובו עורר במיוחד כעס בקרב הקהילה היהודית, משפחות הנרצחים ואישים ישראלים, משום שטקס הפתיחה המרהיב הופסק, בניגוד לעמדת רוג, לדקת דומיה לזכר הנופלים הבריטיים במלחמות העולם הראשונה והשנייה. כמו כן נזכרו בטקס נפגעי הטרור הבריטיים בהתקפה שהתרחשה על ידי רשת טרוריסטים של קבוצת ג'יהאד מקומית ב-7 ביולי 2005 (אירוע המוגדר 7.7) ברכבת התחתית ובאוטובוסים בלונדון .

"אם אותם הזכירו מדוע לא אותנו", אמרה בכעס אנקי שפיצר, אלמנתו של מאמן הסיף אנדרי שפיצר. אך חמורה ומכעיסה עוד יותר מבחינת המשפחות היא העובדה שבמהלך הטקס הוצג קיר זיכרון לנופלים, ועליו הופיעו תמונות של בני משפחות של מי שהיו קשורים בארגון הטקס, בהם אביו של קו ואביו של במאי הטקס דני בויל, שמתו מוות טבעי. "כל אלה הם אנשים שלא היה להם קשר למשחקים האולימפיים. אז למה היה להם כל כך קשה לכלול אותנו?", הוסיפה שפיצר, שיחד עם אילנה רומנו, אלמנתו של המשקולן יוסף רומנו, וגורי ויינברג, בנו של המתאבק משה ויינברג, עומדים בראש המאבק להנצחת יקיריה ם בטקס הפתיחה.

הסיכוי לביטול ההשתתפות: לא גבוה

את הטקס יוזם, כמו באולימפיאדות הקודמות, הוועד האולימפי של ישראל ומעורבת בו שגרירות ישראל בלונדון. משרד החוץ עושה מאמצים כבר מספר שנים ובמיוחד באולימפיאדה לעורר את דעת הקהל, וללחוץ על הוועד האולימפי הבינלאומי. לכן, אכזבתם גדולה מעמדתו של אלכס גלעדי.

מקורות ישראליים אמרו לוואלה חדשות כי בתקופתו נשיאותו של רוג, המסיים בקרוב את כהונתו, היתה התפתחות חיובית כלפי ישראל, אך עדיין הם מתקשים להבין את עמדתו. "הוא במעמד מאוד חזק בארגון והעביר כמה החלטות שעליהן התעקש", הם הדגישו, "הוא אילץ מדינות ערביות כמו ערב הסעודית וקטר לכלול בפעם הראשונה במשלחת שלהן ספורטאיות, ולכן אם היה באמת רוצה היה יכול להעביר גם החלטה על דקת דומיה בטקס הפתיחה, ולהתגבר על התנגדות אם היתה באה ממדינות ערביות ומוסלמיות".

עם זאת, המקורות הישראליים ובכירים בקהילה היהודית הודו כי הסיכויים למנוע ברגע האחרון את השתתפותו של רוג אינם רבים. לכן, בכוונתם רק להביע בטקס בקולניות רבה אם כי באדיבות את מחאתם נגד רוג וסבסטיאן קו.

בנו של משה ויינברג תוקף: "אלכס גלעדי הסביר מדוע אין טקס"

אולימפיאדה לונדון 2012 בוואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully