וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג ה-MMA: בחוץ קרמבו, בפנים רמבו

איתי לייבוביץ'

19.7.2012 / 12:20

לפני חודש פרש פידור אמליאננקו, רוסי שמנמן עם חזות של שרברב. מה מעניין בו? אולי העובדה שהוא אחד הגדולים אי פעם

רגע לפני החדשות אנחנו מזכירים לכם שיש לנו תוכנית בכחול-לבן. תנו הצצה ואז תתפנו - יש מה לראות, ויש בהחלט מה לקרוא. חוץ מזה, בשבת (23:00) תוכלו לראות באגו טוטאל (34 בהוט, 64 ביס) בשידור ישיר את הקרב בין עידו פריינטה שלנו לדייל הרדימן מערב קרבות הקייג' ווריורס בלונדון.

חדשות

בשבוע שעבר נערך UFC 148 וכמו שחזיתי (זוכרים?), אנדרסון סילבה ניצח את צ'ייל סונן, שמר על חגורת האליפות והאריך לא פחות משישה שיאים שספק אם אי פעם ישברו. הקרב התחיל לא טוב לסילבה וטוב מאד לסונן שבמשך חמש דקות שיחזר את הופעתו מהקרב הראשון ביניהם. סונן לקח את סילבה לקרקע, שלט בו וחבט בו במשך סיבוב שלם. רגע אחרי שרבים חשבו שהנוסחה והלוחם להבסת סילבה נמצאים בכלוב, שינה האלוף פאזה ובלם את ניסיונותיו של סונן להורידו לקרקע. סונן לא הרפה מסילבה עד הטעות המרה שעלתה לו בקרב – סונן ניסה לפגוע בסילבה עם אגרוף בסיבוב, פספס, איבד שיווי משקל ונפל. ברך לחזה ומבול של אגרופים לאחר מכן השאירו את סונן ללא יכולת להגן על עצמו והשופט נאלץ לעצור את הקרב.

כמו בכל קרב בו משתתפים סונן ו/או סילבה אי אפשר שלא להתייחס לאירועים מעוררי מחלוקת. בתחילת הקרב נתפס סילבה בעדשות המצלמה שהוא משפשף את פניו ומורח את הווזלין (שמיועד להחליק מכות לפנים ולמנוע חתכים) על החזה שלו ועל ידיו – מהלך לא חוקי שמטרתו להקשות על היריב לתפוס בו ולהגיע לשליטה. לאחר מכן, תפס סילבה במכנסיו של סונן למשך 19 שניות(!) וזאת לאחר שהוזהר ע"י השופט לא לעשות זאת בעקבות אחיזה קודמת. האחיזה מנעה מסונן לנוע בחופשיות, הקשתה עליו להוריד את סילבה לקרקע ומנעה ממנו ללכת לאחור ולצאת מטווח המכות של סילבה שניצל זאת וחבט בו מספר פעמים. לבסוף, מחנהו של סונן טוענים שהברך שפגעה בסונן וסימנה את סוף הקרב כוונה לעבר ראשו, שוב מהלך בלתי חוקי, ורק במזל פגעה בחזהו. למרות שסונן לא עשה כלום פרט מלפרגן לאלוף, ממחנהו דיברו על ערעורים, דרישה לפסילת הקרב וקיום קרב חוזר. משום מה סונן ירד מכל העניין וטען שהוא לא יערער על תוצאות הקרב. אולי הוא חושש לקבל עוד פעם מכות? יושב ראש מועצת האתלטיקה של נבאדה הכריז שתצוגה דומה של סילבה בעתיד תפסול אותו מלהילחם במדינת נבאדה בה שוכנת לאס וגאס ובה נערכו 71 מתוך 171 אירועי ה-UFC על אדמת ארה"ב. במקום השני עומדת אטלנטיק סיטי עם 7 אירועים בלבד.

בינתיים הספיק סונן לשחרר הצהרה לפיה הוא יעלה קטגוריה ויכוון למפגש מול ג'ון ג'ונס. בדרך הוא יצטרך לעבור דרך ברזילאי או שניים ואולי דרך מתאבק טוב ממנו בדמותו של דן הנדרסון.

לוחם השבוע – פידור אמליאננקו

עם השבוע נחלוק כבוד ללוחם שפרש לפני חודש ושמתחרה עם אנדרסון סילבה על תואר 'לוחם ה-MMA הגדול בכל הזמנים' – הקיסר האחרון פידור אמליאננקו.

פידור, ללא מסת שריר מיוחדת, עם אחוזי שומן גבוהים מהממוצע ללוחמים ועם חזות של.... שרברב שלט בענף במשך עשור. הלוחם השרברבי נלחם בטופ של הטופ של ארגון פרייד היפני שממרומי 183 הסנטימטרים שלו היה אחד הלוחמים הקטנים בקטגוריית המשקל הכבד שבאמתחתו 107 ק"ג בלבד. כל מי שצפה בו לראשונה, בכל קרב מחדש, לא הבין על מה המהומה והיה בטוח שהפעם היריב הגדול/שרירי/מפחיד ישים אותו במקומו או לפחות יעיר את הנמנמן האחרון. מה גדולה הייתה ההפתעה בכל קרב מחדש כשפידור התעורר וחבט ביריביו ללא רחם.

כבר מהקרב הראשון בשנת 2000 ניתן היה לראות שמדובר בלוחם שבא לסיים קרבות ואת שלושת הקרבות הראשונים שלו סיים הקיסר בשתי הכנעות ונוקאאוט אחד. הקרב הרביעי שלו היה קרב שנוי במחלוקת במיוחד שכן ריקארדו ארונה הברזילאי שלט בקרב ללא עוררין ונראה היה שהנחיל לפידור את הפסדו הראשון. מה גדולה הייתה הפתעת הצדדים שידו של פידור היא זו שהורמה. במבט לאחור היה זה הקרב היחיד בו נשלט פידור בצורה דומיננטית כל כך עד שנת 2011 אך לזה נגיע מאוחר יותר. וממחלוקת למחלוקת באותה המחלוקת, הקרב החמישי של פידור היה גם הפסדו הראשון והיחיד ביותר מ-10 שנים כאשר קוסאקה היפני פתח חתך בפניו כ-15 שניות מפתיחת הקרב והביא לעצירת הקרב ע"י השופט. מכת המרפק שנתן קוסאקה לא הייתה חוקית ורוב האוהדים, הפרשנים ואנשי המקצוע מתעלמים מקרב זה ולא באמת מחשיבים אותו כהפסד. הקרב היה חלק מטורניר בו זכה לבסוף מינוטארו נוגיירה, מי שיהפוך ליריבו הגדול של אמליאננקו. פידור המשיך את דרכו בליגת RINGS היפנית במאזן 10-1 תוך שהוא זוכה הן באליפות המשקל הכבד והן באליפות המשקל הפתוח ומשיג שני ניצחונות בנוקאאוט, חמישה בהכנעה ושלושה בהחלטה, כולל אחת על באבאלו סוברל הקשוח.

לוחם ה-MMA פידור אמליאננקו. Jeff Chiu, AP
אף אחד לא הבין על מה המהומה, אבל אז התחיל הקרב והוא ריסק את היריב ללא רחם. פידור/AP, Jeff Chiu

את המעבר לפרייד עשה כשהליגה כבר הייתה מבוססת ואת הבכורה ערך באירוע פרייד 21 ביוני 2002 מול סמי שילט הנפילי. פידור שלט בשילט (שלט בשילט... הבנתם?) והשיג ניצחון בהחלטת שופטים. בקרב הבא פגש פידור בהית' הרינג האמריקני, עבר אותו כמו חמאה וזכה לפגוש באלוף מינוטארו נוגיירה. ביג נוג הגיע בפייבוריט המובהק כאלוף, עם רצף של 13 ניצחונות מהם 10 בהכנעה, שתי החלטות ונוקאאוט אחד בהם ניצחונות על בוב סאפ, דן הנדרסון, סמי שילט, היט הרינג מארק קולמן ועוד. בקיצור, נוגיירה שולטטטטט. למרות אנדר-דוגייותו המובהקת פגע פידור בביג נוג בתחילת הקרב, שלט בו במשך 20 דקות מלאות וזכה בחגורת האליפות בהחלטת שופטים אחידה. לאחר הקרב אמר נוגיירה שפידור הוא הלוחם המהיר ביותר שראה וכנראה לוחם המשקל הכבד המהיר בהיסטוריה.

ההגנה הראשונה על התואר הייתה גם הפעם הראשונה שפידור נבחן באמת (אם נתעלם מהקרב נגד ארונה) כשחטף מפוג'יטה הוק ימנית חזקה שגרמה לו לרקוד לפני שחזר לשליטה והכניעה את היפני בחניקה אחורית. ב-2009 אמר פידור שפוג'יטה היה הלוחם היחיד אי פעם שפגע בו באמת. היריב הבא של הקיסר היה גארי גודרידג'. הייתי מספר על הקרב אבל ב-2011 אמר גודרידג' "פידור מכה כל כך חזק, אני לא זוכר כלום מהקרב. לאף אחד אין את השילוב הזה של כוח ומהירות. אז אם גודרידג' לא זוכר לא נעים לי להזכיר לו. הקרב הבא של פידור נערך תחת ארגון אחר ובאותו היום של אירוע פרייד, מה שגרם למארגני פרייד לזעום ולהכריז על קרב בין נוגיירה וקרו קופ על תואר האלוף הזמני. אגב, את הקרב ניצח פידור בנוקאאוט בדקה הראשונה.

ארבעה חודשים לאחר מכן נערך גראנד פרי 2004 ללוחמי המשקל הכבד, טורניר שאולי יותר מכל עזר לבסס את פידור כאחד הלוחמים היעילים, קשוחים ומפחידים אי-פעם. בסיבוב הראשון עבר פידור את זוכה הגראנד פרי של שנת 2000, ואלוף ה-UFC לשעבר, מארק קולמן בהכנעה בסיבוב הראשון. בסיבוב השני פגש עוד אלוף UFC לשעבר בדמותו של קווין רנדלמן. מי שצפה בקרב הזה בזמן אמת היה בטוח שהנה ראינו את המוות הראשון בזירה כשרנדלמן הטיל את פידור על הראש והזמן עצר מלכת, המשיך מלכת והסביר לרנדלמן שזה לא יעזור לו.

בחצי הגמר פגש פידור את האלוף האולימפי בג'ודו אוגווה והסביר לו יפה שג'ודו ו-MMA זה לא אותו הדבר והכניע אותו בסיבוב הראשון כדי להגיע לקרב חוזר בגמר מול ביג נוג. בעקבות נגיחה לא מכוונת נעצר הקרב בסיבוב הראשון, בוטל ונערך מחדש 3 חודשים לאחר מכן. בניגוד לקרב הראשון השאיר פידור את הקרב בעמידה וחבט בנוגיירה ללא רחם תוך שהוא בולם כל ניסיון הורדה של הברזילאי. הקיסר האחרון זכה בקרב בהחלטת שופטים אחידה וזכה בטורניר ובחגורת האליפות. זוכרים את קוסאקה ש"ניצח" את פידור? אז פידור רצה לנקום וניצח את היפני בנוקאאוט טכני בסיבוב הראשון.

עם חגורה חדשה הגיע יריב חדש. Enter מירקו פיליפוביץ. קרו קופ עשה הסבה מלוחם ימ"מ קרואטי לקיקבוקסר אימתני בליגת ה-K1 ועד ללוחם MMA יעיל וקטלני. קרו קופ הביא עמו מאזן של 2 הפסדים אל מול 16 ניצחונות בהם 14 בנוקאאוט וכמובן, את רגל ימין. לאחר שניצח את אלכסנדר, אחיו הצעיר של פידור, בנוקאאוט בסיבוב הראשון בזמן שהאח הגדול צפה בקרב מחדר ההלבשה ולא הפסיק לקלל, קרא תיגר על הקיסר האחרון. לקח לא מעט זמן אך לבסוף זה קרה והשניים נפגשו כשקרו קופ שובר את אפו של פידור וסודק את צלעותיו בסיבוב הראשון. למרות שהוא חבול ומרוט פידור שולט בקרב בעמידה ועל הקרקע בזמן שקרו קופ לא מזכיר את הסטרייקר האימתני שהוא. לאחר 20 דקות מעניקים השופטים את הניצחון פה אחד לאלוף.

לאחר מכן המשיך פידור את שליטתו בקטגוריה ובענף כשניצח את 8 הקרבות הבאים שלו, 6 בהכנעה ו-2 בנוקאאוט כולל ניצחונות על מתאבקי עילית כמו מארק קולמן ומאט לינדלנד, סטרייקרים מוכחים כמו אלוף K-1 מארק האנט וכמובן שעל מפלצות כמו הונג מאן צ'וי על 218 הס"מ ו-160 הק"ג שלו. בשלב זה המניות של פידור היו בשיא של כל הזמנים ואז קרה האירוע שיכול היה לשים את הקריירה של פידור בצד אחד של ההיסטוריה אך לבסוף שם אותה בצד השני. במרץ 2007 ארגון פרייד נקנה ע"י זופה, חברת האם של ה-UFC, ודיבורים על קרב בין פידור ואלוף ה-UFC רנדי קוטור היו בפי כל פרשן ובכל אתר אפשרי. בנקודה מסוימת אמר קוטור שאם ה-UFC לא יצליחו לארגן קרב עם פידור הוא ינסה לעשות זאת בכוחות עצמו (תחת ארגון אחר), דבר שהוביל לסכסוך משפטי בין קוטור וה-UFC.

אי אפשר לדעת מה היה קורה במידה ופידור היה מגיע ל-UFC יחד עם נוגיירה, קרו קופ, אנדרסון סילבה ושות', יכול להיות והיה שולט בזירה כמו סילבה או דועך כמו קרו קופ. מה שבטוח הוא שהדרך היחידה בה היה מעגן פידור את מורשתו ללא צל של ספק היה לחימה ב-UFC. לצער העולם הדבר נפל במשא ומתן מול אמרגנו הידוע לשמצה של פידור ואדים פינקלשטיין שדרש סעיפים מופרכים והזויים בהם שותפות בין ה-UFC לליגת M1 בבעלותו של פינקלשטיין. דיינה ווייט ידע שכל מה שיש לפינקלשטיין ביד זה המוניטין של פידור, מוניטין שיתרסק עם ההפסד הראשון שלו מול יריב ראוי במערב, ולא הסכים לחוזה המופרך שהוצע וגורלו, ויש שיאמרו גם מורשתו, של פידור נחרצה.

הקרב הראשון של פידור על אדמת ארה"ב נערך באירוע אפליקשן מול אלוף ה-UFC לשעבר טים סילביה. מי שלא הכיר את פידור עד אז לא יכל שלא לדבר עליו לאחר ההשמדה המהירה והקלילה של סילביה. בעולם ה-MMA החלו רחשים שדיינה ווייט עשה טעות. ווייט בעצמו שינה מעט את הטון ואמר שסילביה היה יריב ראוי ושהוא התרשם מפידור. הקרב הבא של פידור היה מול אלוף UFC נוסף בדמותו של אנדריי "הפיטבול" ארלובסקי שדורג במקום השני בעולם במשקל הכבד. הפיטבול ניצל את יתרון המהירות והטווח שהחזיק על פידור והוביל את הקרב בסיבוב הראשון עד שקיבל את אחד הנוקאאוטים היפים שנראו. ביולי 2009 פשט ארגון אפליקשן את הרגל והשיחות בין פידור ל-UFC התחדשו. הפעם ווייט אמר שפידור הפך לאובססיה שלו ושהוא רוצה לראות אותו בארגון יותר משהאהודים רוצים. ווייט הבטיח לפידור קרב על התואר מול האלוף דאז ברוק לסנר בקרב הבכורה שלו ושכר התחלתי של כמעט 2 מיליון דולר לקרב לפני בונוסים ורווחים ממכירת PAY PER VIEW. המו"מ נפל שוב מאותה הסיבה, פינקלשטיין דרש סעיפים שלא מתקבלים על הדעת מבחינת ה-UFC וההעסקה נפלה.

האמרגנים של פידור רצו לשמור על הנתח האמריקני שלהם ולא מיהרו לחזור למזרח. במקום זאת חתם פידור בארגון סטרייקפורס ובקרב הראשון פגש בלוחם הבלתי מנוצח ברט רוג'רס. לאחר שליטה בסיבוב הראשון מול רוג'רס הענק סיים פידור את הקרב בסיבוב השני עם אובר-הנד ימנית וגראונד אנד פאונד. נראה היה שהשליטה של פידור מימי פרייד ממשיכה גם על אדמת ארה"ב והיריב הבא של היה פבריסיו וורדום. הברזילאי הנחיל לו את ההפסד הראשון מזה עשור ולפי רבים גם ההפסד הלגיטימי הראשון אי-פעם. למרות שפגע והפיל את וורדום בתחילת הקרב וכמובן עשה את מה שפידור עושה הכי טוב וזה לצלול לגראונד אנד פאונד, תפס הברזילאי את הרוסי בקומבינציית משולש-בריח יד וגרם לו להיכנע בטפיחה קלה שאומרת "טוב נו...". הניצחון הסנסציוני הזה הקפיץ את וורדום בדירוג העולמי והצניח את פידור כאילו לא מדובר בלוחם ששלט בענף במשך למעלה מעשור. אחרי הכול, זו לא בושה להפסיד בהכנעה לאלוף העולם בג'יו ג'יטסו ברזילאי.

הקרב הבא של פידור היה במסגרת טורניר הגראנד פרי של סטרייקפורס אליו נכנס כפייבוריט המובהק. בסיבוב הראשון פגש עוד ברזילאי והפעם את אנטוניו "ביגפוט" סילבה שהנחיל לפדור את הפסדו השני ברציפות והפעם בעצירת רופא. לאחר שנכתש ע"י סילבה בסיבוב הראשון הרופאים לא אישרו לפידור להמשיך למרות שהאחרון הביע נכונות להמשיך. הקרב האחרון של פידור במסגרת סטרייקפורס היה גם הפסדו השלישי ברציפות והפעם לדן הנדרסון הוותיק והטוב. למרות שפידור השיג שליטה על האמריקני הצליח הנדרסון לצאת מתחתיו ולשלוח מספר אגרופים שגרמו לקיסר לאבד הכרה לחלקיק שניה. ליתר דיוק, האגרוף השני אילף אותו והשלישי העיר אותו. למזלו הרע של פידור השופט היה קרוב וראה הכול ולפי החוקים אבדן הכרה, גם אם לחלקיק שניה, שווה הפסד.

בשלב זה של הקריירה הספיק פידור כבר הכול. הוא שלט במספר ארגונים, היה אלוף בלתי מעורער וכבר נחשב לאחד הלוחמים הטובים אי-פעם. עם זאת, לא נעים לפרוש באקורד צורם ואמרגניו סידרו לו 3 קרבות קלים (יחסית) לסיום הקריירה. בקרב הראשון נראה פידור מעט מהוסס אך ניצח את ג'ף מונסון העתיק בהחלטה. בקרב השני כבר היה החלטתי יותר וסיים את אלוף הג'ודו האולימפי אישי בנוקאאוט בסיבוב הראשון. בקרב האחרון שהתקיים לפני חודש פגש פידור את הלוחם הברזילאי פדרו היזו וסיים אותו בנוקאאוט פחות מדקה וחצי לתוך הקרב. לאחר הקרב הכריז פידור על פרישה ואנחנו נשארו עם רשימה יפה של קרבות נהדרים וויכוח אחד שיעלה ויצוף בכל פעם ששמו יוזכר – האם מדובר בלוחם הטוב בכל הזמנים? בלוחם המשקל הכבד הטוב בכל הזמנים? או אולי בלוחם שלא הוכיח את עצמו בזירה הגדולה ביותר בשיא כוחו ולכן לעולם לא ייחשב בטופ.

מעבר להיותו סטרייקר מסוכן בל נשכח שפידור זכה 3 פעמים באליפות העולם, פעם אחת באליפות אירופה ו-7 פעמים באליפות רוסיה בסמבו. לדעתי מדובר בלוחם מדהים, שמנמן עייף ושרברבי שתמיד העלה הילוך מראשון לטורבו בחלקיק שניה, פגע, הפיל תסכל והכניע את הטובים ביותר. בניגוד לאחרים שנחשבים ל"טובים בהיסטוריה" פידור הוא אחד היחידים ששלט למרות שהיה הקטן ביותר בקטגוריה ולא נהנה מיתרון פיזי. ייתכן והאופי הנמנמני והמבט האדיש נובעים מסוג של סוציופתיות אבל בעיני יש ערך מוסף ללוחם שחוגג ניצחון בהנפת יד עד גובה הכתף ומשחרר חיוך קטן ולא רץ ומתלהם. כשהוא נדרש לסוגיית נמנמיותו בעתות ניצחון ענה פידור "בכל קרב אפשר לנצח ואפשר להפסיד. כשאתה מנצח דע שיכולת להפסיד ותהיה צנוע ואסיר תודה על הניצחון".
הגדול ביותר? אחד הגדולים? או אוברייטד? אתם תחליטו.

האתר של איתי לייבוביץ'

Itay.leibovich@gmail.com

לוחם ה-MMA  פידור אמליאננקו עם נשיא רוסיה ולאדימיר פוטין. Alexei Nikolski, AP
אפילו פוטין בא לעשות כבוד לאחד הלוחמים הגדולים בהיסטוריה/AP, Alexei Nikolski

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully