וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרד הכי גדול במכבי חיפה

16.6.2012 / 7:15

הטענות, ההאשמות, הדרישות: העימות בין סארי פלאח למכבי חיפה ישפיע לא מעט על עתיד המועדון, ואף אחד לא מתכוון להתקפל: לא המועדון, שמתאר ילד שהשתן עלה לו יותר מדי לראש. ולא השחקן, שעשוי על הדרך לעשות טעות ולחתום בקבוצה שלא מתאימה לו

סארי פלאח שחקן מכבי חיפה. קובי אליהו
אף אחד מהצדדים לא יוצא טוב מהסיפור הזה. סארי פאלח/קובי אליהו

יום שלישי שעבר, מגדלי עזריאלי. למשרדו של עו"ד אודי שוכטוביץ מגיע הבלם סארי פלאח מלווה באביו, עפיף, ובעורך דין שייצג אותו בוועדת המשמעת, זו שכללה גם את המנכ"ל איתמר צ'יזיק. לשני הצדדים יש דעות חלוקות מאז שפלאח המריא כדי לסכם בגנט ללא ידיעת המועדון, שטוען שלבלם יש חוזה לעוד שנתיים. מהרגע הראשון, מספר גורם שנכח בחדר, המתח הורגש היטב באוויר.

אחרי ששמע את דברי הפתיחה של אנשי חיפה, פלאח החליט להשאיר את אביו לבד ויצא מהחדר עם פרקליטו. בשלב הזה, האב נשא נאום שממחיש יותר מכל מה עובר על בנו העונה. "כמה חודשים אנחנו מראים לכם שכואב לנו משהו, שאנחנו רוצים לשבת אתכם, ואתם מתעלמים? לא אכפת לכם. עד היום לא שאלתם מה כואב לנו. סארי היה ילד שעלה מהנוער והתחיל מצוין את העונה, כמעט הגעתם איתו לליגת האלופות, הוא שיחק טוב מאוד בליגה האירופית, כמעט לא עשה טעויות בהגנה. מדוע הוא שילם את המחיר? מדוע אלישע עולה לדבר ברדיו ואמר: מאז שהגיע צוצאליץ ההגנה התייצבה?"

"מדוע זרקתם את כל הכישלון העונה על ילד, מדוע לא חיפשתם את האמת?", המשיך האב. "יכול להיות שאתה צודק, אבל לא צריך להתנהג כך", ענה שוכטוביץ', ופלאח השיב: "אבל מי שהביא אותו להתנהג כך זה אתם, התעלמתם ממנו". השניים הבהירו לפלאח כי בנו שיחק לא מעט משחקים העונה (18 משחקים פתח בהרכב בליגה – א.י). פלאח ענה: "כולם ראו שהוא היה הכי טוב בהגנה. לא אגיד כמה גולים קיבלו אחרים באשמתם. ההגנה התייצבה לפני צוצאליץ, הוא היה אשם בשלושה או ארבעה שערים".

לעימות המתמשך הזה יש השלכות לא קטנות על מכבי חיפה. הגם שמדובר בבלם צעיר, מכבי חיפה לא רוצה ליצור תקדים ולאבד שחקן שיכול לסמן את שביל הבריחה עבור שחקנים אחרים בגילו. מכבי חיפה לא אוהבת ששחקנים צעירים עושים מולה שרירים, בטח לא כאלה שנוסעים לחו"ל ללא אישורה. את אייל גולסה היא הצליחה להחזיר לארץ, אבל סארי פלאח ממשיך את המרד הזה ללא חשש. האם זה אגו מוגזם של שחקן שקיבל את חולצת ההרכב בגיל צעיר? האם הילד המוכשר לא הולך שולל אחרי עצות רעות ומנסה לעבור למועדונים שגדולים עליו? האם זה נכון למכבי חיפה להשאיר אותו בכוח – אלו שאלות מפתח עבור שני הצדדים הנצים.

בחיפה המומים "מהחוצפה" של הילד, אבל אביו לא מפחד לענות להם גם בשיחה עם וואלה! ספורט ולהסביר בדיוק לאן נושבת הרוח. "במצב שנוצר", אומר לנו השבוע אביו, "אולי דרושה מעט חוצפה כדי שהוא יראה דשא. אלכס צ'מברליין פתח בהרכב של נבחרת אנגליה בגיל 18, נראה לך שלמאמן אכפת שיש לו שחקני ספסל ותיקים? כל הזמן הם חוזרים על זה שהילד שלי בן 20, ואני אומר: אם הוא יותר טוב מבוליאט, הוא היה צריך לשחק".

אייל גולסה שחקן מכבי חיפה. קובי אליהו
מכבי חיפה לא אוהבת ששחקנים צעירים עושים מולה שרירים, בטח לא כאלה שנוסעים לחו"ל ללא אישורה. את אייל גולסה היא הצליחה להחזיר לארץ, אבל סארי פלאח ממשיך את המרד הזה ללא חשש. גולסה/קובי אליהו

בעיה: עודף ביטחון עצמי

בתחילת העונה שעברה בחרנו בסארי פלאח כאחד מחמשת השחקנים הכי מוכשרים במחלקת הנוער, והנסיקה הגיעה מהר מאוד. יוריצה בוליאט ואנדריי פיליאבסקי נפצעו ופלאח הוקפץ מקבוצת הנוער לקדמת הבמה – חולצת ההרכב במשחקים באירופה. אלא שכבר אז התחדדה לה שאלה לגביו – האם הביטחון העצמי הרב שלו הוא תוצאה של ילד שעלה מהר מדי לגדולה, או שמא מדובר בדבר חיובי. בחודש נובמבר פלאח עלה לכותרות בגלל יריקה על שחקן נבחרת צרפת במהלך המשחק של הנבחרת הצעירה. פלאח זומן לשיחה עם גיא לוזון ועלה לוועדת משמעת בהתאחדות, שם נקבע כי יורחק לשני משחקים על תנאי. ללא קשר, מאז התקרית ההיא דקות המשחק של פלאח הלכו ופתחו. "אני משוכנע שבגילאים הצעירים פלאח הוא אחד הבלמים היותר טובים שיש לנו, עובדה שהוא שחקן כמעט קבוע בהרכב של האולימפית", אמר השבוע מאמנו גיא לוזון. "מלבד התקרית ההיא, לא מדבור בשחקן בעייתי".

אלא שבחיפה יש מי שחושב אחרת ומדבר על שחצנות מיותרת. שחקן בנבחרת רואה זאת קצת אחרת: "כשסארי לא משחק, הראש למטה. אבל אצל כולם זה ככה. אני יכול לומר לך שהופתענו מאוד כשהוא ירק על שחקן, כי לא היו לו תקריות באימונים. מצד שני, אני חושב שאולי יש לו עודף ביטחון עצמי. בגילאים האלה, זה תוצאה של אנשים שמנפחים אותך וגורמים לך להאמין שאתה פויול. יש לו עתיד, אני הייתי מייעץ לו להתרכז במגרש ולא במה חושבים עליו. אני יודע בוודאות שמאוד חשוב לו מה אחרים אומרים עליו".

פלאח בחר מהר מאוד לא לדפוק חשבון למכבי חיפה כמו עוד שחקן צעיר שקיבל זה עתה הזדמנות. דברים כמו "אני בשנה הבאה לא פה", כפי שאמר לחבריו, הגיעו לאוזניו של אלישע לוי. תוסיפו כניסה לחדר ההלבשה בראש מורכן אחרי ניצחונות של חיפה לקראת סיום העונה, ותבינו שהילד לא מראה סימנים של התקפלות. בטח כשלצידו נמצא גם נציגו, דודו דהאן – הסוכן היחיד איתו יעקב שחר לא מוכן יותר לשבת בחדר אחד, גם כשצריך לנהל מו"מ.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
בלם הנבחרת הצעירה סארי פלאח. קובי אליהו
שחקן בנבחרת הצעירה: "יש לו עתיד, אני הייתי מייעץ לו להתרכז במגרש ולא במה חושבים עליו. אני יודע בוודאות שמאוד חשוב לו מה אחרים אומרים עליו". פלאח/קובי אליהו

הבעיה: קצר עם הסוכן

שלא תטעו – סוגיית פלאח חשובה מאוד לאסטרטגיה של מכבי חיפה, אבל אין ספק שעניין דודו דהאן מצרף למאבק הזה קורטוב לא קטן של אגו. נשיא המועדון שחר קיבל לאחרונה החלטה כי הסוכן לא ייצג יותר שחקנים בעונה הבאה. מה שלא כולם יודעים, כי ההחלטה הסופית התקבלה לאחר שאחד מאנשי המועדון עדכן את שחר כי דהאן כתב ברשת החברתית כי הוא מנהל גרוע, וטען כי מנכ"ל מכבי נתניה קובי בלדב הוליך אותם שולל כשמכר להם את אוראל דגני במיליון יורו. שחר, שמאז העברת ליאור רפאלוב לבלגיה ביקש שלא לנהל קשר ישיר עם הסוכן במהלך המשאים ומתנים, אמר למקורביו כי מעתה שחקנים של דהאן יוצבו ברשימת ההעברות.

בסביבתו של דהאן טענו כי ההחלטה הזאת רק מחזקת אותו, מה שעורר עוד יותר את זעמם של אנשי מכבי חיפה. למחרת, לאחר התייעצות פנימית, עמל שוכטוביץ' על תלונה שנכתבה ליועץ המשפטי של ההתאחדות, עו"ד שלום אבן עזרא. בתלונה מבקש שוכטוביץ' להעניש את דהאן בטענה שעבר על חוקי פיפ"א וההתאחדות לכדורגל, בכך שגרם לכאורה לשחקן שלו לעבור בדיקות רפואיות ולנהל משא ומתן עם קבוצה כשהוא תחת חוזה.

דהאן התבקש להגיב תוך שלושה ימים. את הסוף אתם יודעים. דהאן הגיב ואמר: "אנשי חיפה בפאניקה מילד בן 20 שבסך הכל רוצה לשחק ולא להיות קולב. במקום להתרכז בלבנות קבוצה שתחזיר את האליפות, הם נפגעים מילד שלא מפחד להגיד להם לא". בחיפה העריכו שכל עוד דהאן ייצג את השחקן, יהיה קשה יותר לצדדים להגיע לסיכום על מכירה. "הוא יכול למכור אותו גם לירח", אמר גורם בחיפה השבוע."כל עוד הוא לא יביא הצעה שמתאימה לנו, סארי לא יילך". על השאלה כמה בדיוק דורשים עבורו, בחיפה סירבו לענות.

אלא שפלאח הולך בצורה עיוורת אחרי הסוכן שלו ולא ממהר לשנות כיוון. כשאביו נשאל בוועדת המשמעת האם באמת היו בבלגיה, הוא ענה: "אנחנו נגיד רק את האמת. כן, הוא היה. הוא היה גם ביוון, וגם בבלגיה. אבל תבינו, אחרי ההתנהגות שלכם אתם רוצים שהילד לא יחפש את העתיד שלו? אתם מביאים בלמים זרים, ומה הוא?". פלאח גם פנה לצ'יזיק: "ביקשתי כמה פעמים שיילך להשאלה, בשיחה האחרונה התעצבנת, אמרת שהוא לא יילך גם תמורת חמישה מיליון יורו. מי ביקש מכם העברה? ביקשתי השאלה. אם הוא יחזור עם דקות, כולם ירוויחו". השניים ניסו להסביר כי אלישע לוי הוא זה שהחליט לא לשחרר אותו. פלאח נשאר בשלו: "מה שאתם רוצים, אתם זורקים על המאמן, ומה שלא, אז לא".

לאחר דין ודברים, השניים דרשו שפלאח יתנצל. אם זה היה קורה, הבהירו, ייתכן שהעונש שהוטל עליו (קנס של 25 אלף קנס) היה מופחת. "אם תתנצלו, הוא יתנצל. על כל הטעויות שעשיתם כל העונה אתם לא רוצים להתנצל?", סיכם האב.

דודו דהאן סוכן שחקנים. קובי אליהו
בחיפה העריכו שכל עוד דהאן ייצג את השחקן, יהיה קשה יותר לצדדים להגיע לסיכום על מכירה. "הוא יכול למכור אותו גם לירח", אמר גורם בחיפה השבוע."כל עוד הוא לא יביא הצעה שמתאימה לנו, סארי לא יילך". דהאן/קובי אליהו

הפתרון: לשחק לפני אליפות אירופה

שיהיה ברור – פלאח לא לגמרי ממהר לאירופה, ותמורת הבטחה לדקות משחק בטוחות בהרכב של מכבי חיפה, הוא עשוי להישאר. רק שמכבי חיפה לא נותנת כאלה דברים לשחקנים צעירים ופלאח הוא לא אחד שמתקפל בקלות. האם זה נכון בשבילו בכלל לצאת לאירופה, ולא ללכת בדרכו של דקל קינן, שצבר את הדקות האלה בסכנין ובנתניה לפני ששב לחיפה? האם הוא לא ממהר מדי ונגרר למלחמות שייקחו אותו להחלטות מקצועיות לא נכונות? גורם בכיר במכבי חיפה אמר השבוע: "אתה יכול לראות שסארי מושפע מאוד מהסובבים אותו. מה הוא צריך לעשות? לדעתי, שום דבר. לחכות בסבלנות, הוא בסך הכל בן 20 ואין שום סיבה שהראש שלו יסתובב כבר בגיל כזה. הוא לא בשל עדיין לאירופה, הוא צריך עוד עונה או שתיים כדי להתבשל ואז לצאת. אז גם מכבי חיפה תרוויח וגם הוא. גם דקל קינן לא ראה דשא בגיל הזה. העניין הוא שלסארי יש יותר סיכוי לשחק, וכל טעות שהוא עושה בדרך רק מרחיקה אותו".

גם עלי עוסמאן סבור שמדובר בקרב על דקות משחק, אבל מסביר מאיפה זה נובע. "הייתי במצב של סארי ואני יכול להבין אותו", אומר עוסמאן. "הוא אחד הבלמים הטובים בישראל, ואולי הבלם הכי טוב לגילו, הוא משחק כאילו הוא 20 שנה בליגת העל, כולם בקבוצה חושבים ככה. אני יכול לנתח בקלות את הבעיה המרכזית שלו. בשנה הבאה יש אליפות אירופה, סארי יודע שיש הרבה סקאוטים שיבואו לראות את המשחקים, וזה הזמן שלו להוכיח את עצמו ולחשוב על העתיד שלו. אם הוא ישחק עכשיו, הוא ישחק גם באליפות אירופה, ואם לא אז לא. במצב הנוכחי, עם שני זרים, הוא מסוגל להתמודד על ההרכב והייתי ממליץ לו להישאר. אם יגיע עוד בלם, כמובן שעדיף לו ללכת".

עלי עוסמאן שחקן מכבי חיפה (ימין) מול הפועל נצרת עילית. אדריאן הרבשטיין
עלי עוסמאן: "הוא אחד הבלמים הטובים בישראל, ואולי הבלם הכי טוב לגילו, הוא משחק כאילו הוא 20 שנה בליגת העל, כולם בקבוצה חושבים ככה"/אדריאן הרבשטיין

גם עפיף, האב, מבהיר – הסוגיה היא קודם כל דקות משחק ומקום בטוח בהרכב. "הבן שלי עם האף למטה, הוא בקושי מדבר, אפילו לא עונה לתקשורת, אז איזה שתן יעלה לו לראש?", הוא אומר בפגישה שנערכה לצורך הכתבה. "הוא ילד טוב, מחונך, אולי כדאי שיבדקו למי השתן עלה קודם. למה אחרים כן קיבלו צ'אנס והוא לא. הוא לא קיבל גיבוי למרות שהיה הבלם הכי טוב שלהם ודווקא הוא שילם את המחיר".

מה הפלונטר המרכזי?

"אני מרגיש שמתעלמים מאיתנו. כעת נותר לי לקוות שחיפה תחשוב טוב, תרד קצת לעם ותדע לדבר איתנו בגובה העיניים. בסך הכל מדובר בילד לא בעייתי והם יודעים את זה. הוא ילד מחונך, ללא בעיות משמעת. הוא חבר של כל השחקנים, בלם הנבחרת הצעירה עם יותר מ-30 הופעות בנבחרת הצעירה. אז מה אני רוצה? שלא יעצרו את ההתקדמות שלו, כי אם הוא יתקדם שנינו נרוויח. במקום לחשוב על זה, אנשים חושבים 'בואו נלמד אותו לקח, למען יראו וייראו'. שיסתכלו על הטעויות שלהם ואחר כך יחשבו למה התנהג ככה".

הוא צריך לשחק בקבוצה אחרת?

"מה שמכבי תקבע, זה מה שיהיה. אם הם רוצים תחרות זה יקרה, אבל שתהיה תחרות הוגנת. אם חושבים לייבש אותו, אז כן - עדיף שיילך לקבוצה אחרת ונשמח אם ישחררו אותו. אנשים שם הסיתו את האוהדים נגדו, וזה יצר בעיה. אולי צריך לתת לו ללכת והכל יירגע".

מכבי חיפה בוואלה! ספורט

סארי פלאח שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
אביו של פלאח: "מה אני רוצה? שלא יעצרו את ההתקדמות שלו, כי אם הוא יתקדם שנינו נרוויח. במקום לחשוב על זה, אנשים חושבים 'בואו נלמד אותו לקח, למען יראו וייראו'. שיסתכלו על הטעויות שלהם ואחר כך יחשבו למה התנהג ככה"/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully