וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הדינו

12.7.2012 / 17:05

אף אחד לא הבין מה מצאה בני יהודה בדינו אנדלובו, אבל באמצע העונה הוא התעורר, כבש בצרורות והוביל את הזהובים לאירופה. הדרום אפריקני הוא בדיוק מסוג השחקנים שראובן עטר יודע להפוך לכוכבים, השאלה היא אם הוא יפתור את הבעיות בחוד של מכבי חיפה

ב-15 משחקי הסיבוב הראשון של ליגת העל אשתקד כבש דינו אנדלובו שער אחד במדי בני יהודה, למרות ששותף בכל המשחקים והחל מהמחזור השלישי שיחק ברציפות בהרכב הפותח. למרות התפוקה הדלה וקולות חסרי סבלנות שהחלו להישמע מצד הקהל והתקשורת, המאמן יוסי אבוקסיס גילה סבלנות והפגין אמון בלתי פוסק בחלוץ הדרום אפריקאי שלו. "הוא עוד יפרוץ", היה נוהג לומר בשיחות סגורות עם אנשים במועדון, "אנשים לא יבינו איזה שחקן זה". הקרדיט שנתן השתלם ואנדלובו החל לפרוע שטרות בחלק השני של העונה, סיים עם שמונה שערים ועזר לזהובים להשיג את הכרטיס לאירופה.

כעת, שנה בלבד אחרי שנחת בישראל כשחקן אלמוני והוחתם כמעט בלית ברירה, עומד אנדלובו בפני המעבר הגדול והמפתיע של הקיץ. עסקת העברתו למכבי חיפה סוכמה ואם לא יקרה דבר בלתי צפוי, החלוץ יחתום באמצעות סוכנו מאיר ריפמן לארבע שנים בקבוצה של ראובן עטר. הרווח של הזהובים ברור. שחקן שהגיע בעלות אפסית נמכר תוך שנה תמורת מיליון דולר ושחקן או שניים. השאלה היא: האם הנבואה של אבוקסיס תתממש ואנדלובו ימשיך בפריצה ויהווה את הפתרון לחלק ההתקפי של הירוקים שסבל בעונה שעברה מחוסר מחץ משווע?

אדין צוצאליץ' שחקן מכבי חיפה (למעלה) מול דינו אנדלובו שחקן בני יהודה. ברני ארדוב
אותו הוא יטריד רק באימונים בעונה הבאה. אנדלובו עם צוצאליץ'/ברני ארדוב

למרות שאנדלובו רק בן 22, הוא הספיק לעבור לא מעט בקריירה. ב-2009 הוא היה שחקן נוער מבטיח במדי פלאטינום סטארס ועורר לא מעט עניין. הוא יצא למבחנים בליל הצרפתית ושמו נקשר למעבר אפשרי לפורטסמות. באותו קיץ, נכלל השחקן בסגל נבחרת דרום אפריקה למונדיאל עד גיל 20 שנערך במצרים ונציגיו האמינו שאחרי הטורניר ההצעות ימשיכו לזרום. אלא שאנדלובו קיבל רק 21 דקות בתבוסה 4:0 להונגריה, דרום אפריקה הודחה בשלב הבתים והשחקן נשאר במדינתו וחתם בממלודי סנדאונס המקומית. אחרי עונה בה לא שיחק כלל, הושאל לקבוצה אחרת בדרום אפריקה, בלומפונטין סלטיק, אך רשם רק תשע הופעות ללא שער בכל עונת 2010/11.

בקיץ 2011 עמד אנדלובו בפני צומת דרכים. ממלודי סנדאונס שחררה אותו מהחוזה, סלטיק לא רצתה להשאירו והצעות לא עמדו על הפרק. במקביל, אבוקסיס רצה להתחזק בחלוץ, אך לקבוצה לא היה כסף פנוי בתקציב. "דמאיו בא ואמר לי שמגיע שחקן להיבחן בהמלצת הסוכן", נזכר אבוקסיס. "הוא אמר לי שמדובר בשחקן בעלות מאוד נמוכה. האמת, שלא היו לנו יותר מדי ברירות כי לקבוצה לא היה כסף". אנדלובו הגיע לישראל בחודש אוגוסט, שבוע וחצי לפני פתיחת העונה, נבחן בקבוצה במשך שבוע ושיחק 25 דקות במשחק גביע הטוטו מול הפועל תל אביב (2:2). אבוקסיס נתן אור ירוק וגם הבין שהוא יהיה זקוק ללא מעט סבלנות עם הרכש החדש, שקיבל חוזה לארבע שנים.

"ידענו שעם הכוח שלו, נוכל להשתמש בו בהמשך העונה ובאמת שלא היו יותר מדי אופציות אחרות", ממשיך המאמן. "בשבוע שהוא נבחן, יעקב אסייג ואני האמנו שמדובר בשחקן שיוכל להתקדם במהלך העונה. זו הייתה החלטה טובה". ההתחלה אכן הייתה קשה. אנדלובו אכזב, נראה סטטי, כבד, מפוזר ולא מצא את הרשת. למרות זאת, הוא המשיך לקבל אשראי ופתח שבוע אחרי שבוע בהרכב. "לקח לו זמן להיכנס לעניינים גם כי הוא לא שיחק תקופה ארוכה לפני כן. ההתקדמות באה שלב אחרי שלב. בתחילת השנה היה עושה פחות תנועה ומבקש כדורים לרגל. הסברנו לו שעם הכוח שלו הוא צריך לעשות תנועה לעומק והוא הבין את זה. אנדלובו הראה נכונות, זה שחקן שרוצה ללמוד".

"גם לחלוצים טובים יש תקופות פחות טובות וכשאתה מכיר את היכולות של השחקן, אתה יודע שזה עניין של זמן עד שזה יתפרץ", ממשיך אבוקסיס להסביר מה השתחרר אצל השחקן. "הוא פתח בכל המשחקים בהם היה בריא וזה מסביר את האמון שהוא קיבל. גם כשהוא לא הבקיע, הסתכלתי על דברים אחרים כמו תנועה לעומק, הכוח שלו והמטרד שהוא היווה להגנות. האמנו בו ואני שמח שהוא נתן את התוצרת. הוא עשה התקדמות גדולה מאוד ככל שהמשחקים התקדמו והפך להיות אחד השחקנים המשמעותיים בקבוצה. בני יהודה נהנתה ממנו בחצי השנה האחרונה".

מאמן בני יהודה, יוסי אבוקסיס. קובי אליהו
"גם לחלוצים טובים יש תקופות פחות טובות וכשאתה מכיר את היכולות של השחקן, אתה יודע שזה עניין של זמן עד שזה יתפרץ". אבוקסיס/קובי אליהו

השיפור ההדרגתי של אנדלובו בא לידי ביטוי במספרים. שער אחד בסיבוב הראשון, שלושה בסיבוב השני וארבעה רצופים בפלייאוף בו השיגה הקבוצה 16 נקודות מ-21 אפשריות בדרך למקום השלישי. לשערים הללו יש להוסיף גם שישה בישולים והרי לכם תפוקה בהחלט נאה. בני יהודה נהנתה במשך כל העונה מהגנה יציבה וטובה, אבל ההתקפה הייתה תלויה יותר מדי ביכולות של פדרו גלבאן. ברגע שהארגנטינאי קיבל את העזרה מאנדלובו, ננאד מרינקוביץ' ואמיר עגיוב הצעיר, הזהובים נראו כמכונה משומנת והפכו לקבוצה הכי מרשימה בפלייאוף העליון.

גם הליך ההתאקלמות המהיר הוביל לשיפור הגדול ביכולת של הדרום אפריקאי. בבני יהודה מספרים על בחור צנוע, חברותי ואהוב מאוד בחדר ההלבשה. אחרי הפסדים, היה מהבודדים שתמיד מסכימים להתראיין ודווקא בתקופות הטובות, ביקש להישאר צנוע ולתת את הבמה לשחקנים אחרים. למרות שהיה בקבוצה תקופה קצרה, אנדלובו התחבר בקלות לשחקנים ולמנטאליות המשפחתית של בני יהודה, נכח בכל אירועי השמחה של חבריו, שמעידים שתמיד היה מסמר הערב ודאג לעשות שמח יחד עם חברו הקרוב דלה איינוגבה.

"דינו בן אדם חברותי מאוד, איש מצחיק והיה כיף איתו בקבוצה", טוען המגן איציק עזוז. "הוא שחקן מצוין וצריך לזכור שהוא עדיין ילד ורק בן 22 למרות שהוא נראה הרבה יותר. יש לו עוד הרבה לאן להתפתח, אני חושב שהוא פוטנציאל אדיר ובכלל לא אתפלא אם הוא יגיע לרמות הכי גבוהות. כמובן שחבל לי אם הוא יעזוב ואני בטוח שבמשחקים מולו תהיה עבודה לא קלה להתמודד מולו כמגן. גם יהיה מאוד מעניין ומאוד מאתגר לפגוש אותו בקבוצה מנגד".

אלא שמבחינת בני יהודה, העסקה עם מכבי חיפה פשוט מצוינת. טביעת העין של דמאיו ואבוקסיס, הסבלנות והמחשבה לטווח ארוך בהחתמת השחקן הצעיר לארבע שנים הובילו למצב שהמועדון עושה רווח נקי מהיר על שחקן שהגיע בעלות נמוכה. הכסף והשחקנים שיגיעו ממכבי חיפה יאפשרו לזהובים להתחזק משמעותית בשחקנים בכירים (ברק יצחקי למשל?) ולהעמיק את הסגל. באופן אבסורדי, מכבי חיפה אולי מקבלת את החלוץ לו היא כל כך זקוקה, אבל העסקה עשויה להפוך דווקא את בני יהודה לקבוצה שלמה יותר שמסוגלת להתמודד על התואר.

מאמן מכבי חיפה ראובן עטר. אדריאן הרבשטיין
הלך על בטוח. עטר/אדריאן הרבשטיין

מה יוצא למכבי חיפה מהעסקה? ראובן עטר הוכיח במכבי נתניה שהמומחיות שלו היא בטיפוח, שדרוג והוצאת מקסימום פוטנציאל משחקנים צעירים (עזרא, מוגרבי, ימפולסקי) או כאלה שאחרים כבר לא מאמינים בהם (תמיר כהן, דג'אני, נחום). נתניה שלו התבססה כמעט באופן בלעדי על השחקנים הישראלים ולא על הזרים שהביא. עטר לא אוהב להמר או לבסס קבוצה על זרים ומבחינתו, אנדלובו הוא סוס מנצח. שחקן עם פוטנציאל מוכח ויכולת מוכרת, שעבר את תקופת ההתאקלמות ונראה בשל לצעד הבא בקריירה.

בכלל, עטר סבל לא מעט מנחת רגלו של אנדלובו בעונה שעברה. במחזור ה-32 הגיעה מכבי נתניה למשחק חוץ מול בני יהודה עם רצף של שבעה משחקים ללא הפסד בכל המסגרות. נתניה הייתה טובה יותר ברוב הדקות, אבל ההגנה שלה לא מצאה פתרון לאנדלובו ובדקה ה-79, החלוץ ניצל כדור ארוך מהשוער דלה איינוגבה, ניער מעליו בקלות שני שחקני הגנה וכבש לרשת הגבוהה של השוער המחליף גיא סאלם את השער היחיד במשחק. חודש מאוחר יותר וימים ספורים אחרי ההודעה הרשמית על מינויו למאמן מכבי חיפה, הגיע עטר לבלומפילד לצפות בירוקים מול בני יהודה וראה הצגת תכלית של הדרום אפריקאי שכבש ולא הפסיק ללחוץ ולהטריד את בלמי האורחת.

זה לא סוד שהחלק הקדמי של מכבי חיפה היה זקוק לניעור. אחת הבעיות הגדולות של הירוקים אשתקד הייתה היכולת לייצר מצבים והמחסור בשחקנים יצירתיים בחלק הקדמי. חיפה כבשה אשתקד 56 שערי ליגה ב-37 משחקים (ממוצע של 1.51 שערים למשחק), במה שהיווה ירידה משמעותית לעומת השנתיים הקודמות (1.8 למשחק בעונת 2010/11 ו-2.05 בעונת 2009/10). הסיבה לכך היא עזיבה של שחקני מפתח בחלק הקדמי בדמות שלומי ארבייטמן, ליאור רפאלוב ותומר חמד והיעדר מחליפים ראויים. כך, נותרה חיפה של העונה שעברה תלויה לחלוטין ביכולתו של יניב קטן, שהתקשה לסחוב את הקבוצה לבד על גבו הפצוע. קטן אמנם סיפק שישה שערים ושבעה בישולים, אבל הבעיה הייתה בשחקנים שלצידו. עידן ורד ואייל גולסה לא תרמו מספיק ואילו ויאם עמאשה התקשה לחזור לעצמו בשל הפציעה.

עטר צירף את חן עזרא על מנת שיוסיף את הברק, יוריד עומס מקטן ויביא את המספרים מהקישור. הצירוף של אנדלובו אמור להוסיף לו פיזיות, עוצמות ומחץ בחוד. עטר הנחיל בשנתיים האחרונות בנתניה שיטת משחק של 4-2-3-1, בה השתמש לרוב גם אלישע לוי. אלא שעטר, בניגוד ללוי, מאמין ביותר חופש פעולה לשחקנים. בנתניה שחקני הקו שלו היו חותכים שוב ושוב למרכז והקבוצה הייתה תוקפת עם הרבה שחקנים. במערך הזה, סביר שקטן יתופקד כשחקן החופשי במרכז המגרש לפני הקשרים האחוריים. עזרא אמור לשחק בכנף השמאלית ובאנדלובו המאמן יוכל להשתמש כשחקן כנף ימין או כגיבוי לעמאשה במרכז ההתקפה. כלומר, אנדלובו, שהיה רגיל לשחק כחלוץ יחיד ב-4-4-1-1 של אבוקסיס, עשוי למצוא עצמו מתרגל לתפקיד מעט שונה אם יבחר עטר לשחק איתו לצד עמאשה. בשורה התחתונה, יחד עם ורד, מוחמד גדיר, דלה ימפולסקי ואלון תורג'מן יש לעטר יותר עומק וגיוון, אבל הוא יהיה חייב לקבל מהחבורה הזו יותר בכל הקשור לשורה הסטטיסטית. האם ההתקפה הירוקה תחזור להיות קטלנית כפי שהבטיח המאמן? תשובות ראשונות בקרוב.

דינו אנדלובו שחקן בני יהודה. ברני ארדוב
תפקיד חדש? אנדלובו/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully