וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עניי עירך קודמים

19.7.2012 / 15:08

התקציב צנח, ההנהלה מפוצלת, בעל הבית נעלם בים. הפועל ירושלים מתמודדת עם אחת התקופות הקשות בתולדות המועדון, ולכן נאלצה לפנות למאיר טפירו שיציל אותה שוב. רק שהפעם, מדובר במהלך של חוסר ברירה ובעיקר של חוסר כסף

בישיבת דירקטוריון של הפועל ירושלים שנערכה לפני כמה שבועות, ש?ט?ח המאמן שרון דרוקר את רשימת המצרכים הדרושה לו לצורך אפיית עוגת-סגל בריאה: "אני צריך סנטר חזק, רכז ישראלי בכיר, ורכז טוב זר", אמר. דרוקר ציין את שמותיהם של דגן יבזורי, גל מקל וג'וש דאנקן. דבריו לא נאמרו בעוד ישיבה רגילה, אלא בפורום של ההנהלה החדשה, זו שמתמודדת כעת עם בניית קבוצה ל-2012/13.

לבסוף חתם בקבוצה מאיר טפירו בן ה-37. "שמו הועלה על ידי דרוקר, המאמן שוחח איתו ומשם המו"מ תפס תאוצה והוא הוחתם במהירות", מספר גורם בקבוצה בגאווה לא מוסתרת, "תוך פחות משבוע נסגרו כל הפרטים איתו". גורם בעולם הכדורסל לא התפעל מהמהלך הזריז ומהתושייה שבו וסיכם בשלוש מלים: "בלה, בלה, בלה". אחר כך הוסיף גורם אחר : "למה ירושלים לקחה את טפירו? במצב השוק זה הכי טוב שיכול להיות להם, לצערם. זה יותר מראה על הכדורסל הישראלי ומצבו הנואש, מבחינת ירושלים זה היה מהלך מתבקש".

מאיר טפירו שחקן מכבי אשדוד (ימין) מול בריאן רנדל שחקן הפועל ירושלים. מגד גוזני
מהלך מתבקש, אבל יותר מכל ממחיש את מצבו של הענף. טפירו מול הפועל ירושלים, השנה/מגד גוזני

יושבים על הגדר

שנה של תהפוכות עברה על הפועל ירושלים, לאחר קנייתה על ידי גומא אגייאר והתפנית המפתיעה בעלילה. לפני שהספונסר נעלם במימי המפרץ בפלורידה, הוא הספיק למנות דירקטוריון שהביא עימו רוחות חדשות. ההנהלה הטרייה מנסה לחולל שינויים ואינה מסתירה את רצונה למכור את הקבוצה, התקציב צומצם ל-650 אלף דולר בלבד לרכישת זרים חדשים. החיים של דרוקר לא יהיו קלים.

עוד באותה ישיבה שבה ביקש המאמן "את מקל, את חנוכי או את אפיק ניסים", וביקש מיליון דולר לזרים, נאמר לו שזה לא יהיה אפשרי מטעמי תקציב. "ברור שזה לא קל וגם מאתגר, אבל זהו המצב הנתון", מודה גורם בירושלים. סוכן שחקנים מגלה: "היום הפועל ירושלים בודקת יותר. טווח המחירים לזרים שהם מחפשים לא עולה על 150 אלף דולרים. זו סיטואציה לא קלה עבור המאמן".

יו"ר הפועל ירושלים החדש אמיר הוכפלד לא מתרגש ממגבלות התקציב: "המומחיות של שרון זו ההיכרות שיש לו עם כל עולם הכדורסל. אני בטוח שהוא יכול למצוא את השחקנים שמתאימים מבחינת הקבוצה, עם כל תקציב שיש לה".

גורם בקבוצה מציג פתרונות ומסביר את ההתמהמהות בבחירת שחקנים זרים נוספים: "מה עושים במקרה כזה? מחכים שמחירים יירדו, לשחקנים שלא ימצאו קבוצות או שלא יצליחו במחנות הקיץ של ה-NBA. אין ברירה אחרת".

ספונסר הקבוצה אהרון פוגל הבהיר באחת הישיבות האחרונות כי צריך תקציב. "צריך שתהיה קבוצה שתתמודד כראוי באירופה ובליגה", אמר בשבוע שעבר. זו לא הייתה הפעם הראשונה שפוגל נוקט עמדה זו. גם בישיבה קודמת, שבה נקבע תקציב כולל של 18 מיליון שקלים, הוא הביע קו נחרץ מול דרישתם של חלק מהדירקטורים החדשים להפחית את הסכומים. במהלך הדיון הסוער, שנמשך שעתיים, הטיח בהם פוגל: "אם הקבוצה לא תעמיד תקציב ראוי ולא תשתתף באירופה, מגדל (חברת הביטוח הספונסרית, ו.כ.) לא תהיה חלק מהפועל".

ומנגד, גורם בכיר מנסה לסנגר על התקציב הצנום: "בשנתיים האחרונות תחת קטש בוזבזו שלושה מיליון דולר על זרים במחירים מטורפים. לקטש נתנו את כל הכלים להצליח, וזה לא הלך". אולי בשל כך, דרוקר מצידו הבהיר בישיבה כי הוא "לא בעד החוק הרוסי", וכי ילך בקונספציה של "ארבעה זרים וחמישה ישראלים".

אהרון פוגל יושב ראש דירקטוריון מגדל. מגד גוזני
"צריך שתהיה קבוצה שתתמודד כראוי באירופה ובליגה". פוגל/מגד גוזני

כמו משפחה מאושרת

הכסף, או ליתר דיוק היעדרו, מעצב מחדש לא רק את הסגל של ירושלים אלא גם את השקפת העולם שלה. פתאום האג'נדה של הקבוצה פטריוטית יותר: "נשים דגש על הצביון הישראלי של הקבוצה. ארבעה זרים לכל היותר. אפילו תוכנית האימונים מוכנה, ונעבוד עליה במחנה אימונים לגרמניה ובלגיה", מספר גורם בקבוצה, ומדגיש שמעתה יינתן יותר כבוד לשחקני נוער שיעברו לבוגרים. "אין להם ברירה. הפועל ירושלים חייבת תחת תקציב כזה להגדיר מחדש את המטרות שלה", מנתח גורם בסביבת המועדון.

גם האופי נלקח הפעם בחשבון: "לדאנקן ולמאיר טפירו יש אופי מדהים, הם שחקנים עם לב ונשמה שיכולים להתחבר לקהל, וגם זו מטרה. עם הידע המקצועי של דרוקר הוא יכול לבדוק ולהביא את השחקנים הנכונים, גם מבחינה מקצועית וגם מבחינה אישית", מסביר היו"ר הוכפלד.

אילו עוד רכיבים יש בחזון של הפועל ירושלים החדשה? "אנחנו רוצים קבוצה שתתחבר ביחד, שתתחבר עם הקהל, שתהיה כיפית ושמחה, וכמובן- מצליחה", מנסח הוכפלד את האידיליה. "המטרה, בגדול, היא להחזיר את הכיף", מחזק גורם נוסף את דבריו של הוכפלד. "להפוך את הפועל ירושלים למועדון שטוב להיות בו ונעים להיות בו, כמו משפחה. הרי הם יחיו ביחד תשעה חודשים בחדר ההלבשה. זו אחת הסיבות שטפירו חזר לקבוצה".

ג'וש דאנקן שחקן מכבי אשדוד. ברני ארדוב
אופי מדהים. דאנקן/ברני ארדוב

אכלנו יותר מדי אופי

בינתיים, הפועל ירושלים נראית יותר כמו משפחה חורגת מאשר משפחה מאושרת. המועמדות של יבזורי נפלה בשל פערים כספיים, מקל ממתין כרגע לאירופה והכול תועל להחזרתו המפתיעה של טפירו, שהובא כתרופה לתחלואיה של הקבוצה.

ואמנם, לא מעט ייפול או יקום על ההחלטה להחזיר את טפירו. בהפועל ירושלים מודעים לכך כנראה, ולכן מנסים לעמעם את הדרמה: "טפירו לא יהיה שם הגארד היחיד", מבהירים, "הוא הצטרף ליתר הישראלים ומהווה שחקן משלים לקו האחורי".

בקבוצה יש לובי רחב התומך בחזרתו של טפירו לקדנציה שלישית: "טפירו היה מאוד אהוד בקדנציה הראשונה, הוא אדם ידידותי וחברותי המתחבר לקהל. דמות חיובית שיודעת לעשות את השחקנים סביבה טובים יותר. אומרים שהוא סוס גמור? בשנתיים האחרונות הוא נתן תוצאות מדהימות בכל קנה מידה, ולא רק יחסית לגילו. כולנו אוהבים אותו".

גל מקל שחקן בנטון טרביזו. GettyImages
ממתין לאירופה. מקל/GettyImages

אין לו תקציב, יש לו מילה

ועם כל בעיות התקציב, כוחו של המאמן בכל הנוגע לעיצוב המקצועי דווקא עלה ביחס לשנים קודמות. "בישיבה שבה דרוקר ביקש את גל מקל, אותו עדיין רוצים ומנסים להביא, דאנקן הוחתם וגם יתר ההחתמות בוצעו לבקשתו. דרוקר זוכה לקרדיט מקצועי גדול בהנהלה ואצל הדירקטוריון. גם לישיבה בשבוע שעבר שלח המאמן, השוהה בחו"ל עם העתודה, מכתב עם בקשותיו המקצועיות", מספר גורם בקבוצה.

אלא שהכל מתנקז למגבלות תקציב, שהפיל לא מעט שחקנים שדרוקר רצה. ליבזורי הציעו כ- 130 אלף דולר והוא סירב להגיע, אבי בן שימול העדיף בכלל לרדת דרומה, ומקל לא ממהר לחתום. גורם בסביבת המועדון מסביר: "אם בעבר היה דני קליין יושב עם המאמן והצוות המקצועי, דני כהן היה מעורב וככה היו בוחרים שחקנים , עכשיו המאמן קובע לבד כמעט את צוות הקבוצה. דרוקר לוחץ על הדירקטוריון ומבקש את השחקנים. מרבית האנשים בדירקטוריון החדש חסרי ניסיון, מה שמחזק מאוד את הדומיננטיות של דרוקר".

ואולם, גורם בעמותה שופך מים קרים על החזון: "המאמן רוצה הרבה שחקנים, אבל ברור שאין את הכספים שדני קליין גייס בזמנו. בשלוש השנים בהן אימן דרוקר את הפועל ירושלים , היא לא הגיעה לפיינל פור הישראלי. אנשים נוטים לשכוח זאת".

מאמן הפועל ירושלים שרון דרוקר. מגד גוזני
נסע עם העתודה, השאיר מכתב. דרוקר/מגד גוזני

אפשר להחליף את דני קליין?

כיצד משפיעה היעלמותו של גומא אגייאר על מצב הקבוצה? על פי הדיווחים בחו"ל, מונה נאמן לנכסיו של אגייאר בארץ ובחו"ל, שיכול לנסות למכור את המניות לגורם שלישי. בעבר, הודו גורמים בדירקטוריון החדש כי הם מחפשים משקיע או רוכש לקבוצה, אולם החוזה שנחתם עם אגייאר מקנה לעמותה זכות סירוב ראשונה, במקרה שהצד שלו ירצה למכור. מה המשמעות? אם יגיע משקיע ויציע לשים כסף, העמותה תוכל להציע את אותו סכום ולקבל את השליטה.

עוד נודע לוואלה! ספורט, כי בחוזה עם אגייאר ישנו סעיף הקובע כי הוא לא יכול בשלוש השנים הראשונות למכור את השליטה במועדון. מהפן הכספי, היעדרותו לא משפיעה מכיוון שכבר העביר את הסכום שהתחייב להעביר על פי החוזה, 5.25 מיליון דולר, כך שהכסף כבר בחשבון ועליו נבנה התקציב. "אף גורם – אמו, אשתו או הנאמן של גומא – לא יכול לגעת בכסף הזה", מבהיר גורם בכיר, "העברת השליטה למשקיע אחר כרוכה בלא מעט קשיים ולא בטוח שיימצא אחד כזה, כי כולם יודעים מה מצב קבוצות הספורט בארץ".

"הדרך היחידה שבה הנאמן יכול לשלוט בנעשה בקבוצה היא בדרך של החלפת הדירקטורים המכהנים מטעמו, וזאת רק באסיפה כללית של בעלי המניות בחברה. נכון להיום, מי שמחזיק במניות של גומא הוא יעקב לירז ולמעשה כל הכוח אצלו. הדירקטוריון מונה כחוק באסיפה כללית שהתכנסה כדין, לאחר שהגיעו להסכמה בין העמותה לנציגי אגייאר. הדירקטוריון הוא חוקי והוא שמחליט על הפעולות הנעשות בירושלים".

עוד נודע כי בישיבת הדירקטוריון שנערכה לפני שבוע, הוחלט לנסות להגיע לפשרה עם קליין. בפשרה, אותה הציע פוגל, יקבל קליין פיצוי כספי ולא יתבע את הקבוצה על כארבעה מיליון שקלים, כפי שכתב לראשיה במכתב. ומה עם המינוי של הוכפלד ליו"ר? הוא נפגש עם עובדים והחל בחפיפה כדי ללמוד את תפקידו, כרגע הוא רק מכהן רק כשבוע. " הכל טרי כי הוא רק נכנס לתפקיד, אבל המבחן שלו האם יצליח להיכנס לנעליו של קליין בכל הנוגע לגיוס כספים", אומר גורם בעמותה. את זה עוד נראה.

יו"ר הפועל ירושלים דני קליין. מגד גוזני
תהיה פשרה? קליין/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully