וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמרן או מצליחן?

22.6.2012 / 11:54

יותר מכל המאמנים ביורו, ולמרות שיש לו ספסל עתיר בכישרונות על, יוגי לב שומר בקנאות על אותו הרכב גרמני ומסרב לפתוח את השערים לאחרים. הבלוג של יוכין בודק האם הוא צודק

פורטוגל בולטת, במיוחד ביורו 2012, בהתבססותה על משחק מהיר. לא לחינם היא מדורגת במקום האחרון מבין כל העולות לרבע הגמר מבחינת אחוזי החזקת הכדור. במידה ותהיתם, אז כן, גם יוון לפניה. בכל שלושת המשחקים בשלב הבתים איפשרו שחקניו של פאולו בנטו מרחב פעולה ליריבות, אך בשורה התחתונה סיכנו את השער יותר מהן, אפילו נגד גרמניה – לא פחות משבע בעיטות הלכו לכיוון המסגרת של מנואל נוייר.

גישה זו היתה בלתי ניתנת ליישום אתמול (חמישי) מול צ'כיה, נבחרת נחותה באופן ברור שבחרה בטקטיקה הגנתית מובהקת. המגן הימני תאו גברה סלאסי, למשל, נזהר עד כדי כך שכמעט ולא חצה את קו מחצית המגרש והתרכז באופן מוחלט בשמירה על כריסטיאנו רונאלדו. הוא שימוש נשק התקפי חשוב בניצחונות על יוון ופולין, אבל הפעם ויתרה צ'כיה כמעט לחלוטין על יוזמה באגף שלו, ושלחה לשם מדי פעם רק את פטר יראצ'ק. על הנייר. הייתה בכך קרקע פוריה מאוד לפאביו קואנטראו, קיצוני לשעבר שאוהב מאוד לפרוץ קדימה, לנצל את מהירותו, אולם בפועל זה לא קרה. גם המגן הימני ז'ואאו פריירה היה שמרן מאוד במחצית הראשונה והיסס לצאת קדימה, מתוך חשש להשאיר לבדו את וצלאב פילארז' הזריז. באופן מעט פרדוקסלי, שניהם מרגישים נוח הרבה יותר לרוץ קדימה בהתקפות מתפרצות.

שחקן נבחרת פורטוגל, כריסטיאנו רונאלדו, מול שחקן נבחרת צ'כיה, תיאו גברה סלאסי. רויטרס
התמקד רק בשמירה על רונאלדו. גברה סלאסי/רויטרס

רונאלדו משתפר, אבל הדיוק יורד

זו אחת הסיבות לכך שלמרות השליטה המוחלטת במרכז המגרש, נתקלו הפורטוגלים בבעיה בניסיונם לפרוץ את הבונקר הצ'כי, ובנו בעיקר על כריסטיאנו רונאלדו. הכוכב הבלתי מעורער אמנם החזיר לעצמו המון ביטחון עצמי אחרי ההצגה מול הולנד שהניבה צמד, והוא לוקח את כל המשחק על עצמו, אולם יש בכך גם השלכות שליליות על נבחרתו. בעוד מספר הבעיטות לשער בהחלט משביע רצון, הרי שהדיוק שלהן יורד. בנצחון 2:3 על דנמרק, הלכו 12 מתוך 17 הניסיונות של פורטוגל למסגרת. נגד הולנד עמד המאזן על שמונה בעיטות למסגרת מתוך 22. אתמול רק חמש מתוך 20 הבעיטות של פורטוגל הטרידו את מנוחתו של פטר צ'ך. רונאלדו מצא את הרשת בנגיחה הראשונה שלו למסגרת, בעוד שני ניסיונות שלו פגשו את העמוד, ועוד חמישה הלכו החוצה.

אחוז ניצול המצבים הנמוך צריך, כמובן, להדאיג את בנטו לקראת חצי הגמר, אבל הוא יכול לשאוב עידוד מהפתרונות שמצאו שחקניו לאתגר בסופו של דבר, במיוחד במהלך המחצית השנייה. אמנם תמיכת המגנים בהתקפות לא הייתה מספקת, אבל רונאלדו ונאני בהחלט פינו מקום באגפים על ידי תנועה מתמדת למרכז, ובשלב מסוים הבינו הקשרים שהם יכולים לנצל את המרחבים. ראול מיירלש, ובמיוחד ז'ואאו מוטיניו, גילו יכולת מצוינת בטורניר עד כה, אבל הגבילו את עצמם לניווט המשחק במרכז המגרש, כאשר מיירלש מקדיש תשומת לב רבה יותר גם לחלק ההגנתי. אתמול הם ניסו את מזלם בבעיטות ממרחק, ולכל אחד היתה פעולה נהדרת באגף – בניגוד למה שראינו מהם עד כה. בפתיחת המחצית השניה נכנס מיירלש לחור שהותיר גברה סלאסי משמאל כדי לבשל נגיחה נוחה מאוד להוגו אלמיידה שהחמיץ. השער של רונאלדו הגיע מתנועה פנטסטית של מוטיניו ימינה, והפליימייקר של פורטו הוכיח פעם נוספת את כישרונו העצום בהגבהה אמנותית תוך כדי ריצה לראשו של רונאלדו.

שחקן נבחרת פורטוגל, כריסטיאנו רונאלדו. רויטרס
מצא את הרשת בנגיחה הראשונה שלו למסגרת. רונאלדו/רויטרס

פורטוגל תרגיש נוח יותר בחצי הגמר

הסטטיסטיקה של פורטוגל מגלה את חלק הארי שלוקח על עצמו הסופרסטאר של ריאל מדריד. מתוך 70 הניסיונות בארבעה משחקים, 29 רשומים על שמו של כריסטיאנו. הוא אמנם מחמיץ לא מעט, וסובל מחוסר מזל, כמו בפעולה הגאונית שלו בשלהי המחצית הראשונה שמצאה את העמוד, אבל במומנטום הנוכחי תתקשה היריבה בחצי הגמר להתמודד איתו.

רונאלדו נמצא בקו עלייה ברור ככל שהטורניר מתקדם. מעבר לכך, לפורטוגל יהיה קל הרבה יותר כאשר תחזור לשיטתה הרגילה במשחק הבא. ספרד וצרפת אוהבות מאוד להחזיק בכדור, לכן הפורטוגלים ישובו לאחוזי החזקת כדור נמוכים ויהיה להם נוח יותר להעביר את הכדור לרונאלדו ולנאני, בעוד קואנטראו וז'ואאו פריירה יבואו יותר לידי ביטוי. כעת נותר לראות אם אלמיידה, שצפוי לשחק על חשבונו של הלדר פוסטיגה הפצוע, יצליח להשתלב במשחק קבוצתי זה ולנצל את איכויותיו הטכניות ואת עוצמתו הפיזית. אם התשובה תהיה חיובית, פורטוגל בהחלט מסוגלת להגיע לגמר.

שחקן נבחרת צ'כיה, וצלאב פילארז', מול שחקן נבחרת פורטוגל, ז'ואאו פריירה. רויטרס
במשחקים הבאים הוא יבוא יותר לידי ביטוי. ז'ואאו פריירה/רויטרס

כיצד ישתמש לב בספסל?

פורטוגל וגרמניה שונות באופן מהותי מארבע הנבחרות הבכירות האחרות ברבע הגמר בכך שהן שומרות על הרכב קבוע לאורך הטורניר. צ'זארה פראנדלי עשה שינויים מרחיקי לכת בין המשחקים, ספרד מחליפה בין שיטה ללא חלוץ לשימוש בפרננדו טורס, לורן בלאן מתאים את המערך ההתקפי שלו ליריבות, והגישה של אנגליה הושפעה מאוד מחזרתו של וויין רוני מהשעיה. דווקא גרמניה של יואכים לב, עם העומק המרשים ביותר של כלים התקפיים על הספסל, שומרת על הרכב קבוע לחלוטין. בקישור ובהתקפה, אגב, הוא זהה להרכב במונדיאל לפני שנתיים, פרט להחלפתו של מירוסלב קלוזה במריו גומז.

הגישה של לב מעוררת דיונים נרחבים במולדת. האם נכון לייבש לחלוטין על הספסל כשרונות כמו מריו גצה, מרקו רויס, אנדרה שרלה וטוני קרוס? שני הראשונים טרם דרכו על הדשא באוקראינה, בעוד שרלה וקרוס קיבלו דקות ספורות. רויס כבר התראיין בנושא ולא הסתיר את אכזבתו: "זה מתסכל, אבל אני חייב לקבל את החלטת המאמן. קל להגיד זאת, וקשה לעשות. אני לא רגיל למצב כזה. אני מסוגל למלא מספר עמדות, מחכה להזדמנות ומקווה שהיא תגיע".

הכוכבים המסופסלים קיבלו לאחרונה תמיכה מפליקס מגאת, שייעץ ללב לשנות לחלוטין את ההרכב מול הבונקר היווני המסתמן. מאמן וולפסבורג הציע לזרוק למערכה את קלוזה, חלוץ נייד יותר מגומז, כדי להתמודד טוב יותר עם הבלמים היוונים. לטענתו, אין סיבה להשתמש בשני קשרים אחוריים מול יריבה ספציפית זו, ולכן יש לספסל את סמי חדירה ולעלות עם שחקנים שחזקים בכדרור מהיר, כגון גצה ושרלה. "זה משחק מורכב עבורנו, ונוכל לנצח אותו על הקרקע. אם ננצח, צריך לחזור להרכב המקורי, כי המשחקים הבאים יהיו, באופן פרדוקסלי, קלים יותר מבחינה טקטית" כתב מגאת. עד הבוקר הנחת העבודה של העיתונאים הגרמנים היתה כי לב ימשיך בדרכו, אולם דיווחים עדכניים מהמחנה הגרמני מורים על שלושה שינויים מהותיים לשביעות רצונם של תומכי גמישות ההרכב – קלוזה אכן אמור לשחק על חשבונו של גומז, בעוד שורלה ורויס יחליפו את תומאס מולר ולוקאס פודולסקי. מבחינת המאמן, מדובר בצעד חסר תקדים.

יואכים לב מאמן נבחרת גרמניה. 146641255, GettyImages
מאמנים אחרים יכולים רק לקנא בו. לב/GettyImages, 146641255

לתשומת ליבם של אוהדי יונייטד

דבר אחד בטוח – הגרמנים מכירים את היטב את איש המפתח של יוון בהגנה. קיריאקוס פפאדופולוס, כוכב שאלקה בן ה-20, משחק כבר שנתיים בהרכב בבונדסליגה, ועתידו נראה מזהיר. בימים האחרונים נפוצו דיווחים, שנראים אמינים, על העניין המחודש שמגלה בו מנצ'סטר יונייטד. פפאדופולוס, שערך הופעת בכורה בפנאתינייקוס עוד כשהיה בן 15, הוא צעיר השחקנים אי פעם בליגה היוונית, וההשוואות לנמניה וידיץ' כלל לא מופרכות. יכולתו לשחק ביעילות דומה בקישור הדפנסיבי רק מעלות את מניותיו, ואם יוון תחולל הערב סנסציה עצומה, חלקו של פפאדופולוס בכך יהיה עצום.

שלום תקווה על המנהיגות של רונאלדו בנבחרת

הלדר פוסטיגה לא ישחק בחצי גמר היורו

פורטוגל עלתה לחצי גמר יורו 2012

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully