וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדת נטישה

ביסוס המעמד בצמרת או נפילה, מדיניות הרכש שומרת על המרקם או מחלישה והאם גילי לנדאו יכול להיכנס לנעליים הגדולות של קודמו בתפקיד? רגע לפני הגרלת ליגת האלופות , רק דבר אחד ודאי קיים בקרית שמונה שאחרי עידן רן בן שמעון: החשש מהתרסקות סטייל 2009

"ווינרים הם אלה שיודעים לנצח גם כשהסיטואציה משתנה, ויודעים להוציא מעצמם את אותם הדברים למרות השינויים מסביב". כך סיכם גילי לנדאו את השיחה הראשונה שלו בתחילת אימון הבכורה של האלופה הטריה עירוני קריית שמונה השבוע. זה היה האימון ששם פלומבה על תקופת רן בן שמעון במועדון.

כמה חודשים אחורה, סמוך לתחילת מרץ, בקרית שמונה כבר הבינו שהרומן בין איזי שרצקי לבין בן שמעון לא יכול עוד להימשך. הבעלים כבר קיבל החלטה שהמאמן לא ימשיך בקבוצה, אך ידע שהקרבה בינו לבין השחקנים גדולה והם רואים בו דמות הרבה יותר גדולה מעוד מאמן. שרצקי, שיש לא מעט דברים להגיד על ההתנהלות התקשורתית שלו, לא היה עיוור לרצון השחקנים, ולכן הדבר החשוב בעיניו היה למצוא מאמן של שחקנים, אחד שיאהבו אותו לא פחות מבן שמעון ואולי אף יותר. אחרי לא מעט חששות, קיבלו השבוע שחקני האלופה טעימה ראשונה ממאמנם החדש, כזו שממנה הבינו שהחיים ממשיכים גם אחרי בן שמעון.

אך למרות המילים היפות של לנדאו, עבורו, ולא פחות עבור הנהלת המועדון והשחקנים עצמם, מדובר בשנת מבחן אמיתית שיכולה לסמן אותו כאחד המאמנים הבכירים ביותר בארץ. הוא יכול להפוך את קרית שמונה לקבוצה עם מסורת של הצלחות, או לגרום לכולם לדבוק במנטרה לפיה האליפות הייתה הבלחה בגלל הליגה החלשה ובעיקר בזכות בן שמעון. הקיץ בצפון הרחוק היה אולי מנומנם, אבל סימני השאלה עדיין בולטים.

גילי לנדאו לצד שחקני עירוני קרית שמונה. אדריאן הרבשטיין
מלים יפות, השאלה היא אם יש להן כיסוי. לנדאו עם שחקני קרית שמונה השבוע/אדריאן הרבשטיין

החיזוק שלא ממש הגיע

בקרית שמונה לא ממש מתרגשים מהביקורת התקשורתית על כך שהקבוצה לא התחזקה. קולות באלופה טוענים כי למרות הרמיזות בתקשורת, לפיהן שרצקי סירב להכניס את היד לכיס ולתת ללנדאו חיזוק משמעותי, הסיבה האמיתית היא שגם המאמן וגם הבעלים מסכימים שהשארת הסגל הקיים עם חיזוק מינימלי היא הדרך הנכונה. בניגוד למועדונים אחרים בארץ, כדוגמת מכבי תל אביב, בצפון טוענים כי למדו לקח מטעויות עבר.

בעונת 08/09, השנייה של הצפוניים בליגת העל, הובא מישל דיין כתחליף לבן שמעון ואתו גם הגיעה השקעה לא קטנה מצד שרצקי, שהביא שחקנים כמו עדן בן בסט ועשה המון שינויים בסגל, בעיקר משום שרצה לראות את הקבוצה מצליחה בגביע אופ"א. במקום שהשקעה תסדר לו בהצלחה, ספג שרצקי כישלון חרוץ משום שפגע במרקם החברתי, והקריה ירדה ליגה בסוף העונה. לטענת גורמים במועדון, זאת בדיוק הסיבה שהחשיבות בקיץ הייתה להשאיר את הסגל הקיים עם חיזוקים קטנים לפי רצונו של גילי לנדאו, ולא לפגוע במרקם החברתי המוצלח כל כך שישנו שם.

אפשר בהחלט לא להסכים עם המחשבה הזו של שרצקי ואנשיו, אבל לא חסרות דוגמאות עבר לכך שהבאת מספר שחקנים חדשים ואולי מוכשרים יותר פוגעת משמעותית בתפקוד הקבוצה. לפני כשנתיים, כשהפועל תל אביב התכוננה למוקדמות ליגת האלופות, התעקש אלי גוטמן על השארתם של דגלאס דה סילבה ו-וינסנט אניימה. הוא אמר במועדון: "טעות לחשוב ששדרוג הסגל הקיים ביותר מדי שחקנים זו הדרך הנכונה. עדיף להשאיר שחקנים שכבר מכירים אחד את השני ויש ביניהם התאמה, כי אין מספיק זמן בהכנות לליגת האלופות ללמד שחקנים חדשים את השיטה ולהפוך אותם לחלק בלתי נפרד מהקבוצה. אז אני מעדיף שיקבלו שדרוג בשכר מאשר לחפש שחקנים חדשים". לנדאו החליט לוותר על וויליאם נג'ובו ושלומי אזולאי ובמקומם להביא את דארקו טסייבסיקי, קשר נבחרת מקדוניה, ואת חלוץ נבחרת צ'אד קרל מקס ברתלמי שסיכם, אך טרם חתם.

איזי שרצקי, גילי לנדאו, עירוני קרית שמונה. אדריאן הרבשטיין
זוכר היטב את הירידה של 2008/9 והחליט עם המאמן ללכת על קו אחר. שרצקי ולנדאו/אדריאן הרבשטיין

הציפיות

"בעונה שעברה כולם התעסקו כל שבוע בלהגיד שהמשחק הבא שלנו הוא המבחן. אפשר היום להגיד שהעונה הבאה היא מבחן הגדול של כל המערכת", טוען גורם בקרית שמונה. "היו כאלה שאמרו כל הזמן שלקחנו אליפות בגלל שהליגה הייתה חלשה, ובגלל זה זאת עונה שאנחנו חייבים להוכיח בה שזה לא היה מקרי, שקרית שמונה היא קבוצה שהולכת להיות בצמרת הגבוה עוד הרבה שנים. הצלחה בעונה הבאה תמשיך את המסורת והתקדמות שהתחלנו עם הגעתו של שרצקי למועדון".

אולי לא הרבה שינויים התרחשו אצל האלופה ברמה האישית, אבל הדבר שאפיין את הקיץ הזה יותר מהכל הוא רמת הציפיות שיש ממנה. אחד הסיפורים שמצחיקים את אנשי הקבוצה נכתב ממש בתחילת הקיץ האחרון. ברק בדש ניתק את הטלפון שלו בגלל שאנשים לא הפסיקו להתקשר אליו ולהתעניין במה שקורה אתו ועם הקבוצה. אולי מדובר בפיקנטריה, אך מהסיפור הזה אפשר לגזור המון השלכות, שכן בקרית שמונה מרגישים שיש עליהם לחץ להצליח. אם בעונות הקודמות את אף אחד לא ממש עניין מה היא עשתה בקיץ, היום כששחקן בעיר רק יוצא לקניות, הוא לא יכול לעשות זאת מבלי שעשרות אנשים שואלים אותו על מצב הקבוצה.

הלחץ לא רק מגיע מבחוץ, אלא גם מבפנים. במועדון באמת ותמים מאמינים כי הדרך שהתווה שרצקי היא דוגמה לניהול נכון ויציבות ובנייה של קבוצה לעשרות שנים, אך לבוס יש שאיפה למצוינות ולנדאו יודע כי כל דבר פחות ממקום בצמרת הגבוהה ייחשב ככישלון. מלבד זאת, יש הטוענים בקרית שמונה כי פחות חשובה לבוס הצלחה בליגת האלופות, אלא יותר ביסוס המעמד של הקבוצה בליגת העל והעובדה שמעבר לאליפות, קרית שמונה רוצה לתקוע יתד כאחד המועדונים הגדולים בארץ, לפחות בשנים הקרובות. גם על לנדאו יש לא מעט לחצים. המאמן ידע מספר הצלחות, אך עדיין לא ביסס את עצמו כאחד המאמנים הבכירים, למרות שבחים שקיבל לא פעם. "כישלון של לנדאו בקרית שמונה, והוא ימשיך להצטייר כאדם חכם ורהוט", התבטא גורם בעולם הכדורגל, "אך גם מאמן בינוני לנצח".

"זה נכון שרן התאים לקרית שמונה כמו כפפה, אבל פרגוסון וגי רו הם דוגמאות בודדות בעולם, בכל קבוצה מאמנים באים והולכים", אומר מישל דיין, המאמן האחרון שהחליף את בן שמעון בתפקיד. "לקרית שמונה יש דרך ובעל בית מצוין שכל הזמן משקיע, ואין שום סיבה בעולם שלנדאו לא יצליח בקבוצה. אני אישית הייתי ממליץ לו לחתום שם אם היה מתייעץ איתי. מכל קבוצה שלוקחת אליפות יש ציפיות גדולות, אבל המטרה החשובה היא לשמור על הדרך, ובזה אני מאוד מסכים עם לנדאו - אסור לעשות יותר מדי שינויים, בטח בסגל כזה שהוכיח את עצמו. יותר מזה, לגילי כבר יש מעמד בתור מאמן מוצלח ואלה שטויות להגיד שאם לא ייקח אליפות זה כישלון. קרית שמונה בסגל הנוכחי צריכה להתברג בצמרת הגבוהה, ואני מאמין שעם היכולות שהוא מביא היא תצליח לעשות זאת".

ברק בדש שחקן עירוני קרית שמונה. ברני ארדוב
הרגיש את השינוי ביחס על בשרו. ברק בדש/ברני ארדוב

השחקנים

קשה לקבוע איך שחקני קרית שמונה יופיעו לעונה הקרובה. מצד אחד, במועדון טוענים כי השחקנים רעבים מאוד להמשיך בהצלחה מהעונה שעברה והם כבר לא יכולים לחכות להגיע למוקדמות ליגת האלופות, אך מצד השני יש כאלה שטוענים בתוקף כי מצבם רוחם של השחקנים אחרי עזיבת בן שמעון יותר ממדאיג. יש כאלה שאף מגדילים ואומרים כי המאמן היוצא דאג לשתול קצת רעל לפני שעזב את הקבוצה, בשל העימות עם שרצקי. הבעיות, כך מספרים בקרית שמונה במסגרת השחקנים, הן העובדה שמעמדם בכלל בכדורגל הישראלי השתדרג, ובצפון חוששים מבעיית אגו, מה שלא היה כלל בקבוצה בעונה שעברה.

שרצקי עצמו דווקא פה כן פתח את הכיס וכמעט לכל השחקנים, האלמוניים שהיו בעונה שעברה ועוד חלק לא מבוטל מהסגל, שדרג את החוזים. למעשה, תקציב קרית שמונה תפח בשישה מיליון שקלים ועומד על כ-24 מיליון. אך במהלך הקיץ, היו משאים ומתנים לא פשוטים בעיקר עם בריאן חרסיסיץ', שנחשב לאחד השחקנים המקורבים ביותר לבן שמעון, ובעצם הסיפור עם הקשר הארגנטינאי הפך להיות הסאגה של הקיץ. כרגע הוא אמור לשוב בשבת לארץ ולנסות להגיע להבנות על שדרוג בשכרו. אם לא יצליח, עזיבתו תהיה מכה מקצועית קשה לקבוצה.

"אי אפשר לקחת לרן את מה שהוא עשה במועדון ואת השדרוג במעמד המקצועי שכל השחקנים חוו בזכותו", אומר איתן טיבי. "אבל הראש כבר בעונה החדשה. אי אפשר לחשוב כל הזמן על עזיבת רן. יש פה חבורה של שחקנים שעדיין רוצים ונחושים להצליח, והעונה הזאת נצטרך לעבוד עוד יותר קשה בשביל ההצלחות שלנו. גילי עושה רושם כמאמן מצוין ויש פה חבורה מאוד מגובשת, אני מאמין שאחרי שנלמד את שיטת המשחק שלו ואת השינויים שהוא מביא, נעמיד קבוצה לא פחות טובה מזו של העונה שעברה. קשה כרגע לדבר על מטרות, לדעתי הכי חשוב שנתחיל את הקמפיין האירופי בצורה הכי טובה ואז נגיע לליגה עם ביטחון. יש לנו קבוצה טובה שצריכה להיות בצמרת".

רן בן שמעון מאמן עירוני קרית שמונה. אדריאן הרבשטיין
אפשר כבר לשכוח אותו? בן שמעון/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully