וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גשם זה לא תמיד ברכה

15.7.2012 / 21:00

לאנגלים כבר די ברור שכמויות הגשם הנדירות של הקיץ ייפגעו במשחקים האולימפיים. עד כמה? יש כאלה שאפילו מהמרים שהלהבה באצטדיון האולימפי לא תחזיק מעמד

בעוד 12 ימים אמור להידלק הלפיד באצטדיון האולימפי בלונדון. שבע שנים של הכנות יגיעו לסיומם כשהמשחקים האולימפיים ייצאו לדרך. השאיפה העיקרית של אנשי הוועדה המארגנת היא שבתום 16 ימים אפשר יהיה להגדיר את משחקי לונדון 2012 כמוצלחים במיוחד. במשך שבע שנים מיטב המוחות בבריטניה מנסים לחשוב על כל תרחיש אפשרי שיכול לשבש את הצלחת אירוח המשחקים האולימפיים. הדאגה העיקרית היא מן הסתם מהתקפות טרור, ומבחינה בטחונית ההיערכות היא מטורפת. אפשר להגיד שמכל הבחינות. הבעיה מתחילה בדברים שבהם אנשי לונדון 2012 לא יכולים לשלוט, כמו מזג האוויר.

דווקא בשנה שבה לונדון חוגגת את אירוח המשחקים האולימפיים, מסתמן שמדובר בקיץ הגשום ביותר מאז 1910 בבירת הממלכה המאוחדת. מזג האוויר הקיצוני ברחבי העולם נתן את אותותיו גם בלונדון, ובזמן שבישראל מתבשלים מהחום, וברוסיה טובעים מהשטפונות, באנגליה סופרים כמויות גשם חודשיות בסוף שבוע אחד. מה זה אומר לגבי המשחקים האולימפיים? איך אפשר לארגן חגיגת ספורט של כל כך הרבה ענפים תחת גשם שוטף ומהן תוכניות המגירה של הבריטים, אם בכלל? זה זמן מצוין לבדוק האם התשובות שלהם מספקות.

הקהל מתחת למטריות במהלך גמר טורניר ווימבלדון 2012. GettyImages
ככה נראה גמר טורניר ווימבלדון האחרון ביציעים/GettyImages

מצד אחד, הרבה בריטים אומרים שאין מה להתרגש מכמויות הגשם שירדו בחודש האחרון בלונדון וברחבי בריטניה. "זה בסך הכל מזג אוויר בריטי טיפוסי", אמרה חזאית אחת כשקולגה שלה הוסיף: "זו אנגליה, מדינה שבה אפשר לחוות ארבע עונות באחר צהריים אחד. תתרגלו לזה".

מצד שני, אף אחד לא יכול להתווכח עם העובדה שהקיץ הנוכחי הוא נדיר מבחינת כמויות הגשם שלו. מארגני טורניר ווימבלדון עמדו בלוח הזמנים, אבל רק בזכות הגג הנסגר שבלעדיו אין ספק שמשחק הגמר היה מתקיים יום נוסף לפחות. מרוץ הפורמולה 1 בסילברסטון התקיים בגשם שוטף וזה היה רחוק מלהיות אידיאלי עבור הקהל העצום שהגיע לשם. הופעות ענק ופסטיבלים שהיו אמורים להתקיים במקומות פתוחים בלונדון בוטלו, רק בגלל הגשם. בסוף השבוע האחרון היה אמור להתקיים ב"הייד פארק" מופע איחוד משותף של קיילי מינוג וג'ייסון דונובן. 24 שעות לפני כן הודיעו המארגנים על ביטול בגלל קרקע בוצית במיוחד וגשם שלא הפסיק לרדת.

ובינתיים, משהגשם לא מפסיק לרדת עד עכשיו והתחזיות מדברות על כמויות מטורפות לפחות עד סוף יולי, גוברות ההערכות שאנשי הוועדה המארגנת של לונדון 2012 יצטרכו לשלוף תכניות מגירה כדי להתמודד עם הגשם הכבד. הדבר הקל שהם היו צריכים לעשות היה להזמין 250 אלף שכמיות שיחולקו לקהל באצטדיונים השונים. החלק הקשה יהיה לקיים סוגים מסויימים של תחרויות תחת גשם שוטף, שדרך אגב גם ליווה חלקים גדולים ממסע הלפיד האולימפי באנגליה.

מסע הלפיד של משחקי לונדון 2012 מתנהל תחת גשם שוטף. GettyImages
גם מסע הלפיד התנהל בגשם שוטף, כמו במקרה הזה ליד ארמון וינסדור/GettyImages

ענפי ספורט רבים כמו השחיה והתעמלות המכשירים יתקיימו כמובן באולמות סגורים, כך שבמקרים האלה אין בעיה. אף אחד גם לא דואג לטורניר הכדורגל האולימפי, מאחר ובמשך כל השנה מתקיימים משחקי הפרמיירליג בתנאי מזג אוויר קשים. אחת הדאגות העיקריות מתייחסת לאירועים שיתקיימו באצטדיון האולימפי במזרח לונדון - טקס הפתיחה ותחרויות האתלטיקה. האצטדיון מכיל 80 אלף מקומות, אבל הוא מקורה רק בשני שלישים. זה אומר שישנם מקומות ישיבה עליהם שילמו אנשים פשוטים כ-2,000 פאונד (לטקס הפתיחה) או 750 פאונד (ליום תחרויות באתלטיקה), שמי שיישב בהם יירטב בוודאות במקרה של גשם.

אם זה לא מספיק, גשם ורוחות חזקות ייפגעו משמעותית ברמה של רוב תחרויות האתלטיקה. אפשר להגיד שהבריטים מאמינים, בלשון המעטה, שהגשם יורגש היטב באצטדיון האולימפי. בסוכנות ההימורים "לדברוקס" אפילו יש ליינים לגשם במהלך המשחקים האולימפיים. אפשר להמר כבר היום, בסיכוי של 1 ל-50, שיירד גשם בכל אחד מימי המשחקים באצטדיון האולימפי. יש גם הימור בסיכוי של 1 ל-25 שהגשם החזק ייכבה את הלהבה באצטדיון האולימפי. יש אפילו הימור מטורף עם סיכוי של 1 ל-500 לפיו מי שידליק את האש באצטדיון ירוץ עם מטריה.

והדאגות האלה מתייחסות רק למה שיקרה באצטדיון האולימפי. חוץ מהן, יש לא מעט אתרים אחרים, בפארק האולימפי ומחוצה לו, שבהם לא יהיה גג. גם במקרה הזה הבריטים כבר הכינו תכניות חלופיות, ובנוסף, צוות מיומן של מטארולוגים שיתפרשו על פני כמה אזורי תחרויות, יספקו נתוני תחזית מזג אוויר בזמן אמת, כדי להיערך בזמן אמת לכל תרחיש אפשרי.

משחקים כדורעף חופים תחת גשם שוטף בהורס גארדס פרייד בלונדון. GettyImages
הכי רחוק שיכול להיות מחוף הים. כדורעף חופים תחת גשם שוטף בלונדון/GettyImages

שני ענפים אחרים מדאיגים במיוחד את אנשי הוועדה המארגנת: כדורעף חופים וקפיצות הסוסים. מדובר בשני מתקנים זמניים שהוקמו באתרים היסטוריים במרכז לונדון, כששניהם לא מקורים וגשם שוטף כמו שיורד עכשיו בלונדון הופך אותם לבוציים במיוחד. באתר קפיצות הסוסים השקיעו המון בשלוש השנים האחרונות כדי שיוכל לעמוד בתנאי מזג אוויר קשים, אבל עדיין לא ברור איך יוכלו לשחק כדורעף חופים בסערה, ועוד על בוץ. חוץ מזה, רוכבי האופניים מתקשים להבין איך הם אמורים לתפקד על קרקע בוצית במיוחד. מדובר ברוכבי אופני ההרים שיתחרו ביומיים האחרונים של המשחקים, וברוכבי אופני ה-BMX שמתחרים על גבעות חוליות באצטדיון פתוח בפארק האולימפי. אם זה לא מספיק, יש כאלה שתוהים לעצמם מה יקרה אם נהר התמזה יתמלא עד כדי כך, שאתר תחרויות החתירה יינזק ואי אפשר יהיה להתחרות שם?

שר הספורט הבריטי יו רוברטסון ניסה להרגיע ואמר: "היה לנו מספיק זמן לתכנן את העניין הזה. רוב המתקנים לא יירטבו בגשם, התמזה תצטרך להעלות את המפלס שלה בצורה משמעותית מאוד כדי לסכן את תחרויות החתירה, באופני ההרים לא נורא אם יהיה להם קצת בוץ, ובמגרשי הכדורגל לא צריכה להיות בעיה. בהוקי שדה אי אפשר לשחק בתנאים של סערה, אבל הטורניר מתרווח על פני זמן רב ויהיו לנו מספיק הזדמנויות לקבוע מועדי משחקים מחדש". ובכל זאת, גם רוברטסון מצוטט בעיקר במשפטים שנוח לו לענות עליהם, אבל מי ששאל את השאלות הקשות כבר לפני שלוש שנים היה ראש עיריית לונדון בוריס ג'ונסון שאמר: "אני עדיין לא מבין מה יקרה אם יירד גשם כבד בטקס הפתיחה?". כנראה שהבריטים היו עסוקים מדי בענייני הביטחון, שאין ספק ולו לרגע שהם החשובים ביותר. מצד שני, מה באמת יקרה? כנראה שנדע רק בזמן אמת.

ואם כבר בתרחישים עסקינן, נעבור לדאוג בכל הנוגע למשלחת הישראלית ולשייטים. הם לא אמורים להתחרות בלונדון, אלא באתר השייט האולימפי ווימות' שנמצא בחופי דרום אנגליה. למרות שמדובר במקום דרומי יחסית, המבנה הגאוגרפי של המפרץ בו יתקיימו בתחרויות הופך את האיזור הזה לסוער במיוחד. בתחרות הקדם אולימפית האחרונה שהתקיימה שם הרוחות היו חזקות במיוחד, אפילו חזקות מדי והגיעו לרמה של 40 קשר. במקרים כאלה, מדובר בסופה חזקה מדי עבור תחרויות שייט ויתכן תרחיש שבו מזג אוויר כזה יתן את אותותיו במשך מספר ימים.

שייט ה-470, גידי קליגר, שכבר שוהה בווימות', סיפר שמזג האוויר הקיץ חורפי במיוחד. הרוחות חזקות, ואפילו קר יותר ממה שאנחנו מרגישים בחורף הישראלי. בתקשורת הבריטית דווח שבכל מה שקשור לתחרויות השייט, כבר יש חמישה אתרים אחרים שיכולים לשמש כחלופות לאתר האולימפי בווימות'. מקרה כזה ידרוש היערכות מחדש, אבל בענף כל כך עמוס כמו השייט הוא יהיה הכרחי.

קהל צופה בגשם שוטף בתחרויות אופני BMX בלונדון. GettyImages
ככה אמורים להתחרות באופני ה-BMX/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully