וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שלפני הפצצה

28.5.2012 / 8:17

טרי נגד ג'רארד, צרפתים "טהורים" נגד המהגרים ובאלוטלי נגד כולם. רגע לפני היורו, מיכאל יוכין מציג חמישה עימותים שעלולים להתפרץ ביורו ולקבור תחתם נבחרות שלמות. האם אפשר יהיה לעצור את השעון המתקתק?

סטיבן ג'רארד נגד ג'ון טרי

הסאגה הביזארית של סרט הקפטן האנגלי, ללא ספק אחד הסיפורים ההזויים ביותר בתולדות הממלכה, הותירה משקעים רבים מאוד ופגעה קשות בלכידות בחדר ההלבשה. זה לא שהכל היה מושלם לפני ההחלטה הראשונה לפטר את ג'ון טרי מהתפקיד בתחילת 2010 בעקבות חשיפת הבגידה שלו עם בת זוגו של וויין ברידג', אבל ההתרחשויות שלאחר מכן החמירו מאוד את המצב.

במהלך מונדיאל-2010, כאשר הסרט עבר לסטיבן ג'רארד, האשים טרי את המאמן פאביו קאפלו בצביעות. הוא טען כי גם לסטיבי-ג'י יש פרשות סקס משלו, ואתרי הרכילות באנגליה היו מלאים בפרטים עסיסיים אודות בת 16 שנכנסה, לכאורה, להריון מהכוכב של ליברפול. בלם צ'לסי לא בחל בשום אמצעי כדי להכפיש את יריבו ולהוכיח את צדקתו, והסגל האנגלי התחלק לשני מחנות לפחות. זכורה בהקשר זה ההתבטאות החריגה של טרי, שביקר באופן פומבי את השיקולים הטקטיים של קאפלו, בניסיון כושל לשחק אותה "מנהיג". האווירה העכורה תרמה לא מעט לכישלון הקולוסאלי בדרום אפריקה, ומאז המצב רק הלך והחמיר.

קאפלו העדיף, משום מה, להחזיר את טרי לתפקיד הקפטן, לאחר מכן ההתאחדות נישלה אותו שנית בעקבות התפוצצות פרשת ההערה הגזענית לעברו של אנטון פרדיננד במשחק פרמייר-ליג, והאיטלקי עזב בטריקת דלת. לקראת פרסום הסגל נפוצו דיווחים לפיהם הוא ייאלץ להימנע מזימון טרי וריו פרדיננד יחדיו, וכך אכן קרה. המאמן החדש רוי הודג'סון ניסה להסביר זאת בשיקולים מקצועיים נטו, אבל איש לא מאמין לו. העובדה כי טרי נבחר להיות בסגל על חשבון פרדיננד, דמות עם השפעה חברתית משמעותית, עשויה להחריף מאוד את המתיחות. ניפויו של פרדיננד גם לא פותר כלל את האיבה בין טרי לג'רארד שקיבל שוב, כמו לפני שנתיים, את סרט הקפטן המסכן.

את הפרטים המדויקים של הסכסוך הקשה בדרום אפריקה לא יודעים העיתונאים האנגלים עד היום. ייתכן ובחודש הבא לכלוך רב יותר יישפך החוצה, במיוחד אם אנגליה תיכשל שוב ברגע האמת.

ג'ון טרי שחקן נבחרת אנגליה עם סטיבן ג'רארד. GettyImages
משקעים של יותר משנתיים שרחוקים מלהיעלם. ג'ון טרי וסטיבן ג'רארד/GettyImages

המחנה הצרפתי המפולג

הסוגיה החברתית הטרידה לא מעט את ריימון דומנק לפני מונדיאל-2010. כפי שכולם יודעים היטב, הוא לא הצליח לפתור אותה, בלשון המעטה, על אף שהשאיר מחוץ לסגל את חבורת המוסלמים הצעירים, ובראשם קארים בנזמה וסמיר נאסרי. אחת הסיבות למהלך נעוצה בסכסוך ארוך בין נאסרי לפרנק ריברי. לפני ארבע שנים כינה קשר ארסנל דאז את ריברי "מוסלמי מזויף", וזה לא עבר בשקט. מאז השניים משתדלים לא לדבר זה עם זה, אבל לורן בלאן בחר באומץ לא להיות מושפע ממשקעי העבר בבניית נבחרתו החדשה. נאסרי וריברי שיתפו פעולה על הדשא במהלך המוקדמות, והשניים מהווים באופן טבעי שלד לקראת אליפות אירופה. האם יצליחו לשמור על שקט תעשייתי במהלך טורניר ארוך? זו כבר שאלה אחרת לגמרי.

כדורגל משקף לא פעם את המצב החברתי במדינה כולה, וצרפת מדגימה זאת היטב. בשנה שעברה התפוצצה פרשה מביכה כאשר התקשורת פרסמה שיחות מישיבות בהתאחדות, בהן נכח גם בלאן עצמו, אודות מכסות אפשריות של זימונים לשחקנים שאינם צרפתים טהורים. הסערה נשכחה בינתיים, אבל המחנאות בסגל קיימת, והזימון המפתיע של יואן גורקוף עלול לפתוח חזית נוספת. במהלך המונדיאל היה גורקוף, אז אחד הכוכבים המבטיחים באירופה כולה, מנודה לפי הדיווחים על ידי רוב השחקנים. הוא שמר על קשר חיובי עם חבריו הקרובים, כגון הוגו לוריס, אבל היתר סירבו אפילו לשבת לצידו בארוחות. מאז עברו על גורקוף, אדם מופנם ויוצא דופן בנוף הכדורגלנים, שנתיים לא פשוטות במדי ליון, במהלכן איבד את מרבית המוניטין שלו. ובכל זאת, בחר בלאן – המאמן היחיד שהצליח למצות את הפוטנציאל העצום שלו בימיהם המשותפים בבורדו – לכלול אותו בסגל המורחב. בצרפת מקווים שהוא לא יצטער על כך.

קארים בנזמה (במרכז) חוגג שער של נבחרת צרפת עם יואן גורקוף (מימין) ועם אדיל רמי. GettyImages
האם הוא שוב יישאר מנודה? גורקוף/GettyImages

אנדריי שבצ'נקו נגד אולג בלוחין

מאחורי הקלעים בנבחרת אוקראינה מתנהל מאבק סמוי מרתק על תואר השחקן הגדול ביותר בתולדות המדינה. אולג בלוחין, האליל הגדול של אוהדי דינמו קייב בשנות ה-70' וה-80', מאמן כיום בקדנציה השנייה בנבחרת את האיש שרואה את עצמו כחלוץ הגדול אי פעם בזכות הופעותיו במילאן, אנדריי שבצ'נקו. שבה, שעבר לא מזמן את יריבו במספר השערים במדים הלאומיים, עם 46 לעומת 42 של בלוחין במדים האדומים של ברית המועצות, פורש מהנבחרת בתום הטורניר. הוא נחוש לסיים בטעם טוב, ועושה מאמצים עילאיים להיות במצב פיזי סביר למרות כאבי הגב הכרוניים. הצלחה גדולה באליפות אירופה המתקיימת במגרשו הביתי תעלה את מניותיו של שבצ'נקו, ועיתונאים אוקראינים מספרים כי בלוחין עלול לנסות להשתמש בשירותיו באופן מוגבל.

"שבצ'נקו יהיה בסגל רק אם יוכל לתרום לנו", הצהיר המאמן לפני שנתיים. כבר לפני שנה הוא טען כי "הנבחרת כבר לא מבוססת על ותיקים, ויש צעירים שצריכים לקחת את ההובלה". מבחינה אובייקטיבית, הוא צודק לחלוטין. מבחינת רגשית, הישיבה על הספסל עלולה להיות קשה במיוחד עבור החלוץ שמחכה להזדמנות הזו זמן כה רב, שש שנים ארוכות אחרי שמעבר כושל ממילאן לצ'לסי הוריד אותו ממעמד אחד השחקנים הטובים בתבל. לפני שריקת הפתיחה מפגינים השניים חזית אחידה, אבל מתחת לפני השטח התחרות בעיצומה. במקרה של כישלון, לא תהיה עוד לשבצ'נקו לשמור את הכל בבטן, והר הגעש עלול להתפוצץ.

מאמן נבחרת אוקראינה אולג בלוחין עם אנדריי שבצ'נקו בהגרלת הבתים ביורו. GettyImages
הקרב הסמוי על השחקן האוקראיני הגדול בהיסטוריה נמשך. בלוחין ושבצ'נקו/GettyImages

רובן, ואן-פרסי, סניידר ושות'

ההישג הגדול ביותר של המאמן ברט ואן-מארוויק במונדיאל נעוץ ביכולתו המופלאה לשמור על השקט התעשייתי בחדר ההלבשה הכתום, אשר תמיד סיפק לעיתונאים סיפורים מרתקים. לפני שנתיים, פרט להערה של רובין ואן-פרסי על כך שווסלי סניידר היה אמור להיות מוחלף במקומו בשמינית-הגמר מול סלובקיה, הכל עבר בסדר כמעט מופתי. האם ייתכן שזה יישמר בטורניר שני ברציפות? בהולנד רוצים להאמין שכן, אבל המצב הנפשי של חלק מהכוכבים הגדולים עלול לשחק לרעת הנבחרת.

אריאן רובן כבר ספג לפני חודש אגרוף מפרנק ריברי במחצית חצי-גמר ליגת האלופות מול ריאל מדריד. החודשיים האחרונים היו קשים מנשוא עבור השחקן האנוכי ביותר של הולנד, והוא מגיע לטורניר במטרה לשקם את תדמית הלוזר שנדבקה אליו. האם אפשר לעשות את זה טוב יותר מאשר לקחת את המשחק על עצמו, לעשות הכל לבד ולבעוט לשער מכל הזדמנות? גם אם ואן-פרסי יפרט לו על אופציות אחרות, לא בטוח שרובן יקשיב. ניצוץ אחד עלול להדליק מדורה שלמה. התקשורת אמנם מגלה תמיכה, אך ברור כשמש שהיא התגעגעה לכותרות העסיסיות, בסגנון המריבות הבלתי פוסקות בין מארקו ואן-באסטן לרוד ואן-ניסטלרוי, או החלוקה למחנה השחור והמחנה הלבן ביורו-96.

שחקני נבחרת הולנד רובין ואן פרסי, אריאן רובן מאוכזבים בגביע העולם. GettyImages
במגרש שלהם צריך שני כדורים. ואן פרסי ורובן/GettyImages

מריו באלוטלי נגד מישהו

מרצ'לו ליפי אמנם חתם לפני שבוע באלופת סין גואנגז'ו, אבל גם מהקצה השני של הגלובוס הוא יעקוב בעניין רב אחרי הניסיון של צ'זארה פראנדלי לחנך את מריו באלוטלי. ליפי ספג ביקורות קשות ביותר על סירובו הנחרץ לכלול את ילד הפלא הבעייתי לסגל במונדיאל. השנתיים האחרונות, ובמיוחד החודשים האחרונים, הוכיחו לכאורה את צדקתו. אלא שפראנדלי העדיף להתעלם מסימני האזהרה. הבוס הנוכחי מאמין בלב שלם שחלוץ מנצ'סטר סיטי יכול לקחת את עצמו בידיים ולנצל את הבמה הגדולה כדי לשפר את תדמיתו. "אני סומך עליו ב-100 אחוזים", אמר המאמן. "זו הזדמנות של פעם בחיים עבורי", הצהיר השבוע באלוטלי, ובאותה נשימה הוסיף: "אני צעיר ולכן עושה טעויות".

הבעיה היא שבאלוטלי לחלוטין אינו צפוי. ללא שליטה על מעשיו, הוא מפתיע על בסיס קבוע אפילו את עצמו. איש לא יודע מה יהיה התעלול הבא שלו, אבל האם הוא מסוגל לעבור שבועות ארוכים מבלי להסתכסך עם מישהו? רוב שחקני מנצ'סטר סיטי מתעבים אותו, בין היתר בשל הגיבוי המופרז שקיבל מרוברטו מאנצ'יני. האם חבריו החדשים בנבחרת יקבלו בשלווה את הפיכתו לחניך המועדף על פראנדלי? ימים יגידו.

צ'זארה פראנדלי מאמן נבחרת איטליה פונה לשחקנו מריו באלוטלי. GettyImages
נו, תתבגר כבר. פראנדלי מפציר בבאלוטלי/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully