וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצד האנושי של יוסאין בולט

23.5.2012 / 14:45

הוא חי בוילה עם פמליה שמזכירה סדרת טלוויזיה, נאלץ לזרוק את חברתו הלבנה ומוצא את השקט רק כשהוא מניח את הראש על אמו. כל מה שלא ידעתם על יוסאין בולט, שפותח עונה בשישי

ביום שישי בערב יוסאין בולט יפתח באופן רשמי את העונה האולימפית השלישית שלו. אחרי הראשונה בקיץ 2004 ירדו עליו בג'מייקה למרות שהיה רק בן 18. בעונה השניה בקיץ 2008 הוא הפך לאתלט מספר 1 בכל הזמנים, ובעונה הנוכחית שתהיה כנראה השלישית מתוך ארבע הוא מתכוון להצדיק את מי שכבר קבע שהוא הספורטאי הגדול בכל הזמנים. בניגוד למה שקרה לפני שנה באליפות העולם, יוסאין בולט מצהיר שבלונדון יקרו דברים גדולים, וביום שישי באוסטרבה שבצ'כיה נדע למה הוא מתכוון כשהוא ירוץ ל-100 מטרים בפעם הראשונה העונה באירופה. בתחרות מבחן שקיים בג'מייקה בתחילת החודש, בולט קבע 9:82 שניות בזינוק השלישי לריצה אחרי ששניים ממתחריו נפסלו ומפלס העצבים היה גבוה. כשמחברים את הנתון הזה לפרק הזמן של העונה שבו קבע בולט את התוצאה, אפשר להבין שבולט, כמו תמיד, לא מדבר באוויר.

יוסאין בולט אתלט ג'מייקני נוןחת באוסטרבה שבצ'כיה. AP
כבר נחת באוסטרבה. יוסאין בולט בשדה התעופה בצ'כיה/AP

בדיוק לפני ארבע שנים, במאי 2008, נחתה עלינו תופעת יוסאין בולט. עד שהוא שבר את שיא העולם ב-100 מטרים בניו יורק וקבע 9:72 שניות, לא הכירו אותו יותר מדי אנשים מחוץ לאתלטיקה. ואז, תוך שלושה חודשים, הוא הפך לאחד הספורטאים הגדולים בעולם, כזה שיודעים להגות את שמו לפחות במיליארד בתים ברחבי הגלובוס. 4 שנים לפני כן, הוא יצא למשחקים האולימפיים באתונה ככשרון צעיר ומתפתח, אבל נכשל בגדול כשרץ 200 מטרים רק ב-21:05 שניות ונשר במוקדמות. למרות גילו הצעיר, בג'מייקה ירדו עליו וניסו לחסל לו את הקריירה. בראיון שהעניק בולט לפני מספר שבועות ל-BBC, הוא סיפר על מה שקרה אז: "אנשים אמרו עליי דברים רעים, בעיקר שאני עצלן ובליין. אמרו שהקריירה שלי נגמרה". רק אחרי הקמפיין ההוא, בולט התחיל לעבוד עם מאמנו בהווה גלן מילס, שהצליח לדבריו להחדיר רצינות בילד ההיפרקטיבי, שגדל בבונגלו באיזור כפרי עם הוריו וולסלי וג'ניפר, שבעצמם פנו בשלב מסויים לרופא כדי שיבדוק מדוע הילד שלהם לא נורמלי ולא מפסיק לרוץ ולקפוץ.

גלן מילס הצליח "להחזיק" את בולט ולהפוך אותו למה שהוא היום - שזה בן אדם רגיל, שנהנה מיתרונות פיזיולוגיים גדולים מאוד יחסית לאדם הממוצע. בעצם, יוסאין בולט הפך לסוג של "איש ביוני", שסיפק בארבע השנים האחרונות הרבה עבודה למדענים שונים, שניסו להבין מה הופך אותו לכל כך מהיר. אז נכון שעד לסוף חייו, אלא אם כן ייתפס לפני כן - תמיד יהיו כאלה שיגידו שבולט משתמש בחומרים אסורים. צריך לזכור דבר אחד - גם אם הוא עושה זאת, הוא עדיין קרוב לודאי האיש המהיר בעולם. ספרינטר שמסיים 100 מטרים ב-41 צעדים במקום 44, ושבכל צעד שלו הוא מייצר כוח מתפרץ שגדול פי שניים מזה של אצן ממוצע - יכול לצפות לקבל קרדיט מאנשים על נתוניו הפיזיים. בסביבתו של בולט, ומדובר בסביבה גדולה מאוד כפי שתקראו בקרוב, משתדלים לנסות ולהבין יותר טוב ממנו את גודל ההישגים שלו בארבע השנים האחרונות, ופועלים בהתאם.

יוסאין בולט אצ'ן ג'מייקני. רויטרס
המדענים "חרשו" את הריצות שלו בארבע השנים האחרונות. יוסאין בולט/רויטרס

לפני 4 שנים יוסאין בולט נראה כמו בחור צנוע וטוב לב בראיון הראשון שלו אחרי ששבר את שיא העולם ב-100 מטרים בניו יורק. כמה שבועות אחרי הוא כבר הראה לעולם את יוסאין בולט הילדותי, דמות שלא השתנתה עד היום, וקרוב לודאי שגם לא תשתנה. הוא נראה כמו נער שלא התבגר עד הסוף, שעושה את מה שבראש שלו, ונהנה מגודל המעמד רק בגלל שהוא לא מבין עד כמה הוא גדול.

כל זה רק למראית עין. יוסאין בולט זו תעשיה שלמה. נכון, בהרבה מקרים הוא מצולם לבד, אם זה כשהוא נחת השבוע באוסטרבה או בכל מיני אתרים אחרים בעולם. אבל יוסאין בולט אף פעם לא לבד. הוא מוקף בפמליה ענקית שלא הייתה מביישת גם את מדונה. לצידו נמצאים תמיד נוג'נט ווקר ג'וניור - חבר הילדות הכי טוב שלו שהפך לעוזרו האישי ועקר הבית. חוץ ממנו נמצא שם גם אחיו הצעיר סאדיקי, שגם לו תפקיד חשוב בהתנהלות של בולט. הסוכן ריקי סימס והמנהל האישי נורמן פרט שומרים על קשר רציף עם ווקר ג'וניור, שאחראי על שאר הפמליה הצמודה שכוללת מאבטחים, סטייליסטית, קצינת תקשורת וטבח שעובד בכפוף למאמן גלן מילס ואחראי על כל דבר שנכנס לבולט לפה בכל שעה של היום. שומרי הראש הלבושים בג'ינסים ואימוניות סוחבים איתם בדרך כלל צידה לדרך אם זה תיק מלא באוכל או מטריה כדי שהשמש לא תפריע לבולט. בשורה התחתונה, נראה שגם אנשי מלוכה כמו הנסיך האנגלי וויליאם שביקר לפני כמה חודשים את בולט במגרש האימונים "יוסאין בולט" בקינגסטון, יכולים רק לקנא על כבוד המלכים שיש לג'מייקני הזה. "האנשים האלה הם המפתח להצלחה שלי. הגעתי למצב שבו הרבה מאוד אנשים בעולם רוצים להתקרב אליי, ואני צריך לדעת על מי אני יכול לסמוך", הסביר לאחרונה בולט. כתב ה-BBC שפגש אותו השנה בג'מייקה סיפר שלמרות הכסף הגדול, הבילויים, הבחורות והחברים - יוסאין בולט הוא גם ילד טוב שבהרבה מקרים רוצה שקט, רוצה לשחק דומינו עם אבא שלו ואפילו להניח את הראש בחיקה של אמא שלו. כן, כנראה שיש בן אדם אמיתי מאחורי כל הדבר המטורף הזה.

יוסאין בולט אתלט ג'מייקני יחד עם עוזרו האישי ואחיו סאדיקי בולט במשחק כדורסל. GettyImages
יוסאין בולט עם עוזרו האישי נוג'נט ווקר ואחיו סאדיקי. מזכיר לכם איזו סדרה קומית ידועה?/GettyImages

אומרים שללא כל התמיכה שיש מסביב לבולט, הוא היה יכול לאבד את השפיות שלו מזמן. אפשר לנסות להבין אותו. איך באמת אפשר לשמור על שפיות כשאתה מגלה שאתה האיש המהיר בעולם? ועוד ללא תחרות? בכל מקרה, בולט מנסה לעשות את זה ובשנה האחרונה הוא אפילו פיתח מערכת יחסים זוגית ארוכה יחסית, שבתחילתה הוא הגדיר אותה כ"משהו מיוחד". המאושרת הייתה מעצבת אופנה קנדית ממוצא סלובקי בשם לוביקה סלובאק, שגם הייתה מבוגרת מבולט בשלוש שנים. בולט ניסה לשמור על פרופיל נמוך בכל מה שקשור לזוגיות שלו, אלא שבסופו של דבר פורסמה תמונה שלו מתנשק עם סלובאק בעיתונות הג'מייקנית, ונשות האי הקאריבי החלו במטר של ביקורות שכוונו ליוסאין בולט, על כך שהוא יוצא עם אשה לבנה. עם קשר או בלי, אחרי המקרה הזה בולט נפרד מחברתו, ודווקא במקרה הזה הידיעה הרכילותית פורסמה כמעט בכל מקום אפשרי, כולל ציטוט של גורם מקורב לבולט שטען כי הוא צריך להתרכז עכשיו רק בלונדון 2012.

אחרי כל זה, נראה שהמקום שבו בולט מרגיש הכי חופשי הוא הבית שלו, ולפי מה שפרסם ב-BBC, מדובר בוילה עם חמישה חדרי שינה, שאמורה להגשים את חלומו של כל נער מתבגר שהופך למיליונר. יש שם עשרות מסכי ענק מחוברים לקונסולות משחק, מתקני ספורט, כדורי רגל, בריכת שחיה ואוסף מכוניות (אמיתיות). חוץ מזה, בולט חולק את הוילה עם נוג'נט ווקר וסאדיקי, וזה כבר מתחיל להזכיר יותר את גרסת הספורט לסדרה "הפמליה". כשאין תקופת אימונים אינטנסיבית, בולט מבלה עם הפמליה בבית או במועדונים השונים בקינגסטון, אחד מהם אגב שייך לו, ואחרים הוא ירכוש בסוף הקריירה שלו, אז לטענתו הוא מתכוון לעסוק במסעדנות, אופנה ומוזיקה בדרך להקמת בית עם משפחה גדולה.

יוסאין בולט אתלט ג'מייקני עם מאמנו גלן מילס. GettyImages
היחיד שמחזיק אותו קצר. גלן מילס עם יוסאין בולט/GettyImages

ועכשיו הגיע סוף חודש מאי, תקופה שבה האתלטים הבכירים בעולם נכנסים לריכוז ולא אמורים לצאת ממנו עד ספטמבר. זה יהיה פרק הזמן שיעזור לנו לנסות ולהבין יותר טוב מיהו יוסאין בולט, מבחינה מקצועית. התקופה הזאת תתחיל ביום שישי בגרנד פרי אוסטרבה ותגיע לשיאה בתחילת אוגוסט, עם תחרויות האתלטיקה בלונדון 2012.

בכל מה שקשור לאוסטרבה, בולט אמר שהוא מתכוון לרוץ בעיר הצ'כית את 100 המטרים בזמן של כ-9.7 שניות, גם כדי לשפר את תוצאת השנה בעולם וגם כדי לשבור את שיא המסלול של אסאפה פאוול. "אני חושב שאני בכושר מעולה והמאמן שלי מרוצה מאוד מהמקום שאני נמצא בו. אני בהחלט מגיע לצ'כיה כדי לרוץ מהר, באיזור ה-9.7", אמר בולט והוסיף: "חשוב מאוד להתחיל את העונה עם ריצות טובות".

על הציפיות שלו מעצמו בלונדון 2012 אמר בולט השבוע: "אני בהחלט רוצה לרוץ יותר מהר בלונדון ממה שרצתי בבייג'ינג, ולהשוות את כמות מדליות הזהב. אני אשתתף ב-100, 200 ו-4X100 ואשאף לשבור שיאים עולמיים בכל הריצות". על הציפיות שיש ממנו לרדת לאזור ה-9.4 שניות ב-100 מטרים ולפרוץ את מחסום 19 השניות ב-200, אמר בולט: "מי יודע? יש לי הרגשה שמשהו מיוחד יקרה בריצת ה-200. ריצת ה-100 היא יותר טכנית ואם משהו קטן מתפקשש, זה הורס את הכל. 200 מטר זו הריצה שאני עושה הכי בטבעיות, חכו ותראו".

כזכור, בולט החמיץ את ריצת גמר ה-100 באליפות העולם האחרונה בגלל שפסל, ומי שניצח בסופו של דבר היה יוהאן בלייק. על דבר אחד בולט מתחייב כבר עכשיו - זה לא תסריט שיחזור על עצמו. "טוב שזה קרה שם ולא במשחקים האולימפיים. זה לא יקרה שוב. לא הייתי אז במצב הנכון. לא הייתי בשיא הכושר שלי, וכן רציתי לתת שואו. אני לא מודאג מאתלטים אחרים. אם אני בכושר טוב, אני יודע שאנצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully